Własna płytka PCB by Pacior


  • Moderator

    Przy okazji robienia kolejnego układu pofociłem co nieco więc będzie mały manual.

    Potrzebujemy:

    • wydruk układu ścieżek wykonany drukarką laserową na papierze kredowym
    • papier wodny o gradacji 600-800
    • żelazko
    • laminat miedzi
    • opcjonalnie marker olejny do poprawienia ścieżek
      0_1480967215792_IMGP9201.JPG
    1. Z dociętym wcześniej laminatem i papierem ściernym udaję się pod kran w celu przeszlifowania, w ostatnim etapie szlifuję z dodatkiem płynu do naczyń. Od tego momentu nie dotykam już płytki, wycieram ją i łapię jedynie za krawędzie.
      0_1480967474829_IMGP9208.JPG

    2. Układam laminat na wydruku i zabezpieczam by uniknąć przesunięć w czasie prasowania.
      0_1480967565052_IMGP9212.JPG

    3. Żelazko ustawiam w połowie między 2 a 3 kropką (zalecana temperatura 160 stopni).
      Obracamy naszą płytkę tak aby prasować zadrukowaną część (czyli odwracamy ją względem poprzedniego zdjęcia).
      Prasujemy równomiernie około 5-8 minut aby toner z kartki przykleił się do miedzi. Nie należy zbyt mocno dociskać żelazka.
      Prasujemy przez ręcznik papierowy lub podobny materiał.
      0_1480968159064_IMGP9218.JPG

    4. Jeżeli uznaliśmy że nasz wydruk idealnie przylega do powierzchni miedzi możemy zakończyć prasowanie.
      Odstawiamy płytkę by ją przestudzić a następnie płytka ląduje w wodzie (można dodać nieco detergentu).
      0_1480968302825_IMGP9220.JPG

    5. Płytkę moczymy około 30 minut i zrywamy papier
      0_1480968372201_IMGP9222.JPG
      0_1480968396350_IMGP9224.JPG

    6. Staramy się dokładnie usunąć papier, zwracamy uwagę na miejsca wiercenia otworów i przestrzenie między ścieżkami.
      0_1480968646154_IMGP9227.JPG

    7. Mamy teraz 3 warianty:

    1. Płytka wyszła idealnie i lecimy dalej
    2. Niewielkie uszkodzenia ścieżek - domalowujemy je markerem
    3. Katastrofa - używamy nitro, acetonu, itd w celu starcia tonera - zaczynamy od początku.
      Przyczyną może być źle dobrana temperatura lub zbyt krótki czas prasowania.
      W moim wypadku wystarczyło zamalować kilka ubytków tonera
      0_1480968833052_IMGP9228.JPG
    1. Teraz chwila grozy. Przygotowaną płytkę trawimy w kwasie więc należy zachować szczególną ostrożność.
      Środek trawiący o nazwie B327 przygotowujemy zgodnie z instrukcją, ja wykorzystałem 50 gram + 250ml ciepłej wody.
      U mnie trawienie trwało 40 minut (zależy od temperatury). Co jakiś czas mieszamy, bujamy co przyspiesza trawienie.
      Uwagi: Nie trawić w metalowych pojemnikach (bo je zeżre), nie wdychać oparów i używać rękawiczek.
      0_1480969189417_IMGP9238.JPG 0_1480969196900_IMGP9240.JPG 0_1480969203005_IMGP9242.JPG 0_1480969316572_IMGP9244.JPG 0_1480969366142_IMGP9247.JPG

    2. Wytrawioną płytkę wyjmujemy (w rękawiczkach) i płuczemy wodą pod kranem w celu usunięcia resztek kwasu.
      Przygotowujemy ręcznik papierowy, rozpuszczalnik nitro i kalafonię. Kalafonię rozpuszczamy w nitro.
      Następnie ścieramy nitrem toner z naszej płytki.
      0_1480969561415_IMGP9252.JPG 0_1480969584459_IMGP9253.JPG

    3. W następnej kolejności zabezpieczam ścieżki nanosząc pędzelkiem rozpuszczoną wcześniej kalafonią,
      po wyschnięciu wiercę otwory - w tym wypadku wiertło 0,7mm.
      0_1480969727178_IMGP9256.JPG
      0_1480969764931_IMGP9259.JPG

    No i to tyle :) Później pochwalę się polutowaną i uruchomioną płytką.


