Co dziś dłubałem w tico? (2023 i 2024)
-
@spinerr napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2023):
Czemu tak się dzieje? Nie wiem, pewno wystarczy, że na obudowie zamiast masy zrobi się odpowiednio wysokie napięcie poprzez włączenie lamp, jakiegoś wiatraka i napięcie na przekaźniku rozruchu podskoczy na tyle, że startuje (słaba rezystancja izolacji, zabezpieczenie antykradzieżowe, radio, klima, ogólnie wszystko podłączone do ignition, opcji jest wiele.)
Przypomnę, że niektóre urządzenia, jak np. lampy przednie, sterowane są masą. To znaczy, że "plus" jest do nich podpięty na stałe, a zaświecenie uzyskujemy poprzez dołączenie "minusa" (celowo nie piszę "masy"). Takie to rozwiązania mogą generować opisany problem.
Nie bez znaczenia więc jest fakt, że wszelkie instrukcje dotyczące napraw elektryki zaczynają się od polecenia odpięcia klemy z akumulatora...
-
Wymieniłem lewy zewnętrzny przegub napędowy, poprzedni firmy GSP zaczął strzelać po kilku latach eksploatacji. Skorzystałem z półośki od Chevroleta Matiza którą miałem w garażu i przełożyłem sprawny przegub. Z prawej strony jakiś czas temu również zmieniłem na ten z Matiza i jak na razie jest wszystko dobrze (przeguby miały ok 130kkm przebiegu). Nie ma większych problemów z dopasowaniem, zdjąłem z przegubu zbędną koronkę od czujnika ABS, przełożyłem uszczelniacz piasty od strony półosi na ten z Matiza ( wewnętrzny otwór jest troszkę większy niż w tym od Tico), główna nakrętka piasty również musi być ta od Matiza. Poza tym wszystko pasuje idealnie, gumowa osłona również.
-
Dzisiaj rozkminy w zaległym temacie 3 przewodów do głośników tył (powinny być 4-ry). Wszelkie schematy mają zawsze 4 przewody, albo wcale jeżeli wersja bez głośników z tyłu. U mnie są 3 i wygląda jakby fabrycznie tak było. Najdłużej zajęło rozpisywanie wtyczki X16 (okazuje się, że jest jeszcze X16A o której Trzeciak w ogóle zapomniał), od tej wtyczki zaczyna się wiązka podłogowa (i dwóch innych - X16A do światła przeciwmgłowego i druga od zamykania drzwi). Schematy Trzeciaka są pełne błędów, inne wydania zresztą też, ale do rzeczy. Od radia idą fizycznie 4-ry przewody - są na wtyczce radiowej (3 kolory się zgadzają jeden nie -ten którego brakuje, jest biało zielony, a powinien niebiesko biały). Kable docierają do wtyczki X3A i z niej wchodzą do głównej wiązki. I tutaj się zaczynają schody, bo powinny z drugiej strony wiązki wychodzić 4-ry na wtyczce X16, a wychodzą 3. Kable powinny być parami na pinach wtyczki X16 tj. 1-9 i 2-10 (uwaga na błędy u Trzeciaka, podaje np, że zamiast 1 ma być 8, a zaraz pod tym na rysunku złącza zaznacza 1, do tego pin 8 jest używany do czego innego na innym schemacie). U mnie na pinie 1-szym jest... czujnik rezerwy paliwa (kabel który odchodzi ma też nieco mniejszy przekrój niż pozostałe do głośników. Kabel ten z wiązki podłogowej prowadzi do złącza 3-pinowego pod tylnymi siedzeniami z którego wychodzi z kolei tylko jeden kabel do baku - czujnik poziomu paliwa. Czyli wiązka podłogowa zakłada co innego niż jest w aucie - zamiast czwartego kabla do głośników jest kabel do czujnika którego nie ma. Ten kabel od rezerwy jest z drugiej strony wyprowadzony na tablicę rozdzielczą, ale tablica jakby nie zakładała takiego wariantu - z tyłu brakuje elementów - nie wszystko na ścieżkach jest polutowane od tego pina.
Zagadką jest co się dzieje z tym 4-tym przewodem który zaczyna się na radiu, ale nie dociera do złączki X16... Chyba żeby się tego dowiedzieć to musiałbym zdjąć deskę rozdzielczą i przyjrzeć się wiązce gdzie znika ten czwarty przewód. Gdybym go znalazł to mógłbym tylko przedłużyć kabelek ze złącza pod siedzieniem do wtyczki przy tylnych głośnikach i byłoby po sprawie.
