Elektrycznie podnoszone szyby



  • Już od kilku lat pisałem, że posiadam mechanizm i osprzęt "elektrycznych szyb" i nie mogę się zabrać za ich montaż w Tico.
    Tym razem postanowiłem nadrobić zaległości i w weekend podłączyć całość w samochodzie.
    Wcześniej jednak postanowiłem zapoznać się ze sposobem podłączenia całej instalacji elektrycznej.
    Od razu informacja dla posiadaczy Tico bez centralnego zamka i elektrycznych szyb - nie ma poprowadzonej instalacji od bezpiecznika w kierunku drzwi
    Ja byłem w 100% pewien, że wiązka pod deską rozdzielczą już istnieje i zakończona jest złączkami w okolicach przednich słupków. Niestety, nie ma ani wiązki, ani tym bardziej bezpiecznika (nr 7 30A).

    Przed rozpoczęciem montażu warto zapoznać się ze schematem połączeń, aby wiedzieć, co nas czeka i gdzie poprowadzić całą instalację.
    Na rysunkach 1 i 2 przedstawiam schemat podłączenia części elektrycznej.
    Dla chętnych od razu uwaga - silniki pobierają sporo prądu, co widać po zabezpieczeniu 30A, dlatego instalacja powinna być poprowadzona przewodami o dużym przekroju - popularne przewody elektryczne 1.5mm2 będą w sam raz.
    Skoro jestem już przy elektryce - jeżeli mamy cały osprzęt z demontażu (jak ja) to koniecznie warto wszystko sprawdzić "na sucho" przed montażem.
    Podłączenie silników bezpośrednio pod napięcie da nam pogląd, czy obracają się one poprawnie i bez oporu. Warto też sprawdzić poprawność działania wszystkich przełączników.
    Można to zrobić miernikiem lub nawet zwykłą żarówką.
    Takie testy mogą zaoszczędzić nam sporo czasu, gdy po zmontowaniu całości coś nie będzie działać poprawnie.
    Niestety, ja tego nie zrobiłem wierząc sprzedającemu, że przed demontażem wszystko działało bezproblemowo.
    To mnie kosztowało ponad dwie godziny ponownego rozkręcania wszystkich tapicerek, silników itp. w poszukiwaniu usterki.
    Przeczyszczenie styków przełącznika prawych drzwi pomogło
    Kolory przewodów można oczywiście dobrać dowolnie, jednak radzę sobie zapisywać, jaki kolor oryginalny odpowiada kolorowi nowego przewodu - nie pogubimy się przynajmniej.

    Jeżeli nie mamy tapicerki od Tico wyposażonego w mechanizm elektrycznego podnoszenia i opuszczania szyb, to czeka nas wycinanie otworów na silniki.
    Na zdjęciu 1 widać zrobiony szablon z papieru, na podstawie którego wykonany zostanie rysunek na wewnętrznej części "boczku".

    Zdjęcie 2 pokazuje narysowany (trochę słabo widoczny) obrys części przeznaczonej do wycięcia.

    Na fotce 3 widać efekt pracy - tapicerka od strony kierowcy już gotowa.

    Podobnie postępujemy z tapicerką drugich drzwi - na zdjęciu 4 uwidoczniłem tapicerkę już gotową do montażu w drzwiach.

    Postanowiłem również prawy "boczek" wyposażyć w kieszeń na drobiazgi, podobnie jak jest z lewej strony - widać to na zdjęciu 5. Oczywiście lewe drzwi też będą w to wyposażone.

    Zabawa z tapicerką to przyjemność w porównaniu z następnymi pracami związanymi z prowadzeniem przewodów elektrycznych.
    Silniki montuje się bezproblemowo, choć trzeba przygotować po dwie niezbyt długie śruby do przykręcenia do konstrukcji drzwi. Jako ciekawostka, w prawych drzwiach musiałem stosować śruby wraz z nakrętkami, gdy po lewej stronie były już wykonane gwinty i wystarczyło przykręcić dwie śruby mocujące mechanizm do blachy drzwi.
    Gdy nie mamy poprowadzonej dotychczas żadnej instalacji do drzwi, to położenie nowych przewodów jest proste. Niestety, ja już mam taką do centralnego zamka i podgrzewanych lusterek. Otwory w słupkach są małe, co przy dołożeniu nowych przewodów jest już problemem. W konsekwencji do prawych drzwi dochodzi mi teraz 7 przewodów, a do lewych aż 12
    Na zdjęciu 6 widać wstępnie założony mechanizm silnika na oś korbki oraz początek zabawy z prowadzeniem przewodów elektrycznych.

