Co dziś dłubałem w tico? (2018 i 2019)
-
Przymierzam się do naprawy belki poprzecznej podłogi pod kołem zapasowym. Planuję przedziurawioną miejscami blachę załatać żywicą i matą szklaną. Używałem do tego typu prac żywicy poliestrowej Novola lub Trotona. Niestety żywice te są rzadkie i na pionowych powierzchniach zanim zżelują spora ich część potrafi spłynąć zwłaszcza gdy jest ciepło i żywica staje się rzadsza.
Miejsce aplikacji - wypiaskowana belka pod wnęką na koło zapasowe.
Nałożenie maty szklanej tylko częściowo zapobiega spływaniu żywicy.
@Gooral
Gdybyś mógł podpytać szwagra lakiernika jak sobie radzą blacharze/lakiernicy w takiej sytuacji?
Dodam, że szpachlówki nawet tej lepszej z dodatkiem włókien szklanych nie chcę stosować bo nie są tak trwałe jak żywice.
Czym najlepiej zagęścić żywicę?
Ci co budują łodzie i jachty stosują coś takiego
https://allegro.pl/oferta/zageszczacz-tiksotrop-do-silikonu-zywicy-tikso-7493731127
lub:
https://allegro.pl/oferta/wypelniacz-do-zywic-dt-99-mikrobalon-0-5l-progmar-7650325399?
Najchętniej jednak kupiłbym żywicę dedykowaną do napraw karoserii już zagęszczoną tylko nie mogę znaleźć takiego produktu. -
@ryszard ja bym to zakonserwował jakimś podkładem na rdze i zostawił tak jak jest. Gęsty jest klej epoksydowy Distal ale może trochę drogo wyjść i częściowo też będzie spływał.
Szpachla podobno chłonie wilgoć więc absolutnie by się nie nadawała do tego celu.
Mikrobalon służy jako wypełniacz żywicy, zmniejszając wagę, tu nie ma sensu go stosować.
Zagęszczacz może by się sprawdził ale nigdy nie stosowałem. -
@pacior napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018 i 2019):
@ryszard ja bym to zakonserwował jakimś podkładem na rdze i zostawił tak jak jest. Gęsty jest klej epoksydowy Distal ale może trochę drogo wyjść i częściowo też będzie spływał.
W sumie to niewiele kleju potrzeba na wypełnienie dziurek Większe szpary między blachami będę wypełniał wypróbowaną już masą poliuretanową.
Szpachla podobno chłonie wilgoć więc absolutnie by się nie nadawała do tego celu.
Szpachle doskonale nadają się aby błyskawicznie przygotować auto na sprzedaż. Nie ma tu mowy o jakimś silnym związaniu ze stalą czy dobrą ochroną przed korozją.
Mikrobalon służy jako wypełniacz żywicy, zmniejszając wagę, tu nie ma sensu go stosować.
Zagęszczacz może by się sprawdził ale nigdy nie stosowałem.Najlepsza byłaby gotowa zagęszczona żywica w konsystencji pasty ale gdzie takie coś kupić.
-
@ryszard niewiele pomogę gdyż on żywic nie używa. Jak jest dziura to spawanie, lub wymiana elementu, a ostatnio i tak już z korozją się nie bawi, bo mu się to porostu nie opłaca. Za duża patologia z tym, dużo roboty a zysk słaby. Bardziej się opłaca robić auta powypadkowe, przyjeżdża to to os blacharza i trzeba tylko wyrównać, polakierować i nara.
Co do szpachli, mogą one chłonąć wilgoć dlatego przed położeniem szpachli ważne jest aby dobrze oczyścić i zabezpieczyć blachę. Dzisiejsze szpachle jeśli są dobrze położone to raczej zdają egzamin. Sami producenci dają na nie po 10-15 lat gwarancji, jeśli jest ona zastosowana zgodnie z technologią producenta.
W Twoim przypadku próbowałbym to pospawać, lub oczyścić, dobrze zabezpieczyć i dbać o to., ew. Jeśli bardzo chcesz użyć tej żywicy to grzać ją od razu opalarką żeby nie spływała aż tak.
-
@Gooral napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018 i 2019):
@ryszard niewiele pomogę gdyż on żywic nie używa. Jak jest dziura to spawanie, lub wymiana elementu, a ostatnio i tak już z korozją się nie bawi, bo mu się to porostu nie opłaca.
Zgadza się dla zarobku porządna walka z korozją w aucie jest całkowicie nieopłacalna.
Za duża patologia z tym, dużo roboty a zysk słaby.
Żeby usunąć dobrze korozję a i tak najczęściej zrobić się tego nie da trzeba poświęcić mnustwo czasu. Są to roboty niezwykle czasochłonne. Robiąc samodzielnie tylko dla siebie można przeznaczyć na swoje jedno auto 10 x więcej czasu niż może poświęcić blacharz aby miał z tej roboty minimalny zysk. Robię tą blacharkę z sentymentu do swojego auta bo żadnej ekonomi w tym nie ma.
