Navigation

    zlosniki.pl
    • Register
    • Login
    • Search
    • Categories
    • Recent
    • Tags
    • Popular
    • Users
    • Groups
    • Search
    1. Home
    2. Piotrek9214
    P
    • Profile
    • Following 0
    • Followers 0
    • Topics 1
    • Posts 159
    • Best 25
    • Groups 0

    Piotrek9214

    @Piotrek9214

    37
    Reputation
    330
    Profile views
    159
    Posts
    0
    Followers
    0
    Following
    Joined Last Online

    Piotrek9214 Unfollow Follow

    Best posts made by Piotrek9214

    • RE: Co dziś dłubałem w tico? (2020)

      Korzystając z kilku wolnych wieczorów wziąłem się za ogarnięcie Tico, które niestety przez brak czasu i natłok problemów zostało trochę zaniedbane, a codziennie dzielnie wozi mnie do pracy, robiąc ok 150 km tygodniowo. W sobotę kończy się przegląd więc najwyższa pora żeby ogarnąć wszystkie usterki:

      • wymiana uszczelniacza wału korbowego, oringu bagnetu, rolki napinacza paska rozrządu ( rolka z zestawu Gates wytrzymała ok 10 tys km i dostała luzu), co ciekawe pompa płynu dalej z pierwszego montażu GMB, ma obecnie ponad 200 kkm i nie wykazuje żadnych oznak zużycia, jedynie przy wymianie paska zmieniam samą uszczelkę pompy
      • wymiana kawałka instalacji elektrycznej, konkretnie przewodu biegnącego od alternatora do akumulatora, na odcinku od okolic pompy hamulcowej do aku, wróciło ładowanie z 13.2 na 14,5V
      • wymiana centralki i siłownika zamka tylnych prawych drzwi, naprawa instalacji, niestety słaba jakość uniwersalnych zestawów zamka
      • wymiana obu przednich wahaczy, w prawym padł sworzeń, w lewym osłona, wahacze kupione 4 lata temu, niby jako Polski produkt dla FSO, wyglądają jakby miały 10 lat a nie 4. Miałem komplet wahaczy z mojego Matiza, z pierwszego montażu, wymieniłem profilaktycznie przy naprawie zawieszenia przy około 120 tys km, nadal są w dobrym stanie
      • wymiana wszystkich gum stabilizatora, na nowe, ori PHC, musiałem zrobić dwa nowe gwinty do mocowania obejm w przedniej belce ze względu na zerwany gwint
      • czyszczenie zbiorniczka wyrównawczego z błota na dnie i nowy płyn
      • usunięcie rdzy ze zbiornika paliwa, pomalowanie go i wymiana gumowych przewodów. Zbiornik wymieniłem na nowy 3 lata temu, pomalowałem go wtedy, jednak jakość blachy to porażka, tak samo przewody gumowe kupowane na metry, rozpadły się w rękach. Kupiłem przewody stosowane do węży hydrauliki siłowej, jednak z uwagi na ich sztywność musiałem przenieść filtr paliwa pod maskę. Przy okazji doprowadziłem przewód masowy do czujnika paliwa, pomiar jest bardziej dokładny.
      • pęknięty plastikowy wąż wlewu paliwa przy samym baku, uciąłem około 5cm i nałożyłem, długość bez problemu wystarczyła
      • czyszczenie i regulacja hamulców z tyłu, wymiana płynu i odpowietrzenie, tarcze kotwiczne są już do wymiany, ale zaczekam do końca szczęk i zmienię cały komplet razem z linką hamulca ręcznego
      • miałem jeszcze wymienić olej i filtry, niestety paczka gdzieś utknęła
      • inne drobne naprawy, regulacja, czyszczenie i smarowanie
        Poniżej kilka zdjęć, niestety nie wszystko mam utrwalone bo czas gonił a ręce po łokcie w smarze. Zaczyna mnie niepokoić stan przedniej lewej podłużnicy, pęka obok mocowania poduszki skrzyni biegów, niestety reszta karoserii też już w słabym stanie, wychodzi wypadkowa przeszłość mojego Tico. Może wiosną postaram się jakoś wzmocnić karoserię.
        received_292562536247816.jpeg
        received_345842610349431.jpeg
        received_433691285103708.jpeg
        received_231152552402336.jpeg
      posted in DAEWOO TICO - forum KlubTico
      P
      Piotrek9214
    • RE: Co dziś dłubałem w tico? (2020)

