Sposób produkcji Tico w Polsce


  • Moderator

    Wikipedia podaje, że Tico w Polsce było montowane w systemie SKD, czyli składane z dużych gotowych podzespołów wstępnie zmontowanych gdzie indziej. Wiem, że tak było z Nexią, aby ominąć cło do Polski przyjeżdżały gotowe samochody, które były lekko rozmontowywane, clone jako części i montowane powtórnie jako polska produkcja. Czy ktoś może potwierdzić albo zaprzeczyć, że z Tico było podobnie?
    https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Daewoo


  • Moderator

    Zadzwoniłem do dobrego kumpla który Tico miał przyjemność składać i potwierdził te informacje czyli Tico w systemie SKD, u nas zakładali koła i wrzucali silniki.
    Tikacze przyjeżdżały rozmontowane w ten sposób z Korei lub Słowenii (kolega nie był pewny).

    Zdjęcia dzięki uprzejmości administratora strony http://www.darewnoo.pl/
    0_1494965073556_743592.jpg


  • Moderator

    @pacior Ciekawa strona.
    Ok, to z czego wynika wyraźnie gorsza jakość blachy w polskich Tico? Do tej pory zakładałem, że chodziło o innego dostawcę blachy, inny proces technologiczny (np. gorsze lakiery / zabezpieczenia antykorozyjne), generalnie o różnice wynikające ze zmiany fabryki. Skoro to nie to, to dlaczego nowe rdzewieją, a stare, importowane z Korei, nie?


  • Admin

    Kiedyś to już pisałem przy innej okazji, więc przytoczę raz jeszcze.
    Pamięć własna i różne źródła (w tym internetowe): Tico zaczęto produkować w Korei Płd. w 1991 r. Dwa lata później (1993 r.) polska firma DAMIS zaczęła sprowadzać niewielkie ilości Tico na rynek polski. Firma ta zajmowała się wcześniej ściąganiem, sprzedażą i serwisowaniem Tavrii (był to pewien sukces), potem Yugo (niewypał). Następnie Tico - to były początki tego autka w PL.
    W 1995 r. FSO podpisało kontrakt z Daewoo (była to bardzo obszerna umowa, dotycząca m.in. utworzenia spółki joint-venture, zainwestowania przez DU w Polsce 1,5 mld $ w ciągu kilku lat, modernizacji i dalszej produkcji Poloneza, rozpoczęcia produkcji na Żeraniu nowych samochodów: Lanosa, Nubiry i Leganzy, a także podpisanie tzw. "pakietu socjalnego", gwarantującego utrzymanie poziomu zatrudnienia pracowników FSO przez min. 3 lata oraz zachowanie wszystkich przywilejów socjalnych przez ten sam okres). Przy tej okazji pojawił się pomysł sprzedaży w PL Tico w systemie SKD (polegającym na produkcji w Korei gotowych podzespołów - o ile dobrze pamiętam - 6 elementów, importu tych podzespołów do PL i montażu ich już tutaj tak, aby złożyć kompletne autko. Jeśli chodzi o Tico, nie odbywało się to nigdy w systemie montażu MKD (na taśmę trafia polakierowana karoseria oraz pozostałe zespoły niezbędne do montażu, jednak w przeciwieństwie do systemu SKD wiele z nich trzeba zmontować na miejscu z części wspólnie dostarczonych lub zamówionych u lokalnych producentów; montowane są wtedy np. silnik ze skrzynią biegów, reflektory, wiązki elektryczne, elementy wnętrza... w sumie nawet do 1500 elementów) ani CKD (budowa auta od podstaw - na linię montażową trafiają pojedyncze elementy nadwozia, które na miejscu są łączone spawaniem i lakierowane; dużo więcej jest też elementów, które trzeba zamontować, aby gotowe auto wyjechało z fabryki).
    Żródła:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Daewoo_Tico
    http://www.fso-sa.com.pl/pl-PL/historia_fso.html
    http://pl.wikipedia.org/wiki/GM_Daewoo
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Systemy_monta%C5%BCu_samochod%C3%B3w


  • Moderator

    @leo Z tego co wiem to firma Ticar importowała pierwsze Tikacze, o Damisie nie słyszałem.

