Wymiana miski olejowej bez wyjmowania silnika



  • Wiele cennych informacji odnośnie wymiany miski olejowej można znaleźć w wątku:
    https://zlosniki.pl/topic/8655/wymiana-miski-olejowej?page=1
    Bazując na informacjach w nich zawartych wykonałem samodzielną wymianę miski olejowej. Gdy silnik wyjęty jest z samochodu wymiana miski nie stanowi większego problemu poza tym, że samo wyjęcie silnika to pewien problem :). Opis dotyczy wymiany miski bez wyjmowania silnika i bez dostępu do kanału. Jako, że miska nie jest fabrycznie dobrze zabezpieczona antykorozyjnie miskę przed montażem dodatkowo pomalowałem farbą chlorokauczukową.

    1. Prace rozpocząłem od zabezpieczenia samochodu przed przetoczeniem: włączony 1 bieg, zaciągnięty hamulec ręczny i podłożone kliny pod tylne koło

    0_1493147067531_DSCN6402.JPG

    1. W celu uzyskania dostatecznego dostępu do elementów pod przednie koła podłożyłem cegły - 2 warstwy.

    0_1493147371692_DSCN6401.JPG

    1. Zdejmujemy przedni zderzak.

    0_1493147497941_DSCN6403.JPG

    1. Wymontowujemy przedni tłumik. Tu mogą wystąpić problemy z odkręceniem śrub mocujących tłumik do katalizatora przez co czas wymiany miski może się wydłużyć.

    0_1493147585005_DSCN6405.JPG

    1. Odkręcamy dolną osłonę skrzyni biegów.

    0_1493147775605_DSCN6406.JPG

    0_1493155542553_podparcie skrzyni biegów.jpg

    1. Fabryczny podnośnik podstawiamy pod płaską część skrzyni biegów (wskazaną prostokątem na poprzednim zdjęciu), ustawiając go na 3 cegłach. Między podnośnik a skrzynię włożyłem kawałek płaskiej gumy (płyty) grubości 7 mm aby poprawić kontakt "główki" podnośnika ze skrzynią i zapobiec ewentualnym poślizgom.

    0_1493148504274_DSCN6410.JPG

    1. Odkręcamy nakrętkę przedniej poduszki silnika, mocującą poduszkę do belki silnika.

    0_1493148691347_DSCN6411.JPG

    1. Odkręcamy nakrętkę tylnej poduszki silnika, mocującą poduszkę do belki silnika. Ponieważ nakrętka znajduje się w trudno dostępnym miejscu trzeba użyć klucza oczkowego wygiętego. Ja poluzowałem kluczem nakrętkę, następnie nałożyłem na nakrętkę nasadkę i za jej pomocą dalej wykręcałem palcami aby szybciej nakrętkę wykręcić. Niestety dostęp do nakrętki jest fatalny i trzeba się trochę namęczyć aby ją odkręcić. Fabrycznie montowana była nakrętka M 10 pod klucz 14 ale ja kiedyś zmieniłem ją na nierdzewną M10 pod klucz 17 i w związku z tym używałem klucza oczkowego 17.

    0_1493150076786_nakrętka tylnej poduszki.jpg

    Aby drugi wygięty koniec klucza przy luzowaniu nakrętki nie zawadzał o osłonę gumową przekładni kierowniczej można go obciąć.

    0_1493150265857_DSCN6462.JPG

    1. Odkręcamy korek i spuszczamy olej z miski olejowej do czystego naczynia aby ponownie mozna było go użyć.

    0_1493150438416_DSCN6414.JPG

    1. Odkręcamy górne uchwyty chłodnicy, podkładamy pod chłodnicę klocek w celu zapewnienia swobodnego dostępu do śruby mocującej belkę silnika do belki chłodnicy.
      Odkręcamy 2 śruby mocujące belkę silnika do belki chłodnicy.

    0_1493151063068_DSCN6417.JPG

    1. Odkręcamy 2 śruby mocujące belkę silnika do podwozia.

    0_1493151485442_DSCN6419.JPG

    1. Odkręcamy nakrętkę mocującą przednią poduszkę do wspornika silnika.

    0_1493151804284_DSCN6421.JPG

    1. Odłączamy gumowy przewód powietrza od przełącznika Lato-Zima

    0_1493152056970_DSCN6420.JPG

    1. Za pomocą podstawionego już podnośnika podnosimy ok 7 cm silnik do góry i wyjmujemy przednią poduszkę silnika.

    0_1493152197561_DSCN6422.JPG

    1. Zdejmujemy belkę silnika odpowiednio nią manewrowując.

    0_1493157977981_DSCN6423.JPG

    0_1493152429258_DSCN6424.JPG

    1. Aby uzyskać dostęp do wszystkich śrub mocujących miskę olejową odkręcamy 2 śruby mocujące boczną osłonę koła zamachowego od skrzyni biegów.

