Co dziś dłubałem w tico? (2023 i 2024)
-
Co do mojego wcześniejszego podejrzenia niesprawności układu załączania wentylatora to teraz gdy po naprawie wskaźnika mam już dostępne wskazania temperatury silnika okazuje się, że jednak układ chłodzenia silnika działa poprawnie. Potwierdziłem to dodatkowo mierząc temperaturę płynu chłodniczego pirometrem. Wentylator załącza się przy temperaturze płynu ok 90 C i wyłącza przy ok 75C.
-
W celu oczyszczenia tłumika z resztek katalizatora wymontowałem go z auta. Jednak okazało się, że albo nie trafiły do niego żadne okruchy wsadu katalizatora albo ugrzęzły gdzieś w przestrzeni tłumika skąd nie da się ich wytrząsnąć. Ale wygląda na to, że ich tam nie ma bo potrząsając tłumikiem byłoby je słychać. Na obrzeżach dennic są pęknięcia, które spróbuję zaspawać bo przez nie tłumik jest bardzo głośny. Dziwne bo myślałem, że wsad katalizatora rozpadł się na więcej niż na te dwa kawałki, które przedstawiłem na zdjęciach.
PS
Śruby mocujące tłumik do katalizatora poluzowałem jeszcze przy nagrzanym silniku (katalizatorze) a ostatecznie wykręciłem gdy katalizator i tłumik już ostygł. Wprawdzie temperatura gniazd katalizatora pod śruby zmierzona pirometrem wynosiła tylko ok 80 C to jednak myślę, że to pomogło mi trochę łatwiej je odkręcić. -
Przyszedł już czas na wymianę przewodu paliwowego.
Paliwo na zagięciu węża tryska jak z fontanny.Wąż paliwowy marki ALSAPLEX na 20 bar wytrzymał 5,5 roku.
Na wymianę zakupiłem wąż paliwowy fi wewn. 6 mm firmy Gates (Mutli Fuel Gates, nr katalogowy 3225-00052) na 10 bar w cenie 26 zł za mb. Jest to uniwersalny przewód o małej średnicy przeznaczony do układów paliwowych (zatwierdzony do B-7, E-5, E-10, E-15), przy czym
producent zaznaczył, że :
"Nie wolno stosować jako przewód zanurzalny w zbiornikach paliwa,
do zasiarczonych gazów, LPG i biopaliwa. Nie jest przeznaczony do zastąpienia zespołów przewodów sprzężonych w silnikach
z wtryskiem paliwa"Lepszą alternatywą tego węża jest wąż paliwowy Gates Barricade (nr katalogowy 4219-06034) , tak scharakteryzowany przez producenta:
"Przewód paliwowy Barricade™ do układów wtryskowych jest produktem o niskiej przepuszczalności, który można stosować z dowolnym rodzajem paliwa. Przewód ten skutecznie eliminuje straty spowodowane odparowywaniem paliwa dzięki wykorzystaniu 5-warstwowej technologii GreenShield™ podczas jego produkcji.
Przewody Barricade™ zostały opracowane przy użyciu najmocniejszych i najtrwalszych materiałów, aby skutecznie eliminować ryzyko uszkodzenia wskutek kontaktu ze żrącymi substancjami znajdującymi się w mieszankach paliwowych. Przewody te są odporne na działanie najbardziej agresywnych mieszanek paliwowych."
Jest dużo droższy (ok 60 zł/mb) ale trudno go kupić na metry.Myślałem jeszcze o zakupieniu węża dedykowanego do jakiegoś auta i wycięciu z niego potrzebnego mi kawałka.
Macie jeszcze jakieś pomysły na zakup dobrego długowiecznego węża? Jakie marki polecacie? -
Jak to się mówi nieszczęścia chodzą parami. Przed chwilą pękła mi klamka zewnętrzna drzwi - zaledwie ją dotknąłem. Rozumiem, gdyby to była zima tworzywo robi się kruche drzwi przymarznięte do uszczelki.
-
@ryszard napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2023):
Rozumiem, gdyby to była zima tworzywo robi się kruche drzwi przymarznięte do uszczelki.