      Dziś wymieniłem olej w silniku wraz z filtrem, użyłem też płukanki podczas wymiany. Poprzednim razem również wlałem ten olej, muszę przyznać że bardzo ładnie czyści nagar zebrany w silniku, o ile od dawna leję oleje dobrej jakości i zmieniam zawsze na czas, to niestety dawno dawno temu Tico jeździło na jednym z tańszych olei z rodzimej rafinerii na O ;), który zostawił dużo syfu w silniku. Do tego wpadł nowy filtr powietrza, a na dniach zmienię olej w skrzyni biegów. Za 5000km planuję regulację zaworów, poza tym wszystko działa jak należy, Tico wzorowo zaliczyło przegląd techniczny w ubiegłą sobotę. Pozostaje mi ta nieszczęsna podłużnica, ale to już zostawię na cieplejsze dni.
      Screenshot_20220113-202441_Gallery.jpg

      posted in DAEWOO TICO - forum KlubTico
      P
      Piotrek9214
    • RE: Ładowanie w tico

      @spinerr Niestety żarówki LED w reflektorach w Tico nie będą świecić dobrze. Czy to reflektor ze szkłem rozpraszającym światło, czy odbłyśnikiem z odpowiednimi przetłoczniami, przy żarówce LED nie ma możliwości uzyskania odpowiedniej granicy światło-cienia, nie mówiąc już o równomiernym rozkładzie światła, po prostu reflektory oślepiają, świecąc jasnymi plamami w każdym możliwym kierunku. Żarówki LED prawidłowo działają w reflektorach z soczewką, choć czasem przy niektórych żarówkach granica światło-cienia też pozostawia wiele do życzenia. Brak homologacji w przypadku gdy zastosujemy żarówkę innego typu niż ta którą przewiduje producent to też poważny problem. Podczas kontroli drogowej, czy wizycie na SKP często wychodzi to na jaw i można narobić sobie kłopotów, no i tak jak piszesz, w razie stłuczki jeśli ktoś stwierdzi że został oślepiony, to nawet jeśli jest sprawcą, może okazać się, że wina spadnie na Ciebie, nie mówiąc już o braku wypłacie odszkodowania i dalszych konsekwencjach. Oczywiście na drodze nie jeden samochód śmiga na takich żarówkach, ale prędzej czy później może się to tak skończyć, nie ma sensu kusić losu i prosić się mandat ;) .

      posted in DAEWOO TICO - forum KlubTico
      P
      Piotrek9214
    • RE: [MANUAL] Najtańszy i najłatwiejszy sposób na rdzę?

      Ja mam w 93 i w Matizie nakładki z Auchan-a, kosztowały z tego co pamiętam ok 6zł za komplet czarnych i 12 za chromowane. Trzymają się całkiem ok, ale zdejmowanie ich jest dość upierdliwe, plastikowy kluczyk z zestawu łamie się na pierwszej nakładce, ale mam taki z twardej blaszki w kształcie litery U, który kiedyś znalazłem w bagażniku po poprzednim właścicielu (pewnie po jakiś nakładkach stosowanych oryginalnie w samochodzie) i nim idzie to całkiem sprawnie. Miałem chromowane śruby ale po kilku zimach niestety jedyne co pozostało to przykryć je właśnie tymi nakładkami.
      Screenshot_20220504-225900_Gallery.jpg
      Screenshot_20220504-225905_Gallery.jpg
      Screenshot_20220504-225927_Gallery.jpg

      posted in MOTOMANIA... i nie tylko
      P
      Piotrek9214
    • RE: Prośba o wsparcie forum

      To ode mnie 😉

      posted in INFORMACJE OGÓLNE / WAŻNE WIADOMOŚCI / OGŁOSZENIA
      P
      Piotrek9214
    • RE: Co dziś dłubałem w tico? (2018 i 2019)

