Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).
-
Do regulacji zaworów w Tico potrzebujemy:
- nowa uszczelka pokrywy zaworów
- szczelinomierz o grubości 0,15 i 0,2mm
- śrubokręt płaski
- klucz oczkowy 12mm
- klucz imbusowy do pokrywy zaworów
- klucz oczkowy 17mm (opcjonalnie)
- klucz do świec (opcjonalne)
Zawory regulujemy na silniku zimnym. Dla zaworów dolotowych (od strony kolektora dolotowego 0,15mm, dla zaworów wylotowych 0,2mm.
W pierwszej kolejności demontujemy puszkę filtra powietrza i gumowy trójnik wychodzący z pokrywy zaworów.
Przystępujemy do odkręcenia pokrywy zaworów, czasem trzeba pomóc sobie gumowym młotkiem gdy pokrywa nie chce odejść od głowicy.
Znak z koła pasowego (ten który służy do reg. kąta wyprzedzenia zapłonu) ustawiamy na zero stopni (podziałka na obudowie rozrządu) - w tym celu możemy wykręcić świece (dla łatwiejszego obrócenia wałem) i kluczem 17mm obracamy wałem (w kierunku dokręcania śruby, nie kręcimy w stronę odwrotną gdyż mogłoby spowodować to przeskoczenie paska rozrządu!!), ewentualnie wrzucamy 5-ty bieg i przepychamy auto do żądanego położenia wału.
W tym momencie możemy przystąpić do regulacji zaworów mając 2 możliwe sytuacje - podnosimy ręką dźwigienki zaworów i sprawdzamy na których jest luz a które są zamknięte.
Sytuacja 1. Koniec suwu sprężania w cylindrze 1 - o czym poinformuje nas luz na 1 i 2 zaworze dolotowym oraz 1 i 3 wylotowym - przystępujemy do regulacji tych zaworów.
Sytuacja 2. Koniec suwu wylotu w cylindrze 1 - luz na 3 zaworze dolotowym i 2 zaworze wylotowym.
Jeżeli wystąpiła któraś z dwóch opcji to znaczy że wszystko jest ok i możemy regulować, jeżeli jest inaczej i nie masz nadal pewności które zawory kiedy regulować to skorzystaj z innego forumowego poradnika ;)W przypadku wystąpienia sytuacji nr 1 i wyregulowaniu wymienionych zaworów obracamy wałem korbowym o 360 stopni ponownie ustawiając znak koła pasowego na zero stopni i wykonujemy regulację dla zaworów z sytuacji nr 2 (lub odwrotnie).
Regulujemy w sposób widoczny na zdjęciach - przytrzymujemy śrubę regulacyjną płaskim śrubokrętem i odkręcamy nakrętkę kontrującą, śrubą regulujemy luz podkładając właściwy szczelinomierz a następnie dokręcamy nakrętkę blokując śrubokrętem śrubę regulacyjną. Szczelinomierz powinien ciasno wchodzić w szczelinę - ja dla pewności podkładam czasem minimalnie większy szczelinomierz i sprawdzam czy się nie przeciśnie między dźwigienkę a zawór.
Nakrętkę kontrującą należy dokręcać z siłą 15-20 Nm jednak w praktyce użycie klucza dynamometrycznego może być trudne.. bo jak wtedy przytrzymamy śrubę regulacyjną? Ja dokręcam z wyczuciem do oporu.
Pokrywę zaworów dokręcamy na krzyż z siłą 9-12 Nm.
Zakładamy puszkę filtra powietrza, robota skończona :)ps. Cylinder nr 1 to cylinder najbliżej rozrządu. Zawory 1,2,3 przyporządkowane są cylindrom 1,2,3.
-
Ładny, przystępny opis wraz z dobrymi zdjęciami - świetna robota, Pacior. :-)
Dodałem do Linkowni. :-) -
@pacior powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:
Pokrywę zaworów dokręcamy na krzyż z siłą 9-12 Nm.
