dziura w gazie
-
Podstawowe pytanie. Czy jak na wyłączonym silniku szybko naciśniesz gaz, to wtryskuje paliwo do gardzieli? Może masz uszkodzony element, który daje dodatkową dawkę paliwa przy nagłym wciśnięciu gazu, albo zatkaną dyszę.
Możliwe jest też, że gaźnik po prostu wymaga regulacji i może dokładnego czyszczenia. Myjka ultradźwiękowa pewnie byłaby najlepsza, ale czy konieczna? Ja rozebrałem i wyczyściłem dwa gaźniki w Tico. One na prawdę nie są skomplikowane. Zwykły gaźnik z dwiema gardzielami, sterowany podciśnieniem, zero elektroniki (oprócz elektrozaworu odcinającego paliwo po zgaszeniu silnika). Pierwszy gaźnik, który czyściłem, to był oryginalnie zamontowany w aucie. Z racji tego, że nie miałem innego w zapasie, to rozmontowałem go tylko na 3 części, oczyściłem i zmontowałem. Auto chodziło lepiej, ale nie idealnie. Drugi był ze szrotu, więc mi nie było szkoda, gdybym coś zepsuł. Rozebrałem go całkiem. Nawet śrubę od regulacji mieszanki wykręciłem, otwór wymymyłem i przedmuchałem. Z tego co pamiętam, to śrubę od regulacji wolnych obrotów też wykręciłem całkiem. Również membrany poodkręcałem, wyczyściłem i dałem nowe uszczelki. Poskładałem wszystko, założyłem na auto, odpaliłem (o dziwo bez najmniejszego problemu) i wyregulowałem na słuch. Najpierw ssanie bardzo na mniej więcej. Silnik się zagrzał i zaczęło się kręcenie na zmianę śrubą od mieszanki i od wolnych obrotów. Ustawiałem tak, że wkręciłem trochę śrubę od obrotów (nie pamiętam już ile dokładnie), po czym zuubożyłem mieszankę tak, że silnik zaczynał kuleć. Wtedy troszkę wzbogaciłem mieszankę. Potem lekka korekta obrotów i mieszanki (ja robiłem na słuch, jeśli ktoś ma obrotomierz, to będzie miał łatwiej). Auto wystygło, to ustawiłem obroty na ssaniu i czas ssania. Dopiero wtedy silnik zaczął pracować jak powinien. Chodził równo, nie szarpał przy hamowaniu silnikiem. Na analizatorze spalin wszystko wyszło ok. Być może poprzedni gaźnik też wymagał jeszcze tylko regulacji.
U Ciebie bym się przyjrzał pompce przyspieszenia i spróbował może wyczyścić oraz wyregulować solidnie ten gaźnik -
@Szarik powiedział w dziura w gazie:
Podstawowe pytanie. Czy jak na wyłączonym silniku szybko naciśniesz gaz, to wtryskuje paliwo do gardzieli? Może masz uszkodzony element, który daje dodatkową dawkę paliwa przy nagłym wciśnięciu gazu, albo zatkaną dyszę.
Myślisz o pompce przyspieszenia? Sprawdzę, gdy będę miał trochę wolnego czasu.
U Ciebie bym się przyjrzał pompce przyspieszenia i spróbował może wyczyścić oraz wyregulować solidnie ten gaźnik
Ech, kusisz... ;-)
Trochę się boję, szczerze mówiąc, żeby czegoś nie zepsuć nieodwracalnie albo nie rozregulować. Tymczasem silnik na tym gaźniku chodzi całkiem nieźle (oprócz tej "dziury"), dlatego nie ingerowałem konkretnie.
Ciekawy jestem, czy założenie innego gaźnika (wyjętego ponoć ze sprawnego auta) pomoże. Czy gaźnik to element "plug and play"? Bo jeśli tak, to mam taki inny karburator. Jeżeli okazałoby się, że można go założyć i silnik zacznie pracować bez dodatkowych czynności (regulacji), to pokusiłbym się o rozebranie i wyczyszczenie mojego gaźnika, nawet z wykręceniem wszystkiego, o czym pisałeś...PS. Aha, skoro już obgadujemy ten mój gaźnik: podczas pracy na ssaniu ładnie wchodzi z jałowych na wysokie obroty (wiadomo, że na ssaniu i tak pracuje na wyższych niż 900-1000).
