Co dziś dłubałem w tico? (2018 i 2019)
-
@leo napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018):
@pacior Jeśli chodzi o wahacze przednie: sprzedawca z Wieliszewa, to rzut beretem od Ciebie, można podjechać i obejrzeć - cena przystępna, produkt z Korei: https://allegro.pl/wahacz-sworzen-matiz-tico-oryginal-i7687420600.html
Osobiście wolałbym wahacze firmy CTR, Febi albo polskie montowane przez fabrykę.
Jakiś czas temu kupowałem polskie wahacze, montowane ponoć przez fabrykę - zapewniał mnie sprzedawca Potak. Lewy wytrzymał 50.000km a prawy ma już 60.000km (miesiąc temu byłem na przeglądzie i było z nim wszystko ok)
Oba kupowałem właśnie w firmie Potak.
Napisom Made in Korea przestałem ufać :)Jeśli chodzi o tylne: pokusiłbym się o wymianę samych uszkodzonych tulei. Po pierwsze - nie będzie kłopotu z odkręceniem śrub, nie trzeba ciąć (bo rok temu je wykręcałeś), po drugie - będzie zapewne taniej. Na Alle są dostępne różne tuleje (od 5 zł wzwyż). Pozostaje sprawa dostępu do prasy.
-
@tom83ek napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018):
@leo napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018):
@pacior Jeśli chodzi o wahacze przednie: sprzedawca z Wieliszewa, to rzut beretem od Ciebie, można podjechać i obejrzeć - cena przystępna, produkt z Korei: https://allegro.pl/wahacz-sworzen-matiz-tico-oryginal-i7687420600.html
Osobiście wolałbym wahacze firmy CTR, Febi albo polskie montowane przez fabrykę.
Jakiś czas temu kupowałem polskie wahacze, montowane ponoć przez fabrykę - zapewniał mnie sprzedawca Potak. Lewy wytrzymał 50.000km a prawy ma już 60.000km (miesiąc temu byłem na przeglądzie i było z nim wszystko ok)
Oba kupowałem właśnie w firmie Potak.Też kupiłem dwa lata temu te wahacze przednie na Allegro od firmy Potak. Jeszcze ich nie montowałem bo fabryczne dają radę (256 tyś km). W opisie sprzedawca podawał, że są wyprodukowane w Polsce (przypuszczam przez Mototechnikę) i były montowane w FSO (do Matiza). W wahaczach są zamontowane oryginalne Daewoo Motor/General Motors tuleje metalowo - gumowe o czym świadczą oznaczenia na gumie. Reszta w tym przegub jest polski. Na wieczku przegubu na zlecenie producent umieścił logo Potak.
Jeżeli wytrzymują co najmniej 50 tyś km to jest to przyzwoity wynik.Napisom Made in Korea przestałem ufać :)
Ja też bym za bardzo nie ufał. Chińczycy wszytko naniosą co sobie odbiorca zażyczy. Choć w tym konkretnym przypadku ten sprzedawca z Wieliszewa raczej handluje towarem dobrej jakości. Najgorsze są chętnie kupowane na Allegro najtańsze przednie wahacze sprzedawane po 20-30 zł za sztukę opisywane jako koreańskie.
