Własna płytka PCB by Pacior
-
Przy okazji robienia kolejnego układu pofociłem co nieco więc będzie mały manual.
Potrzebujemy:
- wydruk układu ścieżek wykonany drukarką laserową na papierze kredowym
- papier wodny o gradacji 600-800
- żelazko
- laminat miedzi
- opcjonalnie marker olejny do poprawienia ścieżek
-
Z dociętym wcześniej laminatem i papierem ściernym udaję się pod kran w celu przeszlifowania, w ostatnim etapie szlifuję z dodatkiem płynu do naczyń. Od tego momentu nie dotykam już płytki, wycieram ją i łapię jedynie za krawędzie.
-
Układam laminat na wydruku i zabezpieczam by uniknąć przesunięć w czasie prasowania.
-
Żelazko ustawiam w połowie między 2 a 3 kropką (zalecana temperatura 160 stopni).
Obracamy naszą płytkę tak aby prasować zadrukowaną część (czyli odwracamy ją względem poprzedniego zdjęcia).
Prasujemy równomiernie około 5-8 minut aby toner z kartki przykleił się do miedzi. Nie należy zbyt mocno dociskać żelazka.
Prasujemy przez ręcznik papierowy lub podobny materiał.
-
Jeżeli uznaliśmy że nasz wydruk idealnie przylega do powierzchni miedzi możemy zakończyć prasowanie.
Odstawiamy płytkę by ją przestudzić a następnie płytka ląduje w wodzie (można dodać nieco detergentu).
-
Płytkę moczymy około 30 minut i zrywamy papier
-
Staramy się dokładnie usunąć papier, zwracamy uwagę na miejsca wiercenia otworów i przestrzenie między ścieżkami.
-
Mamy teraz 3 warianty:
- Płytka wyszła idealnie i lecimy dalej
- Niewielkie uszkodzenia ścieżek - domalowujemy je markerem
- Katastrofa - używamy nitro, acetonu, itd w celu starcia tonera - zaczynamy od początku.
Przyczyną może być źle dobrana temperatura lub zbyt krótki czas prasowania.
W moim wypadku wystarczyło zamalować kilka ubytków tonera
-
Teraz chwila grozy. Przygotowaną płytkę trawimy w kwasie więc należy zachować szczególną ostrożność.
Środek trawiący o nazwie B327 przygotowujemy zgodnie z instrukcją, ja wykorzystałem 50 gram + 250ml ciepłej wody.
U mnie trawienie trwało 40 minut (zależy od temperatury). Co jakiś czas mieszamy, bujamy co przyspiesza trawienie.
Uwagi: Nie trawić w metalowych pojemnikach (bo je zeżre), nie wdychać oparów i używać rękawiczek.
-
Wytrawioną płytkę wyjmujemy (w rękawiczkach) i płuczemy wodą pod kranem w celu usunięcia resztek kwasu.
Przygotowujemy ręcznik papierowy, rozpuszczalnik nitro i kalafonię. Kalafonię rozpuszczamy w nitro.
Następnie ścieramy nitrem toner z naszej płytki.
-
W następnej kolejności zabezpieczam ścieżki nanosząc pędzelkiem rozpuszczoną wcześniej kalafonią,
po wyschnięciu wiercę otwory - w tym wypadku wiertło 0,7mm.
No i to tyle :) Później pochwalę się polutowaną i uruchomioną płytką.
-
Bardzo piękna robota! Na szóstkę! Pochwalam mocno. :-)
Nie wiedziałem, że można zastosować wydruk z drukarki laserowej, nanosząc żelazkiem ścieżki na płytkę. To stwarza ogromne możliwości. Takie prace dotychczas wykonywałem wyłącznie za pomocą markera wodoodpornego, co mocno zawęża pole do popisu (szczególnie dziś, w dobie miniaturyzacji półprzewodników).
Jak sądzisz, czy tą metodą da radę zrobić płytkę, ale używając nie wydruku z drukarki laserowej, lecz kopii z kserokopiarki proszkowej? -
@leo powiedział w Własna płytka PCB by Pacior:
Jak sądzisz, czy tą metodą da radę zrobić płytkę, ale używając nie wydruku z drukarki laserowej, lecz kopii z kserokopiarki proszkowej?
Powinno się udać i na kopiarce, chodzi właśnie o to by ten proszek przenieść pod wpływem temperatury z papieru na miedź.
Udawało mi się w ten sposób wykonać już płytkę dwustronną a także z elementami w technologi SMD.ps. dziękuję za pochwałę :)
-
Dobry manual. Drobne uwagi:
- Do wprasowywania zamiast żelazka można użyć przerobionego (usunięcie ogranicznika temperatury) laminatora. Wałki równomiernie dociskają płytkę.
- Resztki papieru kredowego przed trawieniem można usunąć wodą z octem.
-
@pacior do czego ten układ wykorzystasz ?
