[MANUAL] Najtańszy i najłatwiejszy sposób na rdzę?
-
Cześć wszystkim! :)
Dziś pokażę Wam jak bardzo łatwo, tanio i w miarę szybko usunąć rdzę z np. części samochodowych, ale może to być właściwie wszystko (kwestia odpowiedniego podejścia :D).
Sposób ten znalazłem na jednym z filmików na YT i po prostu nie mogłem uwierzyć, że efekt może być tak dobry, więc spróbowałem sam. :P A, że akurat miałem pod ręką zardzewiałe nakrętki od zimowych alusów to nie było na co czekać. ;)Jeśli chodzi o efekty to są następujące:
A co tak działa?
Kwasek cytrynowy!
Wystarczy rozpuścić ok. 100 g kwasku cytrynowego (koszt ok. 3 zł) w ok. 300 ml ciepłej wody. Ja zrobiłem taką mieszankę w starym słoiku. Następnie wsadziłem wszystkie nakrętki do słoika, zakręciłem go i po 24 godzinach efekt jest jak na zdjęciach. Najwięcej dzieje się przez pierwszą godzinę od zanurzenia, bo rdza po prostu jest odrywana od powierzchni nakrętek, więc można oglądać całą operację z pełnym zaciekawieniem. :D
Rudawe pozostałości widoczne na zdjęciach wystarczy "spolerować" np. papierem wodnym i gotowe! Nakrętki jak nowe. :)P.S. Podobne rezultaty możemy otrzymać używając octu jabłkowego, ale w tym przypadku octu w żaden sposób nie rozcieńczamy tylko wlewamy odpowiednią ilość bezpośrednio do naczynia w którym chcemy coś odrdzewiać. No i z octem trzeba trochę dłużej poczekać, bo minimum 72 godziny, a można i dłużej. No i sam ocet jest jednak ciut droższy od kwasku. ;)
-
Może być. Każdy kwas zadziała podobnie, przy czym kwasek cytrynowy należy do tych łagodniejszych środków. Octem też usuniesz z grubsza rdzę.
Z polerowaniem papierem ściernym raczej ostrożnie - można szybko pozbyć się resztek ocynkowania (jeżeli było) oraz narazić powierzchnię na szybsze rdzewienie. Radziłbym po takim kwasku dobrze wypłukać oczyszczony metal, a przed zamontowaniem zapastowałbym go ze trzy razy (zwykłą pastą do karoserii). Efekt dłużej się utrzyma. -
Bardzo dobry efekt uzyskasz z kretem 😁 metoda ta zwie się bodajże autolizą.
Najważniejsze by dobrze wypłukać. -
Po roku i właściwie przez własne "lenistwo" musiałem ową czynność w tym roku powtórzyć. :P
Efekty są jeszcze lepsze niż poprzednio, bo i śruby dużo bardziej zardzewiały. Zbierałem się przez całe zeszłe lato z zabezpieczeniem ich czymkolwiek i w końcu nie zabezpieczyłem niczym, bo przyszła pora montażu kół zimowych... :/Przed:
Po:
Obecnie zabezpieczyłem je preparatem antykorozyjnym, ale chciałbym je jeszcze czymś pomalować (najlepiej na czarno). Macie jakieś pomysły co by się nadało najlepiej?
Dość mocno zależy mi na tym, żeby farba/lakier nie odpadła przy pierwszym dokręcaniu kół jak miało to miejsce za pierwszym razem, gdy pomalowałem je na czarno lakierem w spray'u. :P Fajnie by było kupić coś co w pewnym sensie "weżre się" w nakrętki i nie będzie się dzięki temu tak bardzo zdzierać.Z góry dzięki za pomoc!
-
@bpx33 napisał w [MANUAL] Najtańszy i najłatwiejszy sposób na rdzę?:
Macie jakieś pomysły co by się nadało najlepiej?
Kup spray w markecie . Tak mi doradzałeś jak malowałem zaciski i bębny w Polo. 😛😛😛
-
-
A moim zdaniem, to by i tak nic nie dało. :-)
Nie znajdziesz takiej farby. Zapomnij. Malowanie, zaprawki... to wszystko nie wytrzyma wody, piasku, zimowej soli. Jedyną w miarę trwałą farbę w sprayu, którą kiedyś malowałem felgi, kupiłem na początku lat 90-tych - był to prawdziwie niemiecki "Felgenlack". Ale współpracy z kluczem nie wyobrażam sobie z żadną farbą.
Jedynie galwanizowanie. Ale czy to się opłaca? Zwłaszcza na zużytych powierzchniach? Lepiej kupić ocynkowane / chromowane nakrętki. -
Czyli chyba zostanie tak jak jest.
Ew. położę kolejną warstwę preparatu antykorozyjnego, bo wygląda na to, że wsiąka on w nakrętki. ;) -
@bpx33 To jedyne, co można zrobić. Ewentualnie pociągnąłbym jeszcze jakąś pastą / woskiem do karoserii, to spowolni powtórną korozję.
Przyszło mi na myśl jeszcze inne rozwiązanie (tak miały wartburgi od modelu 85 i wyżej): czarne, plastikowe nakładki na śruby. Nie przejmujesz się wyglądem metalu, bo potem i tak nasuwasz na śrubę taką zaślepkę / nakładkę. Trzeba byłoby się rozejrzeć po sklepach. Te nakładki NRD-owskie miały ładny kształt sześciokąta z płaskim dnem. W Brico Depot (Castorama) kupowałem podobne nakładki, tyle, że z dnem półokrągłym. Mieli różne rozmiary - od ósemek do siedemnastek bodajże. -
W pugu mam srebrne felgi i srebrne nakładki na śruby. Może są takie czarne, a jak nie, to kupić srebrne i zetrzeć do czarnego plastiku, bo to napylony taki ala chrom, powłoka refleksyjna.
-
-
Są, ale wszystko z Chin. :(
Takie tańsze i takie droższeNa czasie przesyłki mi nie zależy (bo do jesieni długa droga), ale jak się okaże, że coś jest uszkodzone albo nie taki kolor jak na zdjęciach to tylko wtopię hajs. Niby nie dużo, ale zawsze coś... :/
Chyba, że wiecie o jakimś sklepie, który sprzedaje takie części?
-
-
-
@pacior napisał w [MANUAL] Najtańszy i najłatwiejszy sposób na rdzę?:
Jaki kolor wybrałeś?
Jak do czasu odbioru Twojej przesyłki nic nie kupię to z chęcią obejrzę je na żywo. :) -
-
-
@pacior wziąłeś te na śruby 19-tki? Jeśli tak to jakiej one są wysokości (w sensie czy zakryją całą nakrętkę)?
-
-
@pacior napisał w [MANUAL] Najtańszy i najłatwiejszy sposób na rdzę?:
Ciężko się je zdejmuje, dedykowany ściągacz średnio sobie radzi.
Wolę, żeby ciężko schodziły niż odpadały na byle dziurze. ;)
A weź (oczywiście jak możesz) wrzuć fotkę całego koła obejmując jeszcze trochę auta (właśnie tak z dystansu). Wtedy będzie można ocenić wygląd :P