Co dziś dłubałem w tico? (2018 i 2019)
-
-
@drzonca
Powinny być bo mam nowe kompletne (uzbrojone) oryginalne tarcze kotwiczne General Motors i tam są. -
Wymiana skrzyni biegów. Poprzednia miała duży luz na wałku sprzęgłowym, grzechotała, ciężko wchodził drugi bieg. Nowa od kolegi @miechomiecho kupiona na spocie rok temu śmiga bez zastrzeżeń, testy też przeszły pozytywnie 😁
-
@Piotrek9214
Napisz po kolei jak wymontowałeś skrzynię z samochodu. Na co trzeba zwrócić uwagę przy demontażu i montażu i z czym są największe problemy. -
Wczoraj wymieniłem pasek rozrządu (Gates) + rolkę napinacza (GMB)
Pasek i rolkę wymieniłem po 58 000km
Rolka miała już delikatne luzy na łożysku a pasek w dwóch miejscach wygląda tak jak na zdjęciu. Chyba w dobrym momencie wymieniłem.Pompy nie ruszałem ponieważ wygląda OK. Tico ma 140 000km przebiegu. Do 200 000 na oryginalnej pompie powinienem dociągnąć.
-
Wczoraj, korzystając z wolnej soboty i chłodniejszego dnia, złożyłem prawy hamulec tylny na pomalowanej farbą antykorozyjną tarczy kotwicznej.
Rozłożyłem też lewy hamulec. Stwierdzam, że smarowanie gwintu samoregulatora odrobiną smaru grafitowego też dało dobry efekt - nakrętka łatwo się obracała. Cylinderek nie puszczał płynu, tutaj wszystko było OK. I wszystko dało się rozkręcić i rozłożyć oprócz... wyjęcia linki ręcznego z tulejki tarczy kotwicznej. Już wiem, dlaczego Ryszard pytał o smarowanie tej tulejki... Niestety, w tym przypadku końcówka pancerza jest zakleszczona w tulejce na amen. Podlałem penetrantem i odrobiną płynu hamulcowego, ale nie puściło. Chyba tak zostawię, nie będę demontował, skoro nie ma wyraźnej potrzeby. Gdyby kiedyś pękła linka, chyba spróbuję palnikiem ją wyjąć. Tymczasem z grubsza oczyściłem tarczę i pomalowałem. W tygodniu złożę wszystko na tych samych częściach, dam tylko nowy cylinderek.
Kolejna ciekawostka: odpowietrznik z cylinderka nie dał się normalnie wykręcić, zrobiłem to dopiero w imadle. Trochę to dziwne, bo rok temu był wymieniany płyn w całym układzie i cylinderek był luzowany. Teraz z ciekawości wykręciłem odpowietrznik i okazało się, że w jego gnieździe było sporo rdzy... Tak, jakby płyn wytrącał z siebie wilgoć i ta uciekała na samą górę, czyli pod odpowietrznik i powodowała tam korozję.
Chodzi mi po głowie myśl o delikatnym przesmarowaniu ŁT4S3 wszystkich gwintów końcówek przewodów metalowych i odpowietrznika przed wkręceniem ich w nowe cylinderki. W końcu nie powinno to mieć znaczenia dla działania układu, nie powinno też spowodować luzowania się końcówek, a może pomóc przy ponownym demontażu. -
@Piotrek9214 Cieszę się, że mogłem pomóc :) Jest to jakiś duch mojego dawnego tico :)
-
Dziś regulowałem zawory w Matizie niedawno nabytym przez ciotkę. Wygląda to strasznie, zawory miały spory luz. Silnik wydaje dźwięki jak diesel. Coś mi się zdaje że powinna jak najszybciej zrobić płukanie tego silnika 🤔
-
Ojoj... Ciekawe, na jakim oleju to jeździło. I czy w ogóle był zmieniany.
-
W ostatnich dniach dokończyłem hamulce. Tarcze kotwiczne oczyściłem z luźnej rdzy, pomalowałem "Elastometalem", po wyschnięciu zapaćkałem Bitgumem od zewnątrz. Włożyłem nowe cylinderki i "gwoździe" trzymające szczęki, reszta została po oczyszczeniu stara. Wczoraj przejechałem się na próbę, jest OK, choć mam wrażenie, że szczęki muszą się na nowo ułożyć. Ręczny trzyma. Po jakichś 500 km zajrzę raz jeszcze i podciągnę samoregulatory.
Szukam nowych tarcz kotwicznych. Stare wytrzymają jeszcze trochę, ale warto mieć nowe na zapasie. -
@pacior w moim Matizie była podobna sytuacja. Olej słabej jakości, do tego zbyt duży okres pomiędzy jego wymianami, niestety oprócz nagaru oberwał również wałek rozrządu, dźwigienki zaworowe oraz ich oba wałki. Wymieniłem te elementy, silnik powrócił do sprawności, lecz w międzyczasie kupiłem drugi samochód na części, który miał symboliczny przebieg i postanowiłem przełożyć silnik wraz z całą resztą gratów.