No i jeszcze druga sprawa - dziwi mnie to szarpanie przy hamowaniu silnikiem, gdy obroty są już bliskie jałowych. -
@leo powiedział w dziura w gazie:
Myślisz o pompce przyspieszenia? Sprawdzę, gdy będę miał trochę wolnego czasu.
Dokładnie. Jeśli dobrze pamiętam, to jest tam membrana. Może pękła?
U Ciebie bym się przyjrzał pompce przyspieszenia i spróbował może wyczyścić oraz wyregulować solidnie ten gaźnik
Ech, kusisz... ;-)
Trochę się boję, szczerze mówiąc, żeby czegoś nie zepsuć nieodwracalnie albo nie rozregulować. Tymczasem silnik na tym gaźniku chodzi całkiem nieźle (oprócz tej "dziury"), dlatego nie ingerowałem konkretnie.Przy pierwszym gaźniku też się bałem, ale okazało się to dosyć proste. Raczej ciężko jest uszkodzić coś nieodwracalnie. Jakbyś nie uważał, to możesz coś skrzywić, albo jakąś membranę przerwać, ale to trzeba się postarać. W razie czego, to powinienem mieć gdzieś na dysku manual od Batona.
Ciekawy jestem, czy założenie innego gaźnika (wyjętego ponoć ze sprawnego auta) pomoże. Czy gaźnik to element "plug and play"? Bo jeśli tak, to mam taki inny karburator. Jeżeli okazałoby się, że można go założyć i silnik zacznie pracować bez dodatkowych czynności (regulacji), to pokusiłbym się o rozebranie i wyczyszczenie mojego gaźnika, nawet z wykręceniem wszystkiego, o czym pisałeś...
Masz na myśli inny gaźnik, że od innego auta, czy z innego Tico? Bo jeśli z Tico, to tak, jest to element "plug and play". Tylko trzeba się zaopatrzyć w uszczelkę pomiędzy kolektor a gaźnik (można też wyciąć ją samemu, np. z klingerytu). Sama podmiana to jakaś godzinka roboty bez pośpiechu. Może nawet szybciej, ale lepiej działać pomału, niż nie podpiąć jakiegoś wężyka.
PS. Aha, skoro już obgadujemy ten mój gaźnik: podczas pracy na ssaniu ładnie wchodzi z jałowych na wysokie obroty (wiadomo, że na ssaniu i tak pracuje na wyższych niż 900-1000).
To może potwierdzać teorię o zepsutej pompce przyspieszenia. W końcu na ssaniu silnik dostaje cały czas wzbogaconą mieszankę.
No i jeszcze druga sprawa - dziwi mnie to szarpanie przy hamowaniu silnikiem, gdy obroty są już bliskie jałowych.
Co może być tego powodem, to nie wiem. U mnie po czyszczeniu i regulacji ten problem zniknął. Ale czy to była wina złej regulacji, czy może jakaś dysza była zatkana - nie mam pojęcia.
-
@Szarik powiedział w dziura w gazie:
U Ciebie bym się przyjrzał pompce przyspieszenia i spróbował może wyczyścić oraz wyregulować solidnie ten gaźnik
Ech, kusisz... ;-)
Trochę się boję, szczerze mówiąc, żeby czegoś nie zepsuć nieodwracalnie albo nie rozregulować. Tymczasem silnik na tym gaźniku chodzi całkiem nieźle (oprócz tej "dziury"), dlatego nie ingerowałem konkretnie.Przy pierwszym gaźniku też się bałem, ale okazało się to dosyć proste. Raczej ciężko jest uszkodzić coś nieodwracalnie. Jakbyś nie uważał, to możesz coś skrzywić, albo jakąś membranę przerwać, ale to trzeba się postarać. W razie czego, to powinienem mieć gdzieś na dysku manual od Batona.
Ciekawy jestem, czy założenie innego gaźnika (wyjętego ponoć ze sprawnego auta) pomoże. Czy gaźnik to element "plug and play"? Bo jeśli tak, to mam taki inny karburator. Jeżeli okazałoby się, że można go założyć i silnik zacznie pracować bez dodatkowych czynności (regulacji), to pokusiłbym się o rozebranie i wyczyszczenie mojego gaźnika, nawet z wykręceniem wszystkiego, o czym pisałeś...
