chłodnica - którą wybrać?
-
Ten post został usunięty!
-
@leo
Ok dzięki wielkie, czyli jest tak jak przypuszczałem, wczoraj to zmontowałem i wszystko pasuje, nawet przycisk do zwalniania zagłówka działa :)
Przy okazji zauważyłem, że chłodnica jest mokra od góry. Czeka mnie wymiana, a mam jeszcze oryginał. Ciekawe który zamiennik jest wart uwagi? -
@spinerr Tu już nie pomogę. Kiedyś wymieniałem, kupiłem w sklepie jakiś "no name" (ponoć koreański, ale nie oryginalny). Przeciekała na łączeniach przy krawędziach - oddałem do sklepu, dostałem drugą taką samą. Też ciekła, ale sam podociskałem blaszki przy obrzeżach; przestała przeciekać, jeździ od lat.
-
Ja kupowałem chłodnicę wody do Tico Thermotec w 2010r na której przejeździłem 10 lat i 100 000km
W 2020r zakupiłem ponownie chłodnicę Thermotec i na chwilę obecną jest ok.
Ciekawostka... w 2020r chłodnica kosztowała mnie 108zł. Teraz kosztuje 170zł...Z tymi chłodnicami nie miałem żadnego problemu po zamontowaniu. Po 10 latach Thermotec zaczął się pocić, więc postanowiłem go wymienić za jednym razem z nowym wentylatorem chłodnicy...
Reasumując
Pierwsza fabryczna chłodnica wytrzymała 14lat,
Druga Thermotec 10 lat
Trzecia Thermotec 2 lata i jest dalej.. -
Skoro już o statystyce mowa, to moja oryginalna wytrzymała niemal 10 lat i 140 kkm. Druga koreańska (niefabryczna) ma 15 lat i 56 kkm.
@spinerr - dobra rada: nie pozbywaj się fabrycznego korka chłodnicy (jeśli masz jeszcze fabryczny). Inne korki mogą mieć bardzo słabą uszczelkę, która może szybko się rozlecieć. Tak było u mnie - żółtawy korek z wytłoczonymi koreańskimi znakami, uszczelka badziewna. Miałem przez to kłopoty, założenie starego korka pomogło.
-
@tom83ek
a czy Thermotec nie jest cieńsza? Parę razy widziałem jakieś zamienniki i były wyraźnie cieńsze niż oryginał, nie zda to egzaminu z klimą w upałach to pewne. Na znanym portalu aukcyjnym są generalnie liczne 3 marki:
Nissens
NRF
ThermotecAdd:
Na innej stronie z częściami całodobowymi znalazłem parametr "głebokość sieci" dla różnych firm. Ciekawe na ile są one autentyczne
GT-BERGMANN 30mm
THERMOTEC 32mm
ABAKUS 23mm
NRF 16mm
NISSENS 32mm
AVA 32mm
AKS DASIS 34mm
PRASCO 32-34mm
MAGNETI 23mm
MAHLE 18mm
Denso 16mmOprócz tego są jeszcze wymiary sieci: wysokość, szerokość.
-
@spinerr napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2020):
@tom83ek
a czy Thermotec nie jest cieńsza? Parę razy widziałem jakieś zamienniki i były wyraźnie cieńsze niż oryginał, nie zda to egzaminu z klimą w upałach to pewne.A w czym upatrujesz tego problemu? Co ma do rzeczy obecność klimy? Nie bardzo rozumiem...
Na innej stronie z częściami całodobowymi znalazłem parametr "głebokość sieci" dla różnych firm. Ciekawe na ile są one autentyczne
Hmm, zauważ, że Thermotec należy do najgłębszych (w tym parametrze)...
Tak sobie myślę, że najważniejsza jest tu pojemność samej chłodnicy. Im większa, tym lepiej. A może być tak, że w chłodnicy "głębokiej" rurki rdzenia będą cieńsze, a blaszki radiatora większe. Znowu odwrotnie - w "płytszej" chłodnicy rurki mogą być grubsze lub takie same, a radiator mniejszy - i na jedno wyjdzie (lub całkiem inaczej, niż się spodziewamy).
Proponuję więc kierować się pojemnością, jeśli jest określona. Jeśli nie, to chyba faktycznie lepiej brać grubszą... Tak gdybam. -
@spinerr napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2020):
@tom83ek
a czy Thermotec nie jest cieńsza? Parę razy widziałem jakieś zamienniki i były wyraźnie cieńsze niż oryginał, nie zda to egzaminu z klimą w upałach to pewne.W tym temacie to już chyba nie pomogę, nie mam jak porównać już do oryginału
-
Jak się włączy klimę w trybie jazdy po mieście takim jak Katowice, gdzie są często korki to w upale, gdy sprawnie działająca klima działa na max nawiewie to temperatura podnosi się tak bardzo, że sterownik wyłącza klimę i podnosi obroty (mam klimę na prawie wszystkich nowych częściach od Kwietnia 2017 i działa bardzo wydajnie). Sprawę pogarsza koszmarnie zakamieniona chłodnica którą już dwa razy odkamieniałem (a i tak co roku czyszczę zbiornik wyrównawczy pełen kamieni na dnie). Poprzedni właściciel lał kranówę niestety i to chyba wysokozmineralizowaną. Absolutnie nie mogę mieć wymiarowo gorzej niż jest, a jest oryginał ok 33x33x2.8
-
@spinerr Ciekawe, dlaczego tak się dzieje. Albo przez zmniejszony przepływ powietrza chłodzącego, albo poprzez obciążenie silnika sprężarką. Wiadomo, że sporo mocy zabiera...
