wyciek płynu chłodniczego



  • ucieka mi płyn chłodniczy, ale ubytki nie są jakieś ogromne, aczkolwiek ciężko mi przytoczyć kiedy ostatnio dolałem pół litra i znowu zbiornik wyrównawczy pusty jest.
    Nie widać plam pod autem.
    Jakie są najgorsze miejsca że ucieka troszeczkę a tego nie widać, kojarzy mi się coś trójnik w okolicach skrzyni (tutaj gdzieś w którymś wątku o tym było że ciężko dostęp tam jest). Ale jakie jeszcze mogą inne miejsca?


  • Admin

    U mnie przez długi czas uciekał na dolnym króćcu chłodnicy. Nie było widać za bardzo... bo jest tam ciemno, uciekało raczej spodem króćca, ciekło na czarną belkę, a zanim spłynęło na ziemię - zdążyło na belce wyschnąć. Zorientowałem się dopiero dokładnie przyglądając się (z latarką) belce, bo zauważyłem nieco ciemniejszą strużkę.
    Po założeniu dobrej opaski i kombinacjach, żeby ją mocno zacisnąć - ustąpiło. Ale jest tam kiepski dostęp: tylko od góry, długim śrubokrętem. I ciasno.


  • Moderator

    @smisnykolo
    Brałbym pod uwagę również samą chłodnicę, wymieniałem już 2 razy



  • U mnie właśnie cieknie z trójnika,który jest ładnie schowany. Przez ostatnie 2-3miesiące straciłem 2litry płynu. Jak było zimno to ciekło bardzo mocno, do tego stopnia, że po przyjeździe było widać na drodze wyciek. Teraz jak się ociepliło to widzę, że ubytek jest minimalny. Poczekam tylko na wiosnę i wymienię uszczelkę która kosztowała mnie 0,5zł :)

    Obejrzyj wszystkie połączenia przewodów gumowych, chłodnicę i ten nieszczęsny trójnik. Ja w akcie desperacji ściągałem już obudowę rozrządu i sprawdzałem, czy tam wycieków nie ma. (Pompa oryginalna 120tyś km) Mnie się udało zlokalizować wyciek z trójnika dopiero na kanale:/



  • @tom83ek
    Był niedawno wątek na temat wycieków płynu chłodniczego z instalacji. Jak w nim pisałem miałem przez dłuższy czas problem z znalezieniem miejsca wycieku. Dopiero przy okazji wymiany alternatora okazało się, że mam dosyć spory wyciek na połączeniu węża z trójnikiem (poz. 15 na rysunku). Element ten przykręcony jest do kadłuba silnika z tyłu, u dołu w trudno widocznym i dostępnym miejscu. Ogólnie jeżeli wyciek jest duży to powinien być widoczny od razu, jeżeli jest mały to dopiero po dłuższym czasie wyciekający płyn pozostawia biało - niebiesko - zielony ślad (takiego koloru nalot powstaje przynajmniej w przypadku płynu Petrygo Orlenu jaki stosuję).

    0_1488358524583_wycieki.jpg

    Do sprawdzenia:

    • połączenia elementów przedstawione na rysunku (np. ja miałem wyciek na połączeniu węża za rurą 16 z króćcem trójnika 15 - dokręcenie opaski na wężu rozwiązało problem, innym razem wyciek był na połączeniu węża dolnego chłodnicy 17 z chłodnicą 1 - w tym przypadku wymieniłem wąż bo był już stary - zbyt twardy aby uzyskać szczelność przez zwykłe dokręcenie opaski)

    0_1488358830668_wyciek z trójnika.jpg

    • chłodnica (wymieniałem chłodnicę dotychczas jeden raz po 15 latach eksploatacji z powodu małego wycieku na lamelach)
    • nagrzewnica (tu wyciek jest mniej prawdopodobny niż z chłodnicy - do dziś po 19 latach użytkowania i przebiegu 225 tyś km nie miałem z nią żadnego problemu - no może tylko nieznacznie spadła skuteczność grzania)
    • element woskowy w gaźniku (miałem wyciek z trzpienia elementu - wymieniłem element po 18 latach eksploatacji i przebiegu 215 tyś km))
    • pompa wody (u mnie: uszkodzenie uszczelnienia wałka - wyciek widoczny przez otwór kontrolny (sygnalizujący wyciek) pompy - pierwsza wymiana pompy po 18 latach eksploatacji i przebiegu 212 tyś km)

    0_1488321134708_wyciek z pomy 1.JPG

    0_1488321171982_wyciek z pompy_2.jpg

    0_1488322790988_otw pompy.jpg

    • uszczelka pod głowicą - wyciek płynu chłodniczego z kanałów chłodzenia silnika przez uszkodzoną uszczelkę do cylindra (nie widoczny) i mało prawdopodobny na zewnątrz kadłuba (widoczny), usterka raczej rzadka - ja nie miałem jeszcze tego przypadku
    • uszczelka między głowicą silnika a korpusem 10 mocowania pompy paliwa i aparatu zapłonowego - wyciek mało prawdopodobny chyba, że element ten był demontowany

    0_1488484346054_wlot płynu chłodniczego.jpg

    • podłączenie ogrzewania reduktora z instalacji chłodzenia silnika jeżeli samochód posiada instalację gazową


  • Panowie
    Przy okazji chciałem zapytać, które zaznaczone na zdjęciu kadłuba silnika Tico kanały są od chłodzenia silnika a które od smarowania osprzętu głowicy? Którym kanałem dopływa do głowicy olej a którym (którymi) powraca do miski olejowej?

    Nie ulega wątpliwości, że:

    • otwory oznaczone literą A to osiem otworów gwintowanych na śruby do przykręcenia głowicy do kadłuba silnika
    • otwory oznaczone literą B to dwanaście otworów 'fasolowych" do chłodzenia trzech cylindrów silnika

    0_1488372378642_kadłub silnika_3.jpg


  • Moderator

    @ryszard
    Kanał olejowy do głowicy jest jeden i to ten oznaczony literą K
    Niestety miałem przyjemność zaglądać tam niegdyś :P



  • @pacior
    Rozumiem tylko tym jednym kanałem K doprowadzony jest olej do smarowania pracujących elementów głowicy - w tym miejscu otwór w uszczelce pod głowicę jest wzmocniony metalowym, miedzianym pierścieniem co by się zgadzało.

    0_1488458912086_uszczelka głowicy.jpg

    Wobec tego którym kanałem w kadłubie powraca olej do miski?

    PS
    Jak oglądałeś uszczelkę po zdjęciu głowicy to zauważyłeś na niej jakieś ślady zniszczenia a jeśli tak to w którym miejscu?



  • Nie mam luzem głowicy a i dziś pogoda nie sprzyja aby odkręcać pokrywę głowicy i zobaczyć gdzie znajdują odpływy oleju ale znalazłem w sieci zdjęcia głowicy które wyjaśniają które kanały w kadłubie silnika do czego służą.
    Na pierwszym zdjęciu widać dobrze niektóre otwory kanałów odpływowych oleju z głowicy.
    0_1488485167310_głowica_odpływy.jpg

    Drugie zdjęcie głowicy chyba wszystko wyjaśnia (ciemne brunatne plamy przepracowanego oleju w kanałach olejowych i jasno brązowe plamy płynu chłodniczego, możliwe, że zanieczyszczonego olejem w kanałach na płyn chłodniczy)

    0_1488485413272_głowica_1.jpg

    Tak więc:

    • Bx12, Cx4, J, L, M,N to kanały kadłuba przez które płynie płyn chłodniczy z głowicy
    • D, E, F, G, H, I to kanały odpływowe oleju z głowicy.
    • kanał K to jedyny kanał dostarczający olej do smarowania ruchomych elementów głowicy.

    Parząc na kanały kadłuba i budowę uszczelki pod głowicę widać, że jeżeli uszczelka zostanie przerwana na całej szerokości aż na zewnątrz w strefie między kanałami to tylko spaliny będą wydostawać się na zewnątrz. Jeżeli uszczelka przerwana zostanie aż do zewnątrz w strefie kanału chłodniczego to płyn chłodniczy będzie wydostawał się na zewnątrz (w fazie sprężania) lub do cylindra (w fazie rozprężania).
    Ale chyba najczęściej uszczelka przerywa się tylko do kanału chłodzącego i olej penetruje do płynu chłodniczego w fazie sprężania a w fazie rozprężania odwrotnie: płyn chłodniczy przedostaje się do oleju.



  • W zeszłym roku wyminiałem w nowszym Tico z 2000 r płyn chłodniczy. Mając spuszczony płyn zdemontowałem dolny i górny przewód chłodnicy aby uzyskać lepszy dostęp do śrub mocujących rozrusznik i wymontować go do konserwacji przy tej okazji. Po zmontowaniu i napełnieniu płynem ukladu chłodniczego okazało się po wykonaniu kilkusetkilometrowej trasy, że ubywa dużo płynu chłodniczego. Dokręciłem wszystkie opaski węży - niestety nie udało się całkowicie wyeliminować wycieków. Nadal wyciekał płyn na opasce nałożonej na górny króciec chłodnicy. Dalsze dokręcenie opaski groziło pęknieciem plasikowego króćca. Postanowiłem niepodawać się i nie zmieniać od razu węża na nowy. Opaskę podałem formowaniu kołowego kształtu na sztywnej stalowej instalacyjnej rurce 1". Po tej operacji udało się uzyskać szczelność połączenia przy umiarkowanej sile zaciśnięcia opaski.

    Nadawanie ściśle kołowego kształtu sztywnej opasce ze stali nierdzewnej przez zaciśnięcie na rurze i doklepywanie młotkiem.
    0_1491117964562_formowanie opaski.JPG


Log in to reply