Daewoo Tico PM 1993
-
@leo napisał w Daewoo Tico PM 1993:
Widać że jednak sam reaktywny podkład to za mało, choć u mnie w pewnej konstrukcji się sprawdza choć w nieco łagodniejszych warunkach pracy.
A w jakich konstrukcjach sprawdza się podkład reaktywny - możesz wyjaśnić?Pomalowałem 3-4 lata temu zardzewiałe zawiasy drzwi od komórki, do dziś farba trzyma i nic nie wyłazi, ale tam nie ma aż takiej wilgoci choć są na zewnątrz.
Pamiętam, że z Twojego wątku, jak po pierwszej czy drugiej zimie pisałeś o potrzebie zajęcia się spodem, bo zima dała się autku mocno we znaki. Miałeś rację: pamiętam spód PMa niedługo po jego zakupie nad morzem. Wyglądał faktycznie dużo lepiej niż po tych dwóch zimowych sezonach.
Mam wrażenie, że poprzedni właściciel (przed Tobą) nie jeździł zimową porą. ;-)Dokładnie, mnie to dość mocno zaskoczyło ale mam nadzieję że to tylko powierzchowna korozja.
samoregulatora, której ktoś pozbawił tulejkowatej części (po prostu ją skrócił). Ciekawe, dlaczego...
Aż głupio się przyznać ale nie zwróciłem na to wcześniej uwagi, zapewne skrócił ją ktoś kto dorabiał ten drut, ale nie mam pojęcia co taki zabieg mógłby mieć na celu..
-
@ryszard napisał w Daewoo Tico PM 1993:
Pacior nie kłamał, rzeczywiście PM trafił w odpowiednie ręce. Myślę, że Pacior jeszcze od ciebie Leo odkupi jak go wyremontujesz bo ostatnio uskarżał się, że do grubszych remontów nie ma warunków :).
To może być trudniejsze ;-), bo nie zamierzam go sprzedawać :-). Poza tym doprowadzenie PMa do stanu lśniącego trochę potrwa - będą to poważniejsze naprawy blacharsko-lakiernicze, które wymagają czasu i właściwej pory roku. A nie mam możliwości zająć się tylko nim, będąc jedynym kierowcą w domu i właścicielem pięciu pojazdów o łącznym wieku 115 lat :-D w rozpiętości od 9 do 30 lat :-D. Jednak mam zamiar doprowadzić go do stanu bez zarzutu, własnymi siłami - bo nie mam żadnego zaufanego fachowca w tej dziedzinie, który "zrobi" autko naprawdę porządnie, na długie lata, a nie na chwilę.
-
@leo napisał w Daewoo Tico PM 1993:
Co zrobiłem na początku:
- W PM-ie był tylko jeden uchwyt na rękę - dla pasażera z przodu - z tyłu były tylko zaślepki. Miałem z "rozbitka" dwa uchwyty, ale w strasznym stanie. Jednak wystarczyło je... oskrobać z pierwszej warstwy plastiku, takiej porowatej, która kruszyła się, pękała i była zżółknięta. Potem wyrównałem papierem ściernym, dotarłem pastą polerską i już - uchwyty na tył gotowe. Nawet kolor podobny. :-)
Dla chcącego nic trudnego, ale czy warto było się męczyć, myślę, że bez kłopotu byś kupił uchwyty w bardzo dobrym stanie na szrocie, chyba, że nie ma go u ciebie w pobliżu.
Odkręciłem osłonę nad kolektorem, która ledwo się trzymała z powodu przekorodowania. O dziwo, śruby po kilku uderzeniach młotkiem odkręciły się bardzo łatwo.
U mnie nie mogę odkręcić śrub przy tej osłonie co była przy katalizatorze.
Próbowałem odkręcić kluczem hydraulicznym ala żabką ale nie daje rady.
Nasadowego klucza nie da się nałożyć bo łby skorodowane i nie mają już kształtu sześciokąta. spróbuję ostukać młotkiem jak ty - może się poluzują i wówczas żabka da radęDodałem podkładki i przy okazji przykręciłem nowy miedziany przewód masowy (chyba z malucha), bo stary oczywiście był urwany.
Ciekawe jaką rolę pełni ten przewód bo ostatnio go eksperymentalnie odłączyłem i silnik zapalał.
Śruby wkręciłem na smar ceramiczny.
Co to za smar? Do czego się go stosuje?
