Oryginalne części do Tico - co dalej?



  • Poruszam ten temat bo coraz trudniej znaleźć oryginalne części do Tico. Na początku oryginalne części dystrybuowało Daewoo Motor. Umieszczano je w charakterystycznych opakowaniach:

    • kartonowych Daewoo Public Motors
      0_1482437893836_Daewoo Public Motor.JPG
    • kartonowych Daewoo Motor Co. Ltd.
      0_1482439291989_Daewoo_pudełko.JPG
    • foliowych Daewoo Motor Co. Ltd.
      0_1482439385770_Daewoo folia.JPG

    Po upadku Daewoo Motor i jego przejęciu w 2002 r. przez General Motors (GM) dystrybucję oryginalnych części kontynuowało GM Daewoo Auto & Technology (w skrócie GM DAT). Są to części jakości zgodnej z tymi jakie trafiały na pierwszy montaż do fabryk produkujących Tico. Części były umieszczane w charakterystycznych opakowaniach:

    • kartonowych GM Daewoo Auto & Technology
      0_1482441826677_DAT.JPG
    • kartonowych GM Korea Company
      0_1482439524144_DAT_1.JPG
      0_1482439754682_DAT_2.JPG

    Poszukując oryginalnych części na wymianę (np. w Autoparts - spółce powiązanej z FSO, w internecie) zauważyłem w ostatnich latach, że części tych zaczyna brakować. Wygląda na to jakby GM DAT zaprzestało zamawiać części u producentów i obecnie wyprzedawane są zapasy magazynowe albo wręcz GM zlikwidowało GM DAT. Czy ktoś wie czy i ewentualnie kiedy GM DAT zaprzestało dystrybucji oryginalnych części do Tico? Jak pozyskiwać dalej oryginalne części? Moim zdaniem trzeba ustalić producentów części dla Daewoo Motor i GM DAT. Np. udało mi się ustalić, że firma Sangsing Brake (dawniejsza nazwa Sangsing Brake Industry - SBI) była dostawcą szczęk hamulcowych dla Daewoo Motor. Firma ta w dalszym ciągu produkuje szczęki i klocki hamulcowe, w tym do Tico pod własną marką Hi-Q. Warto więc w tym wątku utworzyć listę producentów oryginalnych części aby wśród obecnie dostępnych na rynku móc odróżnić oryginalne od kiepskiej jakości zamienników (choć są od tej reguły wyjątki np. opony Dębica, filtry Filtron). Ze znanych mi producentów:

    1. Sangsing Brake Industry (obecnie: Sangsig Brake) - klocki, szczęki hamulcowe - do kupienia w Polsce
    2. Delco Remy - rozrusznik
    3. Delkor - akumulatory
    4. Kumho, Hankook - opony
    5. Poong Sung - cewka zapłonowa, pompki spryskiwaczy, napęd przednich wycieraczek, sygnał dżwiękowy
    6. Dong Yang - napęd przednich wycieraczek, siłowniki centralnego zamka,
    7. Chempion - świece
    8. NGK - świece
    9. Mando - kopułka, palec rozdzielacza, aparat zapłonowy
    10. Han Glas - szyby
    11. Dae Dong - zaworek PCV
    12. Koje Industry Co. - wiązki elektryczne
    13. Gates - pasek rozrządu, pasek alternatora
    14. Sam Lip - reflektory, lampy tylne zespolone
    15. Samdo - lampy przednich kierunkowskazów, lampy bocznych kierunkowskazów, lampa oświetlenia wnętrza, lampa światła wstecznego, lampa tylna przeciwmgielna
    16. Yoon Young Co. Ltd. - felgi
    17. Hankook - opony
    18. GMB (japoński producent) - pompa wody
    19. GMB - rolka napinacza paska rozrządu
    20. .......

    Listę tę w miarę pozyskiwania nowych informacji będę uzupełniał (przez edycję tego postu). Jeśli ktoś zna innych niż już wymienionych na liście producentów części na pierwszy montaż do Tico niech da znać.

    Na koniec czy ktoś wie co oznacza skrót DAC umieszczany na wielu oryginalnych częściach Daewoo Motor (m. innymi na: zaciskach hamulcowych, klockach, osłonach gumowych przegubów, końcówkach drążków kierowniczych)? Mam pewne przypuszczenia ale nie jestem pewien.


  • Moderator

    Bardzo ciekawy temat, dotąd nie zastawiałem się nad tym. Zacytuję Panią z Autoparts "nie zamawiamy, wyprzedajemy to co jest na magazynie".
    DAC to chyba jeden z producentów części.

