Ceny paliw...
-
Hurt Orlenu (07.10. vs 14.10.):
Pb95: 6,69 -> 7,09 zł/litr (+ 40 gr/l)
Pb98: 7,04 -> 7,45 zł/litr (+ 41 gr/l)
ON: 7,97 -> 8,16 zł/litr (+ 19 gr/l)
ON+: 8,32 -> 8,51 zł/litr (+ 19 gr/l)
LPG: 2,88 -> 2,88 zł/dm3 (b.z.)Ceny hurtowe z "właściwym" VAT-em:
Pb95: 8,07 zł/litr
Pb98: 8,48 zł/litr
ON: 9,30 zł/litr
ON+: 9,69 zł/litr
LPG: 3,28 zł/dm3Gaziut dalej ani w tą, ani w tą. Benzyny "nadganiają" za olejem. Ceny napędzają wciąż rekordowo drogi $ i wyższe ceny ropy po "akcie" spekulacyjnym OPEC+... :(
-
-
U mnie dziś na Lotosie: ON za 8,03 zł, noPb95 za 6,94 zł, LPG po 2,77 zł.
Czyli w moim przypadku ciągle najtańszą opcją jest tico z instalacją gazową, spalający na krótkich trasach w mieście 7 litrów LPG.
Chyba nie da się już niczym innym przejechać 100 km poniżej 20 zł... -
@leo to jest ciekawe, że nawet nowocześniejszy Matiz nie może równać się że spalaniem w Tico, nie wiem jak Seicento 900 z gazem, ale pewnie też więcej wciągnie. Nie wiem jak te małe toyotki hybrydowe, ale chyba tylko one mogą dorównać spalaniem Tico, znajomy ma dość nowa yariskę, gdzie wychodzi mu nawet poniżej 4 litrów benzyny (3 cylindry 1.5 116 kuca), więc może to jest jakiś przyszłościowy zamiennik, hybryda z gazem.
-
@likaon Gaźnik Panie. Mały silnik, prosty gaźnik. Tutaj można przełączyć na gaz w dowolnym momencie. Przy wtrysku, jak np. Matiz, już trzeba się słuchać ECU. Tico miało dobrze dobrany silnik do swoich gabarytów, dobrze zestrojony do konkretnej i tylko jednej budy, więc samo w sobie mało paliło. Dodając do tego prostą instalacje gazową, uzyskujemy bardzo tani środek transportu. Na gaz przełączasz, kiedy chcesz. Przy wtrysku (czy to mono, czy wielopunkt), już jesteś skazany na odczytywane parametry przez komputer i to, czy już można przełączyć na gaz, czy jeszcze nie. A że nowsze konstrukcje potrzebują dokładnych warunków spalania, to już trzeba się słuchać sterownika. Głównie, w imię "ekologii". A Tico ma prosty silniczek, któremu nie zależy na paliwie. Jak tylko może coś przepalić, to ręcznie wszystko wykalibrujesz. Na gaz możesz przełączyć, kiedy Ci pasuje. Więc podróżowanie jest naprawdę tanie.
-
@likaon napisał w Ceny paliw...:
@leo to jest ciekawe, że nawet nowocześniejszy Matiz nie może równać się że spalaniem w Tico,
Zgadzam się z Szarikiem. Oszczędność to właśnie zasługa gaźnika. Do Mietka wsadzili już wtrysk z komputerem, co nie tylko zwiększyło spalanie, ale też wyraźnie pogorszyło właściwości trakcyjne, mocno podnosząc obroty momentu maksymalnego. Nie masz wysokich obrotów - nie jedziesz; masz wysokie obroty - więcej pali.