Trzeba rozejrzeć się za nową osłoną. Ma ktoś może?
Nie wiem jaka dokładnie jest osłona w PM bo były różne jej wykonania ale ogólnie może być z zakupem duży problem jeżeli chodzi o nowe osłony. Swego czasu można było kupić prawie pasującą wersję osłony do mojego modelu Tico w sklepie Auto Truck w Szczecinie.
- Chciałem sprawdzić kąt ustawienia zapłonu, ale nie udało się - nie widać w ogóle znaku na kole pasowym, bo cała jego ścianka schowana jest pod osłoną rozrządu.
Zdejmę osłonę i zobaczę, może da się ją podciąć i ukaże się znak.
Dziwne ale jak jest tam zainstalowana sprężarka od klimatyzacji to może tak jest i trzeba kombinować z osłoną rozrządu
- Zdjąłem klapkę wlewu paliwa, żeby zawieźć do zakładu i dorobić trochę lakieru na zaprawki. Okazało się, że pod zawiasem klapki zawitała rdza - oczyściłem i zabezpieczyłem preparatem "Rust Control", który nabyłem przy okazji w sklepie lakierniczym. Zobaczymy, co to warte.
Pewnie jakiś przetwarzacz rdzy. Niektóre z nich trochę działają ale na rdzę powierzchowną.
Spróbowałbym innego środka ale na ile jest skuteczny a na ile to reklama tego nie wiem, pięknie to wygląda na filmie a jak sprawdza się w realu to czas pokaże. Działanie tych środków robi dobre pierwsze wrażenie bo na oczach rdza zmienia kolor. -
@leo napisał w Daewoo Tico PM 1993:
@ryszard napisał w Daewoo Tico PM 1993:
Pacior nie kłamał, rzeczywiście PM trafił w odpowiednie ręce. Myślę, że Pacior jeszcze od ciebie Leo odkupi jak go wyremontujesz bo ostatnio uskarżał się, że do grubszych remontów nie ma warunków :).
Jednak mam zamiar doprowadzić go do stanu bez zarzutu, własnymi siłami - bo nie mam żadnego zaufanego fachowca w tej dziedzinie, który "zrobi" autko naprawdę porządnie, na długie lata, a nie na chwilę.
To prawda. Tak samo czynię.
-
@ryszard napisał w Daewoo Tico PM 1993:
Ja stawiałem, że PM Paciora trafił do Urbana, z którym w ostatnim czasie w górach się spotykał i myślałem że dobijał targu.
Nie wiem, czy Urban był zainteresowany... Chyba nie odpowie, bo przestał się pojawiać na forum w momencie, gdy poprosiłem go o pomoc w zakupie części w sklepie na Słowacji - a było to równo miesiąc temu.
-
@leo
Apropo oryginalnych deficytowych części to niedawno Spinner pisał o sklepie bodajże na Słowacji, w którym jest jeszcze możliwość zakupu niektórych z tych części. -
@pacior napisał w Daewoo Tico PM 1993:
Pomalowałem 3-4 lata temu zardzewiałe zawiasy drzwi od komórki, do dziś farba trzyma i nic nie wyłazi, ale tam nie ma aż takiej wilgoci choć są na zewnątrz.
Aha. Znaczy mogą tylko moknąć, ale nie ma soli i walącego piasku... To jednak inna sytuacja.
Dokładnie, mnie to dość mocno zaskoczyło ale mam nadzieję że to tylko powierzchowna korozja.
Też mam taką nadzieję. Na razie nie ruszam, bo sprawę trzeba załatwić kompleksowo, a wiadomo, że jak się zacznie robić, to nieraz różne rzeczy wychodzą.
Aż głupio się przyznać ale nie zwróciłem na to wcześniej uwagi, zapewne skrócił ją ktoś kto dorabiał ten drut, ale nie mam pojęcia co taki zabieg mógłby mieć na celu..
Nie przejmuj się - ja też nie zauważyłem tego skrócenia zębatki, he he... Do momentu, gdy po złożeniu i wstępnym napinaniu samoregulatora (dopasowywaniu szczęk do bębna) nagle okazało się, że zębatka już jest na końcu blaszki, a luz bęben-szczęki jeszcze spory... Wtedy zacząłem się przyglądać, czemu tak jest - przecież w prawym kole było normalnie. No i wypatrzyłem. :-) Gdyby zębatka była cała, ze swoją tulejką, nie znalazłaby się na końcu blaszki.