    Sporo części do Tico czy Matiza odziedziczył Chevrolet, niestety wycofał się z rynku stąd nasze problemy.



  • W tej chwili popularnym zamiennikiem, który rzekomo jest zbliżony do oryginału (nie wiem pod jakim względem - naklejki są faktycznie podobne) jest KAP - Korea Auto Parts. Tak mi powiedzieli w hurtowni, która sprowadza części z Korei, np dla Fox Rzeszów :)



  • @pacior powiedział w Oryginalne części do Tico - co dalej?:

    Bardzo ciekawy temat, dotąd nie zastawiałem się nad tym. Zacytuję Panią z Autoparts "nie zamawiamy, wyprzedajemy to co jest na magazynie".

    Potwierdzam, w Autoparts "puchy" jeżeli chodzi o części do Tico - wyprzedają resztki. Przenieśli kiedyś duży sklep z dużym magazynem z ul. Kotsisa 2/4 do małego (w porównaniu do poprzedniego) utworzonego warsztatu napraw na terenie FSO przy ul. Jagielońskiej 92. Liczny kiedyś personel sklepowy pozwalniali.

    DAC to chyba jeden z producentów części.

    Może ktoś jeszcze się wypowie

    Sporo części do Tico czy Matiza odziedziczył Chevrolet, niestety wycofał się z rynku stąd nasze problemy.

    Nigdy nie kupowałem w sklepach / salonach / serwisach Chevroleta. Możesz podać jakiś sklep/salon/serwis Chevroleta w Warszawie, w którym kupowałeś części do Tico. Na stronie Chevrolet Polska wyczytałem, że GM zaprzestał sprzedawać samochody marki Chevrolet w Europie ale deklarują kontynuację sprzedaży części zamiennych przez 10 lat od zakończenia sprzedaży samochodów. Produkcja Tico zakończyła się w FSO na wiosnę 2001 r. więc chyba nie będą sprowadzać nowych części do Tico co najwyżej wyprzedawać zapasy magazynowe.


  • Moderator

    @ryszard powiedział w Oryginalne części do Tico - co dalej?:

    Nigdy nie kupowałem w sklepach / salonach / serwisach Chevroleta. Możesz podać jakiś sklep/salon/serwis Chevroleta w Warszawie, w którym kupowałeś części do Tico. Na stronie Chevrolet Polska wyczytałem, że GM zaprzestał sprzedawać samochody marki Chevrolet w Europie ale deklarują kontynuację sprzedaży części zamiennych przez 10 lat od zakończenia sprzedaży samochodów.

    Przykładu Ci niestety nie podam, ale np. oryginalne przeguby zewnętrzne do Sparka są identyczne jak te do Tico/Matiza. Ja kupowałem takie u gościa z allegro, który ma swój "magazyn" u mnie w Legionowie.

    Za przeguby dałem po 35zł i trzymają się już 70kkm.

    ps. to on http://allegro.pl/przegub-zewnetrzny-daewoo-tico-matiz-spark-orginal-i5968413483.html widzę że cenę podbił



  • @pacior
    Dzięki za namiar na przeguby zewnętrzne półosi napędowych i informację, że pasują od Sparka do Tico - przyda się na przyszłość. Są to rzeczywiście oryginalne przeguby o czym świadczą chociażby opaski ze stali nierdzewnej firmy Oetiker. Na pewno posłużą długo bo osłona przegubu oryginalnego jest wykonana z gumy bardzo dobrej jakości. Ja jeżdżę jeszcze na zamontowanych przez fabrykę przegubach (przebieg ok. 220 tyś. km, 18 lat eksploatacji), nie pamiętam czy zmieniałem gumowe osłony.


  • Moderator

    Szacun za fotki :) Tego pierwszego wzoru nigdy nie widziałem.

    ps. ja pakiet listew miałem w takim



  • @pacior

    @pacior powiedział w Oryginalne części do Tico - co dalej?:

    Szacun za fotki :) Tego pierwszego wzoru nigdy nie widziałem.

    ps. ja pakiet listew miałem w takim

    Zdarzało się bardzo rzadko, że Daewoo Motor dystrybuowało części oryginalne w nietypowych opakowaniach. Przykład na zdjęciu.
    0_1482487757909_Miłorząb.JPG
    W tym pudełku umieszczono oryginalną (DAC) przekładnię kierowniczą kompletną. Tu znak firmowy Daewoo (miłorzębu) na pudełku świadczy o oryginalności zapakowanej do niego części.


  • Moderator

    @ryszard a czy kojarzysz oznaczenie JC? Kiedyś chyba na forum próbowaliśmy je rozgryźć podczas poszukiwań oryginalnych pompek paliwa.



  • @pacior
    Cytat z archiwalnego ogłoszenia firmy Potak zamieszczonego na Allegro:

    "Pompa paliwa + uszczelka do Daewoo Tico
    Oferowana część to oryginalny produkt General Motors.
    Oryginalny kod towaru: 94581766 / 15100A78B00-000
    Uwaga! Oryginalne pompy GM mają wytłoczony numer katalogowy oraz oznakowanie Jc (producenta odlewu)."

    0_1482491770047_pompa_1.jpg
    0_1482491799962_pompa_2.jpg

    Niestety jak dotąd nie udało mi się ustalić jaka firma produkowała pompy paliwa dla Daewoo Motor oraz jaka jest nazwa producenta odlewów do tych pomp (oznaczenie na odlewach Jc).
    Poszukiwałem tej oryginalnej pompy ale bezskutecznie - u głównych sprzedawców części do Tico w Polsce zostały już wyprzedane.



  • @ryszard powiedział w Oryginalne części do Tico - co dalej?:
    Poszukując oryginalnej pompy paliwa znalazłem takie ogłoszenie na Allegro:
    http://allegro.pl/pompa-paliwa-daewoo-tico-korea-gwarancja-2-lata-i6036124765.html

    Cytat z ogłoszenia:
    " Przedmiotem aukcji są fabrycznie nowe pompy paliwa do samochodów marki Daewoo Tico.
    Pompa jest kompletna z dwoma uszczelkami i pasuje do wszystkich wersji Tico.
    Produkt ORYGINALNY KoMoKo KOREA - 2 lata gwarancji !!!
    Proszę zwrócić uwagę, że jako nieliczni nie wstydzimy pokazać na zdjęciu opakowania pompy z etykietą, która potwierdza jej pochodzenie - to nie jest pseudo Korea z CHIN !!!
    Numer katalogowy: 15100A78B00-000
    Producent: KoMoKo (Korea)
    Jakość: 1
    Gwarancja: TAK 2 lata
    Opakowanie: ORYGINALNE
    WYPRZEDAŻ - OSTATNIE SZTUKI !!! WIĘCEJ NIE BĘDZIE !!!
    Cewki są renomowanej KOREAŃSKIEJ firmy KoMoKo (dawniej dostawca Daewoo) !!!"

    0_1482665648764_pompa paliwa Komoko.jpeg

    Czy ktoś zna tą firmę KoMoKo? Problem w tym, że nie mogę znaleźć takiej firmy w internecie. W dzisiejszych czasach każda szanująca się firma ma stronę internetową. Trudno więc zweryfikować przedstawioną w ogłoszeniu informację co do tej firmy, że była dostawcą Daewoo.


  • Admin

    @ryszard powiedział w Oryginalne części do Tico - co dalej?:

    Czy ktoś zna tą firmę KoMoKo? Problem w tym, że nie mogę znaleźć takiej firmy w internecie. W dzisiejszych czasach każda szanująca się firma ma stronę internetową. Trudno więc zweryfikować przedstawioną w ogłoszeniu informację co do tej firmy, że była dostawcą Daewoo.

    Nazwa "KoMoKo" nasuwa mi skojarzenia z nazwą "Kamoka" - chodzi o firmę produkującą przeguby zewnętrzne półosi. Pamiętam, że Miecho wymieniał kiedyś przegub firmy o takiej nazwie.
    Ponieważ w obu przypadkach (pompa i przegub) chodzi o metalowe części, może warto pójść tym tropem?

    PS. Ten przegub "Kamoka" chyba nie wytrzymał u kolegi zbyt długo... ;-) Ale najlepiej, żeby się Miecho wypowiedział.



  • Nie słyszałem o formie komoko, google też nic nie mówi. A firma kamoka to nieporozumienie, zwyczajny szajs. Cena tej pompy zachęcająca, lepszy chyba zamiennik koreański niż chiński. Nie wiem, skąd sprzedawca ma informacje na temat dostawcy pomp dla Daewoo.


  • Moderator

    Przypomina mi się jak sprzedawca wcisnął mi pompę wody 'made in japan' :D
    Oczywiście napis z pudełka nie miał nic wspólnego z rzeczywistością (czego byłem pewny już w trakcie zakupu). Towar finalnie był z Chin.



  • @leo
    Kamoka to marka utworzona przez polską firmę zajmującą się dystrybucją części. Od znajomego sprzedawcy dowiedziałem się, że zamawiają części głównie w chińskich fabrykach. To samo robi niemiecka firma Denckermann i jest to wg niego ta sama półka. Przymierzałem się do zakupu tylnych amortyzatorów do Tico marki Kamoka ale jak się dowiedziałem od znajomego i od was jakiej jakości towar sprzedają to widzę, że dobrze, że ich jeszcze nie kupiłem.


  • Moderator

    Jak masz parę złoty więcej to tylne amortyzatory weź Kayaby. Dawali je na pierwszy montaż do mojego Mk1 30 lat temu.. w tym roku je wymieniłem, znów na Kayaby ;)



  • @pacior
    Tak Kyb jest to znany, prawdziwy (tj. mający maszyny a nie tylko biurka) producent części w odróżnieniu od takich pseudo producentów jak Kamoka czy Denckermann. Jeżeli chodzi o Denckermanna to warto przeczytać ciekawy artykuł na jego temat:
    http://www.motoreplika.pl/porady/denckermann-niemiecka-jakosc-czy-chinska-tandeta
    Oprócz amortyzatorów KYB-a myślę jeszcze o amortyzatorach oryginalnych zamontowanych przez fabrykę - pomimo sporego przebiegu 220 tyś kilometrów amortyzatory mają się nie najgorzej w moim 18 - to letnim Tico:

    • tylny lewy amortyzator jest całkiem niezły (53 % skuteczności),
    • tylny prawy niestety już słaby, do wymiany (26 % skuteczności)
    • przedni prawy bardzo dobry (81 % skuteczności)
    • przedni lewy dobry (73 % skuteczności)

    To według mnie niezły wynik i chyba dobra alternatywa dla KYB-ów. Ile u ciebie wytrzymały amortyzatory KYB-a?
    Zastanawiam się czy amortyzatory mogły być dostarczane na pierwszy montaż przez firmę Delphi, choć patrząc na nalepkę przedniego amortyzatora trudno powiedzieć co to za producent. Znajduje się na niej nie znany mi znak firmowy w formie litery "K" z dopiskiem "under license of BOGE".

    0_1482699827603_amortyzator przedni.JPG



  • Nie wiem co to za firma, ale z naklejki wynika, że są robione na licencji BOGE. Więc możesz szukać amortyzatorów BOGE, ale raczej ciężko będzie znaleźć.
    W katalogu znalazłem takie coś:
    0_1482704394565_Zrzut ekranu w 2016-12-25 23-19-19.png
    Ale łatwiej można znaleźć amortyzatory Sachs (którzy ponoć należą do BOGE): http://www.autodoc.pl/czesci-zapasowe/amortyzator-10221/daewoo/tico/tico-kly3/4575-0-8?sort_supplier[]=sachs


  • Admin

    @ryszard powiedział w Oryginalne części do Tico - co dalej?:

    Oprócz amortyzatorów KYB-a myślę jeszcze o amortyzatorach oryginalnych zamontowanych przez fabrykę - pomimo sporego przebiegu 220 tyś kilometrów amortyzatory mają się nie najgorzej w moim 18 - to letnim Tico:

    • tylny lewy amortyzator jest całkiem niezły (53 % skuteczności),
    • tylny prawy niestety już słaby, do wymiany (26 % skuteczności)
    • przedni prawy bardzo dobry (81 % skuteczności)
    • przedni lewy dobry (73 % skuteczności)

    Proponuję Ci, Ryszard, żeby nie sugerował się wcale tymi wynikami ze stacji diagnostycznej (bo chyba stamtąd pochodzą). Są one mało wiarygodne - temat wałkowany kilka razy na forum:

    • u kogoś nóweczki amorki, świeżo zamontowane, wypadały tragicznie na badaniu;
    • te same amortyzatory po przebiegu kilkudziesięciu tys. km zyskiwały na jakości tłumienia... :-)
    • niemalże wszyscy diagności albo nie potrafią, albo nie chcą badać amortyzatorów zgodnie z zasadami - dotyczy to chociażby konieczności obciążania tylnej kanapy (kiedyś Sharky zgłębiał sprawę); badanie nieobciążonego auta jest nic niewarte;
    • Tico w ogóle jest trudne do zbadania ze względu na swoją masę i wielkość - i to wielu diagnostów bierze pod uwagę.

