O oleju silnikowym - na czym jeździcie obecnie?


  • Admin

    No właśnie - czym zalewacie obecnie układ smarowania?

    Ja dziś kupiłem nowy olej. Autko prawie 18-letnie, 186 kkm, znowu wleję pełny syntetyk.

    Na początku jeździłem na Mobil 1. Przy 98 kkm, kierując się poradą pracownika hurtowni ("Po co przepłacać?") zalałem silnik syntetycznym BP Visco 5000, który miał takie same parametry, jak Mobil 1 (znacznie droższy). A teraz również BP do tanich nie należy...

    Ponieważ użytkuję od kilku lat drugi samochód, postanowiłem skończyć z praktykami kupowania różnych olejów, których resztki potem marnują się na półce. Do Dustera pasuje nowy rodzaj oleju Elf Evolution 900 NF 5W40, API SL/CF. Jakościowo jest trochę wyżej od oliwy wymaganej do Tico, ale wreszcie na półce w garażu będzie stała jedna buteleczka z olejem pasującym do moich obydwóch aut. I wcale nie musi być przy tym najdroższy...
    No właśnie, ciekawostka ornitologiczna : nie chcę kupować przez internet (bo nigdy nie wiem, czy w oryginalnym opakowaniu dostanę oryginalny olej), więc zorientowałem się w cenach w różnych sklepach. I tak 4-litrowa bańka tego oleju kosztuje w:

    • Tesco - 119 zł
    • prywatna stacja benzynowa - 105 zł
    • sklep z częściami do samochodów - 85 zł
    • sklep "żelazny" dla rolników i ogrodników, gdzie jest też dużo narzędzi - 76 zł...
      Tak się zastanawiam: to ile musi ta bańka kosztować w hurcie, skoro w sklepiku na obrzeżach miasta opłaca się go sprzedawać za 76 zł, a w Tesco ("tanie artykuły dla ludzi") zedrą aż 43 zł więcej?


  • Od nowości Tico zalewane Mobil 1 0W-40. Na liczniku zaledwie 95.000

    Narzeczonej niedawno kupiłem TOTAL QUARTZ 9000 ENERGY 5W40 do Renault Clio. Wyszło taniej od Elfa w sklepie i ponoć jest lepszy, choć wychodzi z tej samej fabryki co Elf.



  • Ja od kilku lat stosuję oleje Midland. Tikacz jeździ na 5W40 i sądzę, że jest zadowolony
    Trzeba brać pod uwagę, że będą pojawiać się wycieki z racji rzadkiego oleju.



  • Przy sprawnych uszczelnieniach nie powinny się pojawiać żadne wycieki .



  • W poprzednim jak i obecnym zawsze leję Mobila 10W40 gdyż nie wiem naprawdę ile moje Tico ma prawdziwego przebiegu. A obecnie ma zaledwie 92tyś z hakiem.

    Jak kupowałem w sklepie z częściami w Krzywdzie za 4l bańkę zapłaciłem coś mało bo około 80zł.



  • obecnie jest castrol 10W40 ale na przyszłą zmianę planuję przesiadkę na coś tańszego.



  • Zgadza się, wymieniłem wcześniej wszystkie uszczelniacze, łącznie z miską olejową i uszczelką pokrywy zaworów. Po jakimś czasie i tak puściła uszczelka miski, a uszczelkę pokrywy co jakiś czas wymieniam/czyszczę.

    Olej syntetyczny ma wiele zalet, a przede wszystkim nie zostawia wiele nagaru i osadów. Po demontażu pokrywy zaworów wnętrze silnika jest czyste.


  • Admin

    wymieniłem wcześniej wszystkie uszczelniacze, łącznie z miską olejową i uszczelką
    pokrywy zaworów. Po jakimś czasie i tak puściła uszczelka miski,

    Podobno w sprzedaży są (lub były) dwa rodzaje uszczelek do miski - gumowa i korkowa. Którą zakładałeś?
    A podczas demontowania starej miski była jakaś uszczelka? Bo z zewnątrz wygląda tak, jakby fabryka składała tylko na czerwony silikon.



  • Aby wymienić miskę trzeba wyjąć silnik? Czy da się bez wyjmowania.


  • Moderator

    A ja leję mineralnego Castrola GTX 15W40, wiadomo przebieg spory..
    do tej pory ciekło tylko uszczelniaczami które wymieniłem.. jeśli przedostają się jakieś ilości do komory spalania to są niewykrywalne bez analizatora.
    Chyba przechodzenie teraz w moim przypadku na półsyntetyk nie ma sensu



  • Podobno w sprzedaży
    są (lub były) dwa rodzaje uszczelek do miski - gumowa i korkowa. Którą zakładałeś?

