Układ hamulcowy /E51, E63, E84, E85, E92, E93/



  • Szukając części zamiennych trafiłem na ciekawą pozycję w katalogu Wolfa: Układ hamulcowy /E51, E63, E84, E85, E92, E93/.

    Ciekawa rzecz, bo nigdy nie spotkałem się z takim układem w Polsce. Czy ma ktoś informacje na ten temat? Układ ten posiada oddzielne sekcje dla tylnych kół.

    http://daewoo.prokee.hu/Tico/68b.htm


  • Moderator

    Kraje o tych symbolach to Izrael, Brazylia, Węgry, Czechy, Rosja i Ukraina. Widocznie przepisy na tamtych rynkach wymusiły takie rozwiązanie, na pozostałe kraje montowano prostszą, tańszą wersję. Ciekawe jak ze skutecznością.


  • Admin

    Ciekawa rzecz, bo
    nigdy nie spotkałem się z takim układem w Polsce. Czy ma ktoś informacje na ten
    temat?

    Masz również i Ty.

    W Tico występował zawsze dwuobwodowy układ hamulcowy, jednak były dwie wersje połączeń: typu X lub typu H.
    W typie X (którego schemat pokazałeś) zaciski przednie i cylinderki tylne połączone są równolegle, przy czym jeden obwód to przód lewy z tyłem prawym, a drugi - przód prawy z tyłem lewym, więc hamulce działają "na krzyż". Konieczność poprowadzenia dwóch przewodów hamulcowych na tył wymusza zastosowanie dwóch korektorów (też pokazanych na rysunku).
    W typie H zaciski przednich kół połączone są równolegle, a cylinderki tylne - w szeregu, z jednym korektorem. Jeden obwód to hamulce kół przednich, drugi - tylnych.
    Samochody sprzedawane na polskim rynku miały układ H. Chyba trochę szkoda, bo układ X jest (moim zdaniem) pewniejszy; za to typ H jest mniej skomplikowany i nieco bardziej oszczędny w produkcji.
    Trochę więcej informacji znajdziesz w Trzeciaku, str. 195 i dalej.



  • Drążę ten temat w wolnej chwili Nie wiem, jak jest ze sprawnością układów H i X - nie mamy porównania. Jednak przemawia do mnie budowa układu X.

    Z moich "badań" wynika, że pompa hamulcowa jest ta sama w obu wersjach. Różnica polega w zastosowanym rozdzielaczu płynu - w układzie X jest to część o nr. 51560A84050-000. Za pośrednictwem tego rozdzielacza płyn leci na oba tylne koła niezależnie. Zastosowano 2 takie same korektory siły hamowania, 2 takie same przewody elastyczne, 2 przewody do cylinderków.

    Myślę, że realna jest przeróbka układu H na X, konieczna jest wymiana elementu 51560A84050-000 oraz montaż pozostałych przewodów i korektora. Cylinderek w prawym kole musi być jednak inny - bez przelotu.


  • Admin

    Cylinderek w prawym kole musi być jednak inny - bez przelotu.

    Z tym ostatnim elementem może być najmniejszy problem. Myślę, że można tu zastosować taki sam cylinderek, co w lewym kole (doginając przewód w odpowiednią stronę). Myślałem jeszcze o zaślepieniu "przelotu", ale to partyzantka.



  • Cylinderek to najmniejszy problem

    Do sprowadzenia konieczny będzie łącznik 51560A84050-000. Przewody - no problem. Kwestia dokupienia jeszcze korektora siły hamowania (chętnie kupiłbym 2 - wymieniłbym ten, który jest obecnie na nowy - profilaktycznie).


  • Moderator

    chińczyki Ci zrobią za dolara.. przy 500 sztukach
    http://www.softningbo.com/products/JOINT...92-2377210.html

    może dałoby się coś zaadoptować z alto lub maruti



  • Sprawdzałem i jest dostępny w Czechach albo na Słowacji


  • Użytkownik archiwalny

    Myślałem
    jeszcze o zaślepieniu "przelotu", ale to partyzantka.

    W takim obwodzie każdy cylinderek musi mieć swój odpowietrznik. Najłatwiej byłoby chyba dorobić odpowietrznik tak, aby pasował w miejsce "przelotu" cylinderka.


Log in to reply