Układ Chłodzenia (Długa Praca Wentylatora)
-
Ps. Pamiętaj że wskaźnik temperatury jest podłączony do czujnika w gaźniku (są w nim nawet 2 czujniki) w kolektorze saccym
Mam pytanie bo się domyslam ze jeden czujnik w kolektorze saccym jest od pokazywania temperatury na liczniku a drugi czujnik obok niego za co jest odpowiedzialny ???
-
@Kamilss Tak dokładnie to nie pamiętam, ale drugi czujnik był wykorzystywany chyba do wyposażenia dodatkowego (klimatyzator albo automatyczna skrzynia biegów).
U mnie wentylator, jeśli już się włączy podczas jazdy, też pracuje po wyłączeniu silnika, ale jakieś 2-3 minuty maksymalnie.
Nie wiem, co może być zepsute u Ciebie. Na pierwszym miejscu postawiłbym na czujnik w obudowie termostatu, potem na zapchaną chłodnicę, następnie na przekaźnik wentylatora (np. sklejające się styki). Ale jeśli wszystkie te elementy wymieniłeś - zakładam, że na nowe...? -
tak wszystkie elementy zostały wymienione na nowe nowy przekaznik nowy termostat nowa chłodnica nowy czujnik temperatury w obudowie termostatu .
Pytanko
W czasie pracy silnika bez jego wyłaczania jesli sie właczy wiatrak to schładza tez ok. 3 min?? po czym sie wyłaczy i za jakis czas właczy i tak cyklicznie bo u mnie jest tu problem ze jak sie właczy a silnik cały czas pracuje to i wiatrak cały czas pracuje w czasie jazdy tez dopiero jak stane wyłacze silnik minie te 10-15 min to sie dopiero wyłaczyDrugi Problem jest w tym ze na starym czujniku w obudowie termostatu na starym termostacie i przekazniku oraz starej chłodnicy była ta sama sytuacja . Wiatrak tez był sprawdzany luzów nie ma kreci sie w dobra strone Juz nie wiem co mam z tym zrobic od czego zaczac bo jest to po prostu wk... z tym wiatrakiem i jego długa praca
-
-
Dziekuje wszystkim za pomoc i jakby ktos mial jeszcze jakis pomysl czy rade to bede wdzieczny za napisanie .
Odnosnie tych luzów zaworowych czy to ma az taki wpływ na ta prace tego wentylatora ogolnie nie słychac zaworow samochod ma moc odpala dobrze. -
U mnie, w czasie jazdy, gdy włączy się wiatrak, to też nie pracuje długo. Minuta, dwie - i się wyłącza.
Tak, popieram Paciora - warto wyregulować zawory.
No i od razu sprawdź wyprzedzenie zapłonu. Opóźniony zapłon też przyczynia się do przegrzewania się silnika.A w Twoim przypadku przychodzi mi jeszcze na myśl zapchany układ chłodzenia. Może dlatego długo się chłodzi, bo jest słaby przepływ? Ale piszesz też, że płukałeś, czyli może jest dobrze...
Z pompą chyba raczej nic nie powinno się stać, żeby nie przetaczała płynu odpowiednio szybko... Teoretycznie mógłby się urwać wirnik z łopatkami, ale nie spotkałem się z takim przypadkiem. -
Zawory sprawdzę mimo tego uważam że zawory i układ zapłonowy mam oki . (Trochę przy zaworach i zapłonie walczyłem w polonezie 1.6 GLE) a tu uważam że jest oki w Tikusiu ale mimo tego zwrócę na to uwagę dziękuję za poradę mam jeszcze jeden pomysł kupię czujnik w obudowie termostatu przekaźnik i termostat bo to nie są jakieś duże koszta Zastanawiam się czy tez zrobić manewr bez termostatu co się będzie działo.
Zapomnialem dopisać że też robiłem taki myk że podczas pracy wentylatora polewalem zimną wodą obudowę termostatu tam gdzie jest czujnik to fakt wentylator się szybciej wylaczal -
@Kamilss napisał w Układ Chodzenia (Długa Praca Wentylatora):
Zapomnialem dopisać że też robiłem taki myk że podczas pracy wentylatora polewalem zimną wodą obudowę termostatu tam gdzie jest czujnik to fakt wentylator się szybciej wylaczal
Wadliwy termostat?
-
No właśnie na starym było to samo na tym nowym też jest to samo . W razie W jakiej firmy polecacie Termostat i pytanko Matiz a Tico mają taki sam Termostat??
