Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).


  • Moderator

    Do regulacji zaworów w Tico potrzebujemy:

    • nowa uszczelka pokrywy zaworów
    • szczelinomierz o grubości 0,15 i 0,2mm
    • śrubokręt płaski
    • klucz oczkowy 12mm
    • klucz imbusowy do pokrywy zaworów
    • klucz oczkowy 17mm (opcjonalnie)
    • klucz do świec (opcjonalne)

    Zawory regulujemy na silniku zimnym. Dla zaworów dolotowych (od strony kolektora dolotowego 0,15mm, dla zaworów wylotowych 0,2mm.

    W pierwszej kolejności demontujemy puszkę filtra powietrza i gumowy trójnik wychodzący z pokrywy zaworów.
    Przystępujemy do odkręcenia pokrywy zaworów, czasem trzeba pomóc sobie gumowym młotkiem gdy pokrywa nie chce odejść od głowicy.
    0_1492759285298_IMG_20170403_152657950_HDR.jpg

    Znak z koła pasowego (ten który służy do reg. kąta wyprzedzenia zapłonu) ustawiamy na zero stopni (podziałka na obudowie rozrządu) - w tym celu możemy wykręcić świece (dla łatwiejszego obrócenia wałem) i kluczem 17mm obracamy wałem (w kierunku dokręcania śruby, nie kręcimy w stronę odwrotną gdyż mogłoby spowodować to przeskoczenie paska rozrządu!!), ewentualnie wrzucamy 5-ty bieg i przepychamy auto do żądanego położenia wału.
    0_1492759445317_IMG_20170403_152707409_HDR.jpg

    W tym momencie możemy przystąpić do regulacji zaworów mając 2 możliwe sytuacje - podnosimy ręką dźwigienki zaworów i sprawdzamy na których jest luz a które są zamknięte.
    Sytuacja 1. Koniec suwu sprężania w cylindrze 1 - o czym poinformuje nas luz na 1 i 2 zaworze dolotowym oraz 1 i 3 wylotowym - przystępujemy do regulacji tych zaworów.
    Sytuacja 2. Koniec suwu wylotu w cylindrze 1 - luz na 3 zaworze dolotowym i 2 zaworze wylotowym.
    Jeżeli wystąpiła któraś z dwóch opcji to znaczy że wszystko jest ok i możemy regulować, jeżeli jest inaczej i nie masz nadal pewności które zawory kiedy regulować to skorzystaj z innego forumowego poradnika ;)

    W przypadku wystąpienia sytuacji nr 1 i wyregulowaniu wymienionych zaworów obracamy wałem korbowym o 360 stopni ponownie ustawiając znak koła pasowego na zero stopni i wykonujemy regulację dla zaworów z sytuacji nr 2 (lub odwrotnie).
    0_1492760434244_IMG_20170403_154129833_HDR.jpg
    0_1492760487634_IMG_20170403_153651582_HDR.jpg

    Regulujemy w sposób widoczny na zdjęciach - przytrzymujemy śrubę regulacyjną płaskim śrubokrętem i odkręcamy nakrętkę kontrującą, śrubą regulujemy luz podkładając właściwy szczelinomierz a następnie dokręcamy nakrętkę blokując śrubokrętem śrubę regulacyjną. Szczelinomierz powinien ciasno wchodzić w szczelinę - ja dla pewności podkładam czasem minimalnie większy szczelinomierz i sprawdzam czy się nie przeciśnie między dźwigienkę a zawór.

    Nakrętkę kontrującą należy dokręcać z siłą 15-20 Nm jednak w praktyce użycie klucza dynamometrycznego może być trudne.. bo jak wtedy przytrzymamy śrubę regulacyjną? Ja dokręcam z wyczuciem do oporu.
    Pokrywę zaworów dokręcamy na krzyż z siłą 9-12 Nm.
    Zakładamy puszkę filtra powietrza, robota skończona :)

    ps. Cylinder nr 1 to cylinder najbliżej rozrządu. Zawory 1,2,3 przyporządkowane są cylindrom 1,2,3.


  • Admin

    Ładny, przystępny opis wraz z dobrymi zdjęciami - świetna robota, Pacior. :-)
    Dodałem do Linkowni. :-)



  • @pacior powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:

    Pokrywę zaworów dokręcamy na krzyż z siłą 9-12 Nm.

    Do tego potrzebny klucz dynamometryczny o którym nie wspomniałeś 😛


  • Moderator

    @Jaco- powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:

    @pacior powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:

    Pokrywę zaworów dokręcamy na krzyż z siłą 9-12 Nm.

    Do tego potrzebny klucz dynamometryczny o którym nie wspomniałeś 😛

    ale o sile dokręcenia napisałem ;)
    nie każdy ma klucz, najważniejsze by dokręcić równomiernie i nie za mocno bo przy kolejnej próbie odkręcania pokrywy może być problem..

    Leo Dzięki :) Teraz mamy na forum opisane 2 różne metody i więcej osób zdecyduje się na samodzielną regulację, a ta jest ważna dla prawidłowej pracy silnika, ssania, itd..



  • @pacior powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:

    nie każdy ma klucz,

    Dokładnie i jak ja regulowałem zawory w Tico sugerowałem się książką. A śruby oczywiście dokręcałem z wyczuciem.


  • Moderator

    @Jaco- Książki Trzeciaka i Ossowskiego dobrze opisują tę czynność,
    jednak dla kogoś kto nie miał nigdy styczności z regulacją zaworów foto-poradnik to najlepsze rozwiązanie. Oczywiście polecam od książek zacząć :)



  • @pacior powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:

    foto-poradnik to najlepsze rozwiązanie

    Używam zawsze o ile jest dostępny do rozbierania telefonów.


  • Moderator

    @pacior powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:

    @Jaco- powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:

    @pacior powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:

    Pokrywę zaworów dokręcamy na krzyż z siłą 9-12 Nm.

    Do tego potrzebny klucz dynamometryczny o którym nie wspomniałeś 😛

    ale o sile dokręcenia napisałem ;)
    nie każdy ma klucz, najważniejsze by dokręcić równomiernie i nie za mocno bo przy kolejnej próbie odkręcania pokrywy może być problem..

    Jakby ktoś chciał to na najbliższego spota mogę wziąć klucz 6-30 Nm, zakres jak raz pasuje. Ktoś inny weźmie szczelinomierz (ja nie mam) i możemy wyregulować zawory, jeśli ktoś potrzebuje.


  • Moderator

    @drzonca powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:

    @pacior powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:

    @Jaco- powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:

    @pacior powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:

    Pokrywę zaworów dokręcamy na krzyż z siłą 9-12 Nm.

    Do tego potrzebny klucz dynamometryczny o którym nie wspomniałeś 😛

    ale o sile dokręcenia napisałem ;)
    nie każdy ma klucz, najważniejsze by dokręcić równomiernie i nie za mocno bo przy kolejnej próbie odkręcania pokrywy może być problem..

    Jakby ktoś chciał to na najbliższego spota mogę wziąć klucz 6-30 Nm, zakres jak raz pasuje. Ktoś inny weźmie szczelinomierz (ja nie mam) i możemy wyregulować zawory, jeśli ktoś potrzebuje.

    A ja mam nową uszczelkę w zapasie :) jakby się dobrze rozreklamować to możemy mieć kilkadziesiąt Tico na spocie :D


  • Admin

    @drzonca powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:

    Jakby ktoś chciał to na najbliższego spota mogę wziąć klucz 6-30 Nm, zakres jak raz pasuje. Ktoś inny weźmie szczelinomierz (ja nie mam) i możemy wyregulować zawory, jeśli ktoś potrzebuje.

    Klucz weź, proszę - chętnie wezmę do ręki i obejrzę. ;-)
    Co do regulacji zaworów - najlepiej jest robić to na zupełnie zimnym silniku, który ładne parę godzin postoi i równomiernie ostygnie (np. przez całą noc).



  • Ja mam szczelinomierz ale mnie nie będzie . Po 20 maja może.



  • @pacior
    Dobry poradnik. Bardzo dobrej jakości zdjęcia i adekwatne do przeprowadzanych czynności. Zakładając, że nie każdy ma wymienione wyżej książki dobrze byłoby dla lepszej przejrzystości uzupełnić pierwszą fotografię o oznaczenia zaworów jak w książce Trzeciaka (zawory ssące: ZS-1, ZS-2, ZS-3, zawory wydechowe: ZW-1, ZW-2, ZW-3).


Log in to reply