Wchodzi do Polski benzyna E10
-
Według mnie nie ma się czego obawiać, np w Rumunii gdzie Tico jest jeszcze dość popularne, benzynę E10 wprowadzono przed 2020r i samochody jeżdżą dalej także nie powinno być większych problemów. Jedynie bardziej trzeba uważać w sezonie zimowym, żeby tego paliwa było więcej w zbiorniku w celu uniknięcia kondensacji, skoro E10 bardziej pochłania wodę. Tak samo pewnie będzie z kosiarkami, agregatami itd, wszędzie tam gdzie mamy stalowy bak paliwa.
-
@Piotrek9214 Ja też sądzę, że można byłoby jeździć na tym. Co może zagrażać? Ponoć po dłuższym czasie mogą pojawić się problemy z uszczelnieniami w układzie paliwowym źle znoszącymi etanol oraz korozja stopów aluminiowych. Jednoznaczną odpowiedź da jednak dłuższa eksploatacja. Producent się nie określi, a na stronie rządowej wszystkie silniki w DU oznaczone są jako "nie wiadomo"...
-
@leo myślę że nawet po dłuższym czasie nie będzie problemów, to tylko wzrost zawartości z 5% do 10%, zresztą dokładnie jest to określone jako "do", czyli równie dobrze może być 6 czy 8% etanolu w nowym paliwie. Gorzej gdyby zastąpiono E5 paliwem E85, wtedy byłoby po temacie. Profilaktycznie można kupić zapasowe uszczelki do gaźnika, a o resztę byłbym spokojny, no chyba że zaczną korodować od środka stalowe zbiorniki paliwa. Mam wrażenie że nasza rządowa strona jest kopią niemieckiej : https://www.e10tanken.de/
-
A jak jest z tym laniem denaturatu do baku w zimę ? To tak w temacie E10 i ilości bioetanolu.
-
@Piotrek9214 Strona polska nie jest kopią niemieckiej, przejrzałem trochę ;-). Np. info dla BPXa: strona Niemiaszków podaje, że wszystkie Suzuki po 1992 r. MOGĄ jeździć na E10.
Uszczelki - tak, zbiorniki stalowe... tego bym się nie obawiał. Wydaje mi się, że prędzej korodują w eksploatacji ze zwykłą benzyną (gdzie dochodzi w różnych warunkach do pojawiania się czystej wody, niemieszalnej z paliwem) niż z benzyną z dodatkiem etanolu, (gdzie ta woda powinna się z nim wiązać).
Mam jeszcze obawy co do części z aluminium i jego stopów. Nie wiadomo, jak zachowają się w dłuższej perspektywie głowice i gaźniki. -
@likaon napisał w Wchodzi do Polski benzyna E10:
A jak jest z tym laniem denaturatu do baku w zimę ? To tak w temacie E10 i ilości bioetanolu.
To stary sposób, jeszcze sprzed tych zabaw z biopaliwami, na zapobieganie problemom z pojawianiem się wody w benzynie. Stosowało się go szczególnie zimą, a zwłaszcza w warunkach, gdzie panowały zmienne temperatury (wraz z mrozami).
Gdy w zbiornikach i gaźnikach kondensowała się woda, lub pojawiała się z innych powodów (np. nieszczelności, tankowanie w deszczu czy przy opadach śniegu, albo po prostu paliwo było zanieczyszczone), mogło dojść do problemów z rozruchem i pracą silnika - woda mogła w skrajnym przypadku zamarznąć w cienkich przewodach i rurkach, zalegała w komorze gaźnikowej... Zawsze przy czyszczeniu gaźnika odrobina wody (często rdzawej) tam była. No to na pełny bak paliwa - załóżmy, zwykle ok. 50 litrów - lało się butelkę denaturatu, który miał za zadanie związać się z tą ewentualną wodą (czyli spirytus delikatnie się rozcieńczał). Jak wiadomo, benzyna nie miesza się z wodą, lecz alkohol owszem. A przy tym alkohol łączy się z benzyną, więc powstaje jedna mieszanina, która nadal jest palna.
