Problem z biegami na odpalonym silniku .



  • Witam . Jak w temacie , przeczytałem już wszystko w sieci , i rozbolała mnie głowa :) A tu fachowcy ,więc proszę o poradę . Więc od początku . Jak odpalałem w zimne dni to słychać było taki szum ,( jak łożysko alternatora) ale tylko chwilę przy wciśniętym sprzęgle . Auto ma prawie 130.000 przejechane . Teraz pojawił się problem z wciśnięciem jedynki (słychać taki stuk i trzeba to siłowo robić .Wrzucenie wstecznego słychać jak tryby chrupną ,ale wskakuje ( pomagało ruszenie delikatne do przodu i szybko na wsteczny to wtedy wskakiwał i tak od kiedy go posiadam . Przesmarowałem wszystkie 3 łączenie od cięgła lewarka ( wszystkie mają delikatny luz ) . Rano odpaliłem i wszystko było ok , a jak się już zagrzał to wrzucanie jedynki w korku to katorga :( Dziś wyjąłem linke ,ale była ok ,więć przesmarowałem hipolem ,I regulacja nic nie dale . Czy to koniec sprzęgłą , Łożyko oporowe , docisk , czy luz na tych przegubach cięgła ? Czy da się coś zrobić podregulować ? Olej był wymieniany , i nic nie ubyło , jest jak nowy . Proszę o pomoc , bo mam pełne portki , jak mam wyciągać cały silnik do wymiany ....Ps . Dzięki wam już kilkakrotnie naprawiłem mój bolid :) Pozdrawiam ,i proszę o pomoc ...



  • Nikt ,nic :(



  • @Kris napisał w Problem z biegami na odpalonym silniku .:

    Jak odpalałem w zimne dni to słychać było taki szum ,( jak łożysko alternatora) ale tylko chwilę przy wciśniętym sprzęgle

    Tak się zdarza.

    . Auto ma prawie 130.000 przejechane . Teraz pojawił się problem z wciśnięciem jedynki (słychać taki stuk i trzeba to siłowo robić .Wrzucenie wstecznego słychać jak tryby chrupną ,ale wskakuje ( pomagało ruszenie delikatne do przodu i szybko na wsteczny to wtedy wskakiwał i tak od kiedy go posiadam .

    To normalne. Też tak robię . Bieg wsteczny nie jest zsynchronizowany.

    Przesmarowałem wszystkie 3 łączenie od cięgła lewarka ( wszystkie mają delikatny luz ) .

    Jeżeli na przegubach układu zmiany biegów jest mały luz to nie ma to większego znaczenia na łatwość zmiany biegów.

    Rano odpaliłem i wszystko było ok , a jak się już zagrzał to wrzucanie jedynki w korku to katorga :(

    Może sprzęgło się nie wysprzęgla a może masz uszkodzoną - zerwaną poduszkę mechanizmu zmiany biegów

    Dziś wyjąłem linke ,ale była ok ,więć przesmarowałem hipolem ,I regulacja nic nie dale .

    Regulacja linki sprzęgła (regulacja skoku jałowego pedału sprzęgła) ma wpływ na moment wysprzeglania sprzęgła. Ale rozumiem, że linka jest wyregulowana jak trzeba.

    Czy to koniec sprzęgłą

    Przy stosunkowo małym przebiegu 130 tyś km wykluczyłbym zużycie tarczy sprzęgła

    , Łożyko oporowe , docisk , czy luz na tych przegubach cięgła ?

    Niewykluczone że łożysko się rozpada. Docisk w warunkach normalnej eksploatacji wytrzymuje grubo ponad 200 tyś km, mógłby ulec przyśpieszonemu zużyciu gdyby łożysko oporowe się zatarło.
    Luzy na przegubach musiały by być naprawdę duże aby w znaczący sposób miały wpływ na łatwość zmiany biegów.

    Czy da się coś zrobić podregulować ? Olej był wymieniany , i nic nie ubyło , jest jak nowy .

    Przede wszystkim sprawdziłbym czy poduszka mechanizmu zmiany biegów nie jest uszkodzona oraz przyjrzałbym się dokładnie całemu mechanizmowi.