-
Wymiana oleju wraz z filtrem (Castrol 5w40 + Filtron OP539), wymiana amortyzatorów tył ( były już mocno zużyte, dobiłem je na dość szybkim przejechaniu przez próg zwalniający, w jednym urwał się tłok), od podstaw zrobiłem nową wiązkę idącą pod tylnym zderzakiem, starą naprawiałem kilkukrotnie, przewody utleniły się na całej długości. Część kabli idącą do tylnej lewej lampy poprowadziłem inaczej, wewnątrz pojazdu.W ostatnim czasie wymieniłem prawą półoś, chłodnicę wraz z termostatem, porządnie przepłukałem cały układ, po czym zalałem nowym płynem G12+. Od razu przestrzegam przed zakupem najtańszych chłodnic, które są zbudowane z rurek, a nie jak w oryginale z płaskich kanalików. Jakość wykonania tych chłodnic jest dość marna, są delikatnie większe, odlew dolnej i górnej części pozostawia wiele do życzenia, nawet miejsce na korek jest tak krzywe, że trzeba je podcinać żeby zamknąć chłodnicę. Niestety musiałem kupić chłodnicę na szybko, miałem do wyboru tylko taką, mam nadzieję że do wiosny wytrzyma. Polecam chłodnicę firmy Nissens (prawdopodobnie stosowana na pierwszy montaż, można je dostać od 170zł), ewentualnie zakup używanej oryginalnej w dobrym stanie. Co do tematu wahaczy, mam te z Potak-a od 3 lat, po roku rozpadły się gumowe osłony sworzni, natomiast cała reszta działa do dziś bez zastrzeżeń.
-
@piotrek9214 napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018):
....... wymiana amortyzatorów tył ( były już mocno zużyte, dobiłem je na dość szybkim przejechaniu przez próg zwalniający, w jednym urwał się tłok),
Tak ta moda na progi zwalniające "zawsze i wszędzie" nawet na drogach "szybkiego ruchu" gdzie nikt by ich się nie spodziewał przyczynia się do znacznego skrócenia żywotności zawieszenia a jak widać w twoim przypadku mogą spowodować awarię. W nieuzasadnionym przypadku i w nadmiernej ilości (a tak się dzieje gdy górę bierze moda nad rozsądkiem) powodują dodatkowo spowolnienie ruchu, korki, zwiększone zużycie paliwa i emisję spalin.
U mnie tylne amortyzatory mam jeszcze fabryczne - to co im zagraża to korozja i te nieszczęsne progi.
od podstaw zrobiłem nową wiązkę idącą pod tylnym zderzakiem, starą naprawiałem kilkukrotnie, przewody utleniły się na całej długości.
Tak ta fabryczna wiązka pod tylnym zderzakiem nie ma prawa długo przetrwać. Zastosowano w niej zwykłe elektryczne złącza otwarte przez co styki gniazd i wtyczek są zalewane wodą (a w zimie solanką), szybko korodują i powodują korozję (utlenienie) przyłączonych do nich przewodów.
W takim fatalnym wykonaniu wiązki aby uniknąć korozji złącz i przewodów trzeba było je od razu po wyjeździe z salonu zabezpieczać.
W przednim zderzaku gdzie narażenie na zalewanie wodą otwartych złącz zasilających przednie kierunkowskazy jest mniejsze niż w tylnym, złącza po wyczyszczeniu wypełniłem całkowicie smarem łożyskowym. Zrobiłem to jako drugi właściciel samochodu wkrótce po zakupie auta w 2005 r przy przebiegu ok 77 tyś km. Sposób ten całkowicie zdał egzamin. Dziś auto ma 256 tyś km i złącza są w stanie niezmienionym.
Natomiast złącza otwarte w tylnym zderzaku były w opłakanym stanie (podłączenie lampy przeciwmgielnej poprawiał już poprzedni właściciel) i postanowiłem zmienić je w tym samym 2005 r od razu wszystkie na hermetyczne.Stara fabryczna wiązka z złączami wymienionymi na hermetyczne w 2005 r
Nowe gniazdo hermetyczne do nowo zakupionej wiązki w 2014 r przed jego złożeniem. Wykorzystałem złącza hermetyczne produkowane przez firmę TE Conectivity: Superseal OHG-2 (gniazdo), OHW-2 (wtyczka).
Nowe mocowania (uchwyty do rurek elektroinstalacyjnych) do nowej wiązki wymienionej w 2014 r. Stare blaszane paski mocujące wiązkę do pasa tylnego przegniły.
Część kabli idącą do tylnej lewej lampy poprowadziłem inaczej, wewnątrz pojazdu.
A dokładniej jak?