      Zawsze brakowało mi szuflady którą mam pod siedzeniem pasażera w Chevrolecie Matizie. W Tico występowała szuflada pod siedzeniem kierowcy, ale jak wiadomo rzecz nieosiągalna. Mam pełno gratów do Matiza, więc postanowiłem zrobić małą adaptację Screenshot_20190503-131406_Gallery.jpg Screenshot_20190503-131410_Gallery.jpg Screenshot_20190503-131419_Gallery.jpg
      Szuflada spokojnie mieści dwie standardowe gaśnice, dwie 1-litrowe butelki lub masę różnych drobiazgów 😉

      posted in DAEWOO TICO - forum KlubTico
      P
      Piotrek9214
    • RE: Odpowietrzanie kompletnie pustego układu chłodzenia

      Wchodzenie silnika na obroty było spowodowane brakiem płynu w termoelemencie gaźnika który steruje ssaniem. Ja u siebie podczas nalewania płynu do pustego układu chłodzenia ściskam dolny wąż chłodnicy i cały czas dolewam płyn, coś na zasadzie pompki żeby ruszyć powietrze w układzie. Termostat ma taki mały pływak przez który może przedostać się powietrze, ma on przejście ok 2mm więc leci to dość powoli. Gdy już nie wchodzi więcej płynu, zamykam chłodnicę, zdejmuję jeden wężyk z termoelementu gaźnika, odpalam silnik i czekam aż płyn wydostanie się z termoelementu lub zdjętego wężyka, wtedy zaczyna działać ssanie i silnik nie wchodzi samoczynnie na wysokie obroty, co jakiś czas gaszę silnik i uzupełniam płyn w chłodnicy, robię to jakieś 2 razy, potem czekam aż złapie temperaturę otwarcia termostatu i resztę płynu silnik sobie sam pobierze ze zbiorniczka.

      posted in DAEWOO TICO - forum KlubTico
      P
      Piotrek9214
    • RE: Co dziś dłubałem w tico? (2020)

      @leo uszczelkę pompy zmieniam profilaktycznie, te papierowe nie mają zbyt długiej żywotności, o ile w Tico nie miałem nigdy problemu, to w Matizie zdarzyło mi się że uszczelka nie wytrzymała nawet tych 60 tyś km pomiędzy wymianami, a zawsze starannie czyszczę cały styk na pompie jak i w bloku silnika. Poza tym mam spory zapas uszczelek, więc jak wszystko na wierzchu to wolę mieć pewne. Tą kostkę- bezpiecznik mam już dawno usuniętą, a w jej miejsce 2 bezpieczniki taśmowe 40 i 60A, jednak kiedyś gdy była to kostka i miała słaby styk to kabel od ładowania stopił się na długim odcinku i musiałem go odciąć głębiej w instalacji. Jest jeszcze jeden słaby punkt, w miejscu gdzie łączy się instalacja elektryczna silnika, za akumulatorem. Planuję założyć przewód od Matiza, który mam na stanie. Tam alternator jest podłączony pod główny przewód rozrusznika.
      Screenshot_20220107-180600_Gallery.jpg

      posted in DAEWOO TICO - forum KlubTico
      P
      Piotrek9214
    • RE: Co dziś dłubałem w tico? (2020)

      @tadeusz-malinka bez obciążenia nie przekracza 14,5V - 14,6V. Niestety nie mam czym sprawdzić prądu ładowania, mam tylko amperomierz od ciągnika T25, lecz jest on wyskalowany jedynie do 30A, a alternator w Tico ma 55A z tego co pamiętam. Napięcie ładowania pod obciążeniem i bez mam prawidłowe, a co najważniejsze przewód już nie grzeje i nie topi się w tych punktach gdzie spadało napięcie.
      @leo oprawki zamawiałem na allegro, wybrałem produkt firmy MTA, nigdy nie miałem zastrzeżeń co do jakości ich wyrobów. Zastosowałem bezpieczniki taśmowe MIDI VAL (wcześniej wkradł mi się błąd, taśmowe a nie płytkowe, już poprawiłem ;) ) ze względu na mocowanie ich w oprawie na nakrętkę samokontrującą, co wydaje mi się pewnym połączeniem przy tym amperażu, zostaje kwestia doboru porządnego konektora z oczkiem. Przykładowa aukcja : https://allegro.pl/oferta/gniazdo-oprawa-bezpiecznika-midi-val-tasmowego-ob5-7368746768

      posted in DAEWOO TICO - forum KlubTico
      P
      Piotrek9214
    • RE: Zrzutka na utrzymanie forum 2022r

