Powrót do tematu o zbieżności


  • Użytkownik archiwalny

    Witam serdecznie.
    Nikt nie zaczął konkretnie gadać o tym temacie, tzn pomysły jak zrobić to samemu więc może ja zacznę. Na początku jednak chciałbym pogadać co to jest ta zbieżność i czy ja to dobrze rozumiem.
    Zapodaję więc moje rysunki a jak to się potwierdzi zapodam swój pomysł jak zrobić pomiar zbieżności?

    Mamy zbieżnośc powiedzmy na tzw "0", potem możemy mieć rozbieżność w jakimś stopniu, czyli koło lub koła pojazdu się rozchodzą. I mamy koło lub koła za bardzo zbieżne czyli koła pojazdu idą do środka. Dobrze to rozumuję?? Poniżej fotki:

    (Acha, ponoć samemu nie ustawimy zbieżności na zero ale z tego co mi wiadomo jest dopuszczalny jakiś poślizg, nawet będąc na kompe na stacji komputer sam pokazywał granicę błędu, Nigdy nie ustawiali na całkowite zero. Jaka jest tolerancja to ja nie wiem.)
    ZBIEŻNOŚĆ NA "0"

    [/u]
    [u]
    ROZBIEŻNOŚĆ


    KOŁA ZBYT ZBIEŻNE

    Tak to wygląda???


  • Admin

    No, mniej więcej. Tyle, że oba koła są symetrycznie zbieżne (lub rozbieżne) podczas jazdy na wprost.
    Nie mogą być ustawione "na zero". Prawidłowa regulacja zakłada lekką zbieżność, "na zero" oznacza rozregulowanie.
    Wartości zbieżności nie pamiętam, a książka leży w garażu...


  • Użytkownik archiwalny

    A podane to jest w kątach czy w jakiej miarze?? Bo szczerze to troszkę mi skiepałeś konstrukcję hmmmm i teraz jest to dla mnie ważne w czym to jest podane.


  • Moderator

    ja w książce znalazłem taką wartość : zbieżność 1 plus minus 2 mm


  • Użytkownik archiwalny

    Hmm no to pipa, hmm a idzie to jakoś przełożyć na kąty? Ktoś może wie??

    Pytam się o te kąty bo miałbym i w zasadzie mam chyba dobry pomysł na pomiar.



  • znam temat dogłębnie...jutro opisze bo czasu brakło,nie jest prawdą max. 0,5stopnia pomyłki w stosunku do 0(ideał)diagnosta każde auto tolerancja błędu na każdym aucie +2 a w tico to przepaść bo raz bylem w 2006r mówiąc mu ze tyle to sobie sam potrafię ustawić,wyjechałem,przyjechałem za 20min,wjechałem ( 0 było ),skale miał tylko +/- 1,2,3itd w stopniach bez polówek itd.

    p.s.I nie wydaje mi się itd, będąc jeszcze w zawodówce 4tyogdnie spędziłem na stacji diagnostycznej,znam techniki pomiarowe z pośrednictwem komputera lecz tylko na nim się sprawdzało ustawienie po ustawieniu zbieżności przyrządami ręcznymi.
    Dla zainteresowanych też mogę poszukać czy rozrysować jak taki przy zad stworzyć i jak sie tym posługiwać.
    W swoim tico od 2006 ustawiam ręcznie mając jeden klucz w rekach i wszystko gra.
    Bardzo dawno temu taki temat był i jak pamiętam Stach też miał super technikę,to było na starym forum.


  • Użytkownik archiwalny

    No przydałoby się na pewno.
    Tomasz napisz jeszcze raz bo troszkę nie zrozumiałem. W końcu ma być na zero czy mają być ciut zbieżne???



  • W tonowym aucie za granice błędu bierze się różnice między kołami,granica błędu między lewym a prawym kołem nie mogła być większa jak 2stopnie czyli +1-1,0 z +/-2 niby wypada najgorzej,lecz i takie ustawienie ma swoje plusy.
    No i w moim rozumowaniu po tym co mi nauczyciel/diagnosta tłumaczył i po klientach w tedy stwierdzałem że takie dwa stopnie to faktycznie można wsadzić w granice błędu.
    Dopiero przy tiktaku stwierdziłem po 20 metrach przejechanych że te 2stopnie wyuczone to można sobie w bajki wsadzić.W książce do tego auta pisze różnica miedzy kołami nie większa niż 0,5stopnia,jak to powiecie diagnoście to zacznie się śmiać i was kopnie w tyłek.Ponadto...
    Schody się zrobiły mi dopiero w tedy kiedy mamy bardzo precyzyjny układ kierowniczy w którym nie ma mowy o jakikolwiek luz.
    Co do ustawień to z jednym muszę się zgodzić,że pomijając zbieżność na stacjach gdzie nawet dostajemy wydruk i auto jest ustawiane z błędem pomiarowym 0,1 stopień to taką dokładność spokojnie można uzyskać ręcznym sprzętem do zbieżności z roku PRL+u.