Szukaj więc największej dostępnej, to jedyna rada. -
Kilka lat temu zmieniałem oryginalną chłodnicę na Thermoteca, główną różnicą jest to, że oryginalna jest zbudowana z miedzi, płaskie kanaliki jak i blaszki, natomiast Thermotec już z innego materiału, a zamiast płaskich kanalików są rurki, mogę jutro zrobić dokładne zdjęcia dla porównania obu chłodnic. Thermotec na początku się trochę pocił, pomogło dociśnięcie metalowych ząbków trzymających plastikowy dół i górę, tak jak pisał @leo , warto zostawić stary korek, nowy do niczego się nie nadaje, w moim przypadku nie trzymał wcale ciśnienia i po zagrzaniu płynu wywaliło mi go przez zbiorniczek. Jeśli chodzi o temperaturę silnika, to na Thermotecu częściej załącza się wentylator chłodnicy gdy silnik pracuje na postoju, wydaje mi się, że oryginalna chłodnica lepiej oddaje ciepło, ze względu na materiał, jak i większą ilość blaszek, podczas jazdy jednak nie zauważyłem żadnej różnicy. Nissens produkuje chłodnice do wielu marek na pierwszy montaż, myślę że będzie najlepszy jakościowo z zamienników, lecz też pewnie najdroższy.
-
@Piotrek9214 napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2020):
a zamiast płaskich kanalików są rurki, mogę jutro zrobić dokładne zdjęcia dla porównania obu chłodnic
dzięki, myślę, że nie trzeba. Ale faktycznie oryginał jest miedź, a zamienniki to już jest aluminium. Skoro te Thermotecki mają tutaj względnie dobre opinie to chyba warto takie kupić? BTW z tej listy co wypisałem jak się okazuje co najmniej połowa jest niedostępna...
@leo
Klima obciąża głównie momentem (Vmax z klimą się niewiele zmniejsza, za to na przyspieszeniu się traci wyraźnie). Klima ma ponoć 4kW mocy "grzewczej" czyli na silnik pójdzie co najmniej 1,5kW obciążenia. Ale ciepło które produkuje chłodnica klimy jest znaczące jakby dużą farelkę postawić przed autem, wszystko idzie na chłodnicę silnika, a potem na silnik. -
Potwierdzam słowa @Piotrek9214 . Oryginalna chłodnica to zupełnie inna konstrukcja i zupełnie inny materiał. Bardzo możliwe, że łatwiej odprowadzała ciepło, ale po paru latach śniedź na tej miedzi załatwiała ją skutecznie - delikatne radiatorki i rurki o przekroju prostokątnym zamieniały się w proszek...
Mam te same spostrzeżenia, co Kolega: po wymianie wentylator włącza się częściej. Czyli zdolność odprowadzania temperatury gorsza. Ale nic na to nie poradzimy; za to chłodnice są trwalsze.
Być może ja też mam Thermoteca, skoro problem z blaszkami wystąpił również u Piotrka? Nie wiem, na chłodnicy nie zauważyłem napisów (choć specjalnie się nie przypatrywałem), opakowanie też było bez etykiet. Ale korek miał te koreańskie "krzaczki". -
@TADEUSZ-MALINKA napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2020):
nawet nie myślałem tyle co TY
No chciałem raz się pomęczyć poszukać i zapomnieć :D, ale też żeby się potem nie psuło. Sprawę pogarsza to, że przy bardzo podobnych wymiarach szer,wys, grubość może być dwa razy mniejsza. Wydaje się to absurdalne: czyli, że chłodnica ma dwa razy mniejszą moc? Jak to uzasadnić inaczej?
Jeszcze znalazłem używkę na olx na oko wygląda w miarę ok jak na to co normalnie można tam znaleźć, co jest w środku nie wiadomo:
https://www.olx.pl/d/oferta/chlodnica-daewoo-tico-wody-CID5-IDQE9Y2.html?isPreviewActive=0&sliderIndex=2
Czasem się gdzieś dalej po europie wybieram (np Bałkany się szykują :)). Wolałbym, żeby się to tak łatwo nie rozleciało, ale żebym się też nie zastanawiał silnik vs klima :/ -
@leo myślę że większość zamienników to jedno i to samo, niezależnie od firmy, co najwyżej różnią się naklejką dystrybutora (marką). Widziałem też chłodnicę GT-Bergmann, była identyczna jak ten mój Thermotec. Zresztą wystarczy popatrzeć np na elektronarzędzia, szczególnie te mniej markowe, co najwyżej inny kolor obudowy, czy inna naklejka.
-
@spinerr Daj sobie spokój z tą używką. Cena jak za nową, stan niby bdb., ale dolna szyna zapocona na całej długości... Weź pod uwagę, że najmłodsze fabryczne chłodnice z rozbiórek mają przynajmniej 23 lata... Może jeszcze pojeździ z rok, może dwa lub trzy, ale to jazda jak z odbezpieczonym granatem.
-
@leo tak, tak masz rację.
Zamówiony Nissens z opcją zwrotu gdyby było coś z nią nie tak, dam znać jak przyjdzie. -
Ja tam w swoim Swifcie cały czas mam oryginalną chłodnicę (w tym roku będzie miała 25 lat i ponad 330k km przebiegu). Jest już mocno powgniatana (od różnej maści owadów i kamieni), ale nigdzie się nie poci. ;)
-
Jakby co to u mnie leży zdemontowana z mojego