Bardziej się opłaca robić auta powypadkowe, przyjeżdża to to os blacharza i trzeba tylko wyrównać, polakierować i nara.
Dokładnie tak. Najczęściej warsztaty przyjmują do naprawy roboty nie wymagające dużego nakładu pracy takie jak wymiana maski , drzwi czy błotnika. Jeżeli naprawa ma być bardziej skomplikowana to blacharze biorą do roboty tylko drogie auta. Wtedy mogą bawić się i prostować czy wycinać i wspawywać fragment karoserii ale za duże pieniądze. Owszem w mercedesie blacharz wstawi łatę i polakieruje ją za 5000 zł gdy auto jest warte 50 tyś zł i klient jest w stanie to zaakceptować ale tej samej łaty nie wstawi blacharz nawet za 1000 zł do Tico gdy auto jest warte 2 tyś zł bo nikt mu takiej kwoty nie zapłaci.
Co do szpachli, mogą one chłonąć wilgoć dlatego przed położeniem szpachli ważne jest aby dobrze oczyścić i zabezpieczyć blachę. Dzisiejsze szpachle jeśli są dobrze położone to raczej zdają egzamin. Sami producenci dają na nie po 10-15 lat gwarancji, jeśli jest ona zastosowana zgodnie z technologią producenta.
Z moich doświadczeń w Tico po nałożeniu szpachli rdza wychodzi już po roku - 2 latach. Co innego gdy ta sama szpachla zostanie położona na wgniotkę w aucie z blachami ocynkowanymi - wtedy to pewnie korozja nie nie wyjdzie nawet i po 10 latach.
W Twoim przypadku próbowałbym to pospawać, lub oczyścić, dobrze zabezpieczyć i dbać o to., ew. Jeśli bardzo chcesz użyć tej żywicy to grzać ją od razu opalarką żeby nie spływała aż tak.
Dlaczego upieram się przy żywicy a nie szpachli - bo ona wg moich doświadczeń najdłużej utrzymuje się na blasze, która została oczyszczona z rdzy a ponadto w stosunkowo prosty sposób można załatać dziurę.
Wycinanie, dorabianie i spawanie skorodowanych fragmentów wytłoczek o skomplikowanych kształtach jest wielokrotnie bardziej pracochłonne niż łatanie dziur żywicą i matą szklaną. Szczególnie gdy trzeba naprawiać element w miejscu trudno dostępnym, a ten element, który chce zrobić (belka wzmacniająca podłogi pok komorą na koło zapasowe) łatwo dostępny nie jest.Martwiłem się o spływanie żywicy a tymczasem jest większy problem przy dzisiejszej temperaturze 30 C, żywica żeluje już po 2 -3 minutach, niemal przy mieszaniu jej z utwardzaczem.
Zżelowana grudowata żywica, którą musiałem usunąć z naprawianego elementu.Spróbuję schłodzić żywicę w lodówce, szybko ją rozrabiać w chłodnej piwnicy i jeszcze szybciej nanieść na naprawiany element rozgrzanej słonecznym żarem karoserii. Nie wiem czy są jakieś spowalniacze wiązania żywicy bo dziś by taki dodatek się przydał.
-
To chyba tylko mniejsza ilość utwardzacza spowolni reakcję.
-
@Gooral napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018 i 2019):
@ryszard Jeśli bardzo chcesz użyć tej żywicy to grzać ją od razu opalarką żeby nie spływała aż tak.
Jeżeli chodzi o podgrzewanie opalarką od razu od nałożenia żywicy na pionową ścianę naprawianego elementu to ten sposób nie zdawał egzaminu jak robiłem naprawę późną jesienią (temperatura ok 5C). Dziś w upał żywica za szybko żeluje tak że nie daje się jej równo rozprowadzić po powierzchni blachy (szybko robią się grudki). Wracając do podgrzewania żywicy opalarką to w pierwszym momencie podgrzewania żywica staje się rzadsza i bardziej ścieka niż bez podgrzewania.
. -
Na większe dziury nakleiłem matę szklaną a mniejsze dziurki zakleiłem żywicą,
Przerdzewiały u dołu pionowy wspornik wzmocniłem dospawując do niego powiększoną podkładkę.
Do wymiany mam tylny amortyzator. Działa dobrze, nie wycieka olej, jednak wybiła się guma w górnym uchu i przerdzewiała osłona.
Planuję zamontować oryginalne amortyzatory Mando stosowane przez Daewoo Motor lub amortyzatory f-my KYB
-
-
@pacior napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018 i 2019):
@ryszard spore te wżery zostały ☹️
Mówisz o wzmocnieniu podłogi czy o częściowo zjedzonym amortyzatorze.