    0_1493152967599_DSCN6430.JPG

    1. Odkręcamy 14 śrub i 2 nakrętki mocujące miskę do kadłuba.

    2. Wbijamy grubszą szpachelkę pomiędzy miskę i uszczelkę, podważamy nią miskę i jednocześnie uderzamy w nią gumowym młotkiem w celu odklejenia miski od kadłuba silnika.

    0_1493153239025_DSCN6440.JPG

    1. Czyścimy powierzchnię kadłuba pod uszczelkę. Przyda się do tego celu szpachelka, papier ścierny 120, włóknina i benzyna ekstrakcyjna.

    0_1493153473530_DSCN6441.JPG

    0_1493153513572_DSCN6461.JPG

    1. Możemy teraz przystąpić do montażu uszczelki. Ja wykorzystałem gumową olejoodporną uszczelkę grubości 2 mm. Uszczelkę położyłem na misce i poprzekładałem śruby przez otwory w misce aby w czasie montażu miski do kadłuba uszczelka nie zmieniała położenia.

    0_1493154237979_DSCN6452.JPG

    0_1493154296870_DSCN6454.JPG

    1. Przykręcamy miskę z uszczelką do kadłuba. Wg danych Daewoo Motor śruby przykręcamy momentem 8-12 z tą uwagą że dotyczy to miski montowanej fabrycznie na silikon. W moim przypadku gdy zastosowałem uszczelkę gumową musiałem ograniczyć moment dokręcenia śrub do dolnej podanej granicy (8 Nm) po przekroczeniu której uszczelka zaczyna "wypływać na boki".

    0_1493158732793_DSCN6455.JPG

    1. Wlewamy do silnika olej i patrzymy czy nie cieknie spod uszczelki.

    2. Przykręcamy osłonę koła zamachowego (robimy to w pierwszej kolejności, bo po przykręceniu belki silnika będzie bardzo trudno przykręć tylną śrubę osłony). Montujemy wymontowane elementy w odwrotnej kolejności do demontażu stosując do przykręcania śrub i nakrętek momenty sił zalecane przez producenta auta.

    3. Sprawdzamy poziom oleju i w razie potrzeby uzupełniamy olej.

    PS

    1. Do wymiany miski olejowej nie potrzeba demontować belki chłodnicy, wręcz jest to niewskazane.
    2. Przed przykręceniem nakrętki tylnej poduszki dobrze jest przesmarować gwint śruby poduszki aby zapobiec korozji połączenia i nie pogorszyć i tak nie łatwych warunków odkręcania tej nakrętki.

  • Moderator

    Super, kawał dobrej roboty zarównano przy aucie jak i przy opisie.
    Nie jedna osoba skorzysta z tego foto-manuala :)



  • @pacior
    Dziękuję.



  • @ryszard świetny poradnik. Dodałem go do linkowni - porady i opisy napraw.

    W tym roku planowałem wykonać taki manual w oparciu o moją miskę :) W planach miałem jednak podwieszenie silnika - ja dysponuję kanałem.

    Przy okazji wymiany miski można mieć w pogotowiu nowe poduszki silnika - jeśli zajdzie potrzeba ich wymiany.


  • Moderator

    A ja podlinkowałem na fb :)
    Może w tym roku skorzystam z tego poradnika, miska mi nie cieknie ale jeden z punktów dość znacznie mam przeżarty :(



  • Pamiętacie mój temat o wymianie miski ? Nie wymieniłem, sprzedałem Tico. Kupująca :) też nie wymieniła bo nawet nie wiedziała a Tico od ponad 2 miesięcy znów zmieniło właściciela. .


  • Moderator

    Świetny poradnik, solidna robota.


  • Admin

    @miechomiecho powiedział w Wymiana miski olejowej bez wyjmowania silnika:

    świetny poradnik. Dodałem go do linkowni - porady i opisy napraw.

    Zaś ja przesunąłem w inne, IMO bardziej odpowiednie miejsce (staram się, żeby opisy były ułożone w pewien tematyczny sposób - dlatego opis poszedł do góry, gdzie jest "dział silnika"). ;-)

    Ryszard - dobry, porządny opis ze zdjęciami. Tak trzymać! :-)


Log in to reply