  • Użytkownik archiwalny

    Te stopnie to jest właśnie kąt???



  • Jahur, może mój skan trochę Ci pomoże:

    zlosniki


  • Użytkownik archiwalny

    Dzięki za jakąkolwiek pomoc. Mi obecnie chodzi czy te stopnie w pomiarach zbieżności to jest kąt??? Sorki mam 35 lat ale nie bardzo wiem o co chodzi z tymi stopniami. Jeśli to są stopnie mówiące o kącie to być może ten mój sposób jest ok, a być mże to już jest stary sposób wymyślony przez kogoś.



  • Dzięki za
    jakąkolwiek pomoc. Mi obecnie chodzi czy te stopnie w pomiarach zbieżności to jest
    kąt??? Sorki mam 35 lat ale nie bardzo wiem o co chodzi z tymi stopniami. Jeśli to
    są stopnie mówiące o kącie to być może ten mój sposób jest ok, a być mże to już jest
    stary sposób wymyślony przez kogoś.

    Jeśli wartości podane są w stopniach, to IMO jest to jakiś kąt. Tylko nie wiem jak mierzony


  • Użytkownik archiwalny

    Dobrze to pozwole sobie zapodać swój a może i nie swój pomysł jak to zrobić ale biorąc pod uwagę kąt.



  • Nie ma problemu,każdy sposób dobry jak daje pożądany efekt.
    Ja swój sam wymyśliłem w swojej głowie,pewno każdy jest w stanie to wymyśle
    Zdjęcie miechomiecho przedstawia wszystkie kąty przedniego zawieszenie podczas badania,choć nigdy nie bylem na takiej która by tak dokładnie to obrazowała,dobra sprawa gdy sprawdzamy auto powypadkowe czy odbudowana strona trzyma swoje wartości.


  • Użytkownik archiwalny

    No więc tak:

    Mocujemy listwę z wskaźnikiem laserowym lub lepiej poziomicą laserową na dwóch kołach tak jak widać mniej więcej na poniższym zdjęciu(to jest tylko opis ale robiąc to wszystko trzeba zadbać o dokładność) :

    Odpalamy laserki i na obu stronach odmierzamy np 2-3 metry tzn od główki wskaźnika. I teraz obydwa odmierzone punkty łączymy linią rysując ją na nawierzchni. Patrząc na linię lasera i linię narysowaną na nawierzchni utworzył nam się kąt. Mierzymy ten kąt i jeśli mamy kąt mniejszy od 90 stopni czyli kąta prostego to mamy rozbieżność a jeśli większy to mamy koła zbyt zbieżne. Kolega tu powiedział że nie mogą być idealnie proste tylko lekko zbieżne o ileś stopni więc trzeba by było wtedy skorygować do odpowiedniego kąta np 92 stopnie.
    Poniżej rysunek:



  • http://www.youtube.com/watch?v=ghnuewJ05wM

    tutaj coś podobnego jak chodzi o laser.
    Jak twoja technika po wjeździe na kontrole zbieżności daje pożądany rezultat to masz sposób.


  • Użytkownik archiwalny

    A koszt wykonania?



  • A koszt wykonania?

    to nie do mnie zapytanie,przytoczyłem do powyższego posta filmik który tez ma wykorzystanie lasera,z tym że ma jeden błąd,skale którą on montuje na tylnym kole nie powinno jej tam być,taka skala powinna być wykonana w dwóch takich samych listwach,jedna ustawiana przed samochodem a druga pod autem w tej samej odległości co pierwsza względem przedniego koła.


  • Użytkownik archiwalny

    To czy moja technika wyjdzie to nie wiem, na razie to są tylko rysunki które wstawiłem je tu w celu pogadania o tym.



  • ...bez komputerów i laserów.
    Nie komplikujcie sprawy.
    Ja zbieżność od lat ustawiam mierząc listewką na wysokości osi (środek koła) odległość z przodu i z tyłu z godnie z tym co podaje książka napraw danego samochodu.
    Jeśli opony nie mają wybrzuszeń, to zbieżność wychodzi dokładnie.
    Milimetr w tą czy w tę nie gra roli, bo jest przeważnie jakaś tolerancja we wszystkich modelach pojazdów.
    Wymaga to trochę wprawy i intuicji, ale wspaniale ten prosty sposób zdaje egzamin.
    Najlepiej ustawiać zbieżność we dwie osoby.
    Jeśli zbieżność wymaga niewielkiej korekty, to wystarczy poluzować drążek kierowniczy z jednej strony. Jak korekta jest duża, to trzeba robić z dwóch stron, bo będzie krzywo ustawiona kierownica przy jeździe na wprost. (minimalnie krzywo nie przeszkadza - jeśli ktoś nie jest pedantem)

    Pozdrawiam serdecznie!


Log in to reply