Mi sie wydaje ze rysunek jest bardzo poglądowy. A allegro znalazlem takie coś glowica colt 12v
ze zdjecia wnioskuje ze jeden mały i jeden duży sa wydechowymi (te okopcone) i duzy ssacy
(czysty)
Akurat tu nie można stwierdzić w 100% że dwa są okopcone a jeden czysty, to może być gra światła, tak akurat są ustawione. Ja bym sie skłaniał że ten duży i mały to są ssące a ten jeden duży (niby czysty) to wydechowy.
W silnikach ważny jest dolot - im więcej powietrza zassie tym mocniej go spręży i chodzi tu o opory dlatego ssące zawory będą zawsze większe albo jak w tym przypadku (jeden duży jeden mały) stosunek średnic wlotu do wylotu musi być większy, czyli suma średnic 1 duży + 1 mały.
Wydechowe zawory zawsze są mniejsze - z dwuch powodów, po pierwsze nie jest tak ważna wielkość otwory bo spaliny z cylindra wydostają się pod własnym ciśnieniem a pozostałość zostanie wypchnięta przy ruchu tłoka do góry. Drugi powód to temperatura spalin, im mniejszy jest grzybek zaworu tym szybciej następuje wymiana cieplna pomiędzy nim a głowicą silnika czyli jest go poprostu łatwiej i szybciej schłodzić. Zapobiega to szybszemu wypalaniu zaworów wydechowych.