Wybór OLEJU silnikowego - rozważania
-
A wracając do
drugiej liczby: jeżeli nie oznacza już ona górnego zakresu temperatury zewnętrznej w
lecie, czy jesteś w stanie podać, czym wobec tego różni się xW-30 od xW-40? Ale tak
w konkretach, w liczbach.Lepkością kinematyczną w temperaturze 100 st. C. Pierwszy będzie ją miał między 9.3 a 12.5 centystokesów, a drugi między 12.5 a 16.3.
-
Jak miałem Malucha z 1995r. to jeździłem na lotosie mineralnym. Tak był tani że olej zmieniałem co 5000 km. Szwagier miał malucha lecz starszego i brał ode mnie mój spuszczony olej i dolewał do swojego
W obecnym Tico jak i w poprzednim lałem Mobila Super 2000 10 W 40 . Zero wycieków, czy brania oleju.
-
Auris:
0w-20, 5w-20, 5w-30
i 10w-30: ACEA A5/B5 lub A5/B5 i A1/B1, API SL, SM
ew. 15w-40, 20w-50:
API SL, SM
Zalecana lepkość
oleju 0w-20. "Jeżeli olej SAE 0w-20 nie jest dostępny można zastosować olej SAE
5w-30. Jednak podczas kolejnej wymiany oleju powinien zostać zastąpiony olejem SAE
0w-20."
Alto:
0w-20 -
preferowany, 5w-30, 10w-30, 10w-40: API SG, SH, SJ, SL lub SM.
"SAE 0w-20 to
najlepszy wybór jak chodzi o oszczędne zużycie paliwa i dobre uruchamianie w niskich
temperaturach otoczenia."Moim zdaniem, przy użytkowaniu miejskim (częste rozruchy), mała część
paliwa będzie dostawać się do oleju i czasowo obniżać jego lepkość.
Olej 0w20 mnie nie przekonuje - tym bardziej do VVT-i, które kręcą się raczej wysoko.
Oszczędności na paliwie są do 3-4%, może we flotach się to jakoś sprawdzi ale bardziej
stawiam na chwyt producentów, bo niskie spalanie testowe zawsze lepiej wygląda w katalogu. -
Akurat ten olej tak samo lałem do malucha bo był tani. Po remoncie silnika gdzieś świaciło się lekko smarowanie na gorącym silniku i ten lotos zielony był jak woda. No i silnnik jakoś go brał sporawo. Co z tego że tani był skoro po zmianie na castrola gtx silniczek zaczął lepiej chodzić i już nic się nie świeciło. Jednak cena robi też swoje i producent.
-
Olej 0w20 mnie nie
przekonuje - tym bardziej do VVT-i, które kręcą się raczej wysoko.To samo kiedyś pisano o 5W30. A już wielkimi krokami nadchodzą oleje 0W16 http://articles.sae.org/11945/.
Oszczędności na
paliwie są do 3-4%, może we flotach się to jakoś sprawdziPolskie floty niekiedy leją najtańszy mineralny spełniający warunki gwarancji. Na silniku im nie zależy bo i tak parę lat wytrzyma a potem wróci do leasingodawcy, na oszczędnościach na spalaniu też nie bo przypuszczalnie to nie firma na tym skorzysta. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich flot, ale zdarzają się takie przypadki.
ale bardziej
stawiam na chwyt
producentów, bo niskie spalanie testowe zawsze lepiej wygląda w katalogu.Święta prawda. Olej teraz musi przede wszystkim oszczędzać paliwo i chronić katalizator/filtr DPF.
-
Nie wiedziałem o tych zmianach. Swoją drogą to dziwne, że wprowadza się tylnymi drzwiami nowe metody klasyfikacji, podpinając je pod stare oznaczenia...