Zakładaj KYB 😉
Na pewno KYB nie są złe z tych dostępnych do kupienia. Oryginalne Mando stosowane przez fabrykę są lepsze ale droższe i poza jednym miejscem nie do kupienia. U mnie wytrzymał 21 lat i 260 tyś przebiegu. Jak napisałem dalej nie cieknie i dobrze pracuje ale czas już wymienić ze względu na tą gumę. Na przodzie mam też oryginały Daewoo Motor. Są jeszcze dobre. Nie ma tam gum, które mogłyby się wybić więc jeszcze posłużą. To że fabryczne przednie amortyzatory są bardzo dobrej jakości świadczy to, że jeszcze ich nie wyprzedano pomimo upływu tylu lat.
-
@TADEUSZ-MALINKA napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018 i 2019):
Tak się dzieje , gorzej było i chwalili - wymieniałem przewód długi do tylnych hamulców i musiałem kręcić tą złączką pod pochłaniaczem oparów paliwa ,aby nie wymieniać przewodu do pompy hamulcowej
Dostęp do tej złączki przy pochłaniaczu jest kiepski za to łatwo ją odkręcić bo nie jest skorodowana jak te co narażone są bezpośrednio na działanie soli.
-
@leo napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018 i 2019):
Krótkie pytanko do dłubaczy: czy urywały Wam się przewody przy odkręcaniu ich od cylinderków? Czy zawsze jakoś się udawało odkręcić bez przeszkód?
Mnie prawie zawsze klucz omykał się na sześciokącie złączki przewodu mimo, że stosowałem specjalny fabryczny klucz oczkowy z nacięciem na przewód do odkręcania przewodów hamulcowych. Niestety złączki przewodów hamulcowych wykonywane są z miękkiej stali i łatwo podlegają deformacji pod działaniem utwardzonego klucza. Bardzo mnie to wkurzało i dorobiłem sobie specjalny klucz, który można w pewny sposób, bez luzów zacisnąć na złączce. Nie ma złączki, której bym nim nie odkręcił.
-
@ryszard Tak -używałem klucza zaciskowego Mors , ale podoba mi się Twoje rozwiązanie w poście niżej -chyba zrobię sobie taki klucz
-
@ryszard zaciekawiło mnie to piaskowanie, opowiedz proszę coś więcej- masz jakiś amatorski sprzęt do domowego dłubania, jeśli tak to jaki? czy może oddałeś to komuś do zrobienia? sam ostatnio sporo siedzę pod autem, przy okazji wymontowanego baku chcę sobie oczyścić z rdzy i zakonserwować podłogę nad nim oraz zakończenie progu i okolice bezpośrednio obok, ze względu na łatwy dostęp, dlatego kusi mnie jakiś pomocny sprzęt do oczyszczania, bo widzę, że to nie będzie jedyne miejsce do ogarnięcia. szukając info w internecie niestety wszędzie piszą o wymaganej dużej wydajności sprężarki co wiąże się że sporymi kosztami, a ja chciałbym coś do takich właśnie amatorskich prac, na małych nieregularnych powierzchniach o niełatwym dostępie, gdzie znacznie łatwiej byłoby robić to w ten sposób, aniżeli końcówką szlifierską albo ręcznie papierem/szczotką drucianą.
-
@barteu
Postaram się coś napisać o piaskowaniu ale zrobię to w nowym temacie temu poświęconym. -
@ryszard napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018 i 2019):
Przymierzam się do naprawy belki poprzecznej podłogi pod kołem zapasowym. Planuję przedziurawioną miejscami blachę załatać żywicą i matą szklaną. Używałem do tego typu prac żywicy poliestrowej Novola lub Trotona. Niestety żywice te są rzadkie i na pionowych powierzchniach zanim zżelują spora ich część potrafi spłynąć zwłaszcza gdy jest ciepło i żywica staje się rzadsza.
Wypiaskowane i grzech, żeby tego nie pospawać. Nałożył bym na to docięty kawałek blachy i w kilku miejscach punktowo pospawał. Następnie podkład reaktywny, jakaś farba lub lakier. Nigdy w życiu nie łatać żywicami. To ważny element zawieszenia, żywica nie zastąpi spawarki. Blacha w tym miejscu jest z paździerza, będzie się palić przy spawaniu. W swoim tico wymieniałem cały element (dało się go jeszcze dokupić - nawet za grosze :) Spawanie powodowało pożar wewnątrz profilu, który trzeba było na bieżąco gasić powietrzem z kompresora.
-
@miechomiecho Dokładnie tak. Żywica i to bez żadnego podkładu, to żadna naprawa. Dziur nie ma, ale wytrzymałość i trwałość też jest niska. Było lepiej wyciąć, co tylko ma nalot, to wypiaskować, zamalować od środka, wyspawać i zakonserwować.
-
A ja dziś kupiłem za 200zl nowy blok silnika do Tico✌
-
@Urban napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018 i 2019):
A ja dziś kupiłem za 200zl nowy blok silnika do Tico✌
Nowy za 2 setki to dobra inwestycja ☺️
-
@pacior napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018 i 2019):
@Urban napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018 i 2019):
A ja dziś kupiłem za 200zl nowy blok silnika do Tico✌
Nowy za 2 setki to dobra inwestycja ☺️
Pewno się palec omsknął i miało być 200€... :P