Trochę się wykosztowałem.
-
@Sharky Szkoda, że nie napisałeś wcześniej. Mój znajomy ma kompletny rozrząd INA do tego silnika. Do tego pompa wody i cały dekiel rozrządu z pompą oleju. Wymienialiśmy w jego dawnej Corsie ten rozrząd, bo stukał i auto nagle zgasło. Okazało się, że pęknął ślizg łańcucha i rozrząd przeskoczył. Po wymianie auto ładnie odpaliło, ale coś dalej stukało. Na jedzie próbnej korba zrobiła dziurę w bloku. Wcześniej wiedzieliśmy, że ktoś nie wymieniał oleju, bo filtr był zassany do środka, a olej czarny jak w dieslu, kiedy go wymienialiśmy po zakupie. No i silnik się przytarł, a zaczęła stukać panewka. Auto miał około miesiąca, na drobne dojazdy w weekendy (w tygodniu jest w trasie, to nie jeździ swoim autem), więc dużego przebiegu po zakupie nie zrobił. Wymiana olejów i filtrów po zakupie wiele nie pomogła, jak widać. Auto poszło na złom, ale rozrząd miał przejechane nie więcej, jak 5km i zostawiliśmy go. Jeszcze u siebie mam zespół cewek do tego silnika, gdybyś był zainteresowany.
A co do samej wymiany rozrządu, to mechanikom chyba się nie chciało. Specjalny przyrząd do tego rozrządu, to... płaskownik o grubości 4 lub 5mm, to zablokowania dwóch wałków rozrządu. Potem ściąga się miskę olejową, poduszki silnika od strony rozrządu, filtr powietrza, pasek osprzętu, pompę wody, dekiel rozrządu, napinacz łańcucha, koło z wałka wydechowego i resztę rozrządu. Ważne, żeby nie odkręcać koła wałka ssącego, bo na nim jest przykręcona blaszka, z której czujnik położenia wału czyta położenie wałka. Ona nie ma klina, więc żeby ją dobrze założyć, to faktycznie potrzebny jest przyrząd. -
@Sharky az sie boje z Meriva gdzies ruszac gdyby cos padlo bo to przeciez Corsa w wiekszej budzie.
Ale ogladalem na YT jak wymieniali sprzeglo to pol auta rozebrali przy tej wymianie. -
Witaj.
Rzeczywiście, moim zdaniem to dość dużo. Po dorzuceniu części rachunek faktycznie wysoki.Wyjąłem rachunek i podaję ceny:
- wymiana rozrządu - 600zł,
- zestaw rozrządu kpl. - 650zł,
- wymiana pompy cieczy chłodzącej - 50zł,
- pompa cieczy chłodzącej - 290zł,
- uszczelka pokrywy zaworów - 100zł,
- wymiana uszczelki podstawy filtra oleju - 350zł,
- uszczelka podstawy filtra oleju - 20zł,
- pasek osprzętu - 60zł.
Razem - 2.120zł.
Chyba te części zostały wymienione, po mechanik pokazywał mi łańcuch, zębatki (3szt.), napinacz, pompę, uszczelki, itp.
Ja wymianę rozrządu (wraz z napędem osprzętu) w dusterze miałem w sierpniu, po 10 latach i 100 kkm. Też się bałem kosztów, ale nie było źle: za oryginalne części Renault zapłaciłem niecałe 650 zł (kompletny rozrząd z zaślepkami wałków, kompletny zestaw z paskiem wielorowkowym, pompa wody) - do tego zostały jakieś dwie rolki na półce, nie trzeba było ich wymieniać.
Właśnie wielokrotnie się dziwiłem, gdy w innych samochodach rozrząd, sprzęgło itp. są dużo tańsze niż w popularnej Corsie.
Znajomy wymieniał sprzęgło w Toyocie Corolla i zapłacił 350zł za kompletne sprzęgło i ok. 500zł robocizna.
W Corsie kompletne sprzęgło to ponad 900zł i min. 600zł robocizna.