Postanowiłem zrobić coś na kształt otwartego bębna: skręcę ze sobą dwie płyty wiórowe, żeby powstała jedna, ale gruba. Wytnę w niej duży otwór o średnicy bębna, czyli 180 mm, i przyłożę do szczęk. Wtedy druga osoba będzie mogła naciskać hamulec, a ja będę mógł zaobserwować, jak pracuje samoregulator po złożeniu - bez niebezpieczeństwa, że szczęki wypadną, bo płyta będzie się zachowywała jak bęben - przytrzyma szczęki tak samo, jak bęben.
-
@leo napisał w Daewoo Tico PM 1993:
pogrubienieNa początek poszło prawe koło. W środku było wszystko OK - tylko trudno było zdjąć bęben, bo już się rancik zrobił i w końcu wytargałem go razem z bebechami.
Niestety tak się dzieje gdy długo się do hamulców nie zagląda.
Tak wyglądała tarcza kotwiczna po zgrubnym oczyszczeniu - chyba zabezpieczona kiedyś tylko podkładem reaktywnym:
Możliwe, że jest to podkład reaktywny, nawet sam nieźle zabezpiecza przed korozją
Od razu wziąłem szlifierkę kątową i dokonałem "usprawnień".
Zrobiłem fazkę na wewnętrznym obrzeżu bębna, co zlikwiduje problem rantu i bęben przy ponownym demontażu będzie schodził bezproblemowo:Dobry krok. Niektórzy producenci bębnów wreszcie już robią taką faskę.
Przy tej okazji postanowiłem sam przetestować różne preparaty na rdzę. Prawą tarczę kotwiczną oczyściłem, pomalowałem "Brunoxem" 2 razy...
Nie warto testować - już został przetestowany. Kiedyś zamieściłem link do takiego testu.
Kiedyś kiedy brunox robił wielka furorę uwierzyłem w ten środek i próbowałem nim zabezpieczyć rdzewiejącą obudowę pralki. Po mniej więcej roku na białej emalii nałożonej na blachę potraktowaną brunoxem pojawiły się pęcherze. Byłem rozczarowany tym cudownym środkiem.Na koniec prysnąłem bęben czarną farbą żaroodporną i złożyłem wszystko do kupy. Potem zabrałem się za lewe koło - tutaj bęben sam prawie spadł po odkręceniu nakrętki. A pod nim ukazało się...
Niesamowite. Czegoś takiego dawno nie widziałem.
Jak widać, nie było szans na dobre działanie tego hamulca. Rurka samoregulatora leżała sobie swobodnie na osi bębna (nawet wgłębienie od tarcia się zrobiło na rurce), pałąk jakoś dziwnie wygięty (jakby dorobiony z innego drutu), blaszka samoregulatora osłabiona od rdzy i pogięta w paragraf (za mocna sprężyna?).
Dosłownie druciarstwo z tym dorobionym drutem :) Gdyby nie to, że wytarła się rurka rozpieraka to pomyślałbym, że rozpierak spadł przy demontażu bębna.
Przyjrzałem się: ktoś kiedyś spiłował połowę zębatki - całą tulejkowatą część dystansującą zębatkę od rurki samoregulatora (widać na zdjęciu wyżej). Ciekawe, dlaczego? Czyżby przy wkładaniu nowych szczęk i bębna, nawet skręcony maksymalnie samoregulator nie pozwalał na włożenie bębna? Nie wiem. W każdym razie - po wstępnej regulacji samoregulatorów (tak, jak robiłem to w moim "srebrniaku") hamulce są bardzo słabe, a pedał głęboki. Linki ręcznego też nie dało się dobrze wyregulować tak, żeby gwinty leżały obok siebie. Po prostu samoregulatory nie pracują właściwie. Zakupię i założę nowe.
Nie ma innego wyjścia.
Niestety, podczas demontażu lewego hamulca linka nie dała się wysunąć z tulejki - już po 2 latach rdza zrobiła swoje. Tulejka wyszła wraz z linką z tarczy kotwicznej i udało mi się ją oswobodzić dopiero w imadle. Nie lubię "druciarstwa" - został tylko fragment kołnierza tulejki, czyli nie udałoby się jej pewnie zamocować w tarczy, więc postanowiłem dorobić coś w zamian - o czym dalej.