Do tego potrzebny klucz dynamometryczny o którym nie wspomniałeś 😛
-
@Jaco- powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:
@pacior powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:
Pokrywę zaworów dokręcamy na krzyż z siłą 9-12 Nm.
Do tego potrzebny klucz dynamometryczny o którym nie wspomniałeś 😛
ale o sile dokręcenia napisałem ;)
nie każdy ma klucz, najważniejsze by dokręcić równomiernie i nie za mocno bo przy kolejnej próbie odkręcania pokrywy może być problem..Leo Dzięki :) Teraz mamy na forum opisane 2 różne metody i więcej osób zdecyduje się na samodzielną regulację, a ta jest ważna dla prawidłowej pracy silnika, ssania, itd..
-
@pacior powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:
nie każdy ma klucz,
Dokładnie i jak ja regulowałem zawory w Tico sugerowałem się książką. A śruby oczywiście dokręcałem z wyczuciem.
-
-
@pacior powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:
foto-poradnik to najlepsze rozwiązanie
Używam zawsze o ile jest dostępny do rozbierania telefonów.
-
@pacior powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:
@Jaco- powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:
@pacior powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:
Pokrywę zaworów dokręcamy na krzyż z siłą 9-12 Nm.
Do tego potrzebny klucz dynamometryczny o którym nie wspomniałeś 😛
ale o sile dokręcenia napisałem ;)
nie każdy ma klucz, najważniejsze by dokręcić równomiernie i nie za mocno bo przy kolejnej próbie odkręcania pokrywy może być problem..Jakby ktoś chciał to na najbliższego spota mogę wziąć klucz 6-30 Nm, zakres jak raz pasuje. Ktoś inny weźmie szczelinomierz (ja nie mam) i możemy wyregulować zawory, jeśli ktoś potrzebuje.
-
@drzonca powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:
@pacior powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:
@Jaco- powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:
@pacior powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:
Pokrywę zaworów dokręcamy na krzyż z siłą 9-12 Nm.
Do tego potrzebny klucz dynamometryczny o którym nie wspomniałeś 😛
ale o sile dokręcenia napisałem ;)
nie każdy ma klucz, najważniejsze by dokręcić równomiernie i nie za mocno bo przy kolejnej próbie odkręcania pokrywy może być problem..Jakby ktoś chciał to na najbliższego spota mogę wziąć klucz 6-30 Nm, zakres jak raz pasuje. Ktoś inny weźmie szczelinomierz (ja nie mam) i możemy wyregulować zawory, jeśli ktoś potrzebuje.
A ja mam nową uszczelkę w zapasie :) jakby się dobrze rozreklamować to możemy mieć kilkadziesiąt Tico na spocie :D
-
@drzonca powiedział w Regulacja zaworów w Tico (wersja uproszczona).:
Jakby ktoś chciał to na najbliższego spota mogę wziąć klucz 6-30 Nm, zakres jak raz pasuje. Ktoś inny weźmie szczelinomierz (ja nie mam) i możemy wyregulować zawory, jeśli ktoś potrzebuje.
Klucz weź, proszę - chętnie wezmę do ręki i obejrzę. ;-)
Co do regulacji zaworów - najlepiej jest robić to na zupełnie zimnym silniku, który ładne parę godzin postoi i równomiernie ostygnie (np. przez całą noc). -
Ja mam szczelinomierz ale mnie nie będzie . Po 20 maja może.
-
@pacior
Dobry poradnik. Bardzo dobrej jakości zdjęcia i adekwatne do przeprowadzanych czynności. Zakładając, że nie każdy ma wymienione wyżej książki dobrze byłoby dla lepszej przejrzystości uzupełnić pierwszą fotografię o oznaczenia zaworów jak w książce Trzeciaka (zawory ssące: ZS-1, ZS-2, ZS-3, zawory wydechowe: ZW-1, ZW-2, ZW-3).