A nie bierzesz pod uwagę starości ?
-
@Jaco napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2023):
@ryszard napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2023):
Rozumiem, gdyby to była zima tworzywo robi się kruche drzwi przymarznięte do uszczelki.
A nie bierzesz pod uwagę starości ?
Starość swoją drogą ale musiała być już nadwyrężona.
-
W przyrodzie nic ginie. Reszki wsadu katalizatora odnalazły się tłumku końcowym - zostały przepchnięte przez spaliny z tłumika przedniego.
-
@ryszard napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2023):
Na wymianę zakupiłem wąż paliwowy fi wewn. 6 mm firmy Gates (Mutli Fuel Gates, nr katalogowy 3225-00052) na 10 bar w cenie 26 zł za mb.
Myślałem jeszcze o zakupieniu węża dedykowanego do jakiegoś auta i wycięciu z niego potrzebnego mi kawałka.
Macie jeszcze jakieś pomysły na zakup dobrego długowiecznego węża? Jakie marki polecacie?Mnie przewód paliwowy Gates wytrzymał 10lat :)
-
@ryszard napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2023):
Macie jeszcze jakieś pomysły na zakup dobrego długowiecznego węża? Jakie marki polecacie?
Właśnie chciałem napisać, że Tom83ek polecał kiedyś wężyki Gates.
Ja na pewno odradzam Fagumit, u mnie okazały się nad wyraz nietrwałe.
Moim zdaniem, dobrze byłoby poprawić ułożenie tego wężyka, bo jest on mocno załamany i zapewne w tym miejscu "puścił". Lepiej byłoby poprowadzić go tak, żeby miał kształt mniejszego łuku.A tak w ogóle... to dlaczego ten wężyk leci akurat w tym miejscu i do czego jest podłączony? Widać jakąś metalową puszeczkę... Oryginalnie żadnego wężyka paliwowego nie było w tym miejscu, przy prawej kolumnie. Jedynie wężyki układu odpowietrzenia i filtr węglowy. To jakaś przeróbka?
-
@ryszard
ile rdzy :O
Tłumik rozbity jak świnka skarbonka. -
@spinerr napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2023):
@ryszard
ile rdzy :O
Tłumik rozbity jak świnka skarbonka.Tłumik końcowy posypał się przy rurze wylotowej spalin. Mógłbym go pospawać ale nie mogę wytrząsnąć z niego większego kawałka wsadu katalizatora. Zmieniłem na używany w dobrym stanie tłumik Ferroz.
Wymieniony tłumik Polmo Ostrów wytrzymał 5,5 roku. -
@leo napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2023):
@ryszard napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2023):
Macie jeszcze jakieś pomysły na zakup dobrego długowiecznego węża? Jakie marki polecacie?
Właśnie chciałem napisać, że Tom83ek polecał kiedyś wężyki Gates.
Ja na pewno odradzam Fagumit, u mnie okazały się nad wyraz nietrwałe.
Moim zdaniem, dobrze byłoby poprawić ułożenie tego wężyka, bo jest on mocno załamany i zapewne w tym miejscu "puścił". Lepiej byłoby poprowadzić go tak, żeby miał kształt mniejszego łuku.Zgadza się lepszy byłby większy łuk. Tak puścił na łuku ale był o dziwo spękany może trochę mniej także na odcinku prostym.
A tak w ogóle... to dlaczego ten wężyk leci akurat w tym miejscu i do czego jest podłączony? Widać jakąś metalową puszeczkę... Oryginalnie żadnego wężyka paliwowego nie było w tym miejscu, przy prawej kolumnie. Jedynie wężyki układu odpowietrzenia i filtr węglowy. To jakaś przeróbka?
Jest to wąż do ręcznego zaworu odcięcia paliwa w instalacji gazowej
-
@ryszard napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2023):
Jest to wąż do ręcznego zaworu odcięcia paliwa w instalacji gazowej
Nie tylko do ręcznego odcięcia; to jest w ogóle elektrozawór benzyny, który ją odcina w momencie przejścia na zasilanie LPG (widać dwa kabelki).