      Wysłałem ;)

      posted in INFORMACJE OGÓLNE / WAŻNE WIADOMOŚCI / OGŁOSZENIA
      P
      Piotrek9214

    Latest posts made by Piotrek9214

    • RE: Opel Meriva 1.4 16V Twinport

      @jaco Ile zapłaciłeś za nabicie? Mnie też to czeka i ciekawy jestem jak się mają obecne ceny do tych z zeszłego roku. W czerwcu 2021 za 340g czynnika + olej płaciłem 200zł.

      posted in Kącik Opla
      P
      Piotrek9214
    • RE: [MANUAL] Najtańszy i najłatwiejszy sposób na rdzę?

      Ja mam w 93 i w Matizie nakładki z Auchan-a, kosztowały z tego co pamiętam ok 6zł za komplet czarnych i 12 za chromowane. Trzymają się całkiem ok, ale zdejmowanie ich jest dość upierdliwe, plastikowy kluczyk z zestawu łamie się na pierwszej nakładce, ale mam taki z twardej blaszki w kształcie litery U, który kiedyś znalazłem w bagażniku po poprzednim właścicielu (pewnie po jakiś nakładkach stosowanych oryginalnie w samochodzie) i nim idzie to całkiem sprawnie. Miałem chromowane śruby ale po kilku zimach niestety jedyne co pozostało to przykryć je właśnie tymi nakładkami.
      Screenshot_20220504-225900_Gallery.jpg
      Screenshot_20220504-225905_Gallery.jpg
      Screenshot_20220504-225927_Gallery.jpg

      posted in MOTOMANIA... i nie tylko
      P
      Piotrek9214
    • RE: Co dziś dłubałem w tico? (2020)

      @ryszard Potwierdzam, obecnie takie przewody wytrzymują rok, góra 2 lata i się dosłownie rozsypują, nawet te dedykowane do benzyn i olejów. Do swojego Tico ostatnio kupiłem przewody dedykowane do hydrauliki siłowej, są bardziej sztywne, przez co konieczne było przeniesienie filtra paliwa pod maskę, ale mam nadzieję, że będą bardziej żywotne.

      posted in DAEWOO TICO - forum KlubTico
      P
      Piotrek9214
    • RE: Ładowanie w tico

      @leo napisał w Ładowanie w tico:

      Mocniejsze światło załatwisz sobie nieco droższymi (ale wciąż w klasie ekonomicznej) żarówkami, np. Tungsramami +60% (sam takich używam od lat, mocne i trwałe żarówki). Nie polecam absolutnie żarówek o nienormalnie wysokich mocach, bo są też takie (normalna H4 to 60/55W, a np. po zakupie emzety ze zgrozą odkryłem, że poprzedni właściciel wsadził tam jakąś niebieską chińszczyznę... 100W ! Od razu wymieniłem).