    Być może Daewoo na rodzimy rynek stosowała lepsze blachy, ewentualnie po prostu z roku na rok stosowała gorsze materiały..



  • @pacior
    Moim zdaniem raczej to drugie: z biegiem czasu mogli dawać tańsze gorsze blachy bardziej podatne na korozję zawierające mniej niklu i chromu. Ale jak to było naprawdę to raczej się nie dowiemy, takie rzeczy producenci zachowują w tajemnicy.


  • Moderator

    Pewne jest co potwierdził mi kolega ze blachy nie były robione u nas, inaczej sprawa wyglądała np z Lanosem



  • @pacior
    Zgadza się. Karoseria do Tico nie była produkowana w Polsce. Rozmawiałem kilka miesięcy temu z byłym pracownikiem FSO, który mówił mi, że w Daewoo- FSO odbywał się tylko prosty montaż Tico z gotowych głównych podzespołów (nie pytałem z jakich konkretnie).


  • Moderator

    Na spocie rozmawialiśmy o fabrycznej podłodze do Tico, którą @miechomiecho kupił jakiś czas temu jako część zamienną. Doszliśmy wtedy do wniosku, że przypuszczalnie była to pozostałość po produkcji. Skoro jednak podczas produkcji w Polsce nie używano takich elementów, to znaczy, że ta podłoga została sprowadzona do Polski od razu z przeznaczeniem jako część zamienna, czyli przeprowadzano wymiany takich dużych elementów nośnych.



  • @leo powiedział w Sposób produkcji Tico w Polsce:

    W 1995 r. FSO podpisało kontrakt z Daewoo (była to bardzo obszerna umowa, dotycząca m.in. utworzenia spółki joint-venture, zainwestowania przez DU w Polsce 1,5 mld $ w ciągu kilku lat, modernizacji i dalszej produkcji Poloneza, rozpoczęcia produkcji na Żeraniu nowych samochodów: Lanosa, Nubiry i Leganzy, a także podpisanie tzw. "pakietu socjalnego", gwarantującego utrzymanie poziomu zatrudnienia pracowników FSO przez min. 3 lata oraz zachowanie wszystkich przywilejów socjalnych przez ten sam okres).
    Żródła:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Daewoo_Tico
    http://www.fso-sa.com.pl/pl-PL/historia_fso.html
    http://pl.wikipedia.org/wiki/GM_Daewoo
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Systemy_monta%C5%BCu_samochod%C3%B3w

    Na marginesie tematu warto wspomnieć co po upadku Daewoo Motor i zakończeniu produkcji Chevroleta dzieje się z FSO. Zdjęcia, zrobione w 2014 r pokazują okres świetności FSO za czasów rządu koalicji Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego w latach 2007 - 2015 r. Jedyna pomoc o jakiej słyszałem ze strony władz PO (Warszawy) dla FSO to podwyżka w 2009 r opłaty za użytkowanie wieczyste terenów fabryki z 7 do 22 mln zł rocznie (źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Fabryka_Samochodów_Osobowych).
    Primum Non Nocere.

    0_1495005657804_DSCN3584.JPG

    0_1495005782935_DSCN3551.JPG

    0_1495007626695_DSCN3552.JPG

    0_1495006348621_DSCN3620.JPG

    0_1495006650874_DSCN3576.JPG

    0_1495007790811_DSCN3603.JPG

    0_1495008111165_DSCN3559.JPG

    0_1495008430013_DSCN3619.JPG

    0_1495007893261_DSCN3632.JPG

    0_1495009016625_DSCN3563.JPG

    0_1495009108195_DSCN3568.JPG

    0_1495009241850_DSCN3556.JPG

    0_1495009347735_DSCN3593.JPG

    0_1495009442823_DSCN3596.JPG


  • Moderator

    @ryszard Smutne to.. niestety ale u nas nie mają prawa być inne auta niż francuskie i niemieckie.