I teraz tak naprawdę to nie wiadomo, które oleje o tych samych oznaczeniach spełniają nowe, a które stare warunki. Bo nie wierzę, że w jednym momencie wszystkie firmy przestawiły się na nową klasyfikację. Musiałoby się to wiązać albo ze zmianą oznaczeń dotychczasowych olejów, albo zachowaniem oznaczeń z jednoczesnym podrasowaniem (zmianą składu i/lub sposobu produkcji).
Jeżeli wprowadza się nową klasyfikację, powinno wprowadzić się nowy sposób oznaczania, a nie robić zamieszanie.Czyli producent
rekomenduje 10w30. Czy w instrukcji jest wspomniane o innych lepkościach?W instrukcji - nie, ale jak zapewne sam pamiętasz, instrukcja napisana była bardzo oszczędnie i dla ludzi nieobeznanych z motoryzacją (jak większość instrukcji fabrycznych dla klienta). Dlatego korzystamy z innych, bardziej fachowych książek.
Jak wspominałem w
obu autach producenci sugerują 0w20, dopuszczając także użycie innych lepkości.
Zamieszczone wykresy z doborem wg temperatur otoczenia różnicują oleje wg
klasyfikacji W i ujemnych temperatur, natomiast wszystkie oleje dopuszczalne są przy
temperaturach do +40 stopni (tu wykres się kończy). Szczegółowo:
Auris: 0w-20, 5w-20, 5w-30 i 10w-30: ACEA A5/B5 lub A5/B5 i A1/B1, API SL, SM
ew. 15w-40, 20w-50: API SL, SMZatem wszystkie wymienione przez Ciebie oleje, znakowane "po nowemu", spełniają wymogi dla +40 st.C, tak? Piszesz o wykresach znajdujących się w instrukcjach obsługi Aurisa i Alto - dobrze się domyślam?
-
Nie wiedziałem o
tych zmianach. Swoją drogą to dziwne, że wprowadza się tylnymi drzwiami nowe metody
klasyfikacji, podpinając je pod stare oznaczenia...O ile wiem to minimalne i maksymalne lepkości przy temperaturze 100 stopni C (poprzednio 98,9 stopnia C, czyli 210 F) były podstawą klasyfikacji SAE od dawna. Później dodano jedynie wymagania co do minimalnej lepkości w 150 stopniach przy dużym obciążeniu ścinającym i sukcesywnie rozszerzano klasyfikację o nowe pozycje. To tabela pokazująca jakie oleje można stosować w zależności od temperatury otoczenia powstała na bazie klasyfikacji lepkościowej, mając zastosowanie do ówczesnych silników. Obecnie należy kierować się wskazówkami producenta i tabelą jaką zamieścił w instrukcji dla danego pojazdu.
Jeżeli wprowadza
się nową klasyfikację, powinno wprowadzić się nowy sposób oznaczania, a nie robić
zamieszanie.Zobacz np. na artykuł o 0w16, do którego linka zamieściłem poprzednio. W prowadzając klasyfikację "16" zawężono przedział lepkości dla "20", więc np. olej który poprzednio był klasyfikowany jako 0w20 w dolnej granicy lepkości, teraz będzie oznaczany jako 0w16, mimo, ze jego parametry nie uległy zmianie.
Zatem wszystkie
wymienione przez Ciebie oleje, znakowane "po nowemu", spełniają wymogi dla +40 st.C,
tak? Piszesz o wykresach znajdujących się w instrukcjach obsługi Aurisa i Alto -
dobrze się domyślam?Tak. Współczesne silniki zazwyczaj są projektowane pod oleje o zmniejszonej lepkości i taki olej może być używany w pełnym zakresie temperatur. Ważne jest aby trzymać się zaleceń producenta silnika odnośnie klasyfikacji lepkościowej i jakościowej, niekiedy producent określa dodatkowe własne standardy. Stosowanie oleju wykraczającego poza zalecenia producenta może doprowadzić do uszkodzenia silnika lub np. katalizatora/filtra DPF.
