Wycieraczki wyjechały poza szybę
-
Cześć,
mam problem jak w tytule. Dzisiaj odpaliłem moje Tico po 6 dniach pod chmurką i jak zwykle po prostu sobie odjechałem. Gdy je parkowałem, podniosłem wycieraczki (jeżeli ma to jakieś znaczenie dla problemu). Jadąc chciałem włączyć wycieraczki- bardzo wolno doszły do połowy, coś chrupnęło no i wiatr je wysunął za szybę- miałem około 120km/h. Wygląda to tak:Wycieraczki można teraz przesuwać ręką. Po włączeniu nie dzieje się nic. Przyjrzałem się na szybko podszybiu i silnik na szczęście nie spalił się od oporu- jakaś pozostała część mechanizmu widoczna czesciowo przez kratki sobie pracuje, ale najwidoczniej straciła połączenie z ramionami. Kompletnie nie wiem jak taki mechanizm jest tam zbudowany, dlatego pytanie do Was: co mogło się stać? Czy muszę wymienić cały mechanizm, czy tylko coś przykręcić, zamocować, połączyć? Potrzebuje samochodu jak ręki pomiędzy tymi kilkudniowymi postojami- dojazd do pracy 130km w jedną stronę, dlatego musze dzialac szybko i jak najszybciej to naprawić. Czy spotkaliście się kiedyś z taką awarią? Co tam trzeba w środku naprawić, jeżeli się da? Dodam, że już wcześniej wycieraczki chodziły naprawdę bardzo wolny. Z góry wdzięczny za info
-
@barteu Zapewne rozleciał się mechanizm wycieraczki. Trzeba ściągnąć podszybie i wymienić.
-
W najlepszym wypadku tylko coś się rozpieło w mechaniźmie i wystarczy wcisnąć ramię mechanizmu na klik (po uprzednim przesmarowaniu) Jeżeli jest inaczej to cały mechanizm powinien być dostępny w sklepach.
Żeby dostać się do mechanizmu musisz odkręcić silnik wycieraczek, odkręcić wycieraczki i zdemontować plastikowe podszybie. -
W zeszłym roku "walczyłem" ze swoim mechanizmem i robiłem fotki, więc jeśli Ci coś stamtąd pomoże (Tico jest w budowie zbliżone do Swifta) to masz wszystko tu: manual
-
Tu jest jeszcze stary manual do Tico, niestety już bez zdjęć, ale może sam opis coś Ci pomoże, jeśli okazałoby się, że jakieś detale różnią się od Swifta. Kupując mechanizm na wymianę pamiętaj, że były dwa rodzaje.
https://zlosniki.pl/topic/7698/wymiana-mechanizmu-wycieraczek-przednich-mały-manual -
Tak jak napisał pacior najprawdopodobniej wypiął się któryś z przegubów. Jeżeli oba ramiona nie pracują to najprawdopodobniej rozłączył się przegub na ramieniu silnika 6. Mnie 3 lata temu rozłączył się w czasie podróży przegub przy ramieniu lewej wycieraczki i ona przestała działać. Doraźnie aby kontynuować jazdę złączyłem zużyty przegub a później wymieniłem ramię na używane w dobrym stanie. Mechanizm po naprawie działa bez zarzutu do dziś. Załączam rysunek mechanizmu wycieraczek, który może być Ci pomocny.
-
Na pewno wyrobił się albo pękł i rozpiął któryś z przegubów mechanizmu. Nic nie poradzisz, musisz zdjąć kratki podszybia i wszystko stanie się jasne. Zwróć uwagę, że są dwa rodzaje spinek podszybia - jedne wykręca się delikatnie śrubokrętem krzyżakowym, inne z wyczuciem wciska do połowy i wyjmuje.
Wstrzymaj się z odkręcaniem silniczka, prawdopodobnie nie będzie to potrzebne. -
No dobra, to trzeba będzie rozkręcić. Chwilowo sprawa odłożona ze względów zdrowotnych, ale w przyszłym tygodniu akurat ma być ciepło to sobie to rozbiorę i sprawdzę co nie śmiga. Pytanie jeszcze odnośnie tych dwóch rodzajów mechanizmów- macie może po zdjęciu jednego i drugiego? Żeby zidentyfikować co mam i taki kupić, jeżeli będzie taka potrzeba.
-
@barteu
Dwie odmiany mechanizmów różnią się tylko średnicą przegubu na ramieniu ("korbie") silnika. -
Mechanizm kompletny 38100A78B12-000 z silnikiem f-my Dong Yang ma korbę z przegubem fi 14 mm. Do tego kompletnego mechanizmu odpowiedni jest mechanizm (zespół samych dźwigni - bez silnika) o numerze katalogowym 38102A78B10-000. Jeżeli natomiast masz kompletny mechanizm 38100A78B02-000 z silnikiem f-my Pong Sung (średnica przegubu kulowego korby 16 mm) to do niego odpowiedni będzie mechanizm (zespół samych dźwigni - bez silnika) o numerze katalogowym 38102A78B00-000.
Przegub kulowy korby silnika Dong Yang fi 14 mm.
Silnik Dong Yang
-
Dobra, okazało się że wypięło się to cięgno które łączy silnik z dalszą częścią mechanizmu przy wycieraczce pasażera. Nie potrafiłem określić czy coś się wyłamało czy po prostu ot tak po prostu się wypielo z uwagi na opory w układzie, ale posmarowałem gdzie mogłem, złożyłem i póki co działa. Oby jak najdłużej :D
-
@barteu Przegub mógł się zużyć (w moim przypadku wytarło się plastikowe gniazdo) - i nie trzyma tak mocno jak nowy.
-
@barteu Przegub mógł się zużyć (w moim przypadku wytarło się plastikowe gniazdo) - i nie trzyma tak mocno jak nowy.
Zgadza się, to plastikowe gniazdo z czasem się wyrabia i wyskakuje z niego przegub ramienia mechanizmu wycieraczki. Niestety, jeżeli jest już luz to pozostaje jedynie wymiana mechanizmu ze wspomnianymi gniazdami i przegubami.
-
@Sharky napisał w Wycieraczki wyjechały poza szybę:
Niestety, jeżeli jest już luz to pozostaje jedynie wymiana mechanizmu ze wspomnianymi gniazdami i przegubami.
Można w ogóle gdziekolwiek dostać te gniazda?
-
-
@leo
Dokładnie, trzeba kupić cały mechanizm.
Kiedyś czyściłem w Tico te plastiki, i z tego co pamiętam, są one niewymienne. -
Można próbować je reanimować, rozcinać i ściskać obejmami, ale i tak w końcu polecą. Można próbować wymienić na uniballe, dożywotnio.
-
Jeżeli komuś nie żal ok. 50zł, to na allegro można kupić cały mechanizm nowych cięgien, np. aukcja.
-
@Sharky napisał w Wycieraczki wyjechały poza szybę:
Jeżeli komuś nie żal ok. 50zł, to na allegro można kupić cały mechanizm nowych cięgien
Ciekawe czy takie same są w Swifcie?
Moje niby zreanimowane, ale pytanie jak długo wytrzymają (myślę tu głównie właśnie o gniazdach, bo reszta nie ma za bardzo jak się zużyć)...