Ściemniacz deski rozdzielczej.



  • Ma ktoś coś takiego zamontowane? Jeśli tak to jak to podłączyć i ewentualnie skąd wziąć.

    Na Allegro sporo takich rzeczy jest od innych samochodów. Tylko czy któreś by pasowało i oczywiście jak podłączyć.

    Code:

    http://allegro.pl/listing/listing.php?category=620&change_view=1&order=p&p=3&string=ściemniacz


  • Moderator

    miałem takie coś w seacie

    hmm, to chyba zwykły rezystor z możliwością regulacji rezystncji.
    Trzeba by znaleść odpowieni przewód,
    odpowiedzialny za podświetlanie i wpiąć w szereg..
    ale to tylko teoria



  • Grzebnąłem w schemacie elektrycznym od Tico i tam jest jakiś włącznik ściemniacza.



  • W zegarze jest ściemniacz... Skoro schemat dotyczy też w/w czasomierza... w innych miejscach wątpię...



  • W zegarze jest
    ściemniacz... Skoro schemat dotyczy też w/w czasomierza... w innych miejscach
    wątpię...

    Akurat w zegarku zrobiłem aby świecił cały czas na jasno. Może ten przewód który odłączyłem ma za zadanie przyciemniać po włączeniu świateł ?

    Gdyby go dołożyć do zasilania tablicy wówczas by kontrolki świeciły przyciemnione gdy zaświecę światła .



  • Tak, ten przewód ściemnia podświetlenie zegarka, gdyż nasze autka pomyślano jeszcze wtedy gdy nie było obowiązku jazdy na światłach mijania...

    W chwili obecnej, przy montażu fabrycznego zegarka, również zrezygnowałem z jego "ściemniacza". Powód prosty - w dzień wskazania godzin byłyby niewidoczne...



  • Gdyby go dołożyć do
    zasilania tablicy wówczas by kontrolki świeciły przyciemnione gdy zaświecę światła .

    Gdybyśmy wybebeszyli cały układ ściemniania z zegarka i wpięli w odpowiedni obwód od podświetlenia zegarów, kto wie... niech wypowiedzą się bardziej obeznani z elektryką ludzie...



  • według mnie jest to do ogarnięcia, trzeba by tylko się wpiąć w kabel przed wtyczką do zegarów. nie jestem tylko pewien czy z "+" podświetlania nie jest połączone coś jeszcze (z "-" na pewno są kierunkowskazy) ... sprawdzę dziś w nocy jak w pracy będę kontynuował prace nad moimi zegarami.



  • według mnie jest to
    do ogarnięcia, trzeba by tylko się wpiąć w kabel przed wtyczką do zegarów. nie
    jestem tylko pewien czy z "+" podświetlania nie jest połączone coś jeszcze (z "-" na
    pewno są kierunkowskazy) ... sprawdzę dziś w nocy jak w pracy będę kontynuował prace
    nad moimi zegarami.

    Można by też jakiś potencjometr zamontować, by regulować zakres ściemniania.



  • Można by też jakiś
    potencjometr zamontować, by regulować zakres ściemniania.

    .. wykorzystać np. regulator reflektorów, o ile nie mamy tej regulacji wykorzystanej



  • .. wykorzystać np.
    regulator reflektorów, o ile nie mamy tej regulacji wykorzystanej

    Akurat mam regulowane światła.



  • U mnie akurat nie jest podłączony...



  • Ma ktoś coś takiego zamontowane? Jeśli tak to jak to podłączyć i ewentualnie skąd wziąć.
    Na Allegro sporo takich rzeczy jest od innych samochodów. Tylko czy któreś by pasowało i oczywiście jak podłączyć.

    Można kupić układ LM317 i parę zaledwie elementów, aby samodzielnie zrobić sobie taki regulator

    Poniżej schemat, a zamiast rezystora R2 wystarczy podłączyć potencjometr.
    Aby nic się nie grzało sam układ LM można wyposażyć w radiator i to wszystko.



  • Jak dla mnie najprościej to zrobić w ten sposób:
    wystarczy tylko dobrać opór potencjometru i można go zamontować wszędzie
    Jak ktoś chce mogę sprawdzić jaki potencjometr byłby najlepszy bo cały czas pracuje nad tuningiem moich wskaźników



  • Wszystko OK tylko że ja modernizowałem oświetlenie licznika i mam tam więcej diód aby go rozjaśnić.



  • ale podłączyłeś diody gdzie??
    zakładam że do "+" i "-" do których wcześniej były podłączone standardowe żaróweczki
    Więc tylko przeciąć kabelek zasilający który zaznaczyłem, przedłużyć do miejsca montażu potencjometru i gitarka



  • Jak dla mnie najprościej to zrobić w ten sposób:
    wystarczy tylko dobrać opór potencjometru i można go zamontować wszędzie

    Wszystko się zgadza, tylko czy oby na pewno można zastosować "zwykły" potencjometr?
    W większości samochodów stosuje się potencjometry drutowe, które są większej mocy.

    Ja w swojej tablicy wskaźników zrobiłem regulację jasności podświetlania właśnie wg. podanego wcześniej schematu.
    Poniżej fotka z widokiem tyłu - ten czarny prostokącik to właśnie przymocowany regulator, a do doboru jasności podświetlenia wykorzystałem najzwyczajniejszy potencjometr.



  • No rozumiem, projekt jak najbardziej fajny
    Ja taki regulowany zasilacz niedawno budowałem ale na LM7805
    tylko po co do 2 małych żaróweczek (2x 3,2W czyli prąd jakieś 500ma?) budować regulowany zasilacz ?
    jak się ma rozbudowane podświetlenie albo jakąś folie EL to rozumiem bo dużo prądu pobierają, potrzebują stabilizacji napięcia itd.

    Jak będę miał chwilkę to zrobię jakiś prototyp i zobaczymy czy ma to sens



  • Wszystko się
    zgadza, tylko czy oby na pewno można zastosować "zwykły" potencjometr?
    W większości
    samochodów stosuje się potencjometry drutowe, które są większej mocy.
    Ja w swojej tablicy
    wskaźników zrobiłem regulację jasności podświetlania właśnie wg. podanego wcześniej
    schematu.
    Poniżej fotka z
    widokiem tyłu - ten czarny prostokącik to właśnie przymocowany regulator, a do
    doboru jasności podświetlenia wykorzystałem najzwyczajniejszy potencjometr.

    Wreszcie odezwał się ktoś kto to ma



  • No rozumiem, projekt jak najbardziej fajny

    .... i bardzo prosty.

    Ja taki regulowany zasilacz niedawno budowałem ale na LM7805 tylko po co do 2 małych żaróweczek (2x 3,2W czyli prąd jakieś 500ma?) budować regulowany zasilacz ?

    Ja miałem bardziej rozbudowane oświetlenie, jak na fotce.
    W miejsce oryginalnych żarówek stosowałem dwie super jasne LED, jednak ze względu na równomierność oświetlenia ponownie włożyłem żaróweczki (białe).

    Co do mocy, to pamiętaj, że nie każdy potencjometr spokojnie "przeniesie" 0.5A

    Jak będę miał chwilkę to zrobię jakiś prototyp i zobaczymy czy ma to sens

    Warto to wcześniej przetestować w domu, aby w samochodzie nie było problemów.


Log in to reply