Co dziś dłubałem w tico? (2015)
-
-
Normalnie poszedłem
do sklepu i zamówiłem.Ja u Kuźmiuka w Lublinie od 2 miesięcy zamawiam. Sprzedał mi 3 nadkola, obiecał, że jedno sprowadzi i jak dotąd mam stare
-
Kilka dni temu zaczęły zanikać światła mijania. Kilka włączeń, za każdym razem coraz gorzej, aż w końcu zero "krótkich".
Temat mi znany - zdjąłem więc kierownicę, rozebrałem przełącznik. Myślałem, że znów styki nadpalone i warto jednak będzie zamontować przekaźnik - jednak nie, przed laty zakonserwowałem kompleksowo przełącznik (czyszczenie i smarowanie styków, smarowanie ruchomych plastików) nie smażą się. Styki się po prostu przecierają (na dwóch widać wyraźne stopnie) i brakuje połączenia.
Wyjąłem blaszkę łączącą na suwaku, podpiłowałem blokadki, żeby blaszka bardziej wystawała i "łapała" styki, nasmarowałem, złożyłem. Wszystko działa znowu.
Ech... Tico jest jak ta Wańka-wstańka.PS. Przy okazji postanowiłem sprawdzić napięcia na żarówkach, żeby przekonać się bardziej do kwestii dołożenia przekaźnika . No i wyjąłem żarówkę. A przy wyjmowaniu (delikatnym) pękł żarnik od "krótkich"... Ciekawa sprawa: żarówki jeżdżą od 10 lat i nic im nie było, a szlag jedną trafił podczas wyjmowania.
-
Ja u Kuźmiuka w
Lublinie od 2 miesięcy zamawiam. Sprzedał mi 3 nadkola, obiecał, że jedno sprowadzi
i jak dotąd mam stareMoże zadatku nie dajesz
A tak na poważnie to trochę ten twój sklep leci sobie w kulki.
Ja będąc w Żelechowie zaszedłem do sklepu motoryzacyjnego (kupuję w nim od czasu do czasu) i zapytałem o nadkole. Sprzedawca powiedział że na następny dzień będzie miał. Cena 20zł. Więc dałem 10 zł zadatku , dostałem kartę o tej info z pieczątką i na drugi dzień sąsiad który jeździ do pracy w Garwolinie odebrał mi dopłacając drugą dychę ( dałem mu razem z kartką).
Może ci zamówić
-
Ja przełącznika nie używam. Jak w poprzednim Tico mam zamontowany automat do świateł który sam włącza i wyłącza mi światła.
-
Ja przełącznika nie
używam. Jak w poprzednim Tico mam zamontowany automat do świateł który sam włącza i
wyłącza mi światła.Ja zaś używam dziennych na przemian z fabrycznymi.
A czy przy automacie prąd nie leci także przez przełącznik zespolony? W dodatku i tak korzystasz z przełącznika "krótkie/długie" - tutaj też się styki wypalają.
Nie miałeś nigdy problemu takiego, jak mój?PS. Mam wrażenie, że po czyszczeniu i dociskaniu styków światła są jaśniejsze. Właśnie wróciłem po nocnej jeździe, różnica jest spora (nawet przy starych żarówkach).
-
Śmiech na sali z tym zadatkiem. Żeby tylko przypadkiem sprzedawca nie wtopił 20zł
-
PS. Mam wrażenie,
że po czyszczeniu i dociskaniu styków światła są jaśniejsze. Właśnie wróciłem po
nocnej jeździe, różnica jest spora (nawet przy starych żarówkach).Czyli wniosek jest taki, że warto wymienić przełącznik Zwłaszcza, gdy głośno i ciężko pracuje.
-
Śmiech na sali z
tym zadatkiem. Żeby tylko przypadkiem sprzedawca nie wtopił 20złJa tak podchodzę do sprawy. Dam parę złotych i resztę po otrzymaniu przedmiotu.
-
Nie wiem czy mogę ale w załączniku dodałem opis tego automatu.
Oczywiście że prąd idzie przez zespolony bo inaczej nie mógłbym zmieniać świateł krótkie/długie. Chodź od razu zaznaczam mało jeżdżę po zmroku i nocy więc mało tych drogowych używam.
