Różnice między bębnami do Tico i Matiza
-
@leo powiedział w Różnice między bębnami do Tico i Matiza:
@ryszard powiedział w Różnice między bębnami do Tico i Matiza:
@leo powiedział w Różnice między bębnami do Tico i Matiza:
Warto pamiętać w kwestii tych rantów, że między 1998 a 2000 rokiem (nie znam dokładnej daty) podobno zmieniono w Tico kształt rantów bębnów (być może też obrzeża tarczy kotwicznej).
Czy faktycznie zmieniano ranty bębnów? Ja miałem do czynienia tylko z bębnami z podwójnym rantem jak na załączonym wyżej zdjęciu bębna
Nie będę się upierał - być może masz rację - może zawsze były dwa ranty na bębnach, a udoskonalono tylko obrzeże tarczy kotwicznej. Niestety, nie mam jak sprawdzić; kilka lat temu zmieniałem bębny, zaś stare oddałem na złom w lipcu (musiałem zrobić porządek w garażu). Ale jakaś zmiana była.
W katalogu Daewoo FSO części zamiennych do Tico (wydanie z grudnia 1995 r - taki tylko bowiem papierowy posiadam) figuruje tylko jeden rodzaj bębnów z dwoma rantami o numerze katalogowym 43511A84000-000 - bęben taki jak przedstawiłem na zdjęciach.
Wg nowszego katologu (dane w nim zawarte są aktualne na co najmniej 08 sierpnia 1998 r - niestety nie podano daty wydania) do którego mam dostęp http://battico.wixsite.com/tico-katalog/59
występują dwa rodzaje bębnów:- o numerze katalogowym podanym już wyżej (43511A84000-000) do Tico osobowych
- o numerze katalogowym 43511-84010-000 do wersji Tico VAN
Tico VAN-y ponoć były importowane przez Daewoo FSO od 1999 r (żródło: http://auta.moto.pl/samochody/DAEWOO+%2F+FSO/37841/Tico+Van+SX/p)
Bębny do Tico VAN-a to temat niszowy - co nieco można dowiedzieć się w wątku: https://zlosniki.pl/topic/7721/bębny-tico-van. Ja osobiście nie widziałem bębna do Tico VAN-a - jakby ktoś miał jego zdjęcie, niech zamieści - chętnie bym obejrzał. Tak więc raczej nie było oryginalnych bębnów do osobowych Tico z jednym rantem. Być może była uproszczona dla obniżenia kosztów wersja bębna z jednym rantem ale jeżeli już to stawiałbym, że to zamiennik. -
Ja miałem fabryczne tarcze z jednym rantem ( na fotce z lewej strony - rocznik 1996 ), wymieniałem na nowe w 2013 r. Zrobiłem sobie wtedy focie do porównania.
Znajomy ma Tico rocznik 1998, rok temu wymieniałem mu tarcze kotwiczne , oryginalne miał już z dwoma rantami.. -
@Bryza
Dzięki za dodanie zdjęcia i informacji na temat tarcz kotwicznych.
Ze swej strony dla uzupełnienia dodam, że zgodnie z katalogiem części Daewoo -FSO:- od 08 sierpnia 1998 r zaczęto stosować tarcze nowego typu z dwoma rantami:
- prawa o nr katalogowym: 53101-78B20-000
- lewa o nr katalogowym: 53102-78B20-000
- przedtem montowano tarcze starego typu z jednym rantem:
- prawa o nr katalogowym: 53101-78B00-000
- lewa o nr katalogowym: 53102-78B00-000
Tyle odnośnie samych tarcz. A czy w podanych tu przykładach wymiany tarcz i w ogóle spotkałeś się z bębnami hamulcowymi z pojedynczym rantem (od strony tarczy kotwicznej) ?
-
@ryszard Stare bębny ( w prawdzie drugie " od nowości " ) wyglądały podobnie jak nowe ( fotki potem wrzucę bo powinienem mieć ).Rozmiawiałem z poprzednim właścicielem, pierwsze oryginalne, były takie same.
Ogólnie to nie kojarzę by były bębny z podwójnym rantem, na stary typ tarczy bęben nachodzi na ten nowy wchodzi pomiędzy ranty. -
@Bryza
Wrzuć te fotki bębnów (z widokiem od strony tarczy kotwicznej aby było widać ranty) bo ja z kolei w przeciwieństwie do ciebie nie spotkałem bębnów z pojedynczym rantem. Dla jasności pisząc o bębnach z podwójnym rantem mam na myśli bębny do Tico, których zdjęcia zamiesiłem na początku wątku. Widać wyraźnie dwa ranty w widoku od strony tarczy kotwicznej bębna. -
Masz rację, mój błąd, jest rant.. myślałem że chodzi o większy rant :)
Bęben hamulcowy drugi w żywotności mego auta..
a tu dzisiejsze fotki, jak teraźniejszy bęben wygląda
-
Porównanie wymiarów bębnów.
- Rysunek bębna do Tico
(zamiennik nieznanej firmy - rysunek własny z pomiarów bębna)
- Rysunek bębna do Matiza
(zamiennik firmy Rotinger - rysunek producenta).
Szpilki w Tico i Matizie pomimo różnej wielkości (M10 - Tico, M12 - Matiz) rozstawienie są na tej samej średnicy fi 114,3 mm (4,5 "). W książce K. Trzeciaka w danych technicznych na str. 17 jest błąd (podano nieprawidłową średnicę 98 mm, typową dla Fiata)
- Rysunek bębna do Tico
-
Super, bardzo cenny materiał :)
Postaram się przy okazji porównać te dane z bębnami z mojego Suzuki Swifta. -
Sorry za opóźnienie, ale dawno tu nie zaglądałem.
W Matizie praktycznie rzecz biorąc raz, prawidłowo zamontowane łożyska są na zawsze. Nawet łożyska mniej znanych firm - po prostu trzeba odpowiednio je nabić, dobrze ustawić luz i nic się nie dzieje. -
@volcan powiedział w Różnice między bębnami do Tico i Matiza:
W Matizie praktycznie rzecz biorąc raz, prawidłowo zamontowane łożyska są na zawsze. Nawet łożyska mniej znanych firm - po prostu trzeba odpowiednio je nabić, dobrze ustawić luz i nic się nie dzieje.
Zaryzykowałbym stwierdzenie, że w Tico jest podobnie - jeśli łożyska nie mają ukrytej wady lub nie zostaną wytłuczone hardcorowym stylem jazdy, też mogą być "dożywotnie". Piszę to na podstawie mojego egzemplarza, który przejeździł prawie 200 kkm na fabrycznych łożyskach, jedynie w prawym tylnym kole raz zaszła potrzeba wymiany po 80 kkm (zmienione jeździ do dzisiaj).