Co dziś dłubałem w tico? (2023 i 2024)
-
@ryszard
Spada o niecałe 0,1V na aku. Sprawdziłem właśnie na włączonych światłach mijania i wyłączonym silniku. -
@Piotrek9214
Coś w tym jest co piszesz. Pamiętam, że kontakt od tyłu na tej zapalniczce - część konektora (w kształcie walca), była zrobiona z wyprofilowanej kropli cyny! Chyba już to kiedyś tutaj pisałem. O ile cyna dobrze przewodzi o tyle reszta musi być zrobiona z jakichś ultra cienkich blaszek. Super jakość nie?
Co do tego przewodu z foty to może to będzie dobra baza dla dodatkwego złącza. Na stałe przymocować od strony aku+przeciągnąć do środka po podłodze na tył. Tylko trzeba dodać przekaźnik od stacyjki i bezpiecznik. -
@spinerr
No to dużo mniej niż na gnieździe zapalniczki czyli kiepskie jest gniazdo i/lub przewody do niego dochodzące. Rozwiązanie problemu sam na początku podałeś. Możesz skorzystać z propozycji Piotrka lub Paciora. -
Kilka dni temu wymieniłem uszkodzony aparat na inny używany pozostawiając z tego pierwszego palec rozdzielacza i kopułkę.
Takie pytanie techniczne, trzeba zapłon regulować przy takiej wymianie? Pytam czysto praktycznie, jakby mi gdzieś daleko od domu to padło, a jeszcze nic tam nie majstrowałem oprócz wymiany rozdzielacza zapłonu kiedyś.
-
@spinerr
Chodzi Ci o ustawienie kąta wyprzedzenia zapłonu?. Jeżeli tak to po takiej wymianie aparatu co do zasady należy sprawdzić kąt wyprzedzenia zapłonu. Natomiast jeżeli Ci przytrafiłaby się awaria gdzieś w drodze i miałbyś na wymianę aparat i narzędzia to o ile zamontujesz nowy aparat w podobnej pozycji co wymieniany to auto bez problemu odpali i bez obaw możesz dokończyć trasę a potem sobie ustawić kąt wyprzedzenia zapłonu. -
Może nie dłubałem, ale ciekawe zdarzenie z klimą.
W ubiegły Czwartek jechałem do Bośni i gdzieś po ok ~4-5h jazdy klima dość nagle przestała działać. Wpadło to akurat w północno-środkowej Słowacji. Trochę to był problem - zapomniałem jak się jeździ Tico bez klimy. Na zewnątrz znacznie ponad 30C, a do tego wilgotność >80%. Komfort fatalny.
Efekt nie działania był taki, ze moc klimy znacząco spadła w krótkim czasie -powietrze z nawiewu tylko lekko chłodne. Przy czym obciążenie klimą silnika też znacząco spadło - sprężarka włączała się (praca non stop zresztą), ale obroty silnika biegu jałowego były nienaturalnie wysokie, do tego jadąc nie czułem obciążenia od klimy (klima obciąża tico głównie momentem) czyli brak wpływu na przyspieszenie, co jest już bardzo nietypowe i sugeruje gruba awarię.
Pomyślałem, że zapewne coś się rozciekło, ale nie mogłem znaleźć żadnej plamy oleju przy układzie.
Jeszcze był jeden objaw który początkowo jakoś do mnie nie dotarł - był słaby nawiew, poziom 3-ki wypadał jak 1-ka. Przewód z parownika do sprężarki był totalnie zaszroniony, aż biały. Czasem jakiś szron się pojawiał, ale żeby cały zamarzł totalnie to nie widziałem.
Z racji wysokich temperatur zrobiliśmy sobie przerwę. Po przerwie zauważyłem, że pod autem jest tyle wody z klimy, jakby wylać wiadro wody!
Pewno już macie pomysł co się okazało?