  • Admin

    Bardzo piękna robota! Na szóstkę! Pochwalam mocno. :-)
    Nie wiedziałem, że można zastosować wydruk z drukarki laserowej, nanosząc żelazkiem ścieżki na płytkę. To stwarza ogromne możliwości. Takie prace dotychczas wykonywałem wyłącznie za pomocą markera wodoodpornego, co mocno zawęża pole do popisu (szczególnie dziś, w dobie miniaturyzacji półprzewodników).
    Jak sądzisz, czy tą metodą da radę zrobić płytkę, ale używając nie wydruku z drukarki laserowej, lecz kopii z kserokopiarki proszkowej?


  • Moderator

    @leo powiedział w Własna płytka PCB by Pacior:

    Jak sądzisz, czy tą metodą da radę zrobić płytkę, ale używając nie wydruku z drukarki laserowej, lecz kopii z kserokopiarki proszkowej?

    Powinno się udać i na kopiarce, chodzi właśnie o to by ten proszek przenieść pod wpływem temperatury z papieru na miedź.
    Udawało mi się w ten sposób wykonać już płytkę dwustronną a także z elementami w technologi SMD.

    ps. dziękuję za pochwałę :)


  • Moderator

    Dobry manual. Drobne uwagi:

    1. Do wprasowywania zamiast żelazka można użyć przerobionego (usunięcie ogranicznika temperatury) laminatora. Wałki równomiernie dociskają płytkę.
    2. Resztki papieru kredowego przed trawieniem można usunąć wodą z octem.

  • Moderator

    No i finalny efekt mojej pracy. Płytka od strony lutowania ostatecznie zabezpieczona zwykłym lakierem bezbarwnym ze spray-a
    0_1481119098436_IMGP9264.JPG
    0_1481119109600_IMGP9267.JPG



  • @pacior do czego ten układ wykorzystasz ?


  • Moderator

    @Jaco- powiedział w Własna płytka PCB by Pacior:

    @pacior do czego ten układ wykorzystasz ?

    Będzie to a właściwie już jest wykrywacz metali, szykuję się do podboju bałtyckich plaż ;)


  • Admin

    @pacior Jakim sprzętem lutowałeś?



  • @pacior powiedział w Własna płytka PCB by Pacior:

    Będzie to a właściwie już jest wykrywacz metali, szykuję się do podboju bałtyckich plaż ;)

    Powodzenia , może tam znajdziesz złoty pociąg bo gdzie indziej go nie znaleźli :)


  • Moderator

    @Jaco- powiedział w Własna płytka PCB by Pacior:

    @pacior powiedział w Własna płytka PCB by Pacior:

    Będzie to a właściwie już jest wykrywacz metali, szykuję się do podboju bałtyckich plaż ;)

    Powodzenia , może tam znajdziesz złoty pociąg bo gdzie indziej go nie znaleźli :)

    Może znaleźli ale nie opłaca im się tego ujawniać ;)

    Póki co lutuję zwykłą kolbą kupioną w promocji za 12 zeta.
    Jak się zepsuje to sięgnę po "Borutę" :D
    0_1481210960406_Lutownica Boruta.JPG

    Ma najmniej 40 lat i nadal działa ;)



  • @pacior powiedział w Własna płytka PCB by Pacior:

    Przy okazji robienia kolejnego układu pofociłem co nieco więc będzie mały manual.

    Świetny, szczegółowy opis zilustrowany zdjęciami.

    Potrzebujemy:

    • wydruk układu ścieżek wykonany drukarką laserową na papierze kredowym

    Rozumiem, że przy wykonywaniu wydruku na papierze kredowym ustawiamy w parametrach wydruku maksymalne możliwe do uzyskania zaczernienie.

    Przygotowujemy ręcznik papierowy, rozpuszczalnik nitro i kalafonię. Kalafonię rozpuszczamy w nitro.