W ostatnim czasie wymieniłem prawą półoś,
Ciekawy jestem co się stało. Ja półosi napędowych jeszcze nie ruszałem.
chłodnicę wraz z termostatem, porządnie przepłukałem cały układ, po czym zalałem nowym płynem G12+.
Rozumiem, ze chłodnica ciekła a termostat szwankował. Ja zasadniczo nie wymieniam elementów oryginalnych fabrycznych do póki pracują bo trudno teraz o oryginalne części Daewoo Motor / General Motors a z zamiennikami często jest tak jak w przysłowiu z deszczu pod rynnę.
Od razu przestrzegam przed zakupem najtańszych chłodnic, które są zbudowane z rurek, a nie jak w oryginale z płaskich kanalików. Jakość wykonania tych chłodnic jest dość marna, są delikatnie większe, odlew dolnej i górnej części pozostawia wiele do życzenia, nawet miejsce na korek jest tak krzywe, że trzeba je podcinać żeby zamknąć chłodnicę. Niestety musiałem kupić chłodnicę na szybko, miałem do wyboru tylko taką, mam nadzieję że do wiosny wytrzyma.
Też kiedyś wymieniłem cieknącą chłodnicę na taki lub podobny zamiennik z rurek z żeberkami jak na tym zdjęciu.
Przede wszystkim ten zamiennik gorzej chłodził niż oryginał Daewoo Motor. Po prostu częściej wentylator wspomagający chłodnicę się załączał. Samochód po 2-3 latach z tą chłodnicą (jeszcze szczelną) sprzedałem.
Polecam chłodnicę firmy Nissens (prawdopodobnie stosowana na pierwszy montaż, można je dostać od 170zł), ewentualnie zakup używanej oryginalnej w dobrym stanie.
Nie wiem co to za firma Nissens i czy stosowano chłodnice tej firmy na pierwszy montaż.
Z uwagi na efektywność chłodzenia brałbym pod uwagę tylko chłodnice z lamelami jakie były montowane fabrycznie. Może uda ci się jeszcze zakupić oryginał General Motors - kupiłem kilka lat temu ale trzymam ją na czarną godzinę.Orygninalna chłodnica General Motors
Oryginalna chłodnica General Motors - widoczne lamele i gąbka z prawej strony (pod wentylator) charakterystyczne dla chłodnic stosowanych przez fabrykę.
Co do tematu wahaczy, mam te z Potak-a od 3 lat, po roku rozpadły się gumowe osłony sworzni, natomiast cała reszta działa do dziś bez zastrzeżeń.
Wymieniłeś te osłony? Jeżeli tak to na jakie?
Osłony w wahaczach Potak są inne niż oryginalne Daewoo Motor. Przede wszystkim różnią się tym, że w osłonach Potak mocowana jest ona do przegubu dwoma drucianymi opaskami (u dołu i u góry)
a oryginalna Dawoo Motor też mocowana jest opaską drucianą z tym, że tylko u góry.
Ponadto oznaczenia na osłonach co zrozumiałe są inne.
Oznaczenia na gumowej osłonie w oryginalnym wahaczu Daewoo Motor.
-
Była noc, bardzo gęsta mgła, jechałem dość szybko, szczerze mówiąc nie patrzyłem na znaki tylko na drogę i nagle pojawił się próg, do tego nie był to taki standardowy, lecz podniesienie drogi wykonane z kostki brukowej mające długość ok 2m. Tu jest wyłącznie moja wina, próg był oznakowany. Ale nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło, amortyzatory były już w bardzo złym stanie i do tego taniej, chińskiej firmy.
Ja zrobiłem wiązkę bez kostek, w przypadku potrzeby zdjęcia zderzaka wystarczy wykręcić oprawki z lamp w zderzaku. Ale pochwalam Twoje podejście do tematu i zastosowanie hermetycznych złączek. Takie złączki przydałyby się również do zasilania wentylatora chłodnicy, klaksonu, przednich kierunkowskazów, złączki alternatora i w innych miejscach, w których instalacja jest narażona na wilgoć i brud. Pomyślę w najbliższym czasie nad wymianą tych złączy na hermetyczne.