-
Co prawda nie Tico i nie dziś, ale...
W ubiegłym tygodniu w czwartek pojechałem Hyundaiem na okresowe badanie techniczne - Santek zaliczył przegląd super - siła hamowania w przednich kołach ponad 4 kN/koło, tył ponad 3 kN/koło, różnice rzędu 0,1-0,2 kN między stronami, amortyzatory przód ponad 90%, tył ponad 80% (wiem, że to nie jest miarodajne, ale i tak - mam koła napompowane na około 2,5 bara - niżej auto "pełznie" w szybkich zakrętach - przy 2,5 bara prowadzi się jak po sznurku - sądziłem, że przez to procent będzie mniej). Reszta też bez zastrzeżeń - brak luzów w zawieszeniu i układzie kierowniczym, brak wycieków, korozji (poza nalotem na układzie wydechowym) itp. itd. W sumie taki wynik BT mnie nie zdziwił, bo auto jest regularnie serwisowane, sam wpycham się do warsztatowego kanału (mechanicy przestali protestować) za każdym razem, gdy jest robiony przegląd olejowy itp., niecały rok temu było robione zawieszenie (tuleje, bo już zaczynała guma puchnąć, sworznie, poduszki amortyzatorów, odboje z osłonami z tyłu itp. itd.), hamulce też nie są stare - przednie tarcze i klocki mają może 30 tysięcy km, tylne klocki około 20 tysięcy km (ale tarczobębny są oryginalne). Zaskoczony zostałem za to dzień później - w zeszły piątek.
W tym dniu - dzień po przeglądzie Hyundaia - pojechałem na BT Matizem - w sumie w dniu BT Hyundaia uprzedzałem diagnostę, że przyjadę Matizem bardziej żeby sprawdzić co jest do zrobienia, niż na prawdziwe BT, ale wynik całkowicie mnie zaskoczył. Okazało się, że hamulce (tego najbardziej się obawiałem) są niezłe - po ok. 2 kN z przodu, ponad 1,5 kN z tyłu (gorzej, niż zwykle - zawsze przekraczały 2,5 kN z przodu, tył był około 2 kN), amortyzatory przód 90%, tył 75-80%. Podobnie zawieszenie - brak luzów, niestety ruda zaczęła chrupać spartolony przez ASO próg i doły drzwi polakierowanych przez to ASO w tym samym momencie (nie dziwię się - razem z lakierem odpada piasek itp. śmieci zalane lakierem w czasie tej "naprawy blacharsko-lakierniczej" (będę się tym zajmował wiosną - tzn. blacharz, nie ja ). Generalnie auto przeszło BT bez problemu (nawet byli zaskoczeni, że świecą żarówki oświetlenia tablicy rejestracyjnej - o co w Matizach naprawdę trudno). Skąd moje zdziwienie tym faktem (tj. zaliczeniem BT)? Otóż Matiz stał nieruszany od mniej więcej marca 2014 (nawet dokładnie nie pamiętam) - po awarii przewodu hamulcowego postał sobie aż do końca zeszłego roku (wtedy wymienione były tylne przewody hamulcowe) - jako że było wtedy zimno, do tego na drogach było trochę błota pośniegowego a Matiz stał na letnich gumach i nie miał ważnego BT - przejechałem nim może 2-3 km i znowu stał aż do zeszłego tygodnia. Za poradą diagnosty przejechałem nim tylko wokół miasta bocznymi drogami - warunki sprzyjały, bo akurat była odwilż, były głębokie kałuże, które trochę pomogły "umyć" tarcze i zaciski (ażurowe alufelgi też tu pomogły) - auto zrobiło może 10-15 km i trafiło na ścieżkę diagnostyczną.
W sumie było to już drugie zdziwienie - pierwsze zanotowałem po tym, jak w grudniu zamontowałem wymontowany z samochodu w okolicach czerwca - lipca akumulator i Matiz zapalił "na dotyk"
-
Volcan - gratulacje. Nie ma się co dziwić, to dobre autka, troszkę dbałości i odwdzięczą się odpowiednio.
-
Czyli wniosek jest
taki, że warto wymienić przełącznik Zwłaszcza, gdy głośno i ciężko pracuje.Niekoniecznie; wystarczy umiejętne oczyszczenie i nasmarowanie styków.