Lało się wprost z butelki do baku normalną, zwykłą tanią "jagodziankę" - bo innych wtedy nie było... pierwszy raz bezbarwny spirytus zobaczyłem w Niemczech na początku lat 90-tych (był to dla mnie szok, bo nie wiedziałem, że można nie barwić spirytu technicznego :-D - widocznie Niemcy nie gustowali w spożyciu tegoż). Ale lejąc 0,5 litra na ok. 50 litrów benzyny powstawała mieszanka 1-procentowa... To wystarczało do pozbycia się wody. Teraz jest 5%, za chwilę będzie 10%, więc o wodę byłbym spokojny, za to tak duża domieszka alkoholu budzi inne obawy. -
@leo sprawdzałem dane dla Chevroleta i strona zawiera te same informacje i błędy które ma też nasz odpowiednik więc tym się sugerowałem mówiąc o kopii ;) . Pozostaje nam ryzykować i czekać na efekty, bądź tankować 98, pytanie tylko jak zachowa się cena tego paliwa po nowym roku, podejrzewam że niestety razem z popytem wzrośnie też cena.
-
@Piotrek9214 napisał w Wchodzi do Polski benzyna E10:
bądź tankować 98, pytanie tylko jak zachowa się cena tego paliwa po nowym roku, podejrzewam że niestety razem z popytem wzrośnie też cena.
Może nie do końca tak będzie? ;) Ciekaw jestem jak zostanie rozwiązana sprawa benzyny 95 premium, którą można kupić np. na Shell'u (paliwo V-Power 95) czy Circle K (paliwo milesPLUS 95). Czy wg nomenklatury strony rządowej jest to już paliwo premium czy jeszcze nie?
-
@leo no i o to mi chodziło. 1%, 0,5l na 50l baku. Myślałem że ten stosunek był większy, że nawet pokrywał się z tymi 10%. Stąd pytanie.
-
W sumie coś w tym jest: M4K o E10
-
-
@leo w nowoczesnym samochodzie ja bym raczej się zastanowił JAK go przyśpieszyć. W starym to wiadomo, z łapy :) w nowym z komputra trzeba.
-
@likaon No chyba nidyrydy bez zmiany i wgrania całej mapy. Tylko... trzeba ją najpierw zrobić. Ech...
W starych sprawa bardzo prosta.Tak sobie myślę... W zagazowanym tico zapłon mam już przyspieszony na 11 st. na jałowych (przy książkowych 8 +/-1 st.), bo to ponoć lepsze do jazdy na LPG. Jadąc na benzynie silnik też daje radę, ale na niej mało jeżdżę, wolę gaz. Może te 11 st. wystarczy?
-
@leo trzeba podpiąć czujnik spalania stukowego (można zrobić samemu), kręcić zapłonem, jeździć w pełnym zakresie obrotów i nasłuchiwać.
-
Dziennikarze i jutubery coraz głębiej zaglądają w temat, niektórzy trochę biją się w pierś... i chyba coraz więcej konkretów.
Wychodzi na to, że miałem dobre przeczucia; w przypadku Tico obawiam się o gaźnik:
KLIK na YT - Paweł Rygas - 13 minutTymczasem zaś zrobiłem zapas E5, na rok przynajmniej starczy. Potem chyba będę lał noPb 98.
-
@leo
Mnie zapasy starcza na miesiąc w Tico. Zastanawiam się czy jakaś stacja wprowadzi paliwo premium 95 e5. Jeśli nie, to będzie trzeba tankować 98 albo dotankowywac co 15l pb95 e10 naprzemiennie z pb98 e5.... -
@tom83ek Tankując naprzemiennie lub mieszając i tak zwiększysz ilość etanolu działającego na układ. Może więc to nie będzie 10%, a 7-8...
Sądzę, że trzeba będzie poczekać na ceny. Być może da się finansowo przeżyć tankowanie noPb98.Swoją drogą, to głupie jest. W Niemczech można dać oba paliwa, a u nas nie...
-
@tom83ek napisał w Wchodzi do Polski benzyna E10:
Zastanawiam się czy jakaś stacja wprowadzi paliwo premium 95 e5.
Już są takie stacje (przytaczałem je wyżej). Pozostaje tylko pytanie czy ulepszone 95 zostaną E5 czy też przejdą na E10?
Ja po tym wszystkim czego się naczytałem i nasłuchałem stwierdzam, że Suzka będę normalnie tankował E10. Jak coś pieprznie to trudno...
-
@leo napisał w Wchodzi do Polski benzyna E10:
Być może da się finansowo przeżyć tankowanie noPb98.
Szczerze wątpię! Na Pb98 marża zawsze była z kosmosu (obecnie to ok. 70-80 gr/l) i jak od nowego roku tylko to paliwo zostanie tym "normalnym" to marża wzrośnie jeszcze bardziej...
-
Wczoraj napisałem jeszcze raz do Suzuki Motor Poland i dostałem dziś takową odpowiedź:
Na stronie rządowej również nastąpiły zmiany potwierdzające powyższego mail'a: