Sposób produkcji Tico w Polsce
-
@pacior
Moim zdaniem raczej to drugie: z biegiem czasu mogli dawać tańsze gorsze blachy bardziej podatne na korozję zawierające mniej niklu i chromu. Ale jak to było naprawdę to raczej się nie dowiemy, takie rzeczy producenci zachowują w tajemnicy. -
Pewne jest co potwierdził mi kolega ze blachy nie były robione u nas, inaczej sprawa wyglądała np z Lanosem
-
@pacior
Zgadza się. Karoseria do Tico nie była produkowana w Polsce. Rozmawiałem kilka miesięcy temu z byłym pracownikiem FSO, który mówił mi, że w Daewoo- FSO odbywał się tylko prosty montaż Tico z gotowych głównych podzespołów (nie pytałem z jakich konkretnie). -
Na spocie rozmawialiśmy o fabrycznej podłodze do Tico, którą @miechomiecho kupił jakiś czas temu jako część zamienną. Doszliśmy wtedy do wniosku, że przypuszczalnie była to pozostałość po produkcji. Skoro jednak podczas produkcji w Polsce nie używano takich elementów, to znaczy, że ta podłoga została sprowadzona do Polski od razu z przeznaczeniem jako część zamienna, czyli przeprowadzano wymiany takich dużych elementów nośnych.
-
@leo powiedział w Sposób produkcji Tico w Polsce:
W 1995 r. FSO podpisało kontrakt z Daewoo (była to bardzo obszerna umowa, dotycząca m.in. utworzenia spółki joint-venture, zainwestowania przez DU w Polsce 1,5 mld $ w ciągu kilku lat, modernizacji i dalszej produkcji Poloneza, rozpoczęcia produkcji na Żeraniu nowych samochodów: Lanosa, Nubiry i Leganzy, a także podpisanie tzw. "pakietu socjalnego", gwarantującego utrzymanie poziomu zatrudnienia pracowników FSO przez min. 3 lata oraz zachowanie wszystkich przywilejów socjalnych przez ten sam okres).
Żródła:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Daewoo_Tico
http://www.fso-sa.com.pl/pl-PL/historia_fso.html
http://pl.wikipedia.org/wiki/GM_Daewoo
http://pl.wikipedia.org/wiki/Systemy_monta%C5%BCu_samochod%C3%B3wNa marginesie tematu warto wspomnieć co po upadku Daewoo Motor i zakończeniu produkcji Chevroleta dzieje się z FSO. Zdjęcia, zrobione w 2014 r pokazują okres świetności FSO za czasów rządu koalicji Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego w latach 2007 - 2015 r. Jedyna pomoc o jakiej słyszałem ze strony władz PO (Warszawy) dla FSO to podwyżka w 2009 r opłaty za użytkowanie wieczyste terenów fabryki z 7 do 22 mln zł rocznie (źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Fabryka_Samochodów_Osobowych).
Primum Non Nocere. -
@ryszard Smutne to.. niestety ale u nas nie mają prawa być inne auta niż francuskie i niemieckie.
Kolega jeszcze mi opowiadał że wchodził na 3-4 piętro ustawionych Tikaczy tak jak na zdjęciu które wcześniej zaprezentowałem, parę razy przy okazji wgniótł blachę tu i tam :D
-
@pacior powiedział w Sposób produkcji Tico w Polsce:
Kolega jeszcze mi opowiadał że wchodził na 3-4 piętro ustawionych Tikaczy tak jak na zdjęciu które wcześniej zaprezentowałem, parę razy przy okazji wgniótł blachę tu i tam :D
To już się nie dziwię, dlaczego w naszym Tico był obdarty próg od nowości :D . Pewnie komuś z czegoś auto zjechało.
-
@pacior powiedział w Sposób produkcji Tico w Polsce:
@ryszard Smutne to.. niestety ale u nas nie mają prawa być inne auta niż francuskie i niemieckie.
Jedną z przyczyn jest załamanie popytu na nowe samochody wywołane znacznym zwiększeniem podaży sprowadzanych aut używanych i zmianą przyzwyczajeń nabywców. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych auto kupowało się nowe. Ludzie nie byli wtedy bogatsi niż teraz, często wchodzili w chore układy (system argentyński) by tylko uciułać na wymarzony samochód. Teraz auto kupuje się używane. Nawet jak kogoś stać na nowe klasy A czy B woli kupić sprowadzone kilkuletnie (kilkunastoletnie) klasy C lub wyższej.
To dla kogo fabryki w Polsce mają produkować?
Żeby zakończyć optymistycznym akcentem to w Polsce jest wytwarzanych mnóstwo części samochodowych, dla różnych marek. Jest to znacznie większa skala niż montaż samochodu w systemie SKD, choć mniej spektakularna i chwytliwa marketingowo. -
Inna sprawa, że od dziesięcioleci nie mamy własnej marki...
Sądzę, że mariaż z Daewoo dobrze by nam służył, gdyby nie doprowadzono do upadku tego koncernu. To pociągnęło także FSO na dno. Gdyby jednak wtedy trafił się ktoś z dobrym pomysłem i zmysłem organizacyjnym, a do tego potrafiłby pozyskać fundusze na rozruch nowej marki, może coś by się działo w temacie polskiej motoryzacji...Ale zauważcie, że wszystkie - dosłownie: wszystkie (może poza Ładą) marki motoryzacyjne (auta i motocykle) z byłych krajów socjalistycznych szybko szlag trafił. Albo zostały całkowicie wchłonięte przez zachodnie koncerny. Dziwne, prawda?
-
@leo zobacz jaki był poziom techniki motoryzacyjnej w latach osiemdziesiątych w krajach demokracji ludowej, a jaki na zachodzie. W większości produkowano tam od kilkunastu lat (albo i więcej) modele, na które kupiono licencję z zachodu, często gdy już były tam przestarzałe. Sprzedawały się w demoludach, bo popyt był taki, że sprzedawało się wszystko. Gdy otwarto granice czym miały konkurować na globalnym rynku? Tak zresztą było z wieloma towarami (np. z elektroniką), przez długie lata sprzęt zachodni był obiektem marzeń. Sentyment do rodzimych marek przyszedł dużo później.
-
No, w sumie masz rację...
-
Niestety pokłosie kilkudziesięciu lat gospodarki niedoboru. Inżynierów mieliśmy dobrych, robili co mogli, ale warunki były jakie były. Ciekawe własne projekty (np. Syrena Sport, Ogar, Wars, Beskid) nie miały szans.
-
Czyli jedyną szansą dla fabryki na Żeraniu byłaby znowu jakaś licencja...
-
@leo powiedział w Sposób produkcji Tico w Polsce:
Czyli jedyną szansą dla fabryki na Żeraniu byłaby znowu jakaś licencja...
Tylko nikt nic w tym kierunku nie robi a zakład już prawie nie istnieje.
-
@ryszard no i właśnie rozpieprzyli tor testowy, będą bloki..
http://www.antyradio.pl/Adrenalina/News/Kolejny-tor-motorsportowy-zamkniety-pod-budowe-osiedla-15096a jak będą bloki to cała fabryka przestanie istnieć, bo przecież gdzie produkcja pod domami..
-
@pacior powiedział w Sposób produkcji Tico w Polsce:
@ryszard no i właśnie rozpieprzyli tor testowy, będą bloki..
... i jeszcze jeden (a może i więcej) zagraniczny supermarket w przeważającej większości z zagranicznym (chińskim) towarem.
... i kilkanaście nowych super miejsc pracy w supermarkecie
... i klika tysięcy pracowników (FSO) na bruku.
PS Szkoda toru, ale to co zrobiono z FSO to zmarnowano wysiłek finansowy pokoleń i grube miliony.
http://www.antyradio.pl/Adrenalina/News/Kolejny-tor-motorsportowy-zamkniety-pod-budowe-osiedla-15096
a jak będą bloki to cała fabryka przestanie istnieć, bo przecież gdzie produkcja pod domami..
Dokładnie. Wiedziałem, że PO wszystko robiło aby FSO wykurzyć z Żerania (np. podwyżka opłat za użytkowanie wieczyste terenów fabrycznych w 2009 r z 7 do 22 mln zł) ale jestem zawiedziony postawą - bezczynnością PIS.
Gdzie ta zapowiadana i tak bardzo oczekiwana reindustrializacja?
Kiedy Polska zawróci z obłędnego kursu nastawionego na likwidację polskiego przemysłu?
Kiedy Warszawa doczeka się przemysłowej inwestycji? Póki co z żelazną konsekwencją zakład likwidowany jest po zakładzie. Niech mi ktoś poda przykład dużego zakładu który powstał w Warszawie po 1989 r bo listę zlikwidowanych w tym czasie mógłbym długooooo wyliczać. -
@ryszard powiedział w Sposób produkcji Tico w Polsce:
Dokładnie. Wiedziałem, że PO wszystko robiło aby FSO wykurzyć z Żerania (np. podwyżka opłat za użytkowanie wieczyste terenów fabrycznych w 2009 r z 7 do 22 mln zł) ale jestem zawiedziony postawą - bezczynnością PIS.
Ryszard - jedna partia jest warta drugiej. Ot, i tyle.
Gdzie ta zapowiadana i tak bardzo oczekiwana reindustrializacja?
Żartujesz!
Uwierzyłeś w to?Kiedy Polska zawróci z obłędnego kursu nastawionego na likwidację polskiego przemysłu?
Chyba tylko wtedy, gdy polska polityka z obecnymi partiami wywróci się do góry nogami... Ale to trzeba rewolucji lub odpowiedniego dyktatora.
-
Bardzo ciekawy wątek na Elektrodzie, powiązany z naszą dyskusją. Długi, ale naprawdę warty przeczytania. Opisuje stan techniki i rozwój przemysłu w Polsce w latach powojennych, siedemdziesiątych i dziewięćdziesiątych i złożone przyczyny zmian (np. polityczne, ale np. wynikające nie tylko z działań polskich polityków a zachodu w latach 80, ekonomiczne, itp.). Generalnie ścierają się różne poglądy co pozwala spojrzeć z szerszej perspektywy i dostrzec złożoność problemu.
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2445350.html -
@leo powiedział w Sposób produkcji Tico w Polsce:
@ryszard powiedział w Sposób produkcji Tico w Polsce:
Dokładnie. Wiedziałem, że PO wszystko robiło aby FSO wykurzyć z Żerania (np. podwyżka opłat za użytkowanie wieczyste terenów fabrycznych w 2009 r z 7 do 22 mln zł) ale jestem zawiedziony postawą - bezczynnością PIS.
Ryszard - jedna partia jest warta drugiej. Ot, i tyle.
Nigdy nie stawiałem znaku równości miedzy tymi partiami. To są partie reprezentujące zupełnie inne grupy interesów. Po czynach ich poznacie.
Posłużę się przykładem z ostnich dni z branży energrtycznej.PIS poprzez spółki skarbu Państwa, w tym przykładzie poprzez PGE (Polską Grupę Energetycznę) zamierza odbić część sektora energetycznego w Polsce poprzez zakup za 4,5 mld zł od francuskiego koncernu energetycznego EDF elektrowni i elektrociepłowni. Podpisano w dn. 19.05.2017 r umowę kupna ale na razie jest warunkowa i wymaga jeszcze oprócz zgody krajowych urzędów zgody rządu francuskiego.
A co zrobiono za rządów PO? Też posłużę się przykładem z branży energetycznej.
W 2011 r sprzedano Dalkii za 1,44 mld zł największą (najdłuższą) w Europie sieć ciepłowniczą znajdującą się Warszawie. Spółka przynosiła miastu zyski (36 mln zł za 2009 r) ale radni Warszawy z Platformy Obywatelskiej i pani Prezydent Miasta Hanna Gonkiewicz Waltz z ramienia Platformy Obywatelkiej postanowili, że zyski jakie przynosiła spółka SPEC miastu (a więc mieszkańcom) są niepotrzebne ale przydadzą się kapitalistom zagranicznym z Dalkii (obecnie Veoli).
Czy za uzyskane pieniądzę zakupiono lepsze (rentowniejsze) przedsiębiorstwo w Niemczech, Francji, gdziekolwiek?Kto zyskał a kto stracił na tej transakcji po 3 latach od sprzedaży można przeczytać tu:
http://iochota.pl/artykul/czy-pani-prezydent-odpowie-za-sprzedaz-spec/9313
Gdzie ta zapowiadana i tak bardzo oczekiwana reindustrializacja?
Żartujesz!
Uwierzyłeś w to?Mimo wszystko nastąpiła istotna zmiana po zmianie ekipy rządzącej w 2015 r. Zatrzymano wyprzedaż za bezcen majątku narodowego.
Odkupiono (konsorcjum PZU i Polski Fundusz Rozwoju) za 10,6 mld zł od włochów Bank PKO SA.
http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/zakup-akcji-pekao-przez-pzu-uokik-zgoda,83,0,2296147.html
Uchroniono przed bankructwem Jelczańskie Zakłady Samochodowe,
http://www.polskieradio.pl/42/1699/Artykul/1765800,Jelcz-podpisal-wielki-kontrakt-na-ciezarowki-dla-obrony-terytorialnej
http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/2706,jelcz-upadl-bo-mial-dlugi,id,t.html
Dolnośląskie Surowce Skalne -----> Edit: Kieleckie Kopanie Surowców Mineralnych (KKSM)
http://www.bankier.pl/wiadomosc/ARP-kupila-od-syndyka-zorganizowana-czesc-spolki-KKSM-3477960.html
http://www.naszdziennik.pl/ekonomia-gospodarka/130129,upadlosc-dolnoslaskich-surowcow-skalnych.html
ratując tu i tam setki miejsc pracy.
Trwa odbudowa przemysłu stoczniowego. W reaktywowanej stoczni szczecińskiej (na zasadzie konsorcjum) zacznie się w tym roku budowa dwóch promów dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
http://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2017-01-23/reaktywacja-stoczni-szczecinskiej-umowa-podpisana/
http://www.gospodarkamorska.pl/Stocznie,Offshore/za-miesiac-rozpoczyna-sie-budowa-promu-dla-pzb.html
Nie muszę chyba przypominać jaki to rząd zgodził się na likwidację polskich stoczni i kto obiecywał znalezienie inwestora katarskiego.
Więc pod nowymi rządami sporo dobrego się dzieje.
Martwi mnie jednak sytuacja FSO i przemysłu w Warszawie. Ale czy da się odtworzyć wszystko i szybko? Na to potrzeny jest oprócz woli czas i ogromne pieniądze.Kiedy Polska zawróci z obłędnego kursu nastawionego na likwidację polskiego przemysłu?
Chyba tylko wtedy, gdy polska polityka z obecnymi partiami wywróci się do góry nogami... Ale to trzeba rewolucji lub odpowiedniego dyktatora.
To w dużej mierze kwesia świadomości społeczeństwa i rozeznania kto mu (mnie) służy a kto szkodzi. W Polsce gdy większość prasy i mediów jest w dyspozycji zagranicznych właścicieli nie dziwi, że z tym rozeznaniem nie jest najlepiej. Zresztą i spora część mediów o polskim kapitale nie służy polskim interesom bo żyje z reklam zagranicznych zleceniodawców i musi im służyć.
-