Może delikatnie przyczynia się do tego także zwiększona masa o 100 kg - niby niewiele, ale to tak, jakby ciągle rosłego pasażera wozić. -
Hurt Orlenu (14.10. vs 21.10.):
Pb95: 7,09 -> 6,61 zł/litr (- 48 gr/l)
Pb98: 7,45 -> 7,16 zł/litr (- 29 gr/l)
ON: 8,16 -> 8,01 zł/litr (- 15 gr/l)
ON+: 8,51 -> 8,36 zł/litr (- 15 gr/l)
LPG: 2,88 -> 2,93 zł/dm3 (+ 5 gr/dm3)Ceny hurtowe z "właściwym" VAT-em:
Pb95: 7,53 zł/litr
Pb98: 8,15 zł/litr
ON: 9,13 zł/litr
ON+: 9,53 zł/litr
LPG: 3,33 zł/dm3 -
-
@leo napisał w Ceny paliw...:
@BPX33 Tą razą bez komentarza? ;-)
Nie miałem w robocie czasu na komentowanie, a nic nadzwyczajnego się nie wydarzyło, ani w kwestii baryłki ropy, ani $ to uznałem, że nie ma co pisać rzeczy oczywistych, bo każdy widzi jak jest. ;)
-
Wytłumaczcie mi jedną rzecz. Cena baryłki ropy spadła i jest na poziomach z początku lutego. Dolar podrożał, ale raptem o 20%. Czemu paliwo na stacji jest droższe o 50% w porównaniu do lutego a nie o 20%?
-
@drzonca napisał w Ceny paliw...:
Wytłumaczcie mi jedną rzecz. Cena baryłki ropy spadła i jest na poziomach z początku lutego. Dolar podrożał, ale raptem o 20%. Czemu paliwo na stacji jest droższe o 50% w porównaniu do lutego a nie o 20%?
Średnia cena baryłki ropy (luty vs październik*):
93,23$ vs 93,14$ -> spadek o 0,1%
*- średnia cena do dnia 21.10.
Średnia cena $ (luty vs październik*):
4,0139 PLN vs 4,9336 PLN -> wzrost o ~23%
*- średnia cena do dnia 21.10.
Średnia cena Pb95 (luty vs październik*):
5,35 zł/l vs 6,77 zł/l -> wzrost o ~26,5%
*- średnia cena do dnia 21.10.
Nijak nie wychodzi wzrost cen o 50%...
Jeśli chodzi zaś o ceny diesla to już zupełnie inna para kaloszy. Tu są permanentne braki na rynku europejskim od dekad. Większość tego rodzaju paliwa była importowana bezpośrednio z Rosji i jak drastycznie spadła podaż, a popyt nie to automatycznie bardzo mocno wzrosły ceny.
Jeśli trzymać się tej różnicy o 3,6% to wynika ona choćby z nasilonego do granic możliwości działania spekulantów giełdowych po wybuchu wojny na Ukrainie. Jak na to jakie "zmiany" potrafią wywołać swoją "działalnością" to uważam, że ta podwyżka to i tak pikuś.
-
@BPX33 napisał w Ceny paliw...:
Średnia cena Pb95 (luty vs październik*):
5,35 zł/l vs 6,77 zł/l -> wzrost o ~26,5%
Coś wysoka ta średnia cena w lutym, chyba zawyżona przez kosmiczny wystrzał cen w pierwszych dniach wojny. Początkiem lutego było w okolicach 5 zł, a nawet zdarzały się ceny z czwórką z przodu.
-
@BPX33 napisał w Ceny paliw...:
Nijak nie wychodzi wzrost cen o 50%...
Ano nijak... No to kto nas "wali w bambuko", jednocześnie głośno krzycząc, jak to nam dobrze robi, bo bez jego "działań" byłoby o wiele drożej...?
-
-
@drzonca napisał w Ceny paliw...:
Coś wysoka ta średnia cena w lutym, chyba zawyżona przez kosmiczny wystrzał cen w pierwszych dniach wojny. Początkiem lutego było w okolicach 5 zł, a nawet zdarzały się ceny z czwórką z przodu.
Wtedy jeszcze pracowałem w Polskiej Izbie Paliw Płynnych i jest to faktyczna średnia cena Pb95 z kilkuset stacji w Polsce.
Tak gwoli przypomnienia to w styczniu ceny paliw dobijały do 6 zł/l, a LPG do 3,60 zł/dm3...Dalej uważasz, że to zawyżona średnia?
Jak dalej nie wierzysz mogę Ci przesłać plik w excelu ze wszystkimi danymi (średnie ceny paliw w Polsce, ceny baryłki, ceny $, ceny hurtowe paliw, marże) zbieranymi z ostatnich dwóch lat. ;)
@pacior napisał w Ceny paliw...:
@BPX33 chyba nie uwzgledniłeś obniżki VAT 😑
W lutym już obowiązywała, więc porównuję ceny z podatkiem VAT 8%...