A tu silnik z dawcy, myślę że widać różnicę 😉
-
@Piotrek9214 zastanawia mnie ten kolor wałków rozrządu i fakt że jakoś podejrzanie sucho tam było. Przebieg niby 78kkm.
A tu dla porównania stan głowicy w moim Tico po zakupie -
@pacior Może kanały olejowe przytkane nagarem?
-
@pacior nie ładuj płukanki do tego Matiza, wymień mu olej, jak on taki zawalony to płukanka może mu zaszkodzić. Jak pociągnie panewki albo wałek to nie będzie wesoło :p
-
@likaon Bez płukanki prędzej go dopadnie zgon
-
@Szarik może masz rację, zależy co za płukanka, ropa zamiast oleju czy tylko dodatek do oleju.
-
@Szarik napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018 i 2019):
@pacior Może kanały olejowe przytkane nagarem?
Po założeniu pokrywy i odpaleniu coś tam delikatnie olejem bryzgało..
Przekaże zdjęcie człowiekowi który go dla ciotki kupował, niech kombinuje, ja nie chcę się w to angażować :P -
Sobota i wymiana wydechu. Niestety na zamiennik który dostałem z auto-trucka ze Szczecina, a miał być oryginał. Zamiennik zupełnie nie pasował, choć na oko wyglądał tak samo. Musiałem go giąć. Masakra.
Po wymianie moment w Tico wzrósł tak ze 20%. Szok, jakbym inny silnik włożył. Moment wzrósł głównie na wyższych obrotach, ale na niższych też. Stary tłumik tylny był już dziurawy, a w środku nie było niczego, pusto na wylot. Zapewne ciśnienie na kolektorze wylotowym wzrosło i dało to, aż taki efekt.
W kolejce do malowania już czeka zderzak który przywiozłem wczoraj z Pragi ze sklepu czdrafel. Gdyby ktoś się tam wybierał po jakieś części to mają parking przed sklepem i można zaparkować Tikiem w środku miasta w niebieskiej strefie (tylko dla mieszkańców) :), mogą też sprowadzać części z korei, ale 100% gwarancji nie dają, że się uda. Kontakt ze sklepem tylko przez Skype lub telefon, maile bez odpowiedzi. Po angielsku da się bez problemu dogadać. -
@spinerr napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018 i 2019):
Sobota i wymiana wydechu. Niestety na zamiennik który dostałem z auto-trucka ze Szczecina, a miał być oryginał. Zamiennik zupełnie nie pasował, choć na oko wyglądał tak samo. Musiałem go giąć. Masakra.
Jakiej firmy był ten zamiennik? Oryginalnych tłumików nie ma w sprzedaży od dobrych 15 lat. Są dobrej jakości zamienniki np firmy Walker czy Polmo Brodnica (ta firma już od kilku lat nie produkuje tłumików ale może się gdzieś trafić ze starych zapasów). Nie polecam tłumików Polmo Ostrów bo są kiepsko spasowane i trzeba doginać.
Po wymianie moment w Tico wzrósł tak ze 20%. Szok, jakbym inny silnik włożył. Moment wzrósł głównie na wyższych obrotach, ale na niższych też. Stary tłumik tylny był już dziurawy, a w środku nie było niczego, pusto na wylot. Zapewne ciśnienie na kolektorze wylotowym wzrosło i dało to, aż taki efekt.
Dziwne to co piszesz bo ciśnienie spalin w cylindrach po stronie wydechu powinno być jak najmniejsze aby spaliny (odziaływujące na tłoki) nie hamowały silnika. Spaliny powinny bez nadmiernych oporów opuszczać układ wydechowy. Wiadomo, że opory są nie do uniknięcia i wprowadza je katalizator, przegrody i wełna wygłuszająca w tłumikach.
W kolejce do malowania już czeka zderzak który przywiozłem wczoraj z Pragi ze sklepu czdrafel. Gdyby ktoś się tam wybierał po jakieś części to mają parking przed sklepem i można zaparkować Tikiem w środku miasta w niebieskiej strefie (tylko dla mieszkańców) :), mogą też sprowadzać części z korei, ale 100% gwarancji nie dają, że się uda.
Dużo mają oryginalnych części do Tico?
-
@ryszard napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018 i 2019):
Dziwne to co piszesz bo ciśnienie spalin w cylindrach po stronie wydechu powinno być jak najmniejsze
No, nie do końca masz rację. Odkręć całkiem rurę wydechową od kolektora i przejedź się - sam się zdziwisz, że silnik stracił moc (pomijam doznania akustyczne). Odpowiedni opór na wydechu MUSI być, żeby silnik pracował optymalnie. Fizyka - efekt falowy i takie tam... Tak więc nie wszystkie działania zmierzające do wyeliminowania oporów fabrycznych dadzą efekt.