Masz na myśli inny gaźnik, że od innego auta, czy z innego Tico? Bo jeśli z Tico, to tak, jest to element "plug and play". Tylko trzeba się zaopatrzyć w uszczelkę pomiędzy kolektor a gaźnik (można też wyciąć ją samemu, np. z klingerytu). Sama podmiana to jakaś godzinka roboty bez pośpiechu. Może nawet szybciej, ale lepiej działać pomału, niż nie podpiąć jakiegoś wężyka.
Potwierdzam sama zamiana gaźnika nie jest aż tak bardzo skomplikowana jak by się wydawało. Podobnie jest z rozłożeniem i czyszczeniem gaźnika pod warunkiem, że zachowa się ostrożność i zamontuje wszystkie elementy zgodnie z miejscem ich przeznaczenia i pierwotnym ustawieniem. Przy czyszczeniu elementów gaźnika nie ruszałem ustawienia dysz. Gdybym miał wykręcać dysze do czyszczenia to przedtem sprawdziłbym ich aktualne ustawienie tzn. wkręciłbym dyszę do oporu licząc przy tym ilość wykonanych obrotów i je zanotował. Tak aby przy składaniu gaźnika można było ustawić dysze w pierwotne położenia. Samodzielnie zamieniałem gaźnik kilka razy. Jeżeli "przeszczepiany" gaźnik jest sprawny to po wymianie silnik z nim będzie działał. Podstawa to aby przed wymontowaniem dobrze oznaczyć rozłączane przewody aby niczego potem nie zamienić przy montażu. Np. przyklejamy do końca odłączanego przewodu i króćca gaźnika, z którego został ściągnięty paski taśmy malarskiej z naniesionymi jednakowymi oznaczeniami, najlepiej liczbami, przykładowo: 5 na pasku węża i 5 na pasku króćca. Można też dodatkowo robić w trakcie demontażu zdjęcia. Jak kolega nadmienił potrzeba się zaopatrzyć w nową uszczelkę pod gaźnik (bo ona może być przyklejona do kolektora ssącego i do podstawy gaźnika i nie dać w całości odzyskać, pomijam już kwestię późniejszej niepewnej szczelności takiej odzyskanej uszczelki). Jeżeli zamierzasz także rozbierać gaźnik potrzebne będą pozostałe uszczelki (zestaw naprawczy uszczelek gaźnika). Podczas zdejmowania gaźnika trzeba uważać aby nic nie wpadło do kolektora ssącego, a sam otwór w kolektorze po wyjęciu gaźnika dobrze zabezpieczyć. Przed odłączeniem przewodów zasilających element woskowy polecałbym podłożenie pod nie szmaty aby wyciekający z nich podczas odpinania płyn chłodniczy nie zalewał znajdującego się pod gaźnikiem alternatora. Dobry opis wymontowania, rozkładania i czyszczenia gaźnika jest w książce K. Trzeciaka (rozdział 2.10), ja wg niego robiłem i nic złego się nie stało.
-
Warto przejrzeć ;) KLIK
-
Panowie - dzięki za odpowiedzi. Wyjmowałem raz gaźnik parę miesięcy temu, szukając przyczyny rzucenia palenia przez silnik - jak pisałem, przedmuchałem go wtedy, ale tak bardziej "bezinwazyjnie". Nie rozkręcałem zbytnio.
Chciałem wyjąć elektrozawór, ale śruby nie chciały puścić, darowałem więc sobie (tym bardziej, że "cykał" po podaniu prądu, więc był sprawny).
Uszczelka między gaźnikiem a kolektorem: czy nie powinna ona być jednak kartonowa? Zakładałem nową (miałem w zapasie) i pamiętam, że bardziej przypominała solidny karton niż klingeryt.Pacior - dzięki za sznurek do opisu; zapomniałem, że coś takiego zrobiłeś i leży u nas.
Może w sobotę coś dłubnę w tym temacie. -
Zaczynam podejrzewać pompkę przyspieszenia. Patrzyłem dziś w gardziel (tę pierwszą, od przodu) i nie widziałem rozpylanego paliwa po energicznym ruszeniu dźwignią przy lince gazu. Czy ktoś wie, skąd to paliwo ma lecieć? Czyżby tą centralną rurką w przedniej gardzieli?
Szarik, gdybyś miał ten manual Batona, to poproszę na maila: [email protected]
Dzięki z góry. -
Manual poszedł.