    Po kilku godzinach osiągnąłem sukces - nowa instalacja położona, a wycięty otwór w tapicerce na silnik pasuje idealnie (foto 7)

    Efekt końcowy pokazany jest na zdjęciu 8, pozostaje jedynie zrobić to samo dla drzwi kierowcy

    Uwagi końcowe:

    • jeszcze raz zalecam wcześniejsze sprawdzenie silników i przełączników bez montażu w samochodzie, aby być na 100% pewnym, że montuje się w pełni sprawne elementy,
    • w moim przypadku szyby podnosiły i opuszczały się z wyraźnym oporem, mimo że korbkami wszystko dało się wykonać bez wysiłku - pomogło nasmarowanie silikonem prowadnic szyb,
    • mimo, że montaż "elektrycznych szyb" nie jest trudny, jednak należy na to zadanie przeznaczyć min. cały dzień, szczególnie gdy do drzwi dochodzą inne wiązki przewodów.



  • Trochę dłubania było, gratulacje



  • Jestem pełen podziwu



  • Również gratuluje udanej instalacji
    Jakiś czas temu też montowałem elektr. szyby u siebie, nakombinowałem się tylko z podłączaniem przycisku po lewej od prawej szyby bo robiłem to bez książkowego schematu
    ale dałem radę.



  • Trochę dłubania było, gratulacje

    Dzięki, najgorzej było się za to zabrać



  • Jestem pełen podziwu

    Bez przesady, to w miarę prosta, ale dla mnie mozolna praca



  • Również gratuluje udanej instalacji

    Dzięki

    Jakiś czas temu też montowałem elektr. szyby u siebie, nakombinowałem się tylko z podłączaniem przycisku po lewej od prawej szyby bo robiłem to bez książkowego schematu ale dałem radę.

    Powiem szczerze, że całe przedsięwzięcie zacząłem właśnie od znalezienia i analizy schematu - bez tego bym nie zaczynał.
    Mając dwa schematy oraz wszystkie przyciski, silniki i przewody do nich zacząłem analizę, jak to działa, na czym polega zmiana kierunku obrotów itp.
    Dopiero, jak dokładnie wiedziałem jaką funkcję pełni każdy element w całym układzie oraz jak należy to wszystko poprawnie połączyć przystąpiłem do montażu.
    Nie ukrywam, że przeprowadziłem również analizę, czy można ten układ jakoś uprościć zachowując pierwotną funkcjonalność, ale po dłuższej chwili dałem sobie spokój i postanowiłem całość złożyć zgodnie ze schematem.
    Również od dłuższego czasu śledziłem aukcje na allegro, gdzie czasami były silniki, przełączniki wraz z przewodami, co ułatwiało mi analizę podłączenia poszczególnych przewodów.
    Również śledziłem fotki zamontowanych silników ze zdjętą tapicerką, aby w ogóle dowiedzieć się, jak te mechanizmy mają być zamontowane.

    Mając już tą wiedzę łatwiej mi było wykonywać prace w moim samochodzie.
    Jak się okazało, nie było to tak trudne, jak się pierwotnie wydawało, choć prowadzenie wszystkich przewodów dało mi się ostro we znaki



    • mimo, że montaż "elektrycznych szyb" nie jest trudny, jednak należy na to zadanie przeznaczyć min. cały dzień, szczególnie gdy do drzwi dochodzą inne wiązki przewodów.

    Ponieważ nie do końca miałem opracowaną koncepcję podłączenia elektrycznych szyb do instalacji elektrycznej, jak również z powodu konserwacji zespołów napędowych i przełączników montaż wszystkiego trochę się wydłużył

    Ogólnie jestem zadowolony i uważam, że cel został osiągnięty w 100%.

    Na zakończenie dzisiejszych prac zrobiłem pomiary stoperem czasu pełnego opuszczania i podnoszenia szyb.
    Wynik jak najbardziej mnie zadowala.
    Szyba od strony kierowcy opuszczana i podnoszona jest w 5.5 sekundy.
    Od strony pasażera jest odrobinę gorzej, tzn. opuszczanie trwa 6.3sek, a podnoszenie ok. 7.5sek.
    Prawdopodobnie mechanizm krzyżaka domaga się nasmarowania, ale dałem już sobie z nim spokój.

    Dodatkowo kupiłem zaślepki na otwory w podłokietnikach, gdzie wkręcane są śruby mocujące do konstrukcji drzwi.
    Teraz już nie ma brzydkich dziur, a całość prezentuje się naprawdę dobrze, a przede wszystkim pracuje zgodnie z oczekiwaniami



  • No super!! Mam podobny dylemat mechanizmy zakupione już przeszło pół roku temu... więc czeka mnie wkrótce ich montaż.. a remoncik autka ku końcowi
    Pełen szacunek!! Bardzo przydatny opis!! No i gratulacje :))



  • No super!! Mam
    podobny dylemat mechanizmy zakupione już przeszło pół roku temu... więc czeka
    mnie wkrótce ich montaż.. a remoncik autka ku końcowi
    Pełen szacunek!!
    Bardzo przydatny opis!! No i gratulacje :))

