Wymiana miski olejowej bez wyjmowania silnika
-
Wiele cennych informacji odnośnie wymiany miski olejowej można znaleźć w wątku:
https://zlosniki.pl/topic/8655/wymiana-miski-olejowej?page=1
Bazując na informacjach w nich zawartych wykonałem samodzielną wymianę miski olejowej. Gdy silnik wyjęty jest z samochodu wymiana miski nie stanowi większego problemu poza tym, że samo wyjęcie silnika to pewien problem :). Opis dotyczy wymiany miski bez wyjmowania silnika i bez dostępu do kanału. Jako, że miska nie jest fabrycznie dobrze zabezpieczona antykorozyjnie miskę przed montażem dodatkowo pomalowałem farbą chlorokauczukową.- Prace rozpocząłem od zabezpieczenia samochodu przed przetoczeniem: włączony 1 bieg, zaciągnięty hamulec ręczny i podłożone kliny pod tylne koło
- W celu uzyskania dostatecznego dostępu do elementów pod przednie koła podłożyłem cegły - 2 warstwy.
- Zdejmujemy przedni zderzak.
- Wymontowujemy przedni tłumik. Tu mogą wystąpić problemy z odkręceniem śrub mocujących tłumik do katalizatora przez co czas wymiany miski może się wydłużyć.
- Odkręcamy dolną osłonę skrzyni biegów.
- Fabryczny podnośnik podstawiamy pod płaską część skrzyni biegów (wskazaną prostokątem na poprzednim zdjęciu), ustawiając go na 3 cegłach. Między podnośnik a skrzynię włożyłem kawałek płaskiej gumy (płyty) grubości 7 mm aby poprawić kontakt "główki" podnośnika ze skrzynią i zapobiec ewentualnym poślizgom.
- Odkręcamy nakrętkę przedniej poduszki silnika, mocującą poduszkę do belki silnika.
- Odkręcamy nakrętkę tylnej poduszki silnika, mocującą poduszkę do belki silnika. Ponieważ nakrętka znajduje się w trudno dostępnym miejscu trzeba użyć klucza oczkowego wygiętego. Ja poluzowałem kluczem nakrętkę, następnie nałożyłem na nakrętkę nasadkę i za jej pomocą dalej wykręcałem palcami aby szybciej nakrętkę wykręcić. Niestety dostęp do nakrętki jest fatalny i trzeba się trochę namęczyć aby ją odkręcić. Fabrycznie montowana była nakrętka M 10 pod klucz 14 ale ja kiedyś zmieniłem ją na nierdzewną M10 pod klucz 17 i w związku z tym używałem klucza oczkowego 17.
Aby drugi wygięty koniec klucza przy luzowaniu nakrętki nie zawadzał o osłonę gumową przekładni kierowniczej można go obciąć.
- Odkręcamy korek i spuszczamy olej z miski olejowej do czystego naczynia aby ponownie mozna było go użyć.
- Odkręcamy górne uchwyty chłodnicy, podkładamy pod chłodnicę klocek w celu zapewnienia swobodnego dostępu do śruby mocującej belkę silnika do belki chłodnicy.
Odkręcamy 2 śruby mocujące belkę silnika do belki chłodnicy.
- Odkręcamy 2 śruby mocujące belkę silnika do podwozia.
- Odkręcamy nakrętkę mocującą przednią poduszkę do wspornika silnika.
- Odłączamy gumowy przewód powietrza od przełącznika Lato-Zima
- Za pomocą podstawionego już podnośnika podnosimy ok 7 cm silnik do góry i wyjmujemy przednią poduszkę silnika.
- Zdejmujemy belkę silnika odpowiednio nią manewrowując.
- Aby uzyskać dostęp do wszystkich śrub mocujących miskę olejową odkręcamy 2 śruby mocujące boczną osłonę koła zamachowego od skrzyni biegów.
-
Odkręcamy 14 śrub i 2 nakrętki mocujące miskę do kadłuba.
-
Wbijamy grubszą szpachelkę pomiędzy miskę i uszczelkę, podważamy nią miskę i jednocześnie uderzamy w nią gumowym młotkiem w celu odklejenia miski od kadłuba silnika.
- Czyścimy powierzchnię kadłuba pod uszczelkę. Przyda się do tego celu szpachelka, papier ścierny 120, włóknina i benzyna ekstrakcyjna.
- Możemy teraz przystąpić do montażu uszczelki. Ja wykorzystałem gumową olejoodporną uszczelkę grubości 2 mm. Uszczelkę położyłem na misce i poprzekładałem śruby przez otwory w misce aby w czasie montażu miski do kadłuba uszczelka nie zmieniała położenia.
- Przykręcamy miskę z uszczelką do kadłuba. Wg danych Daewoo Motor śruby przykręcamy momentem 8-12 z tą uwagą że dotyczy to miski montowanej fabrycznie na silikon. W moim przypadku gdy zastosowałem uszczelkę gumową musiałem ograniczyć moment dokręcenia śrub do dolnej podanej granicy (8 Nm) po przekroczeniu której uszczelka zaczyna "wypływać na boki".
-
Wlewamy do silnika olej i patrzymy czy nie cieknie spod uszczelki.
-
Przykręcamy osłonę koła zamachowego (robimy to w pierwszej kolejności, bo po przykręceniu belki silnika będzie bardzo trudno przykręć tylną śrubę osłony). Montujemy wymontowane elementy w odwrotnej kolejności do demontażu stosując do przykręcania śrub i nakrętek momenty sił zalecane przez producenta auta.
-
Sprawdzamy poziom oleju i w razie potrzeby uzupełniamy olej.
PS
- Do wymiany miski olejowej nie potrzeba demontować belki chłodnicy, wręcz jest to niewskazane.
- Przed przykręceniem nakrętki tylnej poduszki dobrze jest przesmarować gwint śruby poduszki aby zapobiec korozji połączenia i nie pogorszyć i tak nie łatwych warunków odkręcania tej nakrętki.
-
Super, kawał dobrej roboty zarównano przy aucie jak i przy opisie.
Nie jedna osoba skorzysta z tego foto-manuala :) -
@pacior
Dziękuję. -
@ryszard świetny poradnik. Dodałem go do linkowni - porady i opisy napraw.
W tym roku planowałem wykonać taki manual w oparciu o moją miskę :) W planach miałem jednak podwieszenie silnika - ja dysponuję kanałem.
Przy okazji wymiany miski można mieć w pogotowiu nowe poduszki silnika - jeśli zajdzie potrzeba ich wymiany.
-
A ja podlinkowałem na fb :)
Może w tym roku skorzystam z tego poradnika, miska mi nie cieknie ale jeden z punktów dość znacznie mam przeżarty :( -
Pamiętacie mój temat o wymianie miski ? Nie wymieniłem, sprzedałem Tico. Kupująca :) też nie wymieniła bo nawet nie wiedziała a Tico od ponad 2 miesięcy znów zmieniło właściciela. .
-
Świetny poradnik, solidna robota.
-
@miechomiecho powiedział w Wymiana miski olejowej bez wyjmowania silnika:
świetny poradnik. Dodałem go do linkowni - porady i opisy napraw.
Zaś ja przesunąłem w inne, IMO bardziej odpowiednie miejsce (staram się, żeby opisy były ułożone w pewien tematyczny sposób - dlatego opis poszedł do góry, gdzie jest "dział silnika"). ;-)
Ryszard - dobry, porządny opis ze zdjęciami. Tak trzymać! :-)