Klima zamarzła!. Cały parownik w środku zamarzł. Tylko czemu sprężarka dalej działała? Zapewne nastąpił taki moment, że powietrze zaczęło opływać zamarznięty parownik wewnątrz obudowy. Czujnik tam jest tak umieszczony, że jest zaraz za parownikiem. Pewno powietrze dmuchało po nim z gory/boków, klima pracowała, a powietrze leciało inną drogą (pomiędzy parownikiem a a obudową). Zamarznięcie tłumaczyłoby:
-dużą ilość wody wylewającej się z parownika, dodatkowo po postoju cały dół plastykowej obudowy był bardzo zimny, aż się woda na nim skraplała - duża ilość wytapiającego się lodu
-bardzo słabe obciążenie silnika sprężarką, na tyle duże, że aż obroty są wyższe -woskowy zawór rozprężny otwarty na max, aby zmniejszyć wydajność -niska, ujemna temperatura parownika.
-słaby nawiew, klima cały czas pracuje nawet na 1-szym nawiewie - ciepłe powietrze z zewnątrz opływa parownik, podgrzewając czujnik.
-do tego po ok 40min. postoju, gdy właczyłem silnik (klima wyłączona) i dałem nawiew na max dalej leciało lekko zimnie powietrze - duża ilość wytapiającego się lodu chłodzącego powietrze z zewnątrz.
Pamiętam, że @miechomiecho wspominał mi, że u niego parownik zamarza. Być może u mnie pierwszy raz od ostatniego nabicia (5-6lat) dzieje się coś podobnego. Do tego kombinacja wysokiej temp+bardzo dużej wilgotności+wiele godzin jazdy.
Wiem, z przykładu lodówek, że tak się dzieje kiedy jest za mało czynnika roboczego - układ pracuje niewydajnie, czyli długa praca sprężarki, to powoduje obladzanie, co jeszcze bardziej pogarsza sytuację -lód jest izolatorem, powierzchnia wymiany ciepła jest mała (zalodzone żeberka, lód jako izolator), i sprężarka zaczyna pracować non stop.
Muszę więc zobaczyć ile mam czynnika i czy nie ma jakiejś nieszczelności, klima jest od VII2017 czyli w tym roku ma już 7 lat
Po tym, klima działała jak zwykle czyli bardzo dobrze, nawet w 40C w środkowej Bośni (okolice Sarajeva), a dzięki dorabianej alu chłodnicy temperatura silnika nie dochodziła nawet do połowy w trakcie jazdy. -
Wymieniłem dzisiaj oryginalną pompę wody GMB przy przebiegu 208 000km. Po ściągnięciu rozrządu okazało się, że ciekła na uszczelce...Samo ułożyskowanie nie ma luzów - myślę że jeszcze mogła by trochę popracować, jednak dałem już nową SKF dla świętego spokoju.
Dodatkowo w planach mam wymianę miski olejowej według opis @ryszard . Ściągnąłem już zderzak przedni. Do tylnej śruby poduszki silnika, faktycznie jest tragiczny dostęp. Zamówiłem klucz oczkowy wygięty 14mm i jestem ciekaw czy uda mi się odkręcić tamtą nakrętkę...
Oryginalna pompa GMB po przebiegu 208 000km
-
-
@leo napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2023 i 2024):
bardzo czysta. Jakiego płynu chłodzącego używasz?
Ostatnie lata używam płynu Prestone, wcześniej był Dynagel
A może czyściłeś tę pompę przed sfoceniem? :-)
Nie chciało by mi się jej czyścić ;)
-
Udało mi się odkręcić śrubę tylnej poduszki silnika za pomocą klucza oczkowego wygiętego 14mm. Musiałem jedynie drugą stronę klucza odciąć... Jutro demontaż sanek i wymiana miski olejowej. Teraz już z górki ....:)
-
Udało mi się dzisiaj ogarnąć z większością prac.
Nową oryginalną miskę pokryłem warstwą Aluminium w Sprayu jako dodatkowe zabezpieczenie. Może to coś przedłuży żywot miski - zobaczymy...
Stara zmęczona miska od nowości wyglądała tak:
Po ściągnięciu miski widać, że silnik od dołu jest nawet czysty jak na swój przebieg
Nową miskę zamontowałem na silikon VICTOR REINZ gdyż jeszcze miałem po ostatniej wymianie miski w Clio.
Sanki silnika już zamontowałem, pasek rozrządu już założyłem, przykręciłem chłodnicę i zalałem ją płynem Prestone.