    Z miską dostałem uszczelkę gumową. Nie montowałem żadnej Wprawiłem miskę na specjalny silikon, wcześniej obie powierzchnie odtłuściłem i osuszyłem.

    A podczas
    demontowania starej miski była jakaś uszczelka? Bo z zewnątrz wygląda tak, jakby
    fabryka składała tylko na czerwony silikon.

    Faktycznie, była "uszczelka" w postaci czerwonego silikonu, przez lata dobrze się to sprawdzało. Z tym, że producent miał tą wygodę, że montowano świeże, nie zaolejone podzespoły


  • Admin

    Chyba przechodzenie
    teraz w moim przypadku na półsyntetyk nie ma sensu

    Chyba nie. Co prawda, za przejściem przemawiają nowe uszczelniacze, ale w silniku jest odłożony nagar po mineralu. Syntetyk rozpuszcza nagary, półsyntetyk - nie wiem, pewnie trochę też.
    Nie ryzykuj. Dobry mineralny, w odpowiedniej porze wymieniany, też nie jest zły.


  • Użytkownik archiwalny

    Tak się zastanawiam: to ile musi ta bańka kosztować w hurcie, skoro w sklepiku na obrzeżach >miasta opłaca się go sprzedawać za 76 zł, a w Tesco ("tanie artykuły dla ludzi") zedrą aż >43 zł więcej?

    Ja kupiłem go jakiś czas temu po promocji w Realu za całe 50zł Teraz kupuję właśnie oleje 5W40 zamiast 10W40. Zrobiłem sobie zapas bo mam venol na dolewkę plus kupione po 50zł lotos i elf. Normalna cena olejów to ok 120zł jak patrzyłem w innych sklepach. Dlatego warto kupić 2 bańki od razu.



  • Chyba przechodzenie
    teraz w moim przypadku na półsyntetyk nie ma sensu

    Według mnie, przejście na półsyntetyk ma jak najbardziej sens. Skoro silnik nie kopci i nie bierze oleju, to raczej go nie spala (albo tylko śladowe ilości). Uszczelnienia są nowe, więc nie powinno się nigdzie lać. A półsyntetyk ma lepsze właściwości smarujące, i w zimie przy ujemnych temperaturach jest bardziej płynny. Na Twoim miejscu bym przechodził .


  • Admin

    Według mnie,
    przejście na półsyntetyk ma jak najbardziej sens. Skoro silnik nie kopci i nie
    bierze oleju, to raczej go nie spala (albo tylko śladowe ilości). Uszczelnienia są
    nowe, więc nie powinno się nigdzie lać. A półsyntetyk ma lepsze właściwości
    smarujące, i w zimie przy ujemnych temperaturach jest bardziej płynny. Na Twoim
    miejscu bym przechodził .

    Moim zdaniem: nie kopci i nie bierze oleju, bo albo jest w doskonałym stanie, albo "uszczelnił" go nagar z oleju mineralnego. Nie wiadomo, co będzie, jeśli nagar ten zostanie częściowo rozpuszczony przez półsyntetyk. Wtedy może zacząć spalać olej.
    Ale mogę się mylić.

    Pacior - masz 2 różne opinie. Co zrobisz?



  • Ja kiedyś przeszedłem z mineralnego na półsyntetyk i nie żałowałem (na poprzednim silniku). Silnik miał już przejechane ok 240000.


  • Moderator

    różne opinie. Co zrobisz?

    Chyba jednak pozostanę przy mineralu, moje Tico ma już swoje lata i mimo wszelkich starań uważam go za wyeksploatowany egzemplarz


  • Użytkownik archiwalny

    Poprzedni właściciel przy moim Tico lał olej Shell Ultra Extra 5W30. Autko na obecną chwile ma przejechane 84700km i żadnych wycieków ani ubytków oleju nie zlokalizowałem. Przy następnej wymianie również zaleję ten olej



  • Ja kiedyś
    przeszedłem z mineralnego na półsyntetyk i nie żałowałem (na poprzednim silniku).
    Silnik miał już przejechane ok 240000.

    Ja też w Swifcie przeszedłem przy przebiegu ponad 200 kkm z mineralnego na syntetyczny. Żadnych negatywnych skutków nie było, za to zimą lżej kręcił

    W Lanosie, którego teraz mam ojciec też przeszedł po wymianie pierścieni i remoncie głowicy z półsyntetyku na syntetyk i jest ok. Oleju praktycznie nie ubywa, tylko trzeba będzie uszczelnić silnik tu i tam.


  • Użytkownik archiwalny

    U mnie obecnie ( 103kkm ) jest mineralny
    Wcześniej był pełen syntetyk, ale poprzedni właściciel poszedł na taniochę.. Na dniach zmieniam olej i będzie to półsyntetyk.


Log in to reply