To tylko jeden z przykładów.
Przypomniało mi się, że za kompletny rozrząd w mojej Astrze diesel płaciłem raz 650zł, a drugi raz trochę ponad 800zł, bo doszła jeszcze pompa oleju lub cieczy chłodzącej (nie pamiętam już dokładnie).
Tak więc teoretycznie tani popularny samochód nie musi mieć wcale tanich części.Robotę wykonał znajomy mechanik lotniczy, który popołudniami dłubie też przy samochodach - nie zapłaciłem nic, bo zaproponował, żebym w zamian doprowadził do porządku instalację elektryczną w jego wuesce :-D (której zresztą do tej pory mi jeszcze nie podstawił). Bo on nie lubi elektryki, woli mechanikę, zaś ja chętnie grzebię w prostej elektryce.
Też bym chciał mieć taki układ :)
Dziwna sprawa z tym check engine. To mi przypomina przypadek mojego znajomego z ostatnich dni: ma opla mokkę - nową, bo trzyletnią, na przedłużonej gwarancji. ....
Tak więc u niego usterka związana z kontrolką nie została jeszcze zdiagnozowana. A mi przychodzi do głowy, że mogli jakąś kostkę rozłączyć i straciła ona kontakt, albo rzeczywiście złącza śniedzieją na potęgę - bo co się może w trzylatku przydarzyć, żeby się check uruchamiał?
Może u Ciebie po wizycie w warsztacie, gdzie też pewnie coś rozpinali, także jest kwestia braku jakiegoś styku, a nie samego EGRa?Też o tym pomyślałem, bo aby zdjąć spokojnie pokrywę zaworów najlepiej jest rozłączyć złączkę do cewek WN i EGR.
Sprawdzę jeszcze raz te złączki, choć już to zrobiliśmy z mechanikiem w warsztacie, jak wróciłem się do sprawdzenia lampki silnika.
Tak, czy owak, silnik ma już ponad 200kkm, więc nawet profilaktycznie warto zdemontować EGR i go przeczyścić. -
@Sharky Szkoda, że nie napisałeś wcześniej. Mój znajomy ma kompletny rozrząd INA do tego silnika. Do tego pompa wody i cały dekiel rozrządu z pompą oleju.
To rzeczywiście cały komplet.
Wymienialiśmy w jego dawnej Corsie ten rozrząd, bo stukał i auto nagle zgasło. Okazało się, że pęknął ślizg łańcucha i rozrząd przeskoczył. Po wymianie auto ładnie odpaliło, ale coś dalej stukało. Na jedzie próbnej korba zrobiła dziurę w bloku. Wcześniej wiedzieliśmy, że ktoś nie wymieniał oleju, bo filtr był zassany do środka, a olej czarny jak w dieslu, kiedy go wymienialiśmy po zakupie. No i silnik się przytarł, a zaczęła stukać panewka. Auto miał około miesiąca, na drobne dojazdy w weekendy (w tygodniu jest w trasie, to nie jeździ swoim autem), więc dużego przebiegu po zakupie nie zrobił. Wymiana olejów i filtrów po zakupie wiele nie pomogła, jak widać. Auto poszło na złom, ale rozrząd miał przejechane nie więcej, jak 5km i zostawiliśmy go. Jeszcze u siebie mam zespół cewek do tego silnika, gdybyś był zainteresowany.
Zespół cewek mam jeszcze oryginalny, ale jak będą szwankować to się odezwę.
Strasznego pecha miał Twój znajomy :(
Już wielokrotnie słyszałem, że bardzo ważny jest odpowiedni olej w silniku i interwał między wymianami, gdyż to on pozwala ustrzec się wielu usterkom.