Dlatego ja smaruję tulejkę od środka oraz na zewnątrz przy zmianie czy demontażu linki aby uniknąć szybkiej korozji połączenia
-
Czyli czerwony PMik zostaje na forum, super :)
-
@leo napisał w Daewoo Tico PM 1993:
Tulejka-samoróbka po złożeniu w tarczy:
Mosiądz nie będzie rdzewiał - to duża zaleta. Linka wchodzi luźno, użyłem tez smaru wodoodpornego ŁT4S. Niestety, po złożeniu gumowa osłona linki nie zakrywa całości gwintu nowej tulejki - trzeba coś dodatkowego założyć celem ochrony przed wodą i brudem (najlepiej dopasować kawałek gumowego wężyka, ja na razie użyłem plastikowej rurki termokurczliwej, którą zgrzałem na koniec).
Świetnie poradziłeś sobie z tą tulejką domowym sposobem, do tego tulejka mosiężna nierdzewna, smar i osłona z koszulki termokurczliwej zapobiegająca wypłukaniu smaru. Zabezpieczam podobnie.
Żeby je tak zabezpieczali w fabryce (a Pacior chociaż posmarował tulejkę smarem przy wymianie linki) problem z wyjęciem linki hamulcowej z tarczy kotwicznej by nie istniał.Jeszcze taka ciekawostka: tak wygląda guma tulei wahacza tylnego za 60 zł - zamiennika (produkcji podobno koreańskiej, ale nie oryginał) po ok. 1,5 roku eksploatacji i ok. 23 kkm przebiegu:
Rzekomy oryginał Daewoo Motor na pierwszy montaż (wg sprzedawcy). Widzę już naderwaną gumę w przedniej tulei wahacza. Taki to urok koreańskich i innych zamienników.
-
-
@Jaco No, niestety... Dęblin jest prawie 2 razy większy od Ryk (jest w ogóle największym miastem w powiecie), ma mnóstwo wojska, duży węzeł kolejowy itd... W Rykach jest w zasadzie tylko Zakład Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego i Spółdzielnia Mleczarska. Podobno "zaletą" Ryk jest położenie przy trasie Warszawa-Lublin... chociaż teraz jest odwrotnie :-D .
Jednak przy podziale na powiaty ktoś potrafił przeforsować swoje sprawy... i jest tak, jak jest.
Dęblin leży w widełkach Wisły i Wieprza. Za Wieprzem jest już powiat puławski, od mojego domu jest to kilkaset metrów. Były zakusy, żeby przeprowadzić referendum za przyłączeniem miasta do powiatu puławskiego, jednak nie dopuszczono do tego. Większość mieszkańców opowiedziałaby się za zmianą przynależności, a wtedy istnienie powiatu ryckiego straciłoby sens.
Polityka, panie. :-) -
@ryszard napisał w Daewoo Tico PM 1993:
Dla chcącego nic trudnego, ale czy warto było się męczyć, myślę, że bez kłopotu byś kupił uchwyty w bardzo dobrym stanie na szrocie, chyba, że nie ma go u ciebie w pobliżu.
Niby jest jakiś 15 km ode mnie, ale... jakoś nigdy nie zaglądałem.
Ciekawe jaką rolę pełni ten przewód bo ostatnio go eksperymentalnie odłączyłem i silnik zapalał.
Wydaje mi się, że jego zadaniem jest zapewniać dodatkowo solidną masę dla bloku silnika.
Co to za smar? Do czego się go stosuje?
EDIT: PRZEPRASZAM - POMYŁKA. Omyłkowo zamieściłem zdjęcie i opis smaru ceramicznego firmy "Moje Auto". Właśnie wracam z garażu i tam się zorientowałem; chodziło mi o smar ceramiczny firmy "Termopasty". Pomyłka wzięła się stąd, że na półce stoją obok siebie dwie puszki: jedna mała z tym smarem ceramicznym od "Termopast", a druga z tzw. "białym smarem" właśnie firmy "Moje Auto", która wygląda identycznie jak puszka ze smarem ceramicznym tej firmy. W internecie wyszukiwarka "wyrzuciła" mi wczoraj fotkę ceramicznego "Moje Auto" i jakoś tak bez głębszego zastanowienia podlinkowałem. A w garażu od razu zorientowałem się, że zrobiłem błąd.
