Przekładka klimatyzacji w Daewoo Tico
-
Hej, liczę na Was, szczególnie na @miechomiecho który zna najlepiej temat, ale poza nim jest też kilku innych posiadaczy klimy w Tico..
Zdjęcia części zaprezentowałem w wątku o moim Tico PM- Czynnikiem chłodzącym w oryginalnej wersji jest R12, szukać czy definitywnie przejść na R134a?
- Przejście na R134a wiąże się ze zmianą oleju, czyli mam wypłukać stary olej,
zalać samodzielnie nowym sprężarkę czy jest to czynność wykonywana przy napełnianiu czynnika poprzez zaworki technologiczne? - Muszę wymienić wszystkie możliwe o-ringi?
- Czy należy rozebrać samą sprężarkę i coś w niej wymienić?
- Osuszacz - czy może zostać ten co mam czy należy wymienić? Będzie coś pasowało z dostępnych na rynku bez ingerencji w przewody?
- Czy z związku ze zmianą czynnika na R134a muszę wymienić przewody gumowe?
- Wiązka idąca w komorze silnika, schemat pewnie jakiś znajdę ale tak poglądowo.. 2 kabelki idą do czujnika na osusaczu, jeden do sprężarki, jeden do czujnika pod gaźnikiem i to wsio?
-
Ja tylko na pyt. 2.: olej raczej wleją Ci przy napełnianiu instalacji.
-
- Nie ma sensu szukać R12 (no chyba, że masz znajomego w branży), bo R12 ponoć był wydajniejszy od R134. Ale ja bym robił konwersję na R134 :)
- Musisz zlać stary olej ze sprężarki, wypłukać, osuszyć i wlać olej pod R134.
- Tak
- Poza olejem nic nie musisz robić
- Zaleca się nowy osuszacz przy rozszczelnionym układzie - czyli przy przeszczepie też. Możesz szukać zamiennika - najlepiej stary do ręki i do sklepu. Ale z doświadczenia wiem, że nie będzie to łatwe, ja musiałem wymienić na inny (a przewody i tak miałem dorabiane, więc wejścia miałem dorobione pod nowy osuszacz). Jak chcesz, mam na stanie nowy osuszacz :)
- Mi pierwszy fachman mówił, że przewody gumowe (i uszczelnienia) bezwarunkowo trzeba wymienić na nowe. Ale co zakład, to opinie. Wszystko ze względu na różnice w składzie obu gazów.
- Sprawdzę w wolnej chwili :)
-
@miechomiecho a czy Twój osuszacz jest kompatybilny z istniejącymi gwintami i posiada możliwość montażu czujnika tak jak jest w moim?
Znalazłem taki zestaw, chyba jakiś propan-butan..?
https://www.easyklima.pl/easyklima-starterkit-r12Póki co patrzę jak to zrobić bez większych przeróbek.
Rurki, skraplacz i parownik przepłuczę benzyną ekstrakcyjną w celu usunięcia resztek oleju.
Zestaw o-ringów jak i olej widziałem że jest dostępny bez problemów, są też przejściówki zaworków z R12 na 134a, tylko ten osuszacz pozostaje niewiadomą. -
Obawiam się, że mój osuszacz nie będzie kompatybilny z wejściami R12, ale trzeba by przymierzyć. W razie czego można przespawać wejścia na kompatybilne. Przeróbek przewodów nie musisz robić, tylko uszczelnienia muszą być wymienione.
Nawet zaworki R12 można na upartego zostawić (tylko nie każdy zakład ma przejścia z R12 na r134 - możesz na serwisie mieć swoje przejściówki). Ważne tylko, żeby zaworki były sprawne i nie przepuszczały. -
@miechomiecho Przejściówki zaworków widziałem że są dostępne za kilkanaście złoty więc pewnie kupię,
co do reszty to będę jeszcze kombinował, pogadam ze znajomym który robi przy klimie może coś się jeszcze ogarnie.. -
@miechomiecho a czy pod R134a zmieniałeś gumowe przewody czy te oryginalne dają radę?
-
Pod r134 zmieniałem gumowe przewody, zakuwane były nowe.
-
Może w najbliższym czasie będę miał przewody do nabijania klimy po stronie zimnej, mogę użyczyć jakbyś chciał szczelność sprawdzić. Do wbijania oleju trochę później ale nie mam pompy próżniowej bo by się przydała
-
@pacior napisał w Przekładka klimatyzacji w Daewoo Tico:
Jakieś pomysły na filtr kabinowy przed parownikiem klimatyzacji?
Jak będę miał z czego to dołożę jakąś siatkę pod kratki przy wycieraczkach ale drobniejszego syfu to nie zatrzyma..
Ja miałem ramkę stalową - dorobiłem z rewizji pod płytki ścienne :) W ramce miałem cienki filtr przeciwpyłkowy z jakiegoś auta - dobrany z wymiaru docinałem - starczał na 3 wymiany. Wadą tego rozwiązania był osłabiony nawiew. Filtr wymieniałem wkładając całość w obudowę przełącznika obiegu powietrza wewn/zewn. Nie trzeba było demontować nic, ale trzeba było trochę gimnastyki :) Z czasem zrezygnowałem z filtra, nawiew sporo się poprawił. Nie można przesadzać z gęstością filtra (wąski kanał powietrzny), skutkiem tego może być zamarzanie parownika lub w najlepszym wypadku spadek wydajności działania układu - termistor będzie częściej rozłączał sprężarkę, bo mniej powietrza będzie wędrowało na parownik.
-
A może fizelina byłaby dobra ? Parę warstw.
-
-
@likaon napisał w Przekładka klimatyzacji w Daewoo Tico:
A może fizelina byłaby dobra ? Parę warstw.
Z ilością warstw bym właśnie nie przesadzał, bo to znacznie ograniczy przepływ powietrza, na co wskazywał Miecho. Właśnie jedna, max. dwie warstwy. No i oczywiście ramkę trzeba dorobić.
Pacior - żeby zatrzymać większy syf, polecam podkleić kratkę wlotową (między szybą a maską - wiesz, o co chodzi) dociętymi kawałkami gęstej siatki metalowej. Materiał taki wziąłem ze sklepu z artykułami kuchennymi - było to coś takiego jak sitko metalowe z rączką, a (jeśli dobrze pamiętam) tak naprawdę służy do przykrywania garnka lub patelni po to, żeby olej nie rozbryzgiwał się do góry i na boki. Dwie sztuki takich "przykrywek" siatkowych wystarczy. Nie kosztują dużo.
Dziś już nie pamiętam, ale przyklejałem chyba butaprenem - trzyma do dziś. Wada - trzeba od czasu do czasu wyczyścić syf pędzlem, a raz na 2-3 lata dobrze jest wyjąć kratkę podszybia i przemyć wodą, bo dolne partie zalepiają się brudem. No, ale definitywnie skończyły się liście w nawiewie. -
Tak mi wpadło do głowy, a zrobienie filtra z siatki budowlanej (mam na myśli tą stosowaną przy styropianie)? Nie jest super rzadka ale też nie super gęsta ;)
-
Filtr kabinowy można wykonać z filtra okapu ze sklepu z częściami AGD. Żeby było lepiej, można użyć filtra węglowego :) A ramkę dorobiłbym na wymiar na drukarce 3d - masz przecież dobrą okazję na pomiary - wszystko na wierzchu.
-
@pacior
Skanu nie mam, ale możesz wydrukować sobie zdjęcia.
Jeszcze może ci się przyda opis do schematu z materiałów Centrum Daewoo