Wymontowanie silnika w jedną osobę



  • W związku z planowaną naprawą blacharską przedniej prawej podłużnicy zmuszony zostałem do wyjęcia silnika. Generalnie przy wyjmowaniu silnika z skrzynią biegów kierowałem się opisem z książki Trzeciaka "Daewoo Tico Obsługa i naprawa" jednak w toku prac okazało się, że opis nie jest dokładny: kolejność demontażu nie do końca przemyślana a opis niepełny. Ponadto założyłem, że silnik będzie wymontowywać z auta jedna osoba bez żurawika czy wciągarki. Dlatego postanowiłem zamieścić opis jak to ja robiłem /teraz bym zrobił:

    1. Wymontować przedni zderzak.
    2. Zdemontować pasy przednie: górny i środkowy połączone słupkiem uprzednio odkręcając uchwyty chłodnicy, zatrzask zamka maski silnika, przewód masowy silnika od słupka, przewody od sygnału dźwiękowego.

    Przewód masowy silnika
    DSCN9330.JPG

    Wymontowane pasy przednie z sygnałem dźwiękowym
    DSCN9334.JPG

    1. Spuścić dolnym wężem płyn chłodniczy do naczynia i wymontować chłodnicę.
    2. Zdemontować akumulator wraz z plastikową obudową, metalową podstawką i wspornikiem przykręcanym do nadwozia.
    3. Zdemontować elementy ułatwiające dostęp do prawej strony silnika:
    • obudowę filtra powietrza,
    • czarną plastikową puszkę układu powietrza dodatkowego,
    • filtr węglowy,
    • przełącznik wlotu powietrza "lato - zima",
    1. Odłączyć przewody paliwowe od
    • króćca ssącego pompy paliwa
    • od przewodu metalowego powrotu paliwa z gaźnika do zbiornika (przy ścianie grodziowej)
    1. Odłączyć przewody elektryczne:
    • odczepu przewodu ujemnego akumulatora od karoserii przy zbiorniku płynu chłodniczego

    DSCN9339.JPG

    • przewody bezpiecznika głównego od zacisku dodatniego akumulatora

    DSCN9336.JPG

    • przewody wiązki silnika (wywinąć przeźroczystą osłonę i rozłączyć złącza)

    DSCN9337.JPG

    • przewód zapłonowy od cewki zapłonowej

    DSCN9341.JPG

    • rozłączyć złącza czujnika biegu wstecznego przy skrzyni biegów

    DSCN9340.JPG

    • przewód dochodzący do elektrozaworu gaźnika odcinającego paliwo

    DSCN9342.JPG

    1. Odłączyć linkę sprzęgła przy pedale

    Aby zdjąć linkę z haczyka pedału sprzęgła trzeba zluzować linkę. W tym celu należy odkręcić nakrętkę kontrującą i wkręcić śrubę regulacji skoku jałowego pedału sprzęgła
    DSCN9351.JPG

    Odkręcić 2 śruby mocujące pancerz linki do ściany grodziowej i wyjąć linkę
    DSCN9352.JPG

    1. Odkręcić linkę prędkościomierza od skrzyni biegów
    2. Odłączyć linkę gazu od gaźnika. Przed odkręceniem zmierzyć i zanotować odległość nakrętki kontrującej od końca linki

    DSCN9328.JPG

    1. Odłączyć przewody nagrzewnicy
    2. Odkręcić osłonę skrzyni biegów
    3. Zdemontować drążek zmiany biegów

    DSCN9356.JPG

    1. Zdemontować drążek reakcyjny zmiany biegów

    DSCN9357.JPG

    1. Zdemontować tylną poduszkę zawieszenia skrzyni biegów

    DSCN9358.JPG

    1. Zdemontować boczną poduszkę zawieszenia skrzyni biegów

    DSCN9360.JPG

    DSCN9359.JPG

    1. Wymontować drążek stabilizatora

    Zaznaczyć np taśmą malarską położenie drążka względem obejm, następnie odkręcić obejmy od belki chłodnicy

    DSCN9363.JPG

    Odkręcić nakrętki mocujące drążek w przednich wahaczach i wybić z wahaczy drążek: wybić całkowicie jedną końcówkę, dopiero po tym wybijać drugą

    DSCN9364.JPG

    1. Podstawić pod korek spustu oleju ze skrzyni biegów naczynie o pojemności min 2,5 l i spuścić ze skrzyni biegów do niego olej

    DSCN9361.JPG

    1. Odłączyć lewą półoś napędową od skrzyni biegów. W tym celu:
    • odkręcić śrubę mocującą lewy przedni wahacz do podłużnicy
    • podnieść lewą stronę auta
    • odkręcić lewe przednie koło
    • odkręcić 2 śruby mocujące amortyzator do zwrotnicy
    • wysunąć półoś ze skrzyni biegów przy pomocy dużego wkrętaka lub łapy włożonego między przegub wewnętrzny i skrzynię. Końcówkę przegubu wewnętrznego zabezpieczyć przed zanieczyszczeniem

    Podważenie przegubu łapą
    DSCN9378.JPG

    Wysunięta półoś
    DSCN9379.JPG

    1. Przykręcić lewe przednie koło i opuścić auto.
    2. Podłożyć pod silnik i skrzynię biegów podpory (np. z cegieł i deszczułek) zachowując prześwit ok 1 - 2 cm dla zapewnienia możliwości przetoczenia auta.