    DSCN9927.JPG

    Jeszcze raz sprawdziłbym czy linka sprzęgła jest dobrze wyregulowana.

    Proszę o pomoc , bo mam pełne portki , jak mam wyciągać cały silnik do wymiany ....

    Jeżeli już to nie silnik a skrzynia biegów może być do wymiany ale tak czy inaczej wymiana silnika czy wymiana skrzyni biegów nie jest całkiem łatwa.


  • Moderator

    @Kris @Kris z opisu wynika że problem jest poważny.
    Do tego co napisał już @ryszard dodał bym jeszcze łożysko na kole zamachowym.
    Zacznij od poduszki lewarka zmiany biegów, chociaż u mnie nawet zerwana nie powodowała większych problemów. Chyba jednak bez obejrzenia sprzęgła się nie obejdzie



  • Dzięki za zainteresowanie Tematem . Powiem co zrobiłem :) Smarowanie przegubów cięgła pogorszyło sytuacje , więc dopasowałem cienkie blaszki mosiężne , między tulejami , a śrubą (sworzniem) łączenia cięgła i podkręciłem dość mocno linkę ,że sprzęgło brało u samej góry .Efekt katastrofalny :) zgrzyt i nawet z 3 na 4 ciężko się wrzucało . Ale po radach Ryszarda, próbowałem luzować linkę mniej więcej jak w instrukcji i ...:) Jest nieźle . Rano -Biegi wskakują jak w masło , ale jak się porządnie rozgrzeje to nieco trudniej . Jednak jest niebo a ziemia :) Jeszcze mi została ta poduszka do sprawdzenia , ale nie wiem jak to zrobić :( i spróbuje jeszcze zmniejszyć nieco naciąg linki ,zaznaczając pozycje ,która jest w miarę zadowalająca .Lecz dopiero w sobotę , bo do pracy muszę czymś jeździć .... Tylko co ma temperatura do zmiany biegów ? I jak sprawdzić tą poduszkę ? Pozdrawiam i dzięki ,że jesteście :)


  • Moderator

    @Kris poduszka jest bezpośrednio pod lewarkiem, jeżeli wajcha nadmiernie lata to znaczy że poducha zerwana - najlepiej jednak zdjąć osłony i obejrzeć.
    Możesz też sprawdzić poduszki skrzyni biegów



  • @Kris napisał w Problem z biegami na odpalonym silniku .:

    Dzięki za zainteresowanie Tematem . Powiem co zrobiłem :) Smarowanie przegubów cięgła pogorszyło sytuacje , więc dopasowałem cienkie blaszki mosiężne , między tulejami , a śrubą (sworzniem) łączenia cięgła

    Rozumiem, że dorobiłeś z pasków blachy tulejki kasujące luz między sworzniem 19 a fabrycznymi tulejkami 22

    DSCN9930.JPG

    i podkręciłem dość mocno linkę ,że sprzęgło brało u samej góry .Efekt katastrofalny :) zgrzyt i nawet z 3 na 4 ciężko się wrzucało . Ale po radach Ryszarda, próbowałem luzować linkę mniej więcej jak w instrukcji i ...:) Jest nieźle . Rano -Biegi wskakują jak w masło , ale jak się porządnie rozgrzeje to nieco trudniej . Jednak jest niebo a ziemia :)

    Piszesz, że regulowałeś linkę sprzęgła wg jakiejś instrukcji. Regulację linki dobrze opisał Trzeciak. Na wszelki wypadek masz opis regulacji.

    DSCN9931.JPG

    DSCN9935.JPG

    Jeszcze mi została ta poduszka do sprawdzenia , ale nie wiem jak to zrobić :( i spróbuje jeszcze zmniejszyć nieco naciąg linki ,zaznaczając pozycje ,która jest w miarę zadowalająca .Lecz dopiero w sobotę , bo do pracy muszę czymś jeździć .... Tylko co ma temperatura do zmiany biegów ?

    Trudno mi powiedzieć jaki wpływ ma rosnąca temperatura silnika na pogorszenie łatwości przełączania biegów. Raczej powinno być odwrotnie ponieważ olej w skrzyni biegów rozgrzewa się , staje się bardziej płynny i przełączanie biegów powinno być lżejsze.

    I jak sprawdzić tą poduszkę ?

    Poduszka lewarka to element 6 na rysunku mechanizmu zmiany biegów.
    Wymianę uszkodzonej poduszki masz opisaną np,. tutaj:

    https://zlosniki.pl/topic/8900/zapadnięty-drazek-rozklejona-poduszka-lewarka-zmiany-biegow-manual

    Gdy poduszka się zerwie lewarek trochę opada i daje się przemieszczać góra - dół.



  • Jak coś słuchać przy wciśniętym sprzęgle (taki szum, zgrzypienie) i słychać to bardziej z zewnątrz niż ze środka to może być łożysko oporowe w sprzęgle.
    Jak się za długo w takim stanie jeździ (albo łożysko totalnie się rozsypie) to piłuje się taki trzpień i potem trzeba ten karter od skrzyni wymieniać.
    Miałeś wiórki na korku oleju przy wymianie? Wlałeś właściwy olej? I dobrą jego ilość?
    Jeżeli jest zależność od temperatury to sugeruje coś z olejem.
    Biegi chodzą tak samo źle jak silnik wyłączony?
    Siłowe wrzucanie jedynki to może być totalnie źle ustawione sprzęgło, ale może synchronizacja Ci pada (wlałeś dobry olej)?
    Jak byś wyciągał skrzynię (w praktyce = silnik) to wymieniaj wszystko co widzisz (uszczelniacze, łożyska, sprzęgło, itp), wyciąganie silnika to jak wymiana wentylatora dmuchawy w tym aucie -całe popołudnie i tyle samo montaż. Przy okazji alternator i rozrusznik do regeneracji bo normalnie jest tam ciężki dostęp.
    U mnie sprzęgło padło po 90kkm, więc różnie to bywa.

    P.S.
    Tył nie ma synchronizacji, ale jak wrzucisz jedynkę (bez puszczenia sprzęgła), a potem wsteczny to nie chrupnie (skorzystasz z synchronizacji jedynki)



  • @spinerr Totalnie nie ma potrzeby wyjmowania silnika, żeby wyjąć skrzynie.



  • Biegi przy zgaszonym silniku wchodzą jak w masło , problem pojawia się po odpaleniu. Próbowałem jeszcze korygować linką sprzęgła , ale był tylko zgrzyt :) Zostawiam na optymalnym połażeniu ( ok 1, 2mm na dźwigni wyłączającej ) co daje 2,3 cm na pedale ) podkręcanie ,bądź luzowanie linki tylko pogarsza sprawę . Robiłem próbę czy tarcza się nie ślizga (3 bieg/zaciągnięty ręczny /sprzęgło gaz ,aż do lekkiego przyduszenia silnika i po takim zabiegu biegi wchodzą dobrze ale tylko przez chwilę :( Łożysko wyciskowe słychać rano jak odpalę przez chwile (takie świerszcze) przy wciśniętym pedale ) Na drążku nie mam luzu góra/ dół . więc poduszka raczej cała ale sprawdzę w sobotę ,bo będe mieć trochę czasu . Olej w skrzyni to zwyczajny hipol , czasem przy skręcie słychać takie stuki jak by przegub siadał . Wolał bym uniknąć wymiany sprzęgła , ale znająć moje szczęście pewnie wytarty jest ten trzpień w karterze ...:) W sobote podłubie to dam znać co i jak i spuszczę jeszcze olej , bo sprawdzałem na korku co się dolewa , i był klarowny .



  • @Kris napisał w Problem z biegami na odpalonym silniku .:

    Robiłem próbę czy tarcza się nie ślizga (3 bieg/zaciągnięty ręczny /sprzęgło gaz ,aż do lekkiego przyduszenia silnika i po takim zabiegu biegi wchodzą dobrze ale tylko przez chwilę :( Łożysko wyciskowe słychać rano jak odpalę przez chwile (takie świerszcze) przy wciśniętym pedale)

    Możesz kombinować jeszcze przez długie miesiące, albo w końcu zrzucić te skrzynie. "Przypalenie" sprzęgła może pomagać, bo być może jest nieszczelny simering i tarcza robi się zaolejona. Świst łożyska tylko potwierdza, że sprzęgło może się kończyć. Dopóki nie zrzucisz skrzyni, to możemy tak sobie pisać bez końca. Linkę regulowałeś, olej zmieniałeś, więc jeśli tylko pedał sprzęgła chodzi płynnie, dźwignia także, linka nie jest zardzewiała, to nic tu więcej nie zdziałasz.



  • Tak wiem . Trzeba wywalić skrzynię ,ale czytałem kilka tematów gdy po rozkręceniu , sprzęgło było nie zużyte . Coś czuje ,że mnie to nie minie , tylko trochę czasu na to trzeba sobie zarezerwować :( ... Wczoraj wykręciłem tylną poduszkę skrzyni , i jest do połowy zerwana , i tą z mocowaniem linki , też sparciała , ale się trzyma . dziś zamówię nowe poduszki , i jak zmienie wrzucę fotki ,tylko pytanie ? Jedną poduszkę trzeba pewnie wcisnąć i przy użyciu prasy ? Jak ktoś zmieniał ,to da się to w imadle zrobić ? A jak to nie pomoże to zrzucam skrzynię :) Pozdrawiam ,i dzięki za pomoc . !tico jpg.jpg



  • Ja jeszcze chciałem wrócić to tematu tego oleju w skrzyni biegów , piszesz ze wymieniałeś na Hipol - nalej jakiś lepszy w parametrach zalecanych przez instrukcję .Piszę to z swojego doświadczenia z tymi olejami , ja zalałem tym z allegro tekst odnośnika to było w tamtym roku.



  • @TADEUSZ-MALINKA gm-daewoo-mtf-75w85-olej-przekladniowy- ta oferta już nie istnieje w allegro ale poszukaj po sklepach internetowych.


  • Admin

    @Kris napisał w Problem z biegami na odpalonym silniku .:

    Olej w skrzyni to zwyczajny hipol ,

    Moim zdaniem, wybór odpowiedniego rodzaju oleju w skrzyni Tico jest bardzo ważny. Skrzynka jest mała, dość precyzyjnie wykonana, mocno obciążona, lekko nie ma. Warto zwrócić uwagę, że producent zaleca częste wymiany oleju - co 20 kkm, co jest raczej mało spotykane, a o czymś też może świadczyć.
    Nie wlałbym zwykłego Hipola. Od początku stosuję wyłącznie dobre oleje w pełni syntetyczne o zalecanych parametrach, wydłużając czas wymiany do 60 kkm. Kiedyś był to Castrol SMX-B 75W-90 (dziś już go nie produkują, chyba jest jakiś inny w zamian), potem ze względu na dość wysoką cenę (marka!) przesiadłem się na tańszy, ale o tych samych parametrach: BP SGX Energear 75W-90. Po ponad 200 kkm nie mam problemów ze skrzynią.
    Na Twoim miejscu przepłukałbym skrzynię i wlał dobrego syntetyka o parametrach wymienianych przez fabrykę. Może zmiany, które być może zaszły w skrzyni, nie powiększą się.



  • @leo napisał w Problem z biegami na odpalonym silniku .:

    Warto zwrócić uwagę, że producent zaleca częste wymiany oleju - co 20 kkm, co jest raczej mało spotykane, a o czymś też może świadczyć.
    Nie wlałbym zwykłego Hipola. Od początku stosuję wyłącznie dobre oleje w pełni syntetyczne o zalecanych parametrach, wydłużając czas wymiany do 60 kkm. Kiedyś był to Castrol SMX-B 75W-90 (dziś już go nie produkują, chyba jest jakiś inny w zamian), potem ze względu na dość wysoką cenę (marka!) przesiadłem się na tańszy, ale o tych samych parametrach: BP SGX Energear 75W-90. Po ponad 200 kkm nie mam problemów ze skrzynią.

    Właśnie uświadomiłeś mi, że wypadało by zmienić olej w skrzyni biegów:) Zerknąłem do moich notatek i wyszło mi, że olej w skrzyni zmieniłem 80kkm temu.
    Mam zalany Castrol 75w90 Syntrans - >następca Castrola SMX



  • Ja ostatnio wlałem do skrzyni ten olej Mannol 75w85 to jest półsyntetyk, wcześniej miałem Castrol SMX 75w85 i nie widzę różnicy w pracy skrzyni.



  • @Kris napisał w Problem z biegami na odpalonym silniku .:

    Tak wiem . Trzeba wywalić skrzynię ,ale czytałem kilka tematów gdy po rozkręceniu , sprzęgło było nie zużyte . Coś czuje ,że mnie to nie minie , tylko trochę czasu na to trzeba sobie zarezerwować :( ... Wczoraj wykręciłem tylną poduszkę skrzyni , i jest do połowy zerwana , i tą z mocowaniem linki , też sparciała , ale się trzyma . dziś zamówię nowe poduszki , i jak zmienie wrzucę fotki ,tylko pytanie ?

    Jeżeli podejrzewasz, że podczas jazdy zespół silnik - skrzynia biegów przybliża / oddala się od lewarka i przez to negatywnie wpływa na zmianę biegów to sprawdź też poduszki zawieszenia silnika. Wg mnie musiałaby być całkowicie zerwana któraś z poduszek zawieszenia silnika czy skrzyni aby pojawiły się duże problemy ze zmiana biegów. Daj znać czy wymiana tulei zawieszenia skrzyni biegów dała jakiś efekt.

    Jedną poduszkę trzeba pewnie wcisnąć i przy użyciu prasy ? Jak ktoś zmieniał ,to da się to w imadle zrobić ?

    Poduszkę można zmienić w bocznym wsporniku zawieszenia skrzyni biegów. Nie zmieniałem akurat tej tulei, zmieniałem w np w tylnym wahaczu i raczej wcisnąć ją w imadle (przynajmniej średnim) się nie da. Tuleję możesz usnąć tak jak ja to zrobiłem zmieniając tuleję w w tylnym wahaczu.

    https://zlosniki.pl/topic/37672/wymiana-tulei-wahacza-tylnego?_=1590949851683

    Jak będziesz zmieniał tą tuleję zwróć uwagę w jakiej pozycji była fabrycznie zamontowana.

    DSCN9941.JPG

    W wsporniku tylnym zawieszenia skrzyni biegów tuleja nie podlega wymianie bo nie jest dostępna jako część zamienna (zmienia się kompletny wspornik)

    DSCN9942.JPG

    Na koniec warto zauważyć, że dużo większy wpływ na przemieszczanie skrzyni w kierunku przód - tył ma uszkodzenie poduszki w tylnym wsporniku niż w bocznym - wystarczy spojrzeć na rysunki ze wspornikami zawieszenia skrzyni biegów aby się o tym przekonać. Pomijając to w wsporniku bocznym uszkodzenie - zerwanie gumy w tulei poduszki spowoduje opuszczenie skrzyni biegów co w małym stopniu wpłynie na zmianę odległości "Skrzynia - Lewarek". W bocznym wsporniku większy wpływ na zmianę tej odległości mogą mieć podkładki gumowe (poz 36) wspornika (poz 24).



  • Wymiana poduszki wiele nie pomogła , bo tą którą należy wprasować sobie odpuściłem :( Kupiłem nową like sprzęgła , i tym razem ustawiłem luz na pedale sprzęgła ok 3 cm ( co odpowiadało ok. 2-3 mm na dźwigni wyłączającej I o dziwo sprzęgło działać w miarę ok . Nie ma już zgrzytu , i problemu z wrzuceniem jedynki itd , jednak chodzi dość ciężko i czuć podczas wciskania takie delikatne jak by blokowanie się , I na tym zakończyłem chwilowo naprawę ,bo póki działa (znajomi mechanicy ) poradzili ,żebym nie ruszał :( Pozdrawiam.



  • @Kris
    Należało się spodziewać, że wymiana poduszek nie da wiele. Odnośnie linki to z tego co piszesz wynikałoby że linka zaciera się pancerzu ale to dziwne bo linka jest nowa. Spróbuj ją przesmarować z obu końców.


Log in to reply