Czy to termostat???


  • Użytkownik archiwalny

    Siemka koledzy. Mam dwa niedomagania autka ale na razie o tym drugim który zauważyłem przed momentem. Jechałem sobie do rodzinki i strasznie się zdziwiłem mocą ogrzewania w tych teraz temperaturach. Momentami na dłoniach trzymając kierownice myślałem że zaraz sobie je opalę. Generalnie cieszyłem się ale po otwarciu maski stwierdziłem, że coś jest nie tak. Chodzi o to, że dolny wąż od chłodnicy jest zupełnie zimny. Nie jestem pewny ale tu chodzi o blokujący się termostat czy tak??


  • Użytkownik archiwalny

    Termostat o jakiej temp. otwarcia?


  • Użytkownik archiwalny

    Nie rozumiem pytania? Jaki termostat posiadam? O jakiej temperaturze otwarcia??



  • Nie rozumiem
    pytania? Jaki termostat posiadam? O jakiej temperaturze otwarcia??

    Dokładnie o to chodzi


  • Użytkownik archiwalny

    Dolny wąż był zimny,a górny jaki?
    Jaka temperatura na wskaźniku?


  • Użytkownik archiwalny

    Dolny zimny a górny ciepły, wskaźnik wskazywał temp.ok


  • Admin

    Dolny zimny a górny
    ciepły, wskaźnik wskazywał temp.ok

    Dopóki wskaźnik nie daje powodów do niepokoju, niczego nie ruszaj. Obserwuj uważnie wskazówkę i działaj dopiero wtedy, gdy silnik zacznie się wyraźnie przegrzewać.

    Nagrzewnica podłączona jest do układu chłodzenia w tzw. małym obiegu - tzn. że działa niezależnie od stopnia otwarcia termostatu - ciecz przepływa w niej zawsze, gdy silnik pracuje. Po prostu szybko zaczyna oddawać ciepło, już w chwilę po uruchomieniu silnika, gdy termostat ciągle jeszcze jest zamknięty, a ciecz zaczyna się powoli nagrzewać. Ma to swoje dobre strony (szybko możesz uzyskać np. ciepły nawiew na przednią szybę lub do wnętrza kabiny, bez czekania, aż się silnik na dobre rozgrzeje i otworzy się termostat).
    Termostat otwiera się zaś dopiero po osiągnięciu określonej, dość wysokiej temperatury, i dopiero wtedy przepuszcza ciecz do chłodnicy celem schłodzenia tejże cieczy.
    Gdy mamy mrozy takie jak teraz, silnik rozgrzewa się dłużej. Jeżeli zaraz po starcie nastawisz w kabinie nawiew ciepłego powietrza, przedłużasz dodatkowo czas rozgrzewania się silnika (to zależy od ustawienia suwaka "zimno/ciepło" oraz stopnia nadmuchu). Jeżeli potrzebujesz natychmiast ciepła, to OK, ale pamiętaj - dłuższy czas nagrzewania silnika = wyższe zużycie paliwa (automatyczne ssanie). Jeśli możesz poczekać chwilę na ciepełko w kabinie, lepiej ustawić suwak na "zimno" i przesunąć go na "ciepło" dopiero wtedy, gdy silnik osiągnie normalną temperaturę pracy. Ja tak prawie zawsze robię, ale korzystam z garażu, więc parę zimowych problemów (np. z marznącymi szybami) mam z głowy.
    Wróćmy do nagrzewnicy: otóż oddając ciepło (do wnętrza kabiny oczywiście) działa dokładnie tak samo, jak chłodnica. Jeżeli w pełni korzystasz z nadmuchu ciepłego powietrza, to w mroźne dni może się tak zdarzyć, że to chłodzenie cieczy za pomocą samej nagrzewnicy wystarcza silnikowi - więc termostat może się tylko trochę albo wcale nie otwierać, albo otworzyć się dopiero po wielu kilometrach.
    Tak więc nie przejmuj się, tylko obserwuj ciągle wskazówkę temperatury. Jeśli nie będzie się wychylała powyżej normy, widocznie sama nagrzewnica wystarcza do schładzania cieczy (co wcale nie jest takie dziwne, bo cieczy w naszych silnikach jest niewiele, a nagrzewnica... niewiele mniejsza od właściwej chłodnicy; w kabinie obecnie też ziąb jak diabli, więc jest co ogrzewać).

    Zaś pytanie Kolegów o termostat : pytają, czy zamontowany jest fabryczny termostat o temp. otwarcia 82 st. C, czy też wymieniałeś go na termostat firmy Vernet o temp. otwarcia 88 st. C (niektórzy wkładają go na zimę).


  • Użytkownik archiwalny

    Pytanko.

    A jak wskaźnik od temp silnika leży cały czas a podnosi się tylko w dużym korku?
    Grzeje normalnie tylko ta temperatura...



  • Pytanko.
    A jak wskaźnik od
    temp silnika leży cały czas a podnosi się tylko w dużym korku?
    Grzeje normalnie
    tylko ta temperatura...

    Wygląda jakby termostat był cały czas otwarty.
    Nie wiem czy zakrycie chłodnicy coś pomoże.



  • Wygląda jakby
    termostat był cały czas otwarty.
    Nie wiem czy
    zakrycie chłodnicy coś pomoże.

    Jeśli termostat jest otwarty cały czas, to chwilowo zakrycie chłodnicy poskutkuje A jak będzie cieplej to sobie zrobisz termostat, chyba, że dysponujesz ogrzewanym garażem


  • Użytkownik archiwalny

    No mi tak samo wskaźnik temperatury ledwo co się podnosił i przykryłem chłodnice i wskaźnik pokazuje normalny poziom. Mało tego nawet mi sie wentylator zaczął włączać podczas tych mrozów:P i właśnie sie zastanawiam czy ma sens wymieniać termostat.



  • Zaś pytanie Kolegów
    o termostat : pytają, czy zamontowany jest fabryczny termostat o temp. otwarcia
    82 st. C, czy też wymieniałeś go na termostat firmy Vernet o temp. otwarcia 88 st. C
    (niektórzy wkładają go na zimę).

    Ja zamontowałem właśnie taki jeszcze przed zimą. Teraz nawet w duże mrozy silnik osiąga normalną temperaturę. Ale mam dodatkowo zamontowaną osłoną zimową.



  • No mi tak samo
    wskaźnik temperatury ledwo co się podnosił i przykryłem chłodnice i wskaźnik
    pokