Wchodzi do Polski benzyna E10
-
No to:
Tico z 1993 i 1998 r....
Zajrzałem do "wnętrza klapy wlewu paliwa" - w jednym nie ma nic, w drugiej info o "noPb 95".
Sprawdziłem instrukcję obsługi pojazdu - nic na ten temat nie ma.
Czyli pozostaje "zapytać producenta samochodu/lokalnego dealera". Już pędzę pytać.PS. Zerknąłem na Suzuki Alto i Maruti z tych lat z silnikiem 0,8 - jest info, że nie można. :-(
-
@BPX33 napisał w Wchodzi do Polski benzyna E10:
No to jestem po rozmowie telefonicznej. :)
Benzyna E5 znika całkowicie ze wszystkich polskich stacji paliw od 1 stycznia 2024. :/Jest tak naprawdę JEDNA informacja - panuje DEZINFORMACJA!
Komu wierzyć - "znajomemu właścicielowi stacji" czy oficjalnemu serwisowi rządowemu?
Tak, jak gdzieś wcześniej wspominałem, zapewne nie wszędzie, lecz tylko na dużych stacjach (które mają dużo zbiorników i dystrybutorów).
BTW - patrzcie, Panowie - awansowaliśmy z tico i starym swiftem do KLASY PREMIUM! :-D
-
@leo napisał w Wchodzi do Polski benzyna E10:
Komu wierzyć - "znajomemu właścicielowi stacji" czy oficjalnemu serwisowi rządowemu?
Ja wierzę jemu. Rządzącym z żadnej strony politycznej w nic bym nie uwierzył. ;) Dlatego też czekam na potwierdzenie prosto od Suzuki czy mogę lać E10, a nie to co mi wyskoczyło na rządowej stronce.
Tak, jak gdzieś wcześniej wspominałem, zapewne nie wszędzie, lecz tylko na dużych stacjach (które mają dużo zbiorników i dystrybutorów).
Nie, nie będzie już E5 nigdzie. Może jedynie przez chwilę zanim nie wyprzedadzą "zapasów", a potem koniec.
BTW - patrzcie, Panowie - awansowaliśmy z tico i starym swiftem do KLASY PREMIUM! :-D
Rządowa strona przez paliwo "klasy premium" rozumie Pb98, bo cena jak za prezydenta. ;)
-
Według mnie nie ma się czego obawiać, np w Rumunii gdzie Tico jest jeszcze dość popularne, benzynę E10 wprowadzono przed 2020r i samochody jeżdżą dalej także nie powinno być większych problemów. Jedynie bardziej trzeba uważać w sezonie zimowym, żeby tego paliwa było więcej w zbiorniku w celu uniknięcia kondensacji, skoro E10 bardziej pochłania wodę. Tak samo pewnie będzie z kosiarkami, agregatami itd, wszędzie tam gdzie mamy stalowy bak paliwa.
-
@Piotrek9214 Ja też sądzę, że można byłoby jeździć na tym. Co może zagrażać? Ponoć po dłuższym czasie mogą pojawić się problemy z uszczelnieniami w układzie paliwowym źle znoszącymi etanol oraz korozja stopów aluminiowych. Jednoznaczną odpowiedź da jednak dłuższa eksploatacja. Producent się nie określi, a na stronie rządowej wszystkie silniki w DU oznaczone są jako "nie wiadomo"...
-
@leo myślę że nawet po dłuższym czasie nie będzie problemów, to tylko wzrost zawartości z 5% do 10%, zresztą dokładnie jest to określone jako "do", czyli równie dobrze może być 6 czy 8% etanolu w nowym paliwie. Gorzej gdyby zastąpiono E5 paliwem E85, wtedy byłoby po temacie. Profilaktycznie można kupić zapasowe uszczelki do gaźnika, a o resztę byłbym spokojny, no chyba że zaczną korodować od środka stalowe zbiorniki paliwa. Mam wrażenie że nasza rządowa strona jest kopią niemieckiej : https://www.e10tanken.de/
-
A jak jest z tym laniem denaturatu do baku w zimę ? To tak w temacie E10 i ilości bioetanolu.
-
@Piotrek9214 Strona polska nie jest kopią niemieckiej, przejrzałem trochę ;-). Np. info dla BPXa: strona Niemiaszków podaje, że wszystkie Suzuki po 1992 r. MOGĄ jeździć na E10.
Uszczelki - tak, zbiorniki stalowe... tego bym się nie obawiał. Wydaje mi się, że prędzej korodują w eksploatacji ze zwykłą benzyną (gdzie dochodzi w różnych warunkach do pojawiania się czystej wody, niemieszalnej z paliwem) niż z benzyną z dodatkiem etanolu, (gdzie ta woda powinna się z nim wiązać).
Mam jeszcze obawy co do części z aluminium i jego stopów. Nie wiadomo, jak zachowają się w dłuższej perspektywie głowice i gaźniki. -
@likaon napisał w Wchodzi do Polski benzyna E10:
A jak jest z tym laniem denaturatu do baku w zimę ? To tak w temacie E10 i ilości bioetanolu.
To stary sposób, jeszcze sprzed tych zabaw z biopaliwami, na zapobieganie problemom z pojawianiem się wody w benzynie. Stosowało się go szczególnie zimą, a zwłaszcza w warunkach, gdzie panowały zmienne temperatury (wraz z mrozami).
Gdy w zbiornikach i gaźnikach kondensowała się woda, lub pojawiała się z innych powodów (np. nieszczelności, tankowanie w deszczu czy przy opadach śniegu, albo po prostu paliwo było zanieczyszczone), mogło dojść do problemów z rozruchem i pracą silnika - woda mogła w skrajnym przypadku zamarznąć w cienkich przewodach i rurkach, zalegała w komorze gaźnikowej... Zawsze przy czyszczeniu gaźnika odrobina wody (często rdzawej) tam była. No to na pełny bak paliwa - załóżmy, zwykle ok. 50 litrów - lało się butelkę denaturatu, który miał za zadanie związać się z tą ewentualną wodą (czyli spirytus delikatnie się rozcieńczał). Jak wiadomo, benzyna nie miesza się z wodą, lecz alkohol owszem. A przy tym alkohol łączy się z benzyną, więc powstaje jedna mieszanina, która nadal jest palna.
Lało się wprost z butelki do baku normalną, zwykłą tanią "jagodziankę" - bo innych wtedy nie było... pierwszy raz bezbarwny spirytus zobaczyłem w Niemczech na początku lat 90-tych (był to dla mnie szok, bo nie wiedziałem, że można nie barwić spirytu technicznego :-D - widocznie Niemcy nie gustowali w spożyciu tegoż). Ale lejąc 0,5 litra na ok. 50 litrów benzyny powstawała mieszanka 1-procentowa... To wystarczało do pozbycia się wody. Teraz jest 5%, za chwilę będzie 10%, więc o wodę byłbym spokojny, za to tak duża domieszka alkoholu budzi inne obawy. -
@leo sprawdzałem dane dla Chevroleta i strona zawiera te same informacje i błędy które ma też nasz odpowiednik więc tym się sugerowałem mówiąc o kopii ;) . Pozostaje nam ryzykować i czekać na efekty, bądź tankować 98, pytanie tylko jak zachowa się cena tego paliwa po nowym roku, podejrzewam że niestety razem z popytem wzrośnie też cena.
-
@Piotrek9214 napisał w Wchodzi do Polski benzyna E10:
bądź tankować 98, pytanie tylko jak zachowa się cena tego paliwa po nowym roku, podejrzewam że niestety razem z popytem wzrośnie też cena.
Może nie do końca tak będzie? ;) Ciekaw jestem jak zostanie rozwiązana sprawa benzyny 95 premium, którą można kupić np. na Shell'u (paliwo V-Power 95) czy Circle K (paliwo milesPLUS 95). Czy wg nomenklatury strony rządowej jest to już paliwo premium czy jeszcze nie?
-
@leo no i o to mi chodziło. 1%, 0,5l na 50l baku. Myślałem że ten stosunek był większy, że nawet pokrywał się z tymi 10%. Stąd pytanie.
-
W sumie coś w tym jest: M4K o E10
-
-
@leo w nowoczesnym samochodzie ja bym raczej się zastanowił JAK go przyśpieszyć. W starym to wiadomo, z łapy :) w nowym z komputra trzeba.
-
@likaon No chyba nidyrydy bez zmiany i wgrania całej mapy. Tylko... trzeba ją najpierw zrobić. Ech...
W starych sprawa bardzo prosta.Tak sobie myślę... W zagazowanym tico zapłon mam już przyspieszony na 11 st. na jałowych (przy książkowych 8 +/-1 st.), bo to ponoć lepsze do jazdy na LPG. Jadąc na benzynie silnik też daje radę, ale na niej mało jeżdżę, wolę gaz. Może te 11 st. wystarczy?
-
@leo trzeba podpiąć czujnik spalania stukowego (można zrobić samemu), kręcić zapłonem, jeździć w pełnym zakresie obrotów i nasłuchiwać.
-
Dziennikarze i jutubery coraz głębiej zaglądają w temat, niektórzy trochę biją się w pierś... i chyba coraz więcej konkretów.
Wychodzi na to, że miałem dobre przeczucia; w przypadku Tico obawiam się o gaźnik:
KLIK na YT - Paweł Rygas - 13 minutTymczasem zaś zrobiłem zapas E5, na rok przynajmniej starczy. Potem chyba będę lał noPb 98.
-
@leo
Mnie zapasy starcza na miesiąc w Tico. Zastanawiam się czy jakaś stacja wprowadzi paliwo premium 95 e5. Jeśli nie, to będzie trzeba tankować 98 albo dotankowywac co 15l pb95 e10 naprzemiennie z pb98 e5.... -
@tom83ek Tankując naprzemiennie lub mieszając i tak zwiększysz ilość etanolu działającego na układ. Może więc to nie będzie 10%, a 7-8...
Sądzę, że trzeba będzie poczekać na ceny. Być może da się finansowo przeżyć tankowanie noPb98.Swoją drogą, to głupie jest. W Niemczech można dać oba paliwa, a u nas nie...