U mnie rozrząd być może tak długo wytrzymał, bo od zawsze lałem oryginalny olej GM Dexos 2 5W30 i taki był polecany. Podobnie do Forda leję też oryginalny olej 5W30.A co do samej wymiany rozrządu, to mechanikom chyba się nie chciało. Specjalny przyrząd do tego rozrządu, to... płaskownik o grubości 4 lub 5mm, to zablokowania dwóch wałków rozrządu. Potem ściąga się miskę olejową, poduszki silnika od strony rozrządu, filtr powietrza, pasek osprzętu, pompę wody, dekiel rozrządu, napinacz łańcucha, koło z wałka wydechowego i resztę rozrządu. Ważne, żeby nie odkręcać koła wałka ssącego, bo na nim jest przykręcona blaszka, z której czujnik położenia wału czyta położenie wałka. Ona nie ma klina, więc żeby ją dobrze założyć, to faktycznie potrzebny jest przyrząd.
Ja to wszystko wiem, są nawet specjalne zestawy blokad za ok. 50zł na allegro.
Niestety, w moim trochę ciasnawym garażu ciężko to wykonać.
Dlatego chciałem to zrobić jak będzie ciepło obok domu moich rodziców, gdzie jest sporo miejsca.
Niestety, usterka przyspieszyła naprawę, ale w warsztacie. -
@Sharky az sie boje z Meriva gdzies ruszac gdyby cos padlo bo to przeciez Corsa w wiekszej budzie.
Ale ogladalem na YT jak wymieniali sprzeglo to pol auta rozebrali przy tej wymianie.Nie wiem, czy ten filmik widziałeś, ale facet pokazuje, jak wymienić sprzęgło na parkingu:
https://youtu.be/N5aDcTFL0EMMasz Merivę, z tego co pamiętam, to 1.4, czyli dokładnie cały rozrząd i sprzęgło jest identyczne, jak do mojego modelu 1.2.
Oby w Twoim wypadku nie trzeba było nic ruszać!I jeszcze jedno, na fotkach pokazuję wygląd świec zaraz po ich wyjęciu z silnika z przebiegiem 205kkm i 16 latach pracy.
Nic nie czyściłem, wycierałem itp. - tak wyglądają bezpośrednio po demontażu:
-
@Sharky napisał w Trochę się wykosztowałem.:
Rachunek opiewa na kwotę 2.120zł :(
Ło Cię florek... To prawie tyle co ja dałem za remont silnika... :O
-
@pacior napisał w Trochę się wykosztowałem.:
@Sharky pewnie nie ma LPG.. na gazie te świece już dawno dały by o sobie znać
Pewnie tak. Chociaż gazownik (ogarnięty chłop), do którego jeżdżę na przeglądy gazowe dustera, mówił mi, że mają w rodzinie jakąś starą zagazowaną toyotę. Ponieważ jest to auto na dobicie, robią eksperymenty - przestali wymieniać m. in. świece. Tymczasem przejechały na LPG ponad 80 kkm i nic się nie dzieje.
-
-
@Sharky Wydaje mi się, że zwiększenie przerwy na tych świecach to wynik nadpalenia elektrod. Bo chyba się one nie rozgięły.
Też tak myślę, elektrody po prostu z czasem się wypaliły powiększając odstęp między nimi.
Nie ukrywam, że byłem pod olbrzymim wrażeniem, bo szczelina wynosiła aż 1.5mm, gdy fabrycznie zalecana to 0.9mm.
Liczyłem się, że odstęp będzie w granicach 1.1-1.2mm i od takich wartości zacząłem wkładać szczelinomierz. -
@Sharky napisał w Trochę się wykosztowałem.:
gdy fabrycznie zalecana to 0.9mm.
Liczyłem się, że odstęp będzie w granicach 1.1-1.2mm i od takich wartości zacząłem wkładać szczelinomierz.Sprawdzałem u siebie i było około 1,1 gdy wykręciłem świece u siebie. A też mam oryginalne.
-
@Sharky napisał w Trochę się wykosztowałem.:
Nie wiem, czy ten filmik widziałeś, ale facet pokazuje, jak wymienić sprzęgło na parkingu:
Ja oglądałem ten: https://www.youtube.com/watch?v=7HYyhpODckA
@Sharky moje świece wyglądają tak:
-
Ja oglądałem ten: https://www.youtube.com/watch?v=7HYyhpODckA
Z chęcią to też obejrzałem.
Jak mówił mechanik, wymiana sprzęgła z robocizną to ok. 50% wartości auta, czyli ok. 2.000zł :(
W Merivie przynajmniej nie trzeba maglownicy demontować, a reszta wygląda identycznie, jak w Corsie.@Sharky moje świece wyglądają tak:
Wyglądają super, co świadczy, że silnik powinien być w naprawdę dobrej kondycji.
-
Ciąg dalszy walki z usterkami.
Jak pisałem, po odbiorze Corsy od mechanika pojawiła się usterka zaworu egr.
Facet w warsztacie skasował błąd mówiąc, że nie ma on nic wspólnego z wykonaną naprawą.
Wszystko było OK przez kilka dni, jednak kontrolka się zapaliła ponownie.
Jak pisałem kupiłem w ASO Opla dwie uszczelki zaworu egr i na sobotę zaplanowałem demontaż i czyszczenie tego zaworu.
Dostęp do śrub torx jest kiepski, szczególnie do dwóch, gdzie zalecane jest stosowanie kluczy łamanych, których oczywiście nie miałem.
Dodatkowo musiałem spuścić płyn chłodzący, bo po demontażu egr-a wyleciał by z silnika.
Po dłuższej walce zawór egr zdemontowałem i tu pierwsze ździwienie.
Spodziewałem się, że będzie dużo sadzy, nalotu itp.
Oglądałem już wiele filmików na yt, gdzie kanały były praktycznie w całości zalepione smolistą sadzą.
W moim przypadku wyglądało to tak:
Przystąpiłem do czyszczenia, na początku benzyną ekstrakcyjną, potem delikatnie skrobałem śrubokrętem, po czym użyłem środka do czyszczenia gaźników i naftę.
Wszystko czyściłem pędzelkiem.
Dodatkowo podłączyłem elektronikę tego zaworu do akumulatora i zawór wysuwał się bezproblemowo za każdym razem.
Dodatkowo sprawdzałem jego szczelność.
Do jednej komory nalałem naftę i obserwowałem, czy nie przecieka ona do komory niżej. Wszystko było OK. Następnie podałem napięcie na odpowiednie styki egr-a, następowało przesunięcie się jego zaworu "grzybka" i cała nafta bezproblemowo i natychmiast przelewała się do drugiej komory.
Egr po oczyszczeniu wyglądał tak:
Na koniec dokładnie umyłem bok silnika, do którego przykręcany jest ten egr i po zastosowaniu nowych uszczelek przykręciłem na swoje miejsce.
Poniżej uszczelki stare i nowe:
Na koniec zalałem układ nowym płynem chłodzącym i zrobiłem test.
Silnik uruchomił się jak zawsze bezproblemowo i po paru minutach wyjechałem z garażu na jazdę próbną.
Wszystko było OK, jednak po około 1.5km zapaliła się żółta kontrolka (po podobnym dystansie, jak wyjechałem za pierwszym razem od mechanika).
Pojechałem jeszcze kawałem i postanowiłem wrócić do domu. Po drodze kontrolka zgasła i przez kolejne ok. 4km już się nie zaświeciła.Dzisiaj poszedłem do samochodu z interfejsem i podpiąłem do komputera.
Oczywiście był zapamiętany błąd P1405, czyli egr.
Mimo, że kontrolka się nie świeciła wykasowałem z pamięci zapamiętany błąd i postanowiłem sprawdzić bloki pomiarowe dotyczące zaworu egr.Generalnie jest tak, że na wolnych obrotach zawór jest zamknięty i figuruje jako nieaktywny. Jakoś specjalnie nie gazowałem silnikiem - delikatnie kilka razy dodałem gazu i ta wartość się nie zmieniała.
Tak to wyglądało na wolnych obrotach:
Przypomniałem sobie, że na yt jeden facet mówił, że egr zaczyna się otwierać od około 1500rpm.