Poza tym znalazłem jeszcze wtyczkę niepodłączoną, dwupinową na podłodze w okolicy lewarka biegów - powinno to być jakieś podświetlanie przy automatycznej skrzyni biegów...
Też macie tak pomieszane instalacje u siebie? Jakby w jednym aucie były pomieszane wersje wiązek. -
@spinerr Błędy w schematach być może są, ale weź jeszcze pod uwagę, że były zmiany w trakcie produkcji. No i robi się bałagan...
Co do wiązek podłogowych nie wypowiem się, nigdy mnie one nie interesowały, nie miałem potrzeby przy nich grzebać.
W razie czego proponuję Ci po prostu poprowadzić osobne przewody głośnikowe. Pacior tak zrobił w PMie i działa. ;-) -
-
W weekend jeszcze posiedziałem nad przewodami. Poniżej rozpisana wtyczka X16 i X16A(od strony wtyczki przeciwnej do wiązki podłogowej)
i jej lokalizacja:
Najpierw rozpisałem Trzeciaka z jego konfliktami połączeń, a potem to urealniałem badając jak to jest w rzeczywistości - stąd poskreślane opisy na rysunku. Ciekawostką jest, że przewody światła pozycyjnego są rozdzielone na prawy i lewy, kabelki są we wtyczce X16A Musiało być jakieś podejście do rozróżnienia tego, ale przełącznika prawy/lewy postój brak :). Podświetlenie tablicy rejestracyjnej jest brane z któregoś światła pozycyjnego.
Widać wyraźnie konflikt na pinie 9-tym głośnik tył prawy z czujnikiem rezerwy paliwa. Ja zdecydowałem się dociągnąć dodatkowy przewód 0,5mm2 (tak jak pozostałe 3) i wykorzystać pin 6 we wtyczce X16 który jest nieużyty, nie będę ruszał tego kabelka od nieistniejącego czujnika rezerwy paliwa gdyż ma on przekrój 0.35mm, dalej z racji, że X3A ma wszystko użyte wykorzystam jakąś inną wiązkę (widziałem coś na wzór X16A z wolnymi pinami)
Gdyby miał lepsze radio i głośniki mocniejsze niż fabryczne 15W daewoo, to zrobiłbym jak pacior - osobne kable do głośników, ale na razie dociągam do standardu minimum.W temacie tajemniczego kabelka który gdzieś znika w wiązce głównej (pisałem o nim wcześniej jest do niego podłączony głośnik z wtyczki radio) to najprawdopodobniej ten kabelek idzie do lewego nadkola w którym będzie gdzieś złącze pompki pneumatycznej do anteny wysuwanej. Stąd mi on znika gdzieś. Te piny są też na wtyczce X3A (to są te dwa pośrodku najgrubsze - do anteny są potrzebne, aż dwa z radia wg schematu Trzeciaka). Mam przejściówkę z tej wtyczki radiowej do wtyków radiowych A i B i pewno coś jest źle podłączone z wtyczki wiązki auta do wtyczki A radia no i skutkiem tego idzie do tego silnika jeden głośnik tył i go przepnę tak żeby to wychodziło na ten nowy kabelek.
Co do czujnika rezerwy paliwa to wygląda, że były dwie wersje ze wskaźnikiem właśnie rezerwy paliwa lub światła awaryjnego. Ja mam to drugie. Trzeciak i inne schematy tutaj mają wybitnie dużo błędów i to takich rażących (np podaje 12 pin wtyczki X11 która ma 10 pinów :D). Ścieżka po tablicy rozdzielczej od czujnika rezerwy niepodłączona (brakuje połączenia do żarówki i niewlutowany mostek). Aczkolwiek gdyby mieć taki czujnik rezerwy dałoby się to pewno dorobić w jedno popołudnie z użyciem diody shottky'ego dla separacji.
Ponadto znalazłem producenta wtyczek dla TICO. Producentem jest firma KET (korea electric terminal). Udało się to dzięki temu, że są napisy na niektórych wtyczkach i pinach - konektorach. Dzięki temu znalazłem dokładny model konektora żeńskiego, który występuje chyba najczęściej w tym aucie w różnych wtyczkach: KET Connector ST730554-3.
Ponadto nasmarowałem/polutowałem gdzie była potrzeba (zimne luty) te wajchy przy kierownicy do włączania świateł, wycieraczek, itp. Nie mam przekaźnika na światła, ale też nie jest to jakieś bardzo wypalone.
Przy okazji łatwiejszego dostępu zrobiłem smarowanie linek: gazu, sprzęgła, maski, paliwa, tylnych drzwi, i wajchy od powietrza.