      Zgadzam się, od około dwóch lat mam założone w Tico i Matizie żarówki H4 Osram z serii Cool Blue, światło jest dużo bielsze i znacznie dalej oświetla drogę. W Saabie też stosowałem ten model żarówki, lecz w wersji H7, niestety H7 miały bardzo krótką żywotność, 2-3 miesiące co daje około 5000-6000km, gdzie H4 zrobiły już około 20000km przez 2 lata i nadal są w dobrej kondycji. Od jakiegoś czasu użytkuję żarówki H7 firmy Tungsram, model Extreme 5000K i jak na razie pierwszy komplet cały czas świeci, myślę że już przeżył spokojnie 2 komplety Osramów, a do tego te żarówki ciut lepiej świecą i są tańsze, także następny komplet H4 do Tico i Matiza kupię właśnie firmy Tungsram. Tak z własnego punktu widzenia jest to dla mnie najlepsze rozwiązanie, żarówki nadal są zgodne z prawem i homologacją, lepiej oświetlają drogę, samochód też wygląda troszkę nowocześniej z bielszym światłem. Miałem okazję jechać w nocy samochodem z założonymi żarówkami LED H7 do reflektorów soczewkowych, jednak mimo prawidłowego ustawienia bardzo męczyły moje oczy, prawdopodobnie najbardziej przez tą białą, nienaturalną barwę, znaki też bardzo odbijają takie światło, a szczególnie duże zielone tablice z nazwami miejscowości i odległościami od nich. Należy też pamiętać, że im bardziej zimna barwa światła tym gorzej widzimy drogę podczas deszczu, białe światło niknie w mokrym asfalcie. Jest jeszcze jedna kwestia związana z żarówkami LED. W nowszych samochodach montaż takiej żarówki zwykle owocuje wyświetlaniem komunikatu o spalonej żarówce, czy miganiu świateł co parę sekund np przez jakiś czas po zamknięciu auta. Można stosować różnego rodzaju oporniki, przekaźniki, lecz nie zawsze to działa, a nadal pozostaje kwestia braku homologacji. Poniżej kilka zdjęć z moich samochodów właśnie z tymi żarówkami ;) (aparat oddaje nieznacznie zimniejszą barwę niż jest w rzeczywistości).
      Screenshot_20220414-231003_Gallery.jpg
      Screenshot_20220414-231008_Gallery.jpg
      Screenshot_20220414-231020_Gallery.jpg
      Screenshot_20220414-231015_Gallery.jpg

      posted in DAEWOO TICO - forum KlubTico
      P
      Piotrek9214
    • RE: Ładowanie w tico

      @spinerr Niestety żarówki LED w reflektorach w Tico nie będą świecić dobrze. Czy to reflektor ze szkłem rozpraszającym światło, czy odbłyśnikiem z odpowiednimi przetłoczniami, przy żarówce LED nie ma możliwości uzyskania odpowiedniej granicy światło-cienia, nie mówiąc już o równomiernym rozkładzie światła, po prostu reflektory oślepiają, świecąc jasnymi plamami w każdym możliwym kierunku. Żarówki LED prawidłowo działają w reflektorach z soczewką, choć czasem przy niektórych żarówkach granica światło-cienia też pozostawia wiele do życzenia. Brak homologacji w przypadku gdy zastosujemy żarówkę innego typu niż ta którą przewiduje producent to też poważny problem. Podczas kontroli drogowej, czy wizycie na SKP często wychodzi to na jaw i można narobić sobie kłopotów, no i tak jak piszesz, w razie stłuczki jeśli ktoś stwierdzi że został oślepiony, to nawet jeśli jest sprawcą, może okazać się, że wina spadnie na Ciebie, nie mówiąc już o braku wypłacie odszkodowania i dalszych konsekwencjach. Oczywiście na drodze nie jeden samochód śmiga na takich żarówkach, ale prędzej czy później może się to tak skończyć, nie ma sensu kusić losu i prosić się mandat ;) .

      posted in DAEWOO TICO - forum KlubTico
      P
      Piotrek9214
    • RE: Ładowanie w tico

      @spinerr A jakie napięcie masz bez i pod obciążeniem? W Tico bardzo często ładowanie spada na kostce-bezpieczniku (ta tuż przy akumulatorze z czerwonym i zielonym kabelkiem), oraz na złączu w gumowym kapturku między akumulatorem a ścianą grodziową. Sprawdź styk w tych miejscach, zmierz napięcie ładowania na każdym z tych złączy. U mnie na kostce-bezpieczniku napięcie spadało o ponad 1V pod obciążeniem, a sam kabel się stopił, po naprawie i modyfikacji tego miejsca to samo stało się ze złączem w gumowym kapturku. Obecnie założyłem kabel + ze Sparka M200, gdzie alternator jest podpięty bezpośrednio do + na rozruszniku. Ładowanie od tej pory mam wzorowe, mimo że alternator ma już 24 lata i 220tyś km za sobą ;)

      posted in DAEWOO TICO - forum KlubTico
      P
      Piotrek9214
    • RE: Wymiana głowicy/silnika