Co do podawania paliwa przez pompkę przyspieszenia, to nie pamiętam dokładnie, którędy ono szło.
Albo tą dyszą zaznaczoną na czerwono, albo tą na zielono. Ale wydaje mi się, że jednak przez tą na czerwono.
-
Przez tę czerwoną powinno lać się paliwo po naciśnięciu gazu, nawet przy zgaszonym silniku.
-
@Szarik powiedział w dziura w gazie:
Manual poszedł.
Dzięki bardzo. Ale, ale... jesteś pewien, że jest to manual Batona? Bo okazuje się, że mam ten sam manual na dysku, ale zapisany tak, że jest to dzieło Maku (dlatego zainteresowałem się drugim, innego autora). Zresztą wydaje mi się, że Baton robił swoje PDFy na czarnym tle...
Szkoda, że nie jest podpisany; myślę jednak, że warto ustalić autora (przecież trochę pracy to kosztowało).Albo tą dyszą zaznaczoną na czerwono, albo tą na zielono. Ale wydaje mi się, że jednak przez tą na czerwono.
Jeżeli tak jest, to trzeba byłoby zagrzać silnik, wyłączyć i wtedy obserwować. Ta gardziel przy zimnym silniku zasłonięta jest całkowicie widoczną na fotce przesłoną (teraz otwartą, w pozycji pionowej).
Idę popatrzeć. :-) -
Na pewno przez Batona.
Tę przepustnicę możesz odsłonoć ręcznie. Poruszaj nią i zobaczysz z lewej strony gaźnika, który element się rusza. Przekręcasz go i masz gardziel otwartą.
-
@Szarik powiedział w dziura w gazie:
Na pewno przez Batona.
No to muszę zrewidować jeszcze parę innych porad na moim dysku. ;-)
Tę przepustnicę możesz odsłonoć ręcznie. Poruszaj nią i zobaczysz z lewej strony gaźnika, który element się rusza. Przekręcasz go i masz gardziel otwartą.
Tak, doszedłem do tego, że nie trzeba się siłować z jakąś silną sprężyną. Udało się sprawdzić na zimnym silniku. Rzeczywiście - paliwo ma lecieć w tylnej gardzieli z rurki zaznaczonej na czerwono.
No cóż, pompka przyspieszenia jest u mnie "bardzo" sprawna. Po naciśnięciu na dźwignię gazu leje benzyną, że hej.
Czyli to nie to. -
W sobotę miałem chwilę na eksperymenty.
Rozmyślając nad sprawną pompką przyśpieszenia doszedłem do wniosku, że może ona daje zbyt dużo paliwa, co przy zdławionym dolocie powietrza (mikser LPG) może powodować chwilowe zalanie świec zbyt bogatą mieszanką - stąd "dziura", zanim się cylinder nie przewietrzy. Trzeciak pisze, że wydatek pompki reguluje się specjalną nakrętką przy popychaczu pompki - jednak nie jest ona łatwo dostępna i na pewno gwint jest zabrudzony, co uniemożliwi łatwe kręcenie nakrętką (próbowałem na drugim gaźniku "na części", który leży na półce) - więc zostawię to na koniec.
Uczepiłem się tego dolotu powietrza. Zmieniłem kąt zamocowania gumowego kolanka na obudowie filtra (nie mam puszki "winter/sommer") - bez zmian.
Durny pomysł, ale chciałem spróbować "minidoładowania" :-) - włożyłem w kolanko dolotu mały wentylatorek komputerowy, żeby dmuchał niewielkim, ale ciągłym strumieniem powietrza; zamysł był taki, żeby po puszczeniu pedału gazu (mniejsze zapotrzebowanie na powietrze) stworzył w obudowie filtra lekkie nadciśnienie, które byłoby wykorzystane po powtórnym naciśnięciu na gaz. Też bez odczuwalnych efektów.
Przejechałem się bez obudowy filtra - bez rezultatów. Skutkiem zdejmowania na drodze obudowy filtra było jedynie zgubienie plastikowego wieszaczka na kabel WN cewki... Nie ma ktoś zbędnego? Chętnie przytulę. :-)
Jednocześnie przy tych wszystkich próbach występowało przyduszanie silnika na wysokich obrotach (na trójce już powyżej 65 km/h).Sprawdziłem też kąt wyprzedzenia zapłonu - ustawiony jest na 10 st., czyli wartość dobra dla LPG. Potem sobie pomyślałem, że przestawię na zalecane fabrycznie 8 st. (dla benzyny), ale już silnik ostygł i nie chciało mi się go znowu grzać; zrobię to innym razem.