-
@Kamilss
Najlepszy będzie oryginał (GM) do kupienia jeszcze na Allegrohttps://allegro.pl/oferta/termostat-matiz-tico-kalos-aveo-daewoo-oryginal-15048718229
-
-
@Kamilss napisał w Układ Chłodzenia (Długa Praca Wentylatora):
U mnie tez po skonczonej jezdzie potrafi sie właczyc wentylator i pracuje ok12-15min i wtedy sie wyłacza dziwne to jest bo po takim czasie dotykam chłodnicy jest juz całkowicie zimna .
W nie gorące dni (tak do ok 25 C) po skończonej normalnej jeździe wentylator nie powinien się załączać chyba, że zakończymy podróż bezpośrednio po jeździe w korku to co innego.
Samochod mi sie nie grzeje( w korku podczas jazdy)wszystko jest oki płyn w zbiorniczku wyrównawczym nie bulgocze jest oki tylko
Dziwne to co piszesz. Jeżeli nie jest zimno to normalnie silnik podczas jazdy w korku się grzeje i załącza się wentylator.
Mam Problem w tym iz jak mi sie właczy ten wentylator w czasie jazdy gdy samochodem jade cały czas nie stoje on nadal pracuje ostatnio przejechałem ok 20 km cały czas jadac predkosci 50-60km/h wczesniej troche postałem na swiatłach sie włączył wychłodzil bo temeperatura na wskazniku spadła wyjechałęm z ruchu gdzie sa swiatła korki itd jechałem cały czas dojechałęm do celu a on nadal pracował ten wentylator dotknałem chłodnicy była zimna
poprostu nie wiem co jest przyczyna tak długiej jego pracy rozumiem korki miasto oki ale w czasie jazdy ciagłej zeby sie nie wyłaczał mimio iz go schodziłObjawy jakie opisujesz mogą być spowodowane uszkodzeniem czujnika temperatury (przy termostacie) odpowiedzialnego za załączanie wentylatora a w przypadku sprawnego czujnika oznaczają że temperatura płynu chłodniczego w miejscu osadzenia czujnika nie spada poniżej 93 C. To że temperatura płynu nie spada poniżej tej wartości lub spada w długim okresie czasu może oznaczać słaby przepływ płynu przez chłodnicę. W takim przypadku wentylator bardzo szybko schłodzi chłodnicę (to co pisałeś że jest zimna) a wentylator dalej pracuje bo nie wyłącza go sprawny czujnik temperatury płynu przy termostacie.
Słaby przepływ przez chłodnicę może być spowodowany między innymi:- częściowo zamkniętym termostatem
- zanieczyszczoną chłodnicą
- zapowietrzonym układem chłodzenia
-
Mając dwa egzemplarze Tico w swoim życiu kiedyś nigdy takich rzeczy nie miałem. Owszem w gorące dni to normalne aby wentylator się załączał ale nie na 15 minut . Gdy wjeżdżałem do garażu z trasy i o ile było bardzo ciepło , chodził a gdy zamykałem garaż to już się wyłączał. Pracował może z 2-3 minuty ale nie 15.
W obecnym aucie Maeiva bardzo ciężko ją zagrzać aby wentylator zaczął działać. Tak dobrze jest wydajny układ chłodzenia. -
U mnie w gorące dni wentylator włącza się często stojąc w korku, ale zbije temperaturę i się wyłączy po minucie-dwóch. Czasami jak zgaszę silnik a jest gorąco to też potrafi się włączyć ale z reguły nie trwa to dłużej niż 2-3 minuty.
-
Dziękuję wszystkim za rady i pomoc zacznę od wyciągnięcia termostatu i zobaczę co będzie się działo Na dużym obiegu .Jeszcze myślę nad zmianą pompy wody i wiadomo rozrządu bo to nie są jakieś duże koszta kupię też jak wspomniałem wcześniej nowy termostat czujnik i przekaźnik Może Coś to pomoże najgorzej że nie mam tu nikogo kto posiada Tico żeby posprawdzac te części które mam
-
-
Mieszkam w Warszawie niedaleko Fabryki FSO😄(Warszawa Białołęka)
-
-
@Kamilss napisał w Układ Chłodzenia (Długa Praca Wentylatora):
Dziękuję wszystkim za rady i pomoc zacznę od wyciągnięcia termostatu i zobaczę co będzie się działo.
Jeżeli po wyjęciu termostatu opisywane przez ciebie objawy by ustąpiły to oznaczałoby, że uszkodzony jest termostat, który nie otwiera się dostatecznie w nagrzanym silniku. Z tym, że jak wyjmiesz termostat to pewnie będzie ciekło ze złącza obudowy termostatu - będziesz musiał czymś to złącze uszczelnić (płaska uszczelka, duży oring itp).
Na forum opisywano przypadki wadliwie działających nawet nowych termostatów (głównie dotyczyło to zamienników) dlatego aby mieć 100 % pewność co do sprawności termostatu można zmierzyć temperaturę jego otwarcia w naczyniu z gorącą wodą.