      @ryszard Super pomysł z tym haczykiem wykonanym z blachy, w wolnej chwili również taki wykonam, myślę że warto zastosować 2 sztuki żeby symetrycznie wyciągać uszczelniacz, a stronę blaszki która ma styk z powierzchnią wału można podkleić np taśmą izolacyjną. Wkładanie nowego uszczelniacza przez stożek nie tylko zapobiega podwinięciu wargi, ale też chroni ją przed uszkodzeniem np o ostrą krawędź klinu lub rant wału. Co do wypchnięcia uszczelniacza, pierwsze co nasuwa się na myśl to ciśnienie w skrzyni korbowej silnika, lecz nadmiar ciśnienia powinien być w pierwszej kolejności odebrany przez odmę, a w przypadku jej niedrożności myślę, że nastąpiłoby wypchnięcie bagnetu miarki oleju, która raczej luźno siedzi w rurce. Czyżby uszczelniacz w trakcie eksploatacji stracił swój zewnętrzny wymiar, lub stwardniał na tyle, że wręcz wypadł z gniazda? Olej dostał się na rurę układu wydechowego? To by tłumaczyło dym wydobywający się spod maski, ewentualnie olej który dostał się alternatora, lecz wątpię żeby była tam temperatura powodująca dymienie oleju. Przy uszkodzonej uszczelce pod głowicą objawy powinny być raczej stałe i nasilać się z czasem, lub pod wpływem większych obrotów, być może jest gdzieś jakieś pęknięcie bloku/głowicy pojawiające się przy konkretnej temperaturze silnika. Spotkałem się kiedyś z dość specyficznym uszkodzeniem pierścieni tłoka, gdzie podczas pracy w zależności jak ustawił się uszkodzony (wyszczerbiony) pierścień, tak trzymał ciśnienie bądź przepuszczał je do skrzyni korbowej. Niestety uszczelkę można wykluczyć lub nie tylko po zdjęciu głowicy.

      posted in DAEWOO TICO - forum KlubTico
      P
      Piotrek9214
    • RE: Co dziś dłubałem w tico? (2020)

      @ryszard uszczelniacz zmieniałem na silniku obecnym w aucie, przy zdjętym dolocie powietrza, rozrządzie i wyciągniętej rurce bagnetu jest dość swobodny dostęp od góry. Uszczelniacz wyciągałem przy pomocy ściągacza do tapicerki który wsunąłem między powierzchnię wału a wargę uszczelniacza (dokładnie taki jak na załączonym zdjęciu, ma gładkie krawędzie, jest też wygięty co znacznie ułatwia manewrowanie) i płaskiego, dość dużego wkrętaka który zaparłem o obudowę uszczelniacza (pompę oleju) i odpychałem nim włożony ściągacz, poszło szybko i bez problemów. Nowy uszczelniacz posmarowałem olejem i włożyłem na miejsce ręcznie, docisnąłem palcami tak żeby równo schował się ok 1mm pod krawędź obudowy. Nie zwróciłem uwagi czy można go wsunąć głębiej, co byłoby dobrym rozwiązaniem w przypadku miejscowo wytartej powierzchni wału, mogę jutro zerknąć jak to wygląda w silniku 1.0 od Matiza który mam na wierzchu, pompa oleju i uszczelniacz są tam identyczne jak w Tico.
      Bez tytułu.jpg

      posted in DAEWOO TICO - forum KlubTico
      P
      Piotrek9214
    • RE: Zrzutka na utrzymanie forum 2022r

      Wysłałem ;)

      posted in INFORMACJE OGÓLNE / WAŻNE WIADOMOŚCI / OGŁOSZENIA
      P
      Piotrek9214
    • RE: Licytacja na WOŚP z Tico w roli głównej :)

      Kupili zdrowe, seryjne (poza alufelgami ze Sparka M200) srebrne Tico i dołożyli do niego Pakiet SR z innego Tico, które ktoś im oddał za free. Dawca był bardzo skorodowany i tak naprawdę jedyne co się z niego nadawało to ten pakiet. Z tego co mi wiadomo obecnie mają 3 egzemplarze : bordowy, zielony i srebrny z pakietem SR. Niebieski (dawca pakietu) prawdopodobnie trafił na złom, wrzucili kiedyś na YT zdjęcie resztek skorupy wrzuconej na lawetę.

      posted in DAEWOO TICO - forum KlubTico
      P
      Piotrek9214