Naprawa kompresora
-
Uszkodziła mi się sprężarka a dokładnie zawór zwrotny. Z tego powodu powietrze wydostaje się z zbiornika, przepływa poprzez rurkę miedzianą i uchodzi przez presostat na zewnątrz.
Po rozebraniu zaworu okazało się, że uszkodzona jest sprężyna (rozpadła się na 3 części).
Ponieważ oryginalny zawór nie jest dostępny w sprzedaży mam dwa wyjścia:
-
dorobienie sprężyny
Czy ktoś wie gdzie można dorobić sprężynę? -
wymiana zaworu oryginalnego na dostępny zawór od innego kompresora.
W tym przypadku ponieważ zawór zamienny ma inaczej wyprowadzone króćce przyłączeniowe jak na zdjęciu poniżej konieczne jest dorobienie nowych, dłuższych rurek.
Gdzie można dorobić rurki jak na zdjęciach?
a) miedzianą fi zewnętrzne 6 mm, gwint nakrętki M10x1 (może G 1/8" - jest problem z dokładnym pomiarem skoku gwintu), rurka ma rozwalcowany koniec.
b) aluminiową (planuję zastąpić ją miedzianą) fi zewnętrzne 10 mm, gwint nakrętki G 3/8", rurka ma kołnierz utworzony przez spęczenie rurki.
-
-
Takie przewody można dorobić tam, gdzie serwisują klimę (w lepszych serwisach). Może być to jednak droga zabawa.
-
Firma zajmująca się sprężynami znajduje się na granicy Legionowa i Chotomowa, szczegółów nie znam.
-
@miechomiecho powiedział w Naprawa kompresora:
Takie przewody można dorobić tam, gdzie serwisują klimę (w lepszych serwisach). Może być to jednak droga zabawa.
Można także w warsztacie samochodowym, gdzie mechanik deklaruje możliwość wymiany przewodów hamulcowych na dorabiane (kupuje się przewody miedziane na metry, a mechanik już sam tnie i dogina odpowiedni kształt przewodu oraz "zarabia" końcówki - tylko właśnie musi mieć sprzęt do tego "zarabiania"). Z węższą rurką nie będzie raczej kłopotu, gorzej z tą drugą.
Sprężyna... fatalnej jakości, skoro pękła w 2 miejscach. Ja tam bym nie dorabiał (bo nie wiem, gdzie), lecz spróbował dopasować z jakichś drobiazgów w garażu, ewentualnie można popytać znajomych - zwykle coś się znajdzie.
-
W tym nowym zaworze z innym wyprowadzeniem króćców nie ma podobnej sprężyny? Czy ma zupełnie inną budowę?
-
@miechomiecho powiedział w Naprawa kompresora:
Takie przewody można dorobić tam, gdzie serwisują klimę (w lepszych serwisach). Może być to jednak droga zabawa.
Dobra sugestia, chyba nie tylko w klimatyzacji samochodowej ale też w szeroko pojętym chłodnictwie, stosuje się połączenia skręcane i lutowane podobnych rurek. Gdyby okazało się jednak, że jest duży problem z dorobieniem dłuższych rurek z identycznymi połączeniami (zakończeniami) jak w oryginalnych przewodach to myślę też o wydłużeniu ich przez wspawanie / wlutowanie wstawki z odcinka rurki. W przypadku lutowania trzeba byłoby sprawdzić czy takie połączenie wytrzyma ciśnienie równe ciśnieniu próbnemu dla zbiornika sprężarki (12 bar).
-
@pacior powiedział w Naprawa kompresora:
Firma zajmująca się sprężynami znajduje się na granicy Legionowa i Chotomowa, szczegółów nie znam.
Dzięki. Spróbuję zlokalizować tą firmę.
-
@leo powiedział w Naprawa kompresora:
@miechomiecho powiedział w Naprawa kompresora:
Takie przewody można dorobić tam, gdzie serwisują klimę (w lepszych serwisach). Może być to jednak droga zabawa.
Można także w warsztacie samochodowym, gdzie mechanik deklaruje możliwość wymiany przewodów hamulcowych na dorabiane (kupuje się przewody miedziane na metry, a mechanik już sam tnie i dogina odpowiedni kształt przewodu oraz "zarabia" końcówki - tylko właśnie musi mieć sprzęt do tego "zarabiania").
Z węższą rurką nie będzie raczej kłopotu, gorzej z tą drugą.Mam u siebie podobne rurki miedziane do układu hamulcowego do Tico z podobnymi zakończeniami z tym, że o mniejszej średnicy zewnętrznej 5 mm ale mam nadzieję, że w innych samochodach mogą być stosowane rurki o średnicy 6 mm i że nie będzie kłopotów z dorobieniem właśnie takiej jaka mi jest potrzebna w warsztacie dorabiającym przewody hamulcowe.
Ta druga potrzebna mi grubsza rurka ma zakończenie zupełnie niepodobne do zakończenia rurek stosowanych w układach hamulcowych i raczej nie ma szans na jej zrobienie w zakładzie dorabiającym przewody hamulcowe ale jest duża szansa dorobienia jej w zakładzie zajmującym się chłodnictwem / klimatyzacją.
Sprężyna... fatalnej jakości, skoro pękła w 2 miejscach. Ja tam bym nie dorabiał (bo nie wiem, gdzie), lecz spróbował dopasować z jakichś drobiazgów w garażu, ewentualnie można popytać znajomych - zwykle coś się znajdzie.
Na pewno sprężyna była kiepskiej jakości jak zresztą cały kompresor (wycieka olej z korpusu pompy). Wyprodukowany został w chińskiej fabryce a sprzedawany był przez holenderskiego dystrybutora pod jego włąsną marką Kinzo (towary tej marki zniknęły z rynku a frma chyba już od dłuższego czasu nie istnieje). Kompresor zakupiłem w supermarkecie w 2003 r więc dosyć dawno ale sporadycznie z niego korzystałem bo mam drugi z większym zbiornikiem 50-cio litrowym włoskiego producenta firmy Nuair.
Będę starał się adaptować jakąś sprężynę lub w jakimś warsztacie dorobić. Choć lepiej ale i zarazem trudniej (bo trzeba niestety dorobić nowe rurki) byłoby wymienić zawór zwrotny na nowy z porządną sprężyną.
-
@drzonca powiedział w Naprawa kompresora:
W tym nowym zaworze z innym wyprowadzeniem króćców nie ma podobnej sprężyny? Czy ma zupełnie inną budowę?
Sądząc po wyglądzie zewnętrznym - ze zdjęcia zaczerpniętego z OLX zamiennika, które wyżej zamieściłem (nie kupiłem jeszcze tego zaworu - więc nie mogę go rozebrać aby zobaczyć sprężynę) ma inną budowę - na pewno inne wyprowadzenie króćców przyłączeniowych i prawie na 100 % inną o większej średnicy sprężynę (sprężyna w oryginalnym zaworze ma średnicę 8 mm). Dodaję zdjęcie złożonego oryginalnego zaworu. Widać wyraźną różnicę budowy między tymi zaworami.