Dziwne liczby na odwrocie prawa jazdy


  • Admin

    Znalazłem ciekawy artykuł... Sami poczytajcie:

    text alternatywny

    Na odwrocie prawa jazdy wielu z was ma na samym dole liczbę 71, a sporo osób także 01. Zdarza się, że są także inne kody liczbowe. Czy wiesz, że niektóre są bardzo ważne, a niespełnienie wymagań może zakończyć się podczas kontroli problemami?
    Ot choćby 01 to kod oznaczający wymaganie odnośnie korekty wzroku. Ustawodawca nawet rozdzielił konkretne ich rodzaje, w tym rzadko spotykaną przepaskę na oko. Inne kody mają pozostałe wymagania dla osób, z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

    W moim prawie jazdy nie jest określone ściśle, jaką mam mieć korektę wzroku i być może to uchroniło mnie przed mandatem. To było ponad 10 lat temu — wtedy jeszcze nie nosiłem okularów, choć powinienem. Po zatrzymaniu do kontroli policjant zapytał gdzie je mam, a ja nie wiedziałem dlaczego. Dopiero wtedy wyjaśnił mi, że w dokumencie jest na ten temat adnotacja. Zaskoczony nie wiedziałem, co zrobić, bo okularów nie miałem nawet w domu. Jednak trafiłem na uprzejmego funkcjonariusza, który podpowiedział, że pewnie noszę soczewki kontaktowe, mrugając do mnie okiem. Skończyło się na pouczeniu.
    Są także specjalne kody odnoszące się do pojazdów — na przykład modyfikacje skrzyni biegów, hamulców czy układu kierowniczego.
    Kody z wyższą numeracją odnoszą się do uprawnień kierującego. Doskonale znany kierowcom ciężarówek jest 95, czyli potwierdzenie posiadania świadectwa kwalifikacji zawodowej. Niektóre z nich są natomiast bez znaczenia — na przykład kod 71 oznacza wtórnik prawa jazdy.

    Warto pamiętać, że każda niezgodność prawa jazdy z osobą czy pojazdem jest traktowana tak, jakby kierujący nie posiadał odpowiednich uprawnień do kierowania pojazdem w ogóle (np. przy braku okularów) lub do kierowania konkretnym pojazdem (przy braku wymaganych modyfikacji). Wiąże się to z ryzykiem nałożenia mandatu podczas kontroli drogowej, którego wysokość może sięgnąć nawet 500 zł. Nie otrzymacie natomiast punktów karnych. Często jednak drobne przewinienia kończą się upomnieniem, tak jak w moim przypadku.

    Zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami, w polach kolumny oznaczonej liczbą 12 umieszcza się liczbowe oznaczenia kodów i subkodów, które określają następujące ograniczenia w korzystaniu z uprawnień lub informacje dodatkowe:

    01 — wymagana korekta lub ochrona wzroku:
    01.01 — okulary,
    01.02 — soczewka(i) kontaktowa(e),
    01.03 — okulary ochronne,
    01.04 — szkła przyciemnione,
    01.05 — przepaska na oko,
    01.06 — okulary lub soczewki kontaktowe;

    02 — wymagana korekta słuchu:
    02.01 — aparat słuchowy jednouszny,
    02.02 — aparat słuchowy obuuszny;

    03 — wymagane protezy lub szyny ortopedyczne kończyn:
    03.01 — proteza lub szyna ortopedyczna kończyny górnej,
    03.02 — proteza lub szyna ortopedyczna kończyny dolnej;

    05 — wymagane ograniczone korzystanie z pojazdu (obowiązkowe stosowanie subkodów, ograniczenia jazdy wynikające ze stanu zdrowia kierowcy):
    05.01 — jazda w godzinach dziennych (od świtu do zmierzchu),
    05.02 — jazda tylko w obrębie określonego obszaru administracyjnego (np. 05.02.nazwa miasta),
    05.03 — jazda bez pasażerów,
    05.04 — jazda z prędkością nie większą niż ……… km/h,
    05.05 — jazda tylko w towarzystwie osoby posiadającej prawo jazdy,
    05.06 — bez prawa ciągnięcia przyczepy,
    05.07 — bez prawa jazdy po autostradach,
    05.08 — zakaz spożywania alkoholu;