    DSCN9373.JPG

    1. Odkręcić 2 śruby mocujące sanki silnika do podłogi. Sanki powinny stabilnie spocząć na tylnej podporze

    DSCN9375.JPG

    1. Odkręcić 2 śruby mocujące sanki do belki chłodnicy

    DSCN9374.JPG

    1. Odkręcić 4 śruby mocujące belkę chłodnicy do podłużnic. Sanki powinny stabilnie spocząć na przedniej podporze. Wyjąć belkę chłodnicy.

    2. Przetoczyć auto ok 10 cm do tyłu. Przez powstałą szczelinę między ścianą grodziową a silnikiem włożyć np klucz plaski pomiędzy przegub wewnętrzny prawej półosi napędowej a skrzynię biegów i wysunąć przegub ze skrzyni.

    DSCN9380.JPG

    1. Przetoczyć dalej auto do tyłu zwracając uwagę na wysuwający się ze skrzyni biegów prawy wewnętrzny przegub, gdy wysunie się ze skrzyni, zabezpieczyć jego końcówkę przed zanieczyszczeniem, przetaczać samochód do momentu zapewnienia dobrego dostępu do komory silnika auta.

    DSCN9381.JPG

    DSCN9385.JPG

    DSCN9384.JPG

    1. Zamontować silnik do auta w odwrotnej kolejności.


  • @ryszard przy każdej następnej instrukcji, którą tworzysz wpadam w coraz większy podziw, że robisz to tak dokładnie i że w ogóle Ci się chce :P Szacun!



  • @BPX33 napisał w Wymontowanie silnika w jedną osobę:

    @ryszard przy każdej następnej instrukcji, którą tworzysz wpadam w coraz większy podziw, że robisz to tak dokładnie i że w ogóle Ci się chce :P Szacun!

    O tym samym pomyślałem, ja przy robieniu drugiego zdjęcia podczas roboty bym już zrezygnował 😂


  • Admin

    A nie lepiej byłoby zostawić półosie w skrzyni, odczepiając je tylko od piast kół? Silnik ze skrzynią powinien "wyjechać" z komory razem z półosiami, które na przegubach wewnętrznych dadzą się przygiąć zgodnie z potrzebą wynikającą z wyjmowania silnika.
    Wtedy odpadnie zlewanie oleju ze skrzyni, a i wygodniej jest manipulować półosiami i przegubami przy piaście kół niż przy skrzyni.



  • @leo
    Nie wiem czy nie trzeba byłoby do wyjęcia przegubu zewnętrznego z piasty także odłączyć końcówkę drążka kierowniczego od zwrotnicy a z tym nie zawsze jest łatwo.


  • Admin

    Nie trzeba, gdy się trochę postarać. Nie wymieniałeś nigdy osłony przegubu zewnętrznego? Ja kilka razy to robiłem i przegub wyciągałem bez ruszania układu kierowniczego. Łatwo nie jest, ale da się.



  • @leo
    Przegubu zewnętrznego jeszcze nie wymieniałem. Jeżdżę jeszcze na fabrycznych.


  • Admin

    Szczęściarz. :-)
    Dodam, że do wyjęcia przegubu zewnętrznego z piasty wystarczy wyjąć końcówkę wahacza (a to chyba mniej trudu niż wyciąganie końcówki drążka kierowniczego). Czasami trzeba się trochę poszarpać, ale da się.



  • @leo
    Tak zdecydowanie łatwiej odłączyć przegub wahacza od zwrotnicy niż wybić końcówkę drążka kierowniczego z zwrotnicy.
    Tak więc odłączenie półosi od zwrotnicy może być alternatywą dla odłączenia jej od skrzyni biegów. Która metoda jest bardziej pracochłonna trzeba byłoby sprawdzić w praktyce. W pierwszej metodzie wystarczy odłączyć tylko lewą półoś ale niestety trzeba spuszczać olej. W drugiej muszą być odłączone obie półosie od zwrotnic.


  • Moderator

    Bardzo ciekawy sposób na wymontowanie silnika 🙂 mam nadzieję że montaż pójdzie równie gładko.


Log in to reply