-
@leo Jak to jest u Ciebie z tą pompką przyśpieszenia - masz gaz i elektrozawór odcinający benzynę jak silnik pracuje na gazie, tak? Czyli gdy silnik pracuje na gazie to pompka przyśpieszająca nic nie podaje? A na wyłączonym silniku podaje czy nie?
Do czego zmierzam - pisałeś, że dziura w gazie jest tylko na benzynie, na LPG nie. Jeśli pompka przyśpieszająca nie podaje benzyny gdy silnik pracuje na LPG, to brak dziury na LPG potwierdzałby winę pompki. Spróbuj zrobić eksperyment - przełączyć z benzyny na LPG i od razu przygazować, czy będzie dziura, a potem drugi podobny, ale przełączyć z benzyny na LPG z wypaleniem resztki benzyny z gaźnika. -
@drzonca powiedział w dziura w gazie:
@leo Jak to jest u Ciebie z tą pompką przyśpieszenia - masz gaz i elektrozawór odcinający benzynę jak silnik pracuje na gazie, tak?
Tak. Elektrozawór odcinający benzynę znajduje się między pompą paliwa a gaźnikiem. Załączenie LPG zamyka ten elektrozawór.
Czyli gdy silnik pracuje na gazie to pompka przyśpieszająca nic nie podaje?
Silnik pracujący na LPG nie korzysta z pompki przyspieszającej. Ona pobiera benzynę wprost z komory pływakowej. Prawidłowa praca na LPG możliwa jest dopiero po zupełnym wypaleniu benzyny z komory pływakowej; czyli gdy ona jest już pusta, pompka przyspieszająca nie działa, gdyż nie ma skąd pobierać benzynę.
A na wyłączonym silniku podaje czy nie?
Jeśli komora pływakowa jest wypełniona benzyną, pompka będzie wtryskiwała paliwo. Jeśli komora jest pusta (przy zasilaniu LPG), pompka benzyny nie poda.
Do czego zmierzam - pisałeś, że dziura w gazie jest tylko na benzynie, na LPG nie. Jeśli pompka przyśpieszająca nie podaje benzyny gdy silnik pracuje na LPG, to brak dziury na LPG potwierdzałby winę pompki.
To jest zbyt uproszczony sposób myślenia...
Silnik pracuje, że się tak wyrażę, przy jednym z dwóch stanów zasilania benzyną:- wykorzystując układ biegu jałowego - gdy silnik pracuje bez naciskania pedału,
- wykorzystując główny układ paliwowy gaźnika - przy obciążonym silniku, czyli gdy wciskamy pedał.
Istnienie pompki przyspieszającej wspomaga przejście ze stanu 1. w stan 2. Jej zadaniem jest wtryśnięcie dawki paliwa do gardzieli gaźnika w momencie szybkiego wciśnięcia pedału - bowiem gwałtowne otwarcie przepustnicy powoduje, że układ biegu jałowego już przestaje funkcjonować, ale podciśnienie w gardzieli nie wzrasta jeszcze na tyle, żeby spowodować wypływ paliwa z rozpylacza głównego układu paliwowego. Wtedy właśnie pojawia się zjawisko krótkotrwałego zubożenia mieszanki (aż do momentu wzrostu podciśnienia w gardzieli - a to chwilę trwa). I pompka przyspieszająca eliminuje właśnie to chwilowe zubożenie mieszanki, podając dodatkowe paliwo przy niskim podciśnieniu.
Spróbuj zrobić eksperyment - przełączyć z benzyny na LPG i od razu przygazować, czy będzie dziura, a potem drugi podobny, ale przełączyć z benzyny na LPG z wypaleniem resztki benzyny z gaźnika.
Sorry, Drzonca, ale takie eksperymenty nie mają żadnego sensu. Silnik nigdy nie będzie pracował właściwie, jeśli gaźnik będzie jednocześnie podawał i benzynę, i LPG. Dlatego właśnie praca na LPG wymaga zupełnego wysuszenia komory pływakowej. Gdy włączymy zasilanie LPG zbyt wcześnie, czyli przed wypaleniem benzyny, silnik będzie dławił się i gasł.
