Układ hamulcowy /E51, E63, E84, E85, E92, E93/
-
Szukając części zamiennych trafiłem na ciekawą pozycję w katalogu Wolfa: Układ hamulcowy /E51, E63, E84, E85, E92, E93/.
Ciekawa rzecz, bo nigdy nie spotkałem się z takim układem w Polsce. Czy ma ktoś informacje na ten temat? Układ ten posiada oddzielne sekcje dla tylnych kół.
-
Kraje o tych symbolach to Izrael, Brazylia, Węgry, Czechy, Rosja i Ukraina. Widocznie przepisy na tamtych rynkach wymusiły takie rozwiązanie, na pozostałe kraje montowano prostszą, tańszą wersję. Ciekawe jak ze skutecznością.
-
Ciekawa rzecz, bo
nigdy nie spotkałem się z takim układem w Polsce. Czy ma ktoś informacje na ten
temat?Masz również i Ty.
W Tico występował zawsze dwuobwodowy układ hamulcowy, jednak były dwie wersje połączeń: typu X lub typu H.
W typie X (którego schemat pokazałeś) zaciski przednie i cylinderki tylne połączone są równolegle, przy czym jeden obwód to przód lewy z tyłem prawym, a drugi - przód prawy z tyłem lewym, więc hamulce działają "na krzyż". Konieczność poprowadzenia dwóch przewodów hamulcowych na tył wymusza zastosowanie dwóch korektorów (też pokazanych na rysunku).
W typie H zaciski przednich kół połączone są równolegle, a cylinderki tylne - w szeregu, z jednym korektorem. Jeden obwód to hamulce kół przednich, drugi - tylnych.
Samochody sprzedawane na polskim rynku miały układ H. Chyba trochę szkoda, bo układ X jest (moim zdaniem) pewniejszy; za to typ H jest mniej skomplikowany i nieco bardziej oszczędny w produkcji.
Trochę więcej informacji znajdziesz w Trzeciaku, str. 195 i dalej. -
Drążę ten temat w wolnej chwili Nie wiem, jak jest ze sprawnością układów H i X - nie mamy porównania. Jednak przemawia do mnie budowa układu X.
Z moich "badań" wynika, że pompa hamulcowa jest ta sama w obu wersjach. Różnica polega w zastosowanym rozdzielaczu płynu - w układzie X jest to część o nr. 51560A84050-000. Za pośrednictwem tego rozdzielacza płyn leci na oba tylne koła niezależnie. Zastosowano 2 takie same korektory siły hamowania, 2 takie same przewody elastyczne, 2 przewody do cylinderków.
Myślę, że realna jest przeróbka układu H na X, konieczna jest wymiana elementu 51560A84050-000 oraz montaż pozostałych przewodów i korektora. Cylinderek w prawym kole musi być jednak inny - bez przelotu.
-
Cylinderek w prawym kole musi być jednak inny - bez przelotu.
Z tym ostatnim elementem może być najmniejszy problem. Myślę, że można tu zastosować taki sam cylinderek, co w lewym kole (doginając przewód w odpowiednią stronę). Myślałem jeszcze o zaślepieniu "przelotu", ale to partyzantka.
-
Cylinderek to najmniejszy problem
Do sprowadzenia konieczny będzie łącznik 51560A84050-000. Przewody - no problem. Kwestia dokupienia jeszcze korektora siły hamowania (chętnie kupiłbym 2 - wymieniłbym ten, który jest obecnie na nowy - profilaktycznie).
-
Sprawdzałem i jest dostępny w Czechach albo na Słowacji
-
Myślałem
jeszcze o zaślepieniu "przelotu", ale to partyzantka.W takim obwodzie każdy cylinderek musi mieć swój odpowietrznik. Najłatwiej byłoby chyba dorobić odpowietrznik tak, aby pasował w miejsce "przelotu" cylinderka.