    Miałeś zdjęcia z remontu regularnie dawać



  • Ja chyba w kwietniu zakładałem elektryczne szyby, które przeleżały w garażu przed założeniem chyba rok- teraz widzę, że to chyba taki rytuał
    Ja miałem dwa niewielkie problemy... otóż kłopot ze zmieszczeniem tych wszystkich kabli w otworach między drzwiami kierowcy a karoserią (mam jeszcze przewody z centralnego zamka).
    Dodatkowy problem to niedziałający jeden z przycisków... co skutkowało nie działającą prawą szybą... na szczęście problem szybko zdiagnozowałem a sam przycisk rozebrałem i uruchomiłem.
    Niestety zauważyłem, że mimo wszystko przyciski lubią się czasami zaciąć i nie reagują za pierwszym razem (muszę je jeszcze raz wszystkie rozebrać i wyczyścić).

    Ja podłączyłem sobie to podobnie jak na schemacie, ale dodatkowo na "+" idący z akumulatora założyłem przekaźnik sterowany "+" z zapłonu aby sterowanie szybami było tylko możliwe na zapłonie... żeby nikt kogo zostawię w aucie nie rozładował mi akumulatora na postoju



  • Miałeś zdjęcia z remontu regularnie dawać

    ..oj wiem, wiem, ale tyle przy tym roboty i tak mało czasu, że ledwie wyrobiłem a troszkę zeszło, ale na koniec zapodam małą fotorelację..

    a co się tyczy el.szyb. to dopiero w przyszłym tygodniu z tym powalczę, oczywiście też zdam relację


  • Użytkownik archiwalny

    Witam Kolegów, mam pytanie do Autora tego tematu, w jaki sposób jest zabezpieczony silniczek podnoszący szybę w momencie kiedy szyba jest całkowicie domknięta?. Czy są to jakieś wyłączniki krańcowe, czy trzeba to robić (domykać szybę) na wyczucie?. Pytam się, bo przymierzam się do zamontowania tego bajeru w swoim tikaczu.


  • Użytkownik archiwalny

    Silniki mają wbudowane zabezpieczenia termiczne (jakiś styk typu bimetal). Przy zablokowanym silniku zabezpieczenie dość szybko nagrzewa się i przerywa obwód zasilania. Po kilku sekundach załącza silnik znowu.



  • jak jest zamknięta to wyżej nie pójdzie, nie wiem czy to fachowe będzie ale układ prowadnicy nie pozwoli.


  • Użytkownik archiwalny

    Dzięki Wasylek za wyjaśnienie.Wszystko jasne.Że szyby nie pójdą dalej , to jasne jak słońce.Ale gdyby nie było tego zabezpieczenia to silnik mógłby się spalić i oto mi się rozchodziło. Mam jeszcze jedną prośbę, czy ktoś , kto ma zamontowane te elektryczne podnośniki szyb mógłby zamieścić fotkę tego wyłącznika.Bo znalazłem w necie wyłącznik, ale nie wiem czy będzie pasował do tego podłokietnika. Bo za oryginalny wołają prawie tyle co za silnik.


  • Użytkownik archiwalny

    Bo znalazłem w
    necie wyłącznik, ale nie wiem czy będzie pasował do tego podłokietnika. Bo za
    oryginalny wołają prawie tyle co za silnik.

    zobacz w tym temacie przeróbka wyłaczników


  • Użytkownik archiwalny

    Dzięki Szymciak za info, ale już sobie poradziłem kupując oryginały na autozłomie po 10 zł. Tylko nie bardzo rozumiem dlaczego na załączonym schemacie pokazane są dwa przełączniki do prawej szyby ? , Na razie zrobiłem na stole "pająka" wykorzystując z tego schematu dwa skrajne wyłączniki i wszystko jest O.K . Dlatego po co i do czego służy ten przełącznik po srodku schematu na rys.1 jako szyba prawa?. Chyba , że w podłokietniku od strony kierowcy jest miejsce na drugi przełącznik, który pozwala kierowcy sterować szybą od strony pasażera. Nie wiem czy dobrze kojarzę.


  • Użytkownik archiwalny

    Dzięki
    Szymciak za info, ale już sobie poradziłem kupując oryginały na autozłomie po
    10 zł.
    super

    Chyba , że w podłokietniku od strony kierowcy jest miejsce na drugi przełącznik, który pozwala kierowcy sterować szybą od strony pasażera. Nie wiem czy dobrze kojarzę.

    dokładnie tak jest. Kierowca ma przełącznik od "swojej szyby" oraz pasażera


  • Użytkownik archiwalny

    Polam i wszystko jasne. To muszę dokupić jeszcze jeden przełącznik. Ale dla wyjaśnienia , moje wątpliwości wynikają z faktu, że nie mam jeszcze tych podłokietników, zamówiłem i czekam na dostawę.


Log in to reply