    10 — wymagane modyfikacje w układzie zmiany biegów:
    10.01 — ręczna zmiana biegów,
    10.02 — bez pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A),
    10.03 — zmiana biegów sterowana elektronicznie,
    10.04 — zmodyfikowana dźwignia zmiany biegów,
    10.05 — bez przekładni dodatkowej;

    15 — wymagana modyfikacja sprzęgła:
    15.01 — zmodyfikowana dźwignia zmiany biegów,
    15.02 — sprzęgło sterowane ręcznie,
    15.03 — sprzęgło automatyczne,
    15.04 — składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą;

    20 — wymagane modyfikacje w układzie hamulcowym:
    20.01 — zmodyfikowany pedał hamulca,
    20.02 — powiększony pedał hamulca,
    20.03 — pedał hamulca dostosowany do obsługi lewą stopą,
    20.04 — pedał hamulca pod całą stopę,
    20.05 — wychylny pedał hamulca,
    20.06 — ręcznie sterowany hamulec roboczy,
    20.07 — maksymalne użycie wzmocnionego hamulca roboczego,
    20.08 — maksymalne użycie hamulca awaryjnego zintegrowanego z hamulcem roboczym,
    20.09 — zmodyfikowany hamulec postojowy,
    20.10 — elektrycznie sterowany hamulec postojowy,
    20.11 — nożny hamulec postojowy,
    20.12 — składany lub odkręcany pedał hamulca za przegrodą,
    20.13 — hamulec obsługiwany kolanem,
    20.14 — elektrycznie sterowany hamulec roboczy;

    25 — wymagane modyfikacje w układzie przyspieszenia:
    25.01 — zmodyfikowany pedał przyspieszenia,
    25.02 — pedał przyspieszenia pod całą stopę,
    25.03 — wychylny pedał przyspieszenia,
    25.04 — przyspieszenie sterowane ręcznie,
    25.05 — przyspieszenie sterowane kolanem,
    25.06 — serwoprzyspieszacz (w tym elektroniczny, pneumatyczny),
    25.07 — pedał przyspieszenia po lewej stronie pedału hamulca,
    25.08 — pedał przyspieszenia po lewej stronie,
    25.09 — składany lub odkręcany pedał przyspieszenia za przegrodą;

    30 — wymagane wspólne modyfikacje układów hamowania i przyspieszenia:
    30.01 — pedały równoległe,
    30.02 — pedały na tym samym lub prawie na tym samym poziomie,
    30.03 — przesuwne pedały hamowania i przyspieszenia,
    30.04 — pedały hamowania i przyspieszenia z przesuwem i szyną,
    30.05 — składane lub odkręcane pedały hamowania i przyspieszenia,
    30.06 — wypiętrzona podłoga,
    30.07 — przegroda z boku pedału hamulca,
    30.08 — przegroda na protezę lub szynę z boku pedału hamulca,
    30.09 — przegroda pod pedałami hamowania i przyspieszenia,
    30.10 — podparcie pięty lub nogi,
    30.11 — elektryczne sterowanie hamowaniem i przyspieszaniem;

    35 — wymagane modyfikacje urządzeń sterowania (przełączniki świateł, wycieraczki szyby przedniej, spryskiwacz, sygnał dźwiękowy, kierunkowskazy):
    35.01 — urządzenia sterowania obsługiwane bez negatywnego wpływu na kierowanie i obsługę,
    35.02 — urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów (w tym gałek, dźwigni),
    35.03 — urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów lewą ręką,
    35.04 — urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów prawą ręką,
    35.05 — urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów ze wspólnymi mechanizmami hamowania i przyspieszenia;

    40 — wymagane modyfikacje w układzie kierowniczym:
    40.01 — zwykły układ kierowniczy ze wspomaganiem,
    40.02 — układ kierowniczy z aktywnym wspomaganiem,
    40.03 — układ kierowniczy z systemem rezerwowym (sprzężeniem zwrotnym),
    40.04 — wydłużona kolumna kierownicy,
    40.05 — zmodyfikowana kierownica (grubszy lub cieńszy przekrój koła kierownicy, kierownica o mniejszej średnicy),
    40.06 — wychylne koło kierownicy,
    40.07 — pionowe koło kierownicy,
    40.08 — poziome koło kierownicy,
    40.09 — kierowanie nożne,
    40.10 — alternatywny system kierownicy (drążek),
    40.11 — gałka na kierownicy,
    40.12 — szyna ortopedyczna ręki na kole kierownicy,
    40.13 — ze stawem szynowym;

    42 — wymagane modyfikacje lusterka wstecznego (lusterek):
    42.01 — zmodyfikowane zewnętrzne lusterko prawe lub lewe,
    42.02 — zewnętrzne lusterko na wysięgniku,
    42.03 — dodatkowe zewnętrzne lusterko pozwalające na obserwację ruchu,
    42.04 — panoramiczne wewnętrzne lusterko,
    42.05 — lusterko do obserwacji martwych pól,
    42.06 — elektrycznie sterowane zewnętrzne lusterko (lusterka);

    43 — wymagane modyfikacje fotela kierowcy:
    43.01 — fotel kierowcy na dobrej wysokości obserwacyjnej i w normalnej odległości od kierownicy i pedałów,
    43.02 — fotel kierowcy dostosowany do kształtu ciała,
    43.03 — fotel kierowcy z oparciem bocznym stabilizującym pozycję,
    43.04 — fotel kierowcy z podłokietnikiem,
    43.05 — wydłużone szyny prowadzące fotela kierowcy,
    43.06 — zmodyfikowany pas bezpieczeństwa,
    43.07 — pas bezpieczeństwa szelkowy;

    44 — wymagane modyfikacje motocykli i motorowerów (obowiązkowe stosowanie subkodów):
    44.01 — hamulec z pojedynczym sterowaniem,
    44.02 — zmodyfikowany hamulec ręczny,
    44.03 — zmodyfikowany hamulec nożny,
    44.04 — zmodyfikowana rączka przyspieszenia,
    44.05 — ręczna zmiana biegów i ręczne sprzęgło,
    44.06 — zmodyfikowane lusterko (lusterka) wsteczne,
    44.07 — zmodyfikowane wskaźniki kontrolne (kierunkowskazy, lampy hamulca),
    44.08 — wysokość siedzenia pozwalająca kierowcy na oparcie dwóch stóp na ziemi jednocześnie w pozycji siedzącej;

    5 - wyłącznie motocykle z koszem;
    50 — dla określonego pojazdu lub nadwozia (numer identyfikacyjny pojazdu, VIN);
    51 — dla określonego pojazdu lub tablicy rejestracyjnej (numer rejestracyjny pojazdu, VRN);

    70 — wymiana prawa jazdy numer … wydanego przez …. (wyróżnik UE/ONZ w przypadku państwa trzeciego, np.: 70.0123456789.NL);
    71 — wtórnik prawa jazdy numer ….. (wyróżnik UE/ONZ w przypadku państwa trzeciego, np.: 71.987654321.HR);
    72 — wyłącznie dla pojazdów kategorii A z maksymalną pojemnością skokową cylindra 125 cm³ oraz maksymalną mocą 11 Kw (A1);
    73 — wyłącznie dla pojazdów kategorii B z silnikiem, typów trójkołowych lub czterokołowych (B1);
    74 — wyłącznie dla pojazdów kategorii C, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 7500 kg (C1);
    75 — wyłącznie dla pojazdów kategorii D z nie więcej niż 16 miejscami siedzącymi, wyłączając siedzenie kierowcy (D1);
    76 - wyłącznie dla pojazdów kategorii C, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 7500 kg (C1), połączonych z przyczepą, której dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg, o ile dopuszczalna masa całkowita utworzonego w ten sposób zespołu pojazdów nie przekracza 12 000 kg, a dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego (C1+E);
    77 - wyłącznie dla pojazdów kategorii D z nie więcej niż 16 miejscami siedzącymi bez siedzenia kierowcy (D1) połączonych z przyczepą, której dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg, o ile (a) dopuszczalna masa całkowita utworzonego w ten sposób zespołu pojazdów nie przekracza 12 000 kg, a dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz (b) przyczepa nie jest wykorzystywana do przewozu pasażerów (D1+E);
    78 — wyłącznie pojazdy bez pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla kategorii AM, A1, A2 i A);
    79 - ograniczenie do pojazdów, które spełniają wymogi specyfikacji wskazanej w nawiasach — kod stosuje się wyłącznie w przypadku przeniesienia ograniczeń z wymienianego prawa jazdy wydanego za granicą, np.: 79(…);