Na sam koniec mój ekstra home made ściągacz kierownicy marki OBI :D. Poprzedni gdzieś zgubiłem. Gdyby ktoś chciał też sobie taki wykonać to potrzebna są minimum dwie płytki - jedna się łatwo gnie a kierownica dalej siedzi. Udało mi się to wzmocnić podkładkami powiększonymi od śruby M12. Uwaga bo kierownica tak odskakuje gdy puści, że można w twarz dostać :/
-
świetnie , ja też kiedyś nad tym siedziałem jak przerabiałem światła na przekaźniki , jesteś na dobrej drodze aby to zrobić i deskę zmodyfikować .
-
-
@leo
pasują, ale poza wtyczką. Z wtyczką już nie. Są podróbki oryginalnych na aliexpress, ale ich nie zamawiałem. Przylutowałem kabelki do starych pinów z odzysku. -
Na majówkę wybraliśmy się do Bośni i Hercegowiny. Jest tam wyraźnie cieplej niż u nas dlatego klima bardzo się przydała. Tico miało okazję przeprawić się promem po Balatonie. Nowa chłodnica sprawdza się świetnie. Temperatura nigdy nie przeszła za połowę.
Na pewno muszę wymienić przewody podciśnieniowe bo niektóre już albo mają takie drobne liczne pęknięcia, albo się zaciskają (obroty z klimą się słabo podnoszą). Nawet nie będę szukał oryginałów z uwagi na wiek. Chyba najsensowniej będzie kupić z metra i ciąć pod wymiary obecnych? -
-
Jeżeli mają wytrzymać 5 lat to mam do gazu wsadzone semperity. Powoli proszą się o wymianę.
-
Mnie paliwowe Gates wytrzymały 10 lat...
-
Po konserwacji Xceed-a czas przyszedł na Tico.
Do zrobienia mam:
-wymianę uszczelki między kolektorem wydechowym a katalizatorem
-wymianę uszczelki pokrywy zaworów (regulację zaworów)
-chyba za jednym razem wymienię już pasek i rolkę rozrządu (przelatane 50kkm od ostatniej wymiany)
-wymianę przewodu hamulcowego sztywnego na miedziany...Tak wygląda zdemontowana już osłona termiczna kolektora po 27latach :)
-
Kontynuacja prac w Tico.
Ściągnąłem dzisiaj zderzak i zabrałem się za odkręcanie 3 śrub łączących kolektor z katalizatorem. Dwie śruby bliżej zderzaka poszły o dziwo w miarę gładko. Gdy zabrałem się za trzecią schowaną śrubę to coś mi nie pasowało bo śruba kręciła się...
Okazało się, że ta trzecia śruba najbardziej schowana sama się poluzowała-odkręciła i stąd te przedmuchy.
Ze śrubami katalizator-tłumik środkowy też nie miałem problemu.
Katalizator już zdemontowałem, jeszcze odkręcę kolektor wydechowy i wymienię obie uszczelki... -
@tom83ek
ta nowa osłona z poprzedniego postu jest łatwo dostępna z zamiennika czy to jakieś zachomikowane części ? -
@spinerr napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2020, 2021, 2022):
ta nowa osłona z poprzedniego postu jest łatwo dostępna z zamiennika czy to jakieś zachomikowane części ?
Zachomikowana część, którą kupiłem dawno temu...
-
-
@pacior napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2020, 2021, 2022):
@tom83ek dziwna sprawa, zazwyczaj te śruby się zapiekają i ciężko bez palnika je ruszyć
Bałem się tych śrub najbardziej, tymczasem ta najgorzej dostępna odkręciła się sama i dlatego były podejrzewam przedmuchy. Dwie pierwsze odkręciłem przy pomocy nasadki 6kątnej 2 razy uderzając młotkiem. Nasadkę od wewnątrz powlokłem jedną warstwą taśmy izolacyjnej by zniwelować wszelkie luzy.
Zastanawiam się tylko czy wkręcać ponownie te same śruby czy dać jakieś nowe..
Znalazłem śruby "ocynkowane płatkowo" o twardości 10.9. Wyczytałem tylko, że ocynk płatkowy wytrzymuje temperature 180C...
Chyba, że dać jakieś nierdzewki z klasy A2-70 ...?Z kolektora górne śruby też już mi puściły - pozostały tylko dolne do odkręcenia...
-
@tom83ek Najlepiej dać nierdzewne (koniecznie trzeba je posmarować, żeby się nie zatarły).