    Kolega jeszcze mi opowiadał że wchodził na 3-4 piętro ustawionych Tikaczy tak jak na zdjęciu które wcześniej zaprezentowałem, parę razy przy okazji wgniótł blachę tu i tam :D



  • @pacior powiedział w Sposób produkcji Tico w Polsce:

    Kolega jeszcze mi opowiadał że wchodził na 3-4 piętro ustawionych Tikaczy tak jak na zdjęciu które wcześniej zaprezentowałem, parę razy przy okazji wgniótł blachę tu i tam :D

    To już się nie dziwię, dlaczego w naszym Tico był obdarty próg od nowości :D . Pewnie komuś z czegoś auto zjechało.


  • Moderator

    @pacior powiedział w Sposób produkcji Tico w Polsce:

    @ryszard Smutne to.. niestety ale u nas nie mają prawa być inne auta niż francuskie i niemieckie.

    Jedną z przyczyn jest załamanie popytu na nowe samochody wywołane znacznym zwiększeniem podaży sprowadzanych aut używanych i zmianą przyzwyczajeń nabywców. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych auto kupowało się nowe. Ludzie nie byli wtedy bogatsi niż teraz, często wchodzili w chore układy (system argentyński) by tylko uciułać na wymarzony samochód. Teraz auto kupuje się używane. Nawet jak kogoś stać na nowe klasy A czy B woli kupić sprowadzone kilkuletnie (kilkunastoletnie) klasy C lub wyższej.
    To dla kogo fabryki w Polsce mają produkować?
    Żeby zakończyć optymistycznym akcentem to w Polsce jest wytwarzanych mnóstwo części samochodowych, dla różnych marek. Jest to znacznie większa skala niż montaż samochodu w systemie SKD, choć mniej spektakularna i chwytliwa marketingowo.


  • Admin

    Inna sprawa, że od dziesięcioleci nie mamy własnej marki...
    Sądzę, że mariaż z Daewoo dobrze by nam służył, gdyby nie doprowadzono do upadku tego koncernu. To pociągnęło także FSO na dno. Gdyby jednak wtedy trafił się ktoś z dobrym pomysłem i zmysłem organizacyjnym, a do tego potrafiłby pozyskać fundusze na rozruch nowej marki, może coś by się działo w temacie polskiej motoryzacji...

    Ale zauważcie, że wszystkie - dosłownie: wszystkie (może poza Ładą) marki motoryzacyjne (auta i motocykle) z byłych krajów socjalistycznych szybko szlag trafił. Albo zostały całkowicie wchłonięte przez zachodnie koncerny. Dziwne, prawda?


  • Moderator

    @leo zobacz jaki był poziom techniki motoryzacyjnej w latach osiemdziesiątych w krajach demokracji ludowej, a jaki na zachodzie. W większości produkowano tam od kilkunastu lat (albo i więcej) modele, na które kupiono licencję z zachodu, często gdy już były tam przestarzałe. Sprzedawały się w demoludach, bo popyt był taki, że sprzedawało się wszystko. Gdy otwarto granice czym miały konkurować na globalnym rynku? Tak zresztą było z wieloma towarami (np. z elektroniką), przez długie lata sprzęt zachodni był obiektem marzeń. Sentyment do rodzimych marek przyszedł dużo później.


  • Admin

    No, w sumie masz rację...


  • Moderator

    Niestety pokłosie kilkudziesięciu lat gospodarki niedoboru. Inżynierów mieliśmy dobrych, robili co mogli, ale warunki były jakie były. Ciekawe własne projekty (np. Syrena Sport, Ogar, Wars, Beskid) nie miały szans.


  • Admin

    Czyli jedyną szansą dla fabryki na Żeraniu byłaby znowu jakaś licencja...



  • @leo powiedział w Sposób produkcji Tico w Polsce:

    Czyli jedyną szansą dla fabryki na Żeraniu byłaby znowu jakaś licencja...

    Tylko nikt nic w tym kierunku nie robi a zakład już prawie nie istnieje.


  • Moderator

    @ryszard no i właśnie rozpieprzyli tor testowy, będą bloki..
    http://www.antyradio.pl/Adrenalina/News/Kolejny-tor-motorsportowy-zamkniety-pod-budowe-osiedla-15096

    a jak będą bloki to cała fabryka przestanie istnieć, bo przecież gdzie produkcja pod domami..


Log in to reply