Dlatego przełączenie na LPG i szybkie wciskanie pedału (powodujące podawanie przez pompkę przyspieszającą benzyny) nie ma zupełnie żadnego sensu i niczego nie wskaże.Na LPG problemu "dziury w gazie" nie ma, gdyż tam zupełnie inaczej rozwiązany jest sposób tworzenia mieszanki. Nie ma żadnych układów ani przejść (jak w gaźniku). Mikser dostarcza LPG wprost do gardzieli, a ilość wlatującego tam LPG jest zależna od ilości zasysanego akurat powietrza - i to reguluje się samo, zależnie od aktualnego podciśnienia. Można jedynie podkręcić przepływ LPG do miksera, ustawiając zawór ("register") na wężu parownik-mikser.
Jak pisałem wcześniej, na LPG "dziura w gazie" jest nieodczuwalna; ale trzeba to też zestawić z inną "kulturą pracy" silnika podczas jazdy na LPG. Otóż silnik wydaje się być wtedy bardziej elastyczny - nie odczuwa się szarpnięć podczas szybkiego naciskania ani odpuszczania pedału, silnik nie dławi się przy zbyt niskich obrotach na wysokich biegach (można wcisnąć mocno pedał, a motor powoli, ale bezproblemowo i łagodnie przyspieszy np. na trójce od 20 km/h - na benzynie tak łagodnie nie będzie). Ta elastyczność właśnie jest przyjemna podczas jazdy. Bierze się ona chyba stąd, że skład mieszanki LPG+powietrze w całym zakresie obrotów jest podobny. Pomijane są wtedy wszystkie układy i przeloty działające w gaźniku podczas zasilania benzyną. Tak więc opisywanej "dziury w gazie" nie ma na LPG, ale silnik po wciśnięciu pedału z wolnych obrotów reaguje nieco bardziej ospale niż na benzynie (do momentu pożądanego wzrostu podciśnienia).
-
Mikser niestety nie miesza odpowiednio w całym zakresie obrotów. Dlatego m.in zamontowałem blosa 😁
-
@leo powiedział w dziura w gazie:
@drzonca powiedział w dziura w gazie:
Do czego zmierzam - pisałeś, że dziura w gazie jest tylko na benzynie, na LPG nie. Jeśli pompka przyśpieszająca nie podaje benzyny gdy silnik pracuje na LPG, to brak dziury na LPG potwierdzałby winę pompki.
To jest zbyt uproszczony sposób myślenia...
Masz rację. Nie wyklucza winy pompki, ale i nie potwierdza.
Sorry, Drzonca, ale takie eksperymenty nie mają żadnego sensu. Silnik nigdy nie będzie pracował właściwie, jeśli gaźnik będzie jednocześnie podawał i benzynę, i LPG. Dlatego właśnie praca na LPG wymaga zupełnego wysuszenia komory pływakowej. Gdy włączymy zasilanie LPG zbyt wcześnie, czyli przed wypaleniem benzyny, silnik będzie dławił się i gasł.
Masz rację, głupi pomysł. To bez regulacji wydatku pompki tą trudno dostępną nakrętką ciężko będzie potwierdzić lub wykluczyć jej winę.
-
@miechomiecho powiedział w dziura w gazie:
Mikser niestety nie miesza odpowiednio w całym zakresie obrotów. Dlatego m.in zamontowałem blosa 😁
Tak - ale nie wchodziłem w szczegóły. Podczas pisania chodziło o coś innego niż dokładna analiza zachowania się miksera, więc to sobie darowałem, żeby nie zaciemniać najważniejszego.
-
@leo powiedział w dziura w gazie:
Sprawdziłem też kąt wyprzedzenia zapłonu - ustawiony jest na 10 st., czyli wartość dobra dla LPG. Potem sobie pomyślałem, że przestawię na zalecane fabrycznie 8 st. (dla benzyny), ale już silnik ostygł i nie chciało mi się go znowu grzać; zrobię to innym razem.
Kilka dni temu przestawiłem zapłon na "benzynowe" 8 stopni.
Silnik nabrał troszeczkę więcej wigoru (ale niewiele). Dziura w gazie wyraźnie się zmniejszyła, choć ciągle jest.
Chyba spróbuję teraz uruchomić tę nakrętkę od pompki przyspieszenia i trochę nią pokręcić.