Część nowej wiązki przeprowadziłem pod tylnym pasem, pod plastikową wewnętrzną osłoną prawego nadkola znajduje się otwór, który idealnie nadaje się do przeprowadzenia wiązki, z lewej strony mamy dużo miejsca wokół wlewu paliwa.
Jeżeli chodzi o półos, przegub wewnętrzny i zewnętrzny był już bardzo zużyty (duży luz), miałem na stanie samą półoś bez przegubów, oraz kompletną, używaną, lecz w bardzo dobrym stanie półoś z Chevroleta Matiza. Po pomiarach okazało się że przegub wewnętrzny jest identyczny, zewnętrzny różni się tylko średnicą uszczelniacza piasty, jest ona delikatnie większa, oraz posiada pierścień ABS, który bez problemu można zdjąć. Zamieniłem samą półoś, dałem nowy smar molibdenowy, przełożyłem uszczelniacz na ten z Matiza. W ten sposób złożyłem "nową" półoś z oryginalnych części które miałem w garażu.
Chłodnica od dłuższego czasu robiła się mokra, ale teraz zaczęło się z niej lać. Przeżyła dwie kolizje, dwa razy była prostowana, także i tak wyrazy uznania dla niej że wytrzymała 20 lat. Termostat wymieniłem profilaktycznie, miałem nowy oryginalny, zbliżam się do 200 tyś km, także myślę, że przy rozkręconym układzie warto było to zrobić. Na zdjęciach nowa chłodnica. Jest to ten sam model o której wspominasz, zapomniałem dodać, że po nagrzaniu, plastik z którego jest wykonana okropnie śmierdzi.
Ta lepiej chłodzi silnik, stara była już bardzo zakamieniona, choć i tak nie dorównuje to oryginalnej.
Sprawa osłon sworzni wahacza wygląda tak, że odzyskałem jedną osłonę ze starego oryginalnego wahacza, drugą kupiłem od kolegi @miechomiecho na ostatnim zlocie. Mam w domu komplet tych najtańszych wahaczy po 30zł za sztukę, tam osłony przestały istnieć po kilku miesiącach, wymiary oraz sam sposób ich zespawania są tragiczne, jednak sam sworzeń jak i tuleja metalowo gumowa są dobrej jakości.
Za ok 60 zł/szt można kupić wahacze firmy CTR, która zresztą produkuje elementy zawieszenia stosowane na pierwszy montaż w koreańskich autach. Można też założyć odlewane wahacze z Opla Agili / Suzuki Wagon r+ , jednak koszty są zdecydowanie większe -
Ja również reanimowałem tylną wiązkę, już ładnych kilka lat temu. Żadnych kostek nie dawałem, zamiast starych przewodów poszedł kabel sieciowy (w podwójnej izolacji) po całości, rozwidlenie lutowane. Problemy się skończyły.
Co do chłodnicy: moja już mocno lała (korozja, śniedź), więc awaryjnie, na szybko musiałem kupić taką bez lamelek (znaczy z prostymi blaszkami) i bez gąbki (dołożyłem sam z uszczelek okiennych). Było to w grudniu 2007 r., dałem 100 zł. Niestety, chłodnica przepuszczała płyn w miejscu łączenia górnej pokrywy z korpusem. Na drugi dzień oddałem ją do sklepu w ramach reklamacji - po dwóch dniach dostałem nową, tego samego producenta. Założyłem i było dobrze przez rok, potem też zaczęła przeciekać (również pod pokrywą). Wyjąłem chłodnicę i delikatnie, choć zdecydowanie ścisnąłem blaszki mocujące korpus z pokrywą, na całej długości; to samo zrobiłem ze spodem. Pomogło. Od 10 lat jest spokój, choć rzeczywiście po wymianie chłodnicy na niefabryczną układ chłodzący pracuje trochę inaczej.