Tak więc za 10 zł (jest jeszcze cena) kupiłem kiedyś małą puszkę smaru ceramicznego firmy "Termopasty":
Wg producenta:
Produkt idealny do stosowania na mocno obciążonych mechanicznie i termicznie elementach. Pracuje w temperaturze od -40 do 1200 °C. Zapobiega „zapiekaniu się” metali. Działa antykorozyjnie, antyzatarciowo – doskonale zabezpiecza. Ułatwia demontaż części uprzednio smarowanych. Nie zawiera związków metali, ani silikonu. Jest odporny na działanie substancji chemicznych, wody i warunków atmosferycznych.Zastosowanie:
-przy montażu bojlerów,
-piecy,
-silników,
-układów ogrzewania,
-pomp wodnych,
-wydechy,
-śruby montażowe kolektorów,
-głowice,
-piasty układy hamulcowe,
-systemy ABS,
-układy ASR i ESP. -
@leo użyłem tego samego smaru do prowadnic zacisku hamulcowego, po miesiącu stanął. Taki psikus i nauczka na przyszłość.
-
@leo napisał w Daewoo Tico PM 1993:
Parametry :
Wysokotemperaturowy : do 1400C
Ciekawe czy w mojej robocie by się sprawdził.
-
@likaon Nie wiem, czy jest różnica w tych smarach zależnie od producenta - wczoraj zamieściłem fotkę smaru ceramicznego firmy "Moje Auto" (o którym Ty piszesz negatywnie). Dziś po zorientowaniu się wyedytowałem post i sprostowałem: w garażu mam smar ceramiczny firmy "Termopasty" i od niedawna zacząłem używać właśnie tego. Przepraszam.
Tak więc może to sprawa producenta? Nie wiem. Jeszcze nie mogę nic powiedzieć o jakości i spełnianiu swoich zadań przez ten smar.
Jedno, co zauważyłem: instrukcja podaje, że koniecznie trzeba wstrząsnąć puszką przed użyciem. I to prawda - bez potrząsania różne substancje niejednorodne wylatują. Może i Ty niechcący nasmarowałeś akurat nie tą frakcją, co trzeba...? A może jakość smaru firmy "Moje Auto" jest kiepska? A może w ogóle ta nowinka pod hasłem "smar ceramiczny" to ściema? -
@Jaco napisał w Daewoo Tico PM 1993:
Ciekawe czy w mojej robocie by się sprawdził.
Musiałbyś sprawdzić. :-)
-
Dziś ponownie rozebrałem hamulce tylne. Zrobiłem sobie taki "otwarty bęben" z płyty paździerzowej, dzięki któremu mogłem obserwować pracę hamulców podczas naciskania pedału bez obawy, że się cylinderki rozlecą.
Stare samoregulatory nie pracowały dobrze. Blaszki uruchamiające zębatki często odchylały się i nie miały z zębatkami kontaktu. Wymieniłem samoregulatory na nowe, trochę podginając ich widełki, teraz pracują. Ręczny dał się ładnie i równo wyregulować. Jedna słaba strona (jak u nas wszystkich chyba): pedał hamulca jest niski.Poza tym zająłem się wskaźnikiem paliwa. Zauważyłem bowiem, że wskaźnik w PMie działa bardzo nieliniowo i trudno jest zorientować się, ile litrów paliwa jest w baku. W nowszym SXie mam lepiej.
Opróżniłem bak do zera. Potem wlewałem po 5 litrów benzyny i obserwowałem wskaźnik, zrobiłem też fotki. Teraz będę mógł z większą dokładnością określić, ile paliwa jeszcze siedzi w zbiorniku. -
Jak robiłeś takie ładne zdjęcia ,( miałeś statyw pod aparat ) i jakiego programu używasz żeby je tak ładnie pokazać. U mnie reguluje przy podniesionych kołach -równomiernie kręcąc w kabinie przy dźwigni ręcznego ,ale warunek ze musisz mieć jednakowe szczeki hamulcowe , ale możesz inaczej sprawdzając moment kiedy koła zaczynają się koła blokować. W nowszych wskaźnikach wcale nie lepiej bo nie ma kontrolki rezerwy paliwa.
-
@leo Ja w PM-ie zawsze tankowałem gdy wskazówka schodziła do połowy. Nie wiem czy zwróciłeś uwagę ale wskaźnik temperatury też jest nieco inaczej wyskalowny, długo się do tego przyzwyczajałem.
Ze smarów mogę polecić Keramicx w tubie od CX-80. Smarowałem nim prowadnice zacisków w Ignisie, po miesiącu rozbierałem i wszystko ładnie pracowało.