-
@BPX33 Dalej uważam, że 5,35 to zawyżona średnia za luty. Wierzę Ci, że tak jest w tych plikach, nie chcę ich, ale uważam, że to co tam wyliczyli jest niemiarodajne. Przypuszczam, że powodem jest uwzględnienie w tej średniej kilku ostatnich dni lutego, zaraz po wybuchu wojny, gdy ludzie rzucili się do kupowania paliw i stacje nagle bardzo drastycznie podniosły ceny. Bardzo drastycznie czyli o 1-2 zł na litrze, a były nawet takie stacje gdzie pojawiła się cena 9,99 zł/litr. W prasie spekulowali o wymianie pylonów bo brakowało miejsca na jeszcze jedną cyfrę z przodu. Oczywiście po kilku dniach panika ustała, ceny się ustabilizowały, ale średnia za cały luty uwzględnia właśnie te kilka dni paniki. Gdybyśmy wzięli średnią za początek lutego to byłaby niższa. Sam np. w tym wątku podawałeś początkiem lutego stację z paliwem za 4,90 zł. Tanią marketówkę, ale wtedy na innych stacjach było podobnie, może drożej o kilkanaście groszy. Cena 5,35 zł to nie wiem czy gdzieś przy autostradzie była. A że ceny w styczniu sięgały 6 zł - tak, ale z większym vatem. Nie można tego porównywać.
-
@drzonca napisał w Ceny paliw...:
@BPX33 Dalej uważam, że 5,35 to zawyżona średnia za luty. Wierzę Ci, że tak jest w tych plikach, nie chcę ich, ale uważam, że to co tam wyliczyli jest niemiarodajne.
To nie są "ich" wyliczenia tylko moje własne. ;) I część z cen (ok. 1/4) wziętych do tego zestawienia pozyskałem osobiście, więc wiem że się zgadzały. :)
Przypuszczam, że powodem jest uwzględnienie w tej średniej kilku ostatnich dni lutego, zaraz po wybuchu wojny, gdy ludzie rzucili się do kupowania paliw i stacje nagle bardzo drastycznie podniosły ceny. Bardzo drastycznie czyli o 1-2 zł na litrze, a były nawet takie stacje gdzie pojawiła się cena 9,99 zł/litr.
Największy skok cen nastąpił w pierwszych dniach marca i to właśnie wtedy były pobijane wszelkie możliwe "rekordy". Ceny ON pod 9,99 zł/l na niektórych stacjach były w pierwszym tygodniu marca.
-
@BPX33 Ok, ja pamiętałem z lutego ceny lekko powyżej 5 zł, co w porównaniu do obecnych prawie 7 zł (benzyna) czy ponad 8 (diesel) dawało wzrost o 40-60%, co mnie dziwiło biorąc pod uwagę ten sam poziom cen ropy w dolarach i wzrost kursu dolara o 20%. Jak wyliczyłeś jest ok.
-
-
Hurt Orlenu (21.10. vs 28.10.):
Pb95: 6,61 -> 6,48 zł/litr (- 13 gr/l)
Pb98: 7,16 -> 7,01 zł/litr (- 15 gr/l)
ON: 8,01 -> 7,91 zł/litr (- 10 gr/l)
ON+: 8,36 -> 8,26 zł/litr (- 10 gr/l)
LPG: 2,93 -> 2,93 zł/dm3 (b.z.)Ceny hurtowe z "właściwym" VAT-em:
Pb95: 7,38 zł/litr
Pb98: 7,98 zł/litr
ON: 9,01 zł/litr
ON+: 9,41 zł/litr
LPG: 3,33 zł/dm3Kurs $ spadł to i ceny delikatnie ruszyły w dół. Niestety w "kontrze" drożeje ropa, więc nie zobaczymy dużych obniżek... :/
Dziś $ idzie do góry, Brent też, więc w przyszłym tygodniu raczej nie zobaczymy już żadnych obniżek (co ma być będzie dziś lub w weekend). Ale w związku ze zbliżającym się Świętem Zmarłych możemy w ogóle nie zobaczyć obniżek, bo to najlepszy okres na "poprawienie" marż (zwłaszcza na dieslu!).