    Ogólnie: przed wymianą lepiej kierować się własnymi odczuciami, a do tego najlepiej jest poprosić kogoś "kumatego", z doświadczeniem, o diagnozę podczas jazdy. Ja trzymam się poniższych zasad:

    • jeśli tył zbytnio skacze na nierównościach (zmniejszone tłumienie) - wymienić tylne amortyzatory;
    • podobnie z przodem, tu dochodzi niebezpieczeństwo utraty precyzji kierowania - choć przód wytrzymuje zwykle dłużej, bo ciągle jest w podobnym stopniu obciążony (silnik i kierowca, czasem dojdzie pasażer);
    • jeśli któryś amortyzator traci olej - czyli wyraźnie widać na nim ślady wycieku - do wymiany obydwa na tej samej osi (no chyba, że były wymienianie niedawno, tak do 15-20 tys. km - wtedy można rozważyć wymianę tylko jednego).

    Moje tico: wymiana tylnych (wraz ze sprężynami) po 8 latach i 120 kkm przebiegu - nieobciążony tył już trochę tańczył, można było jeździć jeszcze trochę, ale musiałem wymienić przerdzewiały bak - miałem dobry dostęp i nowe amortyzatory KYB w pogotowiu, więc też przy okazji zmieniłem. Przód od nowości fabryczny (prawie 19 lat, 192 kkm). Diagności nie mają uwag przy corocznych przeglądach.

    A żeby nie było całkiem OFF TOPIC: paręnaście lat temu w którymś samochodzie składanym w PL - bodajże właśnie w Tico - zaczęto montować amortyzatory Delphi. Ponieważ jednak wiele aut wracało do ASO na wymianę tych amorków w ramach gwarancji, zrobiło się o tym głośno; ponoć lepiej omijać.



  • @leo powiedział w Oryginalne części do Tico - co dalej?:

    Proponuję Ci, Ryszard, żeby nie sugerował się wcale tymi wynikami ze stacji diagnostycznej (bo chyba stamtąd pochodzą). Są one mało wiarygodne - temat wałkowany kilka razy na forum:

    • u kogoś nóweczki amorki, świeżo zamontowane, wypadały tragicznie na badaniu;
    • te same amortyzatory po przebiegu kilkudziesięciu tys. km zyskiwały na jakości tłumienia... :-)
    • niemalże wszyscy diagności albo nie potrafią, albo nie chcą badać amortyzatorów zgodnie z zasadami - dotyczy to chociażby konieczności obciążania tylnej kanapy (kiedyś Sharky zgłębiał sprawę); badanie nieobciążonego auta jest nic niewarte;
    • Tico w ogóle jest trudne do zbadania ze względu na swoją masę i wielkość - i to wielu diagnostów bierze pod uwagę.

    Ogólnie: przed wymianą lepiej kierować się własnymi odczuciami, a do tego najlepiej jest poprosić kogoś "kumatego", z doświadczeniem, o diagnozę podczas jazdy. Ja trzymam się poniższych zasad:

    • jeśli tył zbytnio skacze na nierównościach (zmniejszone tłumienie) - wymienić tylne amortyzatory;
    • podobnie z przodem, tu dochodzi niebezpieczeństwo utraty precyzji kierowania - choć przód wytrzymuje zwykle dłużej, bo ciągle jest w podobnym stopniu obciążony (silnik i kierowca, czasem dojdzie pasażer);
    • jeśli któryś amortyzator traci olej - czyli wyraźnie widać na nim ślady wycieku - do wymiany obydwa na tej samej osi (no chyba, że były wymienianie niedawno, tak do 15-20 tys. km - wtedy można rozważyć wymianę tylko jednego).

    Tak wyniki są z corocznego obowiązkowego badania technicznego pojazdu na stacji diagnostycznej, z grudnia tego roku. W trakcie badania amortyzatorów, w samochodzie siedział tylko diagnosta, tył nie był dodatkowo niczym obciążony. Powiem tak: zasugerowałem się tymi wynikami i zamierzałem wymienić tylne amortyzatory, ale odnosząc się do symptomów, którymi się kierujesz przy wymianie amortyzatorów to ja takowych nie zauważam u siebie. Zakup tylnych amortyzatorów jednak mam w planie, bo kiedyś trzeba będzie je wymienić ale na razie wstrzymam się jeszcze z ich wymianą bo nie jest tak źle.


Log in to reply