    95 - potwierdzenie posiadania świadectwa kwalifikacji zawodowej;
    96 — potwierdzenie posiadania uprawnień do kierowania zespołem pojazdów;

    101 - wymagane dodatkowe oznakowanie pojazdu;
    102 - wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii C bez posiadania kategorii B prawa jazdy;
    103 - wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii D bez posiadania kategorii B prawa jazdy;
    104 — wymiana prawa jazdy kategorii M z ograniczeniem do kierowania tylko pojazdami wolnobieżnymi;
    105 - wymiana prawa jazdy kategorii trolejbusowej z ograniczeniem do kierowania tylko trolejbusami;
    106 - zakaz w zakresie kategorii B prawa jazdy przy posiadaniu kategorii C1, C, D1 lub D prawa jazdy;
    107 - wymagane dostosowanie pojazdu do rodzaju schorzenia. W przypadku gdy ograniczenie dotyczy wszystkich posiadanych przez osobę kategorii prawa jazdy, odpowiedni kod umieszcza się wyłącznie w ostatnim wierszu tabeli.

    Źródło: KLIK


  • Moderator

    Przyznaję że o tym nie wiedziałem, może dlatego że u mnie pole to jest puste :)



  • U mnie są jakieś cyferki ale co znaczą nie wiem>

    0_1536420067595_pj.png


  • Admin

    @jaco napisał w Dziwne liczby na odwrocie prawa jazdy:

    U mnie są jakieś cyferki ale co znaczą nie wiem>

    Wg danych autora artykułu - posługujesz się wtórnikiem prawa jazdy.


  • Admin

    @pacior napisał w Dziwne liczby na odwrocie prawa jazdy:

    Przyznaję że o tym nie wiedziałem, może dlatego że u mnie pole to jest puste :)

    To dobrze! :-)



  • To jako ciekawostkę dodam, że i na angielskim prawku te numerki działają ;) przy B mam 70PL natomiast nie wiem co jest na samym dole oznaczone jako "fkpq" i numerki 118,122...jestem tak super, że w Polskim opisie skali zabrakło 😂😂😂



  • @leo napisał w Dziwne liczby na odwrocie prawa jazdy:

    Wg danych autora artykułu - posługujesz się wtórnikiem prawa jazdy.

    Wtórnikiem ? Te mam od 90 roku. Wydali mi wtórnik ? Dziwne ?


  • Admin

    @jaco napisał w Dziwne liczby na odwrocie prawa jazdy:

    Wtórnikiem ? Te mam od 90 roku. Wydali mi wtórnik ? Dziwne ?

    Na pewno nie masz TEGO dokumentu od 1990 r. Na sto procent. :-)

    Nie wymieniałeś nigdy małego plastikowego PJ? Po zgubieniu / kradzieży / zniszczeniu / zmianie danych (np. adres zamieszkania)?


  • Moderator

    W 1990 roku prawo jazdy miało jeszcze formę książeczki z tekturki a nie plastikowej karty.



  • @leo no właśnie przypomniałem sobie że zmieniałem adres w 2007r. Czyli mam wtórnik :P


  • Admin

    @drzonca napisał w Dziwne liczby na odwrocie prawa jazdy:

    W 1990 roku prawo jazdy miało jeszcze formę książeczki z tekturki a nie plastikowej karty.

    O właśnie. :-) Były to różowe książeczki bardzo lichej jakości; część wewnętrzna, niezabezpieczona okładką, mechaciła się, a druk wycierał się w kosmicznym tempie. :-)



  • @leo ja swoje miałem zalaminowane więc nawet woda mu nie szkodziła.


  • Admin

    Ale tam chyba było miejsce na adnotacje urzędowe (np. zmiana adresu) - mimo to zalaminowałeś?



  • Też mam wtórnik :)



  • @leo napisał w Dziwne liczby na odwrocie prawa jazdy:

    Ale tam chyba było miejsce na adnotacje urzędowe (np. zmiana adresu) - mimo to zalaminowałeś?

    Po laminowaniu nic nie wpiszesz .



  • This post is deleted!


  • Najważniejsze, aby prawo jazdy było bezterminowe.



  • @stach napisał w Dziwne liczby na odwrocie prawa jazdy:

    Najważniejsze, aby prawo jazdy było bezterminowe.

    Też tak myślę.


Log in to reply