Polecam przed założeniem nowej, niefabrycznej chłodnicy pobawić się kluczem-żabką i podoginać z wyczuciem te blaszane występy, dociskając plastikowe pokrywy do metalowego korpusu. -
W mojej niektóre blaszki były w ogóle nie zagięte. Zrobiłem tak jak mówisz, pozaginałem kluczem do rur. Mam nadzieję że uda mi się kupić coś wartego założenia :)
-
Korzystając z wolnej chwili postanowiłem zaadaptować tunel który leżał u mnie w garażu i w sumie był przeznaczony do wyrzucenia. Pochodzi on z Chevroleta Sparka (Matiza m200). Wymiany wymagała też dźwignia hamulca ręcznego, ale jak widać mimo upływu lat mocowania są identyczne. Całość wymaga jeszcze dopracowania, ale wreszcie mam upragnione miejsca na kubek :)
-
@piotrek9214 Bardzo ciekawe rozwiązanie, też mi czasem brakuje tego miejsca na kubek/butelkę. Planujesz to jakoś okleić lub pomalować?
-
Tunel zostaje w takim kolorze jak jest, szary plastik ma identyczny odcień i fakturę jak reszta elementów w Tico. Może srebrną część przywrócę do czarnego koloru jak była oryginalnie (chciałem upodobnić swojego Matiza do wersji mx3 jak na zdjęciu, ale po czasie się rozmyśliłem i wróciłem do oryginału). Muszę dopracować mieszek i podłączyć dodatkowe gniazdo zapalniczki która jest w tym tunelu.
-
Bardzo zgrabnie. :-)
-
@piotrek9214
Tunel z praktyczną półką na napoje i drobiazgi - ten fabryczny w Tico to porażka. -
@piotrek9214 mnie się też podoba.
-
Dziś kupiłem nowy stabilizator do Tico, zamówiłem też tuleje gumowe wahacza Febi FE41459 i tuleje pod belkę Tedgum 00500553.
Dostałem też info że do Polski płynie kontenerek z belkami pod chłodnicę (200szt), który ma być tuż po nowym roku, cena około 230zł za belkę.
-
Dlaczego tak drogo , nie kupię
-
@tadeusz-malinka napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018):
Dlaczego tak drogo , nie kupię
Też nie jestem zadowolony z tej ceny ale wynika to pewnie z dużego zainteresowania tym elementem. Jeszcze 2 lata temu nowe sprzedawali
po 150zł.. -
@pacior
To ile kosztował Cię ten drążek? Na Allegro ma go tylko jeden sprzedawca w cenie 300 zł -
@pacior
Ostatnio ktoś sprzedał belkę chłodnicy za 250 zł, a tak zawsze kosztowały w granicach 100 - 170 zł. -
@ryszard napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018):
@pacior
To ile kosztował Cię ten drążek? Na Allegro ma go tylko jeden sprzedawca w cenie 300 złKupiłem od niego za 280zł, nie wiem czy ma kolejne ale aukcja jeszcze wisi.
-
@pacior napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018):
@ryszard napisał w Co dziś dłubałem w tico? (2018):
@pacior
To ile kosztował Cię ten drążek? Na Allegro ma go tylko jeden sprzedawca w cenie 300 złKupiłem od niego za 280zł, nie wiem czy ma kolejne ale aukcja jeszcze wisi.
Choć dosyć drogo to najważniejsze, że można jeszcze kupić tą nową część. Najgorzej jak traci się mnustwo czasu na szukanie nowej części bez rezultatu. Ja długo już szukam nowych oryginalnych zewnętrznych klamek do drzwi. Zamienników nie chcę. Musiałem w zamienniku wymienić plastikową tulejkę na oryginalną bo nie mogłem wsunąć bolca cięgna zamka w tą tulejkę w ramieniu klamki. Tulejka w zamienniku była po prostu dużo za ciasna.