Moim zdaniem jest on zamontowany w kiepskim miejscu. Po pierwsze - dopływ benzyny poprzez wężyki gumowe jest niepotrzebnie wydłużony, wężyki są załamane pod ostrym kątem; po drugie - jeśli coś się rozszczelni, benzyna będzie się lała po komorze silnika (niebezpieczne). Przy okazji wymiany wężyka przemyśl kwestię zmiany umiejscowienia tego elektrozaworu - tak, żeby paliwo miało "bliżej" do gaźnika, zredukować długość niepewnych węży, a do tego - w razie wycieku, żeby się nie lało po blachach. Zobacz, jak to jest zrobione u mnie: elektrozawór przykręcony jest dość elastycznie (lekka redukcja drgań) do płaskownika, który z drugiej strony przymocowany jest do grodzi między pompą hamulcową a cewką. Wężyki są krótkie, lekko załamane, a w razie nieszczelności (która się nie zdarzyła) paliwo poleci na skrzynię i na ziemię. U Ciebie niepotrzebnie wszystko jest poprowadzone aż na przeciwległą stronę auta, po czym wraca do gaźnika (a wlot jest znowu z lewej strony).Tu, gdzie u Ciebie jest ten elektrozawór benzynowy, ja mam zamontowany elektrozawór gazu z filtrem (który u Ciebie jest blisko parownika) - ten bym zostawił w spokoju. Parownik mamy w tym samym miejscu.
-
@leo
Wymieniłem już przewód. Następnym razem może przeniosę zawór aby przewód paliwa nie był aż tak mocno wygięty jak jest teraz w literę U. -
Wczoraj przyszły nowe wycieraczki DENSO
Tylną podmieniłem (Wcześniej była ALCA) i dzisiaj już miałem okazję ją sprawdzić o poranku. Bardzo ładnie zbiera, nie skacze po szybie. Zobaczymy za kilka miesięcy jak będzie.
Przednie wycieraczki założę przed sezonem zimowym. -
Wymieniłem uszczelkę pokrywy zaworów, sprawdziłem luzy, na 1 cylindrze zawór ssący był za ciasny i na 3 wydechowym również był zbyt mały luz. Przy okazji skontrolowałem stan rozrządu i uszczelniaczy. Przy przebiegu 230 kkm nadal jest zamontowana oryginalna pompa wody i rolka (przez krótki czas była założona rolka i pompa z zestawu rozrządu Gates, jednak po kilku tyś km rolka dostała luzu, a pompa zaczęła przeciekać i wróciłem do starych części).
-
@Piotrek9214
U mnie również siedzi oryginalna pompa wody od nowości (aktualny przebieg 193 000km)
Rolki zakładam GMB nowe razem z paskiem. -
Panowie,
Pomału szykuje mi się wymiana zawieszenia tylnego w Tico oryginalnego od nowości :D (amortyzatory, wahacze, sprężyny)
Stoję przed dylematem jakie sprężyny i amortyzatory zakupić.
Amortyzatory KYB gazowe?
Sprężyny KYB czy D&D ?Ktoś coś doradzi ? :D
-
@tom83ek ja do Tico oraz Ignisa wkładałem amortyzatory KYB i chyba to najlepszy obecnie wybór. Sprężyn nie miałem okazji zmieniać.
Co do wahaczy to rozważyłbym regenerację jeżeli nie są przegnite. Może udałoby się znaleźć oryginalne tuleje ewentualnie poliuretany
https://poliuretany.olkusz.pl/pl/p/Tuleje-wahacza-tylnego-wzdluznego-DAEWOO-3szt./23110408 -
@pacior
Amortyzatory kupiłem przed chwilą gazowe KYB.
Wahacze mam kupione już od jakiegoś czasu na tulejach Gumex (ponoć ta firma robiła na pierwszy montaż do FSO)
Zastanawiam się jeszcze nad sprężynami ale nic rozsądniejszego od KYB nie ma...