-
-
@pacior powiedział w Własna płytka PCB by Pacior:
Będzie to a właściwie już jest wykrywacz metali, szykuję się do podboju bałtyckich plaż ;)
Powodzenia , może tam znajdziesz złoty pociąg bo gdzie indziej go nie znaleźli :)
-
@Jaco- powiedział w Własna płytka PCB by Pacior:
@pacior powiedział w Własna płytka PCB by Pacior:
Będzie to a właściwie już jest wykrywacz metali, szykuję się do podboju bałtyckich plaż ;)
Powodzenia , może tam znajdziesz złoty pociąg bo gdzie indziej go nie znaleźli :)
Może znaleźli ale nie opłaca im się tego ujawniać ;)
Póki co lutuję zwykłą kolbą kupioną w promocji za 12 zeta.
Jak się zepsuje to sięgnę po "Borutę" :D
Ma najmniej 40 lat i nadal działa ;)
-
@pacior powiedział w Własna płytka PCB by Pacior:
Przy okazji robienia kolejnego układu pofociłem co nieco więc będzie mały manual.
Świetny, szczegółowy opis zilustrowany zdjęciami.
Potrzebujemy:
- wydruk układu ścieżek wykonany drukarką laserową na papierze kredowym
Rozumiem, że przy wykonywaniu wydruku na papierze kredowym ustawiamy w parametrach wydruku maksymalne możliwe do uzyskania zaczernienie.
Przygotowujemy ręcznik papierowy, rozpuszczalnik nitro i kalafonię. Kalafonię rozpuszczamy w nitro.
Dlaczego używałeś do rozpuszczenia kalafonii rozpuszczalnika nitro a nie klasycznie denaturatu, czy może po to, aby szybciej rozpuścić kalafonię?
-
@ryszard powiedział w Własna płytka PCB by Pacior:
Świetny, szczegółowy opis zilustrowany zdjęciami.
Dziękuję
Rozumiem, że przy wykonywaniu wydruku na papierze kredowym ustawiamy w parametrach wydruku maksymalne możliwe do uzyskania zaczernienie.
Tak, ustawiamy najwyższą możliwą rozdzielczość, ewentualnie zaczernienie - wszystko zależy od modelu sprzętu jaki posiadamy
Dlaczego używałeś do rozpuszczenia kalafonii rozpuszczalnika nitro a nie klasycznie denaturatu, czy może po to, aby szybciej rozpuścić kalafonię?
Akurat nitro mam zawsze pod ręką, może być też denaturat lub izopropanol. W nitro rzeczywiście kalafonia rozpuszcza się szybko.
-
@pacior powiedział w Własna płytka PCB by Pacior:
No i finalny efekt mojej pracy. Płytka od strony lutowania ostatecznie zabezpieczona zwykłym lakierem bezbarwnym ze spray-a
Podobnie, profilaktycznie zabezpieczyłem moduł sterujący pralki Mastercook PFD 1237 (stronę zadrukowaną) przed wilgocią i potencjalnym zwarciem (płyta drukowana modułu nie jest fabrycznie niczym oddzielona od wnętrza obudowy pralki i wobec tego narażona na działanie wilgoci, zwłaszcza gdy zaczną pojawiać się wycieki). Ja użyłem preparatu w aerozolu Plastik 70.
-
Wynika z tego że warto zaraz po zakupie lub chociaż utracie gwarancji rozebrać każdą pralkę i ją tak zabezpieczyć.
Sam w tym roku miałem podobną sytuację że urwał się wężyk w pralce, zalewając i uszkadzając elektronikę :(Oczywiście polecam wydać więcej i zakupić preparat o którym wspomina Ryszard, choć przy takich projektach jak mój zwykły lakier daje radę :)
ps. chyba pójdę za tym pomysłem i zabezpieczę praleczkę :)
-
Zrobiłem to zaraz po zakupie nowej pralki w 2013 r., od razu też zabezpieczyłem złącza elektryczne Elektrosolem S-PM, posprawdzałem złącza na wężach i zakonserwowałem smarem LT 43 słabo zabezpieczone metalowe elementy oraz śruby (np. gwinty nużek). Takie zabiegi warto zrobić jeżeli się chce mieć sprzęt na dłużej bo na fabrykę w tym zakresie nie ma co liczyć.
Analogiczne zabiegi robiłem bezpośrednio po zakupie Tico - niestety zbyt późno bo były to zawsze samochody już używane. Wiadomo, że Tico jest dzieckiem szczególnej troski jeżeli chodzi o zabezpieczenie antykorozyjne. A jest w czym poprawiać poprawiać fabrykę (np. czarna blacha z tyłu oparcia kanapy pod wykładziną, nie zabezpieczone w wielu miejscach masą złącza blach).
-
@pacior powiedział w Własna płytka PCB by Pacior:
Wynika z tego że warto zaraz po zakupie lub chociaż utracie gwarancji rozebrać każdą pralkę i ją tak zabezpieczyć.
Sam w tym roku miałem podobną sytuację że urwał się wężyk w pralce, zalewając i uszkadzając elektronikę :(Kilka lat temu prawdopodobnie kropla wody uszkodziła moją 3-letnią, drogą pralkę Whirlpoola.
Po wymianie łożysk i kolejnej awarii elektroniki (oczywiście wszystko po gwarancji) kupiłem najtańszą pralkę Electroluxa, która pracuje bez zarzutu - ale chyba też przemyślę takie zabezpieczenie płyty z elektroniką. To niezły pomysł. -