Wymieniłem jeszcze oryginalny uszczelniacz na wale korbowym. Nowy delikatnie wbijałem używając starego uszczelnienia.Śrubę w pompie wody (trzymającą sprężynę od napinacza) wkręciłem używając kleju niebieskiego do połączeń gwintowanych. Mam nadzieję tylko, że klej będzie odpowiednio mocny i nie poluzuje jej....ale to chyba tylko jedyna opcja - wkręcić ją na klej)
W poniedziałek jak silikon dobrze się utwardzi mam zamiar zalać Tico olejem i poskładać już wszystko do końca.
-
@tom83ek napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2023 i 2024):
niebieskiego do połączeń gwintowanych.
Niebieski ma najczęściej moc do 30nm. że blok się grzeje to obstawiam że może 20nm będzie trzymał. Gwint zerwany? Jak odtłuściłeś wcześniej to powinno być ok
-
@tom83ek Warto byłoby wymienić tą śrubkę trzymającą sprężynę na taką z mniejszym i okrągłym łebkiem, pasek rozrządu na takim długim odcinku jak tu czyli pomiędzy kołem wałka rozrządu, a kołem wału korbowego lubi tak jakby rezonować w trakcie pracy, najbardziej przy schodzeniu z obrotów, szczególnie gdy już troszkę się rozciągnie po czasie, możesz odpalić silnik z przykręconym kołem pasowym, ale bez plastikowej obudowy rozrządu i zobaczyć czy w czasie pracy pasek nie lata zbyt blisko tej śruby.
-
@Piotrek9214 napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2023 i 2024):
mniejszym i okrągłym łebkiem,
Może też kupić plastikowy "kapelusz" i wkleić go na kleju do gwintów. jak będzie trzeba odkręcić to się podważy. Rozwiązanie nie idealne ale unikamy rozbierania naciągu.
-
@Piotrek9214 napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2023 i 2024):
@tom83ek Warto byłoby wymienić tą śrubkę trzymającą sprężynę na taką z mniejszym i okrągłym łebkiem, pasek rozrządu na takim długim odcinku jak tu czyli pomiędzy kołem wałka rozrządu, a kołem wału korbowego lubi tak jakby rezonować w trakcie pracy, najbardziej przy schodzeniu z obrotów, szczególnie gdy już troszkę się rozciągnie po czasie, możesz odpalić silnik z przykręconym kołem pasowym, ale bez plastikowej obudowy rozrządu i zobaczyć czy w czasie pracy pasek nie lata zbyt blisko tej śruby.
Sprawdziłem przed chwilą tą śrubę... W oryginalnej pompie śruba wystaje na ok 8mm. Śruba którą wkręciłem też wystaje ok 8mm. Jeśli pasek by się naciągnął na tyle, że będzie na wysokości tej śruby to między śrubą a krawędzią paska jest ok 2mm....
-
216g R134a tyle zostało w układzie (z 500g).
Po nabiciu azotem i laniu wodą z ludwikiem nieszczelność znaleziona - klapka z przyłączem do przewodów na sprężarce. Wygląda, że uszczelka która tam jest puściła. Ciekawe skąd dostane nową? -
@spinerr coś powinieneś dobrać, ja chyba zakładałem z takiego uniwersalnego zestawu
https://battico.wixsite.com/tico-katalog/105 -
Przejrzałem zapasy i znalazłem starą sprężarkę od Kalosa. Pamiętam, że to kupiłem chyba, aby przełożyć dekielek (coś nie pasowało z przewodami od R134a i oryginalną freonową tico sprężarką, ale już nie pamiętam co dokładnie, chyba dekielek był na podmianę). Wygląda, że wtedy trafiła uszczelka od tej starej sprężarki, bo te od R12 ponoć się rozpuszczają pod R134a. Różnica w grubości jest kolosalna:
-
Udało się założyć grubszą uszczelkę. Trochę była jakby za duża (za szeroka i za długa). Nabite azotem, szczelność wyjdzie już jutro. Jak się dowiedziałem do koreańskich sprężarek nie ma części... .
-
test ciśnienia ~20h ok. Znowu można nabijać :)