    Dlaczego używałeś do rozpuszczenia kalafonii rozpuszczalnika nitro a nie klasycznie denaturatu, czy może po to, aby szybciej rozpuścić kalafonię?


  • Moderator

    @ryszard powiedział w Własna płytka PCB by Pacior:

    Świetny, szczegółowy opis zilustrowany zdjęciami.

    Dziękuję

    Rozumiem, że przy wykonywaniu wydruku na papierze kredowym ustawiamy w parametrach wydruku maksymalne możliwe do uzyskania zaczernienie.

    Tak, ustawiamy najwyższą możliwą rozdzielczość, ewentualnie zaczernienie - wszystko zależy od modelu sprzętu jaki posiadamy

    Dlaczego używałeś do rozpuszczenia kalafonii rozpuszczalnika nitro a nie klasycznie denaturatu, czy może po to, aby szybciej rozpuścić kalafonię?

    Akurat nitro mam zawsze pod ręką, może być też denaturat lub izopropanol. W nitro rzeczywiście kalafonia rozpuszcza się szybko.



  • @pacior powiedział w Własna płytka PCB by Pacior:

    No i finalny efekt mojej pracy. Płytka od strony lutowania ostatecznie zabezpieczona zwykłym lakierem bezbarwnym ze spray-a

    Podobnie, profilaktycznie zabezpieczyłem moduł sterujący pralki Mastercook PFD 1237 (stronę zadrukowaną) przed wilgocią i potencjalnym zwarciem (płyta drukowana modułu nie jest fabrycznie niczym oddzielona od wnętrza obudowy pralki i wobec tego narażona na działanie wilgoci, zwłaszcza gdy zaczną pojawiać się wycieki). Ja użyłem preparatu w aerozolu Plastik 70.


  • Moderator

    @ryszard

    Wynika z tego że warto zaraz po zakupie lub chociaż utracie gwarancji rozebrać każdą pralkę i ją tak zabezpieczyć.
    Sam w tym roku miałem podobną sytuację że urwał się wężyk w pralce, zalewając i uszkadzając elektronikę :(

    Oczywiście polecam wydać więcej i zakupić preparat o którym wspomina Ryszard, choć przy takich projektach jak mój zwykły lakier daje radę :)

    ps. chyba pójdę za tym pomysłem i zabezpieczę praleczkę :)



  • @pacior

    Zrobiłem to zaraz po zakupie nowej pralki w 2013 r., od razu też zabezpieczyłem złącza elektryczne Elektrosolem S-PM, posprawdzałem złącza na wężach i zakonserwowałem smarem LT 43 słabo zabezpieczone metalowe elementy oraz śruby (np. gwinty nużek). Takie zabiegi warto zrobić jeżeli się chce mieć sprzęt na dłużej bo na fabrykę w tym zakresie nie ma co liczyć.

    Analogiczne zabiegi robiłem bezpośrednio po zakupie Tico - niestety zbyt późno bo były to zawsze samochody już używane. Wiadomo, że Tico jest dzieckiem szczególnej troski jeżeli chodzi o zabezpieczenie antykorozyjne. A jest w czym poprawiać poprawiać fabrykę (np. czarna blacha z tyłu oparcia kanapy pod wykładziną, nie zabezpieczone w wielu miejscach masą złącza blach).


  • Admin

    @pacior powiedział w Własna płytka PCB by Pacior:

    Wynika z tego że warto zaraz po zakupie lub chociaż utracie gwarancji rozebrać każdą pralkę i ją tak zabezpieczyć.
    Sam w tym roku miałem podobną sytuację że urwał się wężyk w pralce, zalewając i uszkadzając elektronikę :(

    Kilka lat temu prawdopodobnie kropla wody uszkodziła moją 3-letnią, drogą pralkę Whirlpoola.
    Po wymianie łożysk i kolejnej awarii elektroniki (oczywiście wszystko po gwarancji) kupiłem najtańszą pralkę Electroluxa, która pracuje bez zarzutu - ale chyba też przemyślę takie zabezpieczenie płyty z elektroniką. To niezły pomysł.


Log in to reply