Po paru zwiększaniach obrotów w okolicach 2.5-3.0k rpm zauważyłem, że następuje zmiana EGR na aktywny i zwiększa się napięcie rzeczywistej pozycji egr.
Tak to wyglądało:
Nie kręciłem wysoko obrotów, bo próby robiłem na parkingu pod oknami bloków mieszkalnych.
Teraz już zgłupiałem, czy w takim razie egr jest sprawny, czy nie?
Oglądałem na yt filmik jednego Rumuna i u niego zakres napięć był odrobinę inny, tzn. na wolnych obrotach miał wartość 1.06V i zawór nieaktywny, a w okolicach 4k rpm miał ponad 3V.
Być może i u siebie bym osiągnął to górne napięcie, bo jak pisałem, nie wkręcałem silnik na wysokie obroty.Na razie na tym poprzestałem, żona będzie jeździć samochodem i zda mi relacje.
Niestety sam zawór jest drogi, bo ok. 450zł, a jednocześnie jest opinia, aby nie stosować zamienników, bo nawet roku nie wytrzymują.
Może i bym skusił się na wymianę tego zaworu, ale nie chcę wydać takiej kasy, jakby okazało się, że to jednak nie do końca wina samego zaworu. -
@Sharky jaki masz ten interfejs ?
-
@Sharky Współczuję, narobiłeś się, a przyczyny nie zlikwidowałeś...
To tak jak u mnie kilka lat temu: kontrolka - od razu do ASO - błąd sondy lambda - wymiana sondy za ciężkie pieniądze - po 400 km znów kontrolka - ASO się wypina. Jeżdżę nadal, nic złego się nie dzieje, check engine żyje swoim życiem - zapala się i gaśnie. Sam diagnozuję czasami, czy aby to nie błąd czego innego, ale ciągle wyrzuca mi sondę... :-) -
@Sharky jaki masz ten interfejs ?
OP-COM China Clone.
-
@Sharky Współczuję, narobiłeś się, a przyczyny nie zlikwidowałeś...
Wiesz, to nie jest tania rzecz, aby eksperymentować.
Taki nowy egr kosztuje ok. 450zł i nie chciałbym ponosić takiego wydatku, aby przypadkiem po zamontowaniu nie było żadnej poprawy.
Taki sprzęt przecież nie oddam do sklepu.To tak jak u mnie kilka lat temu: kontrolka - od razu do ASO - błąd sondy lambda - wymiana sondy za ciężkie pieniądze - po 400 km znów kontrolka - ASO się wypina. Jeżdżę nadal, nic złego się nie dzieje, check engine żyje swoim życiem - zapala się i gaśnie. Sam diagnozuję czasami, czy aby to nie błąd czego innego, ale ciągle wyrzuca mi sondę... :-)
Z sondą lambda jest rzeczywiście problem, gdyż nawet błąd tej sondy nie musi oznaczać jej uszkodzenia. Może być "lewe" powietrze, padająca cewka WN, złe odczyty z czujnika położenia wału itp.
A to nie jest tania rzecz. Pomagałem w samochodzie siostry - Toyota Corolla 2000r. i w Aso kosztowała 900zł + robocizna. Na forum Toyoty odradzali zamienniki, bo i tak pojawiają się błędy. -
@Sharky napisał w Trochę się wykosztowałem.:
Wiesz, to nie jest tania rzecz, aby eksperymentować.
Taki nowy egr kosztuje ok. 450zł i nie chciałbym ponosić takiego wydatku, aby przypadkiem po zamontowaniu nie było żadnej poprawy.No i tak to właśnie jest w zelektronizowanych samochodach. EGR niby wizualnie sprawny, oczyszczony, na stole wszystko działa, i faktycznie może być z nim wszystko w porządku. Wcale niewykluczone, że po zakupie i włożeniu nowego będzie ten sam błąd wywalało... tak samo, jak u mnie... i bądź tu mądry.
Wolę starsze auta, bez elektroniki, tu wszystko jest bardziej sensowne. -