-
Niekoniecznie;
wystarczy umiejętne oczyszczenie i nasmarowanie styków.Kiedyś to wykonałem, jednak pewne plastikowe elementy ulegają zużyciu. Mam na myśli plastik, na którym pracuje metalowa kulka przełącznika - powstaje zagłębienie, skutkuje to cięższą i głośniejszą pracą przełącznika. U siebie częściowo ten problem rozwiązałem, spiłowując krawędź, którą pokonuje kulka podczas przełączania wajchy.
-
Masz rację. U mnie problemu nie ma, ale ja zawsze po czyszczeniu styków (trzeci raz to robiłem od nowości) waliłem smar na wszelkie ruchome plastiki. Wydłubana przez kulę ścieżka jest, ale nie przeszkadza w niczym.
-
Dziś wyregulowałem luzy zaworowe oraz wymieniłem uszczelkę pod pokrywą zaworów. Większość zaworów była podparta. Po regulacji konieczne było obniżenie obrotów na lpg z 1300 do 1000 Znów pracuje jak zegarek i lepiej jedzie
-
Dorobiłem podświetlenie we włącznikach od tylnej wycieraczki i spryskiwacza oraz światła przeciwmgłowego.
Zakupiłem w sklepie diody led 3mm zielone na 12V i zamontowałem jak na poniższych zdjęciach.
Efekt końcowy nie do końca spełnił moje oczekiwania. Barwa podświetlenia włączników jest inna niż przy włączniku ogrzewania tylnej szyby. Rozważam zakup miniaturowych żaróweczek 14V zabarwianych na zielono, może one będą wyglądać jak fabryczne -
Zakupiłem w sklepie
diody led 3mm zielone na 12V i zamontowałem jak na poniższych zdjęciach.A ja sprawdziłem, że diody 5 mm bardzo ładnie wchodzą w te gniazda i opierają się kołnierzem o płytkę, więc łatwo je umocować (przykleić).
Zamiast kombinować z żarówkami, ja wywaliłbym to jedyne fabryczne podświetlenie i też włożyłbym tam diodę - wszystko będzie jednakowo świecić.
A co zrobiłeś, żeby ikonki w ogóle przepuszczały światło??? U mnie na tych niepodświetlonych kontrolkach jest tylko rysunek widoczny od frontu, ale od środka jest czarna farba, która nie przepuszcza światła... -
Jako,że zastałem Tico z kaseciakiem ,który średnio działał ,a poza tym trzeba było odpowiednio oznaczyć ,to dziś wziąłem się za audio,tj.wymiana kaseciaka na odtwarzacz CD/MP3, do tego na półkę poszły głośniczki (była jedna duża dziura centralnie po głośniku ,który nie grał), i odnośnie oznaczenia, w sensie Subarowego ,to poszły świniacze na klapę i na lusterka
-
A ja sprawdziłem,
że diody 5 mm bardzo ładnie wchodzą w te gniazda i opierają się kołnierzem o płytkę,
więc łatwo je umocować (przykleić).A faktycznie, teraz spojrzałem i masz racje Bardzo dobry pomysł.
Zamiast kombinować
z żarówkami, ja wywaliłbym to jedyne fabryczne podświetlenie i też włożyłbym tam
diodę - wszystko będzie jednakowo świecić.Próbowałem tak zrobić, ale płytka jest zabarwiona na zielono, przez co przy diodzie 3mm w ogóle nie widać, żeby coś świeciło...
A co zrobiłeś, żeby
ikonki w ogóle przepuszczały światło??? U mnie na tych niepodświetlonych kontrolkach
jest tylko rysunek widoczny od frontu, ale od środka jest czarna farba, która nie
przepuszcza światła...U mnie ikonka od wycieraczki i spryskiwacza przepuszcza światło, jedynie przy płytce od włącznika przeciwmgielnego zmyłem klej, a następnie miniaturowym, ostrym śrubokręcikiem wyskrobałem ręcznie ikonę
Btw. Może ktoś ma w formacie PDF jakiś tutorial montażu podświetlenia we włącznikach elektrycznych szyb? Zdjęcia na stronie klubtico niestety wygasły...