Co dziś dłubałem w tico? (2018 i 2019)
-
Po prawie 3 miesiącach znalazłem przyczynę pisków w moim Tico,
przyczyna mocno mnie zaskoczyła ale najważniejsza wiadomość to taka że nie auto jest winne :) Postaram się dokładniej opisać ten przypadek w najbliższym czasie. -
@pacior powiedział w Co dziś dłubałem w tico? (2018):
@ryszard Pewnie tak, możesz coś podesłać to w wolnym czasie wykonam :)
Zazwyczaj jak zabieram się za taką pracę przy silniku to podobnie jak @Szarik robię to w pośpiechu i czasu na szykowanie narzędzi brak :/Jak widać na dodanych zdjęciach klucz do blokowania dużego koła rozrządu jest łatwy do wykonania.
-
Mam takie szybkie pytanko: jak nazywa się element przedstawiony na zdjęciu? Wyczytałem na forum że jest to "dashpot release pot" lub "slow release valve" ale jakoś wyszukiwanie w google nic nie pokazuje. Element ten znajduje się przy gaźniku. Dzięki z góry.
-
W książce opisany jest jako "dławik". Nie wiem, po co tam siedzi.
-
Też szukałem tego w książce P. Trzeciaka i jak kolega napisał jest to "dławik", ale nie mogę tego na internecie nigdzie znaleźć. Chyba jedyną opcją jest pojechanie na złom, pokazanie zdjęcia i poproszenie o "takie coś" :)
-
@mroziu Jeżeli jest to element nr 61 z planszy 10A katalogu części zamiennych:
http://battico.wixsite.com/tico-katalog/010-c1aoq
to w anglojęzycznym katalogu jest on opisany jako "orifice assy", a w polskim jako "kryza". W sklepach występował też jako "dysza". Szukaj po numerze katalogowym 18565-78B00-000. Google znajduje kilka wystąpień w polskich sklepach, choć z zerowymi stanami magazynowymi. Mimo to można przedzwonić i zapytać o dostępność, nie zawsze stany magazynowe na internecie są aktualne.
Dlaczego potrzebujesz nowego? Jakie są objawy uszkodzenia? -
Dzięki za odpowiedź, potrzebuję go ponieważ kupiłem gaźnik bez niego.
-
@mroziu
A jak nie zajdziesz nowego w sklepie to na pewno na którymś szrocie (jeszcze sporo Tico trafia do kasacji). -
Tak też chyba uczynię, dzięki :)
Na tym schemacie z cinquecento 700 element ten nazywa się "zawór opóźniający jednokierunkowy", co chyba najbardziej odpowiada angielskiej nazwie.
-
@mroziu
Dzięki za zamieszczenie schematu z Cinquecento 700 wyjaśniającego działanie zaworu 4. W tico analogiczny zawór zapewne pełni tą samą rolę. -
Wczoraj rano zabrałem się za wymontowanie Immobilisera. Próbówka do ręki, sprawdziłem gdzie pojawia się prąd po przyłożeniu pestki, odciołem kable i połączyłem. Zapłon był, rozrusznik kręcił, ale nie zapalił. Brak iskry. Przekładałem kable na wszystkie możliwe sposoby a iskry nadal brak. W końcu zgłupiałem, zostawiłem Tico i pojechałem drugim autem do pracy. Wróciłem do domu po 22, przestudiowałem Trzeciaka i poszedłem do auta. Udało się naprawić, do 3 rano męczyłem się z tym. Okazało się że od strony silnika szły dwa kable z okolic cewki do środka, trzeba było jest odciąć i połączyć. Były to przewody od impulsów z aparatu. Masakra, co wujów i ujów poleciało.
-
@ryszard Wnioskuję z tego, że element o który pytam w Tico jest taki sam jak w Cinquecento?
-
-
@ryszard powiedział w Co dziś dłubałem w tico? (2018):
Rozumiem, że wymiana osi dźwigienek na rurkę o średnicy zewnętrznej 15 mm ma uchronić oś przed uszkodzeniem przy zapieraniu klucza.
Dokładnie. Być może nic by się osią nie stało, ale wolałem nie ryzykować. Możliwe, że wystarczyłoby podłożyć coś pod klucz (kawałek drewna, tworzywa). Jednak osie i tak trzeba wyjąć, żeby ściągnąć dźwigienki, więc lepiej już zastąpić je inną rurką.
Czy zamki (półstożki) schodzą łatwo z trzonka zaworu po naciśnięciu kluczem sprężyny (górnej miseczki)?
Schodzą bez problemu. Ja je wyjmowałem pincetą. Dobrze jest, w miarę możliwości, zamki wymyć rozpuszczalnikiem, żeby były suche i się nie ślizgały przy wyjmowaniu. Naciskamy na miseczkę i wyciągamy zamki, zapierając pincetę o dół zamka i miseczkę, i podważamy. Przy wkładaniu zamków trzeba włożyć jeden, śrubokrętem przesunąć miseczkę (ja zapierałem śrubokręt o "stopkę" wału rozrządu), żeby zrobić szczelinę dla drugiego zamka, włożyć go, docisnąć i zwolnić klucz.