Tu masz szczegółowy opis sprawdzenia.
Jeżeli będziesz montować termostat to zwróć uwagę aby włożyć go właściwą stroną i z zaworkiem odpowietrzającym w pozycji u góry
Na dużym obiegu .Jeszcze myślę nad zmianą pompy wody i wiadomo rozrządu bo to nie są jakieś duże koszta kupię też jak wspomniałem wcześniej nowy termostat czujnik i przekaźnik
Jeżeli chodzi o pompę wody to jej wymiana raczej nie rozwiąże problemu. Tak jak już pisał Leo musiałby się np. ukręcić wałek pompy co praktycznie nie jest realne. Bardziej już można sobie wyobrazić poluzowanie wirnika (łopatek) na wałku pompy wskutek wady fabrycznej.
Mogłoby się też zatrzeć łożysko pompy choć nie słyszałem o takim przypadku ale wówczas miałbyś już awarię rozrządu.
Z innych bardziej prawdopodobnych rzeczy mogłyby się przytkać kanały w bloku silnika dochodzące do pompy. Ale żeby do tego doszło to nie wiem ile i jak długo ktoś musiałby lać środki uszczelniające czy zamiast płynu chłodniczego lać wodę z kranu itd.
Wymiana termostatu lub jego sprawdzenie działania jak najbardziej.
Wymiana (lub sprawdzenie) czujnika temperatury przy termostacie też może być kluczowa.
Działanie czujnika temperatury przy termostacie możesz sprawdzić podobnie jak termostat z tym, że mierzysz temperaturę przy której zwierane są styki czujnika (właściwie jest to wyłącznik termiczny). Zwieranie styków możesz sprawdzić np. omomierzem, które powinno następować w temperaturze 93 C.Jeżeli chodzi o przekaźnik chłodnicy to w zasadzie działa prawidłowo chyba, że rzeczywiście styki przekaźnika się sklejają ale aby stwierdzić, że tak jest wystarczy stuknąć w przekaźnik - jeżeli styki się rozłączą i przestanie pracować wentylator to faktycznie styki się sklejają i trzeba przekaźnik wymienić.
Jeszcze wypłukałbym chłodnicę bo jeśli jest zanieczyszczona (środkami uszczelniającymi, kamieniem kotłowym) to schładzanie wentylatorem silnika trwa długo lub nawet się nie kończy w zależności od temperatury zewnętrznej, prędkość jazdy itp. Skuteczność chłodzenia zależy też od konstrukcji chłodnicy. Dostępne obecnie w sprzedaży zamienne chłodnice aluminiowe gorzej odprowadzają ciepło od fabrycznych Daewoo Motor / GM. Po wymianie kiedyś cieknącej oryginalnej chłodnicy na aluminiową zauważyłem że wentylator znacznie częściej się załączał i dłużej pracował. Obecnie od wielu już lat eksploatuję bardzo dobrą chłodnicę GM z lamelami (żeberkami) chyba cynowanymi. Dawniejsze chłodnice Daewoo Motor miały miedziane lamele malowane na czarno i były bardziej podatne na korozję.
-
Powiem tak, dopóki nie wstawiłem chłodnicy o parametrach oryginału to wiecznie były problemy. Wentylator działał tak długo, że aż na aku robiło się 12V po wyłączeniu. Zakładałem wątek o tych chłodnicach. Ma być (z klimą) co najmniej 3,5cm głębokości. Chłodnice o głębokości 2cm i mniej nie są do tego auta. Miedziane oryginały są niedostępne. Zamienniki są jakości fatalnej/tragicznej. Najlepiej zrobić na zamówienie. Dodam, że mam klimę i tak naprawdę dopiero wtedy zaczynają się wzrosty temperatury.
U Ciebie może być oczywiście jeszcze inny problem, ale weź to pod uwagę.
Wentylator powinien pracować pojedyncze minuty po wyłączeniu, nawet jak się sam włączy inaczej wydrenuje Ci akumulator w ciepłe dni.- najwyżej pojedyncze minuty
- nie, absolutnie nie
- kamień, pseudo chłodnica-zamiennik, silnik wiatraka - zużyte szczotki, przekaźnik, czujnik temperatury wiatraka (ten z deski rozdzielczej to co innego), termostat, zawory (działa Ci katalizator?) i zapłon (to raczej byś widział na desce jako wysoka temperatura) , za małe napięcie na silniku wiatraka (mała wydajność) lub w instalacji, wlany koncentrat chłodniczy nierozcieńczony zamiast płynu. Obstawiam jednak, że u Ciebie kamień + wyrób chłodnicopodobny, to właśnie daje takie objawy jakie opisałeś.