-
O ile wiem to
minimalne i maksymalne lepkości przy temperaturze 100 stopni C (poprzednio 98,9
stopnia C, czyli 210 F) były podstawą klasyfikacji SAE od dawna.W tabeli w podanym przez Ciebie linku pojawia się rok 1999 - czyli zapewne to jest data zmian. I znowu - biorąc pod uwagę wiek naszych autek - jest tu rozdźwięk, czym się kierować...
Podsumowując: skłaniam się ku wlewaniu olejów syntetycznych 5W-30 lub 5W-40 (tak, jak dotąd czyniłem). Zalecanego przez fabrykę indeksu dolnego 10W unikałbym ze względu na jednak mroźne zimy u nas (spora liczba dni w roku z temperaturami poniżej -20st.C).
Czy naprawdę namawiałbyś nas do zmiany przyzwyczajeń i rezygnacji z górnego indeksu 40 na 30?Tak. Współczesne
silniki zazwyczaj są projektowane pod oleje o zmniejszonej lepkości i taki olej może
być używany w pełnym zakresie temperatur. Ważne jest aby trzymać się zaleceń
producenta silnika odnośnie klasyfikacji lepkościowej i jakościowej, niekiedy
producent określa dodatkowe własne standardy. Stosowanie oleju wykraczającego poza
zalecenia producenta może doprowadzić do uszkodzenia silnika lub np.
katalizatora/filtra DPF.Cóż, w przypadku Tico kłopoty z DPF nie grożą, z katalizatorami - również w coraz mniejszym stopniu.
Uważam, że oprócz lepkości bardzo ważne są dodatki uszlachetniające, stanowiące OIDP do 20% zawartości oleju, będące nieraz pilnie strzeżoną tajemnica producenta. Dlatego warto kupować markowe oleje. Moim zdaniem należy dać dobry olej ticowemu silnikowi, bo lekko to mu nie jest... -
W tabeli w podanym
przez Ciebie linku pojawia się rok 1999 - czyli zapewne to jest data zmian. I znowu- biorąc pod uwagę wiek naszych autek - jest tu rozdźwięk, czym się kierować...
Tutaj podane są kolejne wersje standardu SAE J300:
http://standards.sae.org/j300_201304/
Szukając w internecie konkretnej wersji z interesującego nas rocznika można zobaczyć jak daną klasyfikację rozumiał producent silnika kilkanaście - kilkadziesiąt lat temu. Sensacji bym nie oczekiwał, zmiany nie były rewolucyjne a raczej wprowadzane stopniowo w odpowiedzi na zmieniające się warunki techniczne tak aby w możliwie dużym stopniu zachować zgodność wstecz.skłaniam się ku wlewaniu olejów syntetycznych 5W-30 lub 5W-40 (tak, jak dotąd
czyniłem). Zalecanego przez fabrykę indeksu dolnego 10W unikałbym ze względu na
jednak mroźne zimy u nas (spora liczba dni w roku z temperaturami poniżej -20st.C).Producent rekomendował 10W-30 a nie 5W-30 prawdopodobnie z uwagi na ograniczoną dostępność i wysoką cenę takiego oleju w tamtych czasach.
Czy naprawdę
namawiałbyś nas do zmiany przyzwyczajeń i rezygnacji z górnego indeksu 40 na 30?Gdyby to były nowe silniki to bez wahania. Teraz uzależniałbym jednak decyzję w konkretnym przypadku od stanu technicznego i warunków eksploatacji.
-
10W40 Maxlife ze względu na dodatki sprawdził mi się w motocyklu i Ticusiu. Efekty są zauważalne w wyciszeniu silnika i nie ma masła w zaworze odpowietrzającym miskę olejową Tico.
-
10W40 Maxlife ze
względu na dodatki sprawdził mi się w motocyklu i Ticusiu. Efekty są zauważalne w
wyciszeniu silnika i nie ma masła w zaworze odpowietrzającym miskę olejową Tico.Właśnie taki mam zamiar kupić do swojej strzały. Też się zbiera sporo masełka pod korkiem wlewu oleju