Z czego wynika asymetryczne położenie otworu w płaskowniku klucza?
Popatrz na zamieszczone przeze mnie zdjęcie, gdzie przykładam klucz do zaworów (nr.1). Przy tej szerokości płaskownika, centrycznie położony otwór "nie trafiałby" w środek miseczki. Być może płaskownik o mniejszej szerokości (25mm) też by się nadał, wtedy otwór mógłby być centryczny.
Z jakiego płaskownika zrobiłeś przyrząd (wymiary przekroju) i jakiej średnicy nawierciłeś otwór? Pytam o te szczegóły bo jak napisałeś klucz się sprawdził a więc m. innymi nie wyginał się przy ściskaniu sprężyn a nie chciałbym eksperymentować.
Płaskownik/bednarka o szerokości 30mm i grubości 4mm. Otwór 16mm. Poniżej dodaje rysunek techniczny:
-
@szarik
Dzięki za precyzyjne i wyczerpujące odpowiedzi oraz rysunek wykonawczy klucza. Myślę, że przedstawione w temacie informacje będą dla wieku interesujące i przydatne - zawsze to łatwiej podążać przez przetarty już szlak.
PS
Rysunek robiłeś w AutoCad-ie? -
@ryszard Nie ma problemu. Dodam jeszcze, że zagięcia nie muszą być wykonane idealnie w danych wymiarach. Tutaj jest dosyć duża tolerancja. Trzeba tylko przy wyginaniu sprawdzać, czy klucz nie zjeżdża z miseczki zaworu.
Nie, rysunek robiłem w Solid Edge. Lepiej mi się w nim pracuje, niż w AutoCad. -
Dzisiaj w drodze powrotnej do domu miałem przymusowy postój na stacji benzynowej z powodu przerdzewiałej osłony tarczy hamulcowej.
Wiedziałem, że niebawem będę musiał ją wymienić ale dzisiaj się już całkiem urwała i szlifowała felgę.
Podniosłem auto, ściągnąłem koło i osłona sama wyleciała.Tymczasem przez parę dni muszę jeździć bez osłony, do czasu gdy nie zamontuje nowej...
Osłona wytrzymała 21 lat :) -
@tom83ek
Jeżeli nie masz u siebie osłony na wymianę to z zakupem nowej możesz mieć problem. Z 2 lata szukałem takiej osłony (bo też mi skorodowały) w sklepach i na portalach internetowych aż w końcu udało mi się upolować nowe na OLX. Jasne, że nie przeszukałem wszystkich sklepów ale zdobyć było je naprawdę trudno. W razie czego to możesz reanimować tą twoją osłonę przez wycięcie i wspawanie kawałka nowej blachy lub poszukać jakiegoś zdrowszego egzemplarza na szrocie. -
@ryszard
Fakt, z niektórymi częściami coraz gorzej, osłony tarcz hamulcowych, tarcze kotwiczne - znalezienie graniczy z cudem o wahaczach tylnych "solidnych" nie wspomnę.Osłonę tarczy na szczęście jeszcze mam w zapasie nową. Przed założeniem dodatkowo ją pomaluję. Tymczasem Tico odpoczywa dzisiaj.
Szukam wahaczy tylnych i nic. W zeszłym roku diagnosta mi powiedział że na jednej tuleii już są delikatne luzy i czas się rozglądać za nowym. Próbuję znaleźć oryginały ale bezskutecznie. Coś czuję, że podzielę losy Leo, Paciora i będę musiał kupić to co jest....:/
-
@tom83ek
Ostatnie jakie widziałem nowe tarcze kotwiczne zostały wyprzedane w poprzednim roku i mam tu na myśli polskie zamienniki bo te oryginalne Daewoo Motor / General Motors dużo wcześniej.
Oryginalne Daewoo Motor tylne wahacze zniknęły ze sklepów już dobre 10 lat temu. Nie wiem jak to było z oryginalnymi tylnymi wahaczami General Motors ale ja ich nie widziałem. Prawdopodobnie musiały być bardzo dużo droższe od zamienników i je niechętnie sprowadzano bo by się słabo sprzedawały.
Podobnie jest z wahaczami przednimi. Chętnie bym kupił oryginalne ale nie ma gdzie. Ostatecznie kupiłem w ubiegłym roku przednie wahacze w firmie Potak, która deklarowała, że są wyprodukowane przez polskiego producenta i były stosowane przez FSO na pierwszy montaż. Być może ten polski producent dostarczał te wahacze do Matiza, który był produkowany przez FSO bo faktycznie niektóre elementy do niego były wytwarzane w Polsce. W każdym razie na pewno tuleja metalowo-gumowa w zakupionych wahaczach jest jak w oryginalnych wahaczach, natomiast jeśli faktycznie te wahacze szły na pierwszy montaż w FSO to i przegub kulowy powinien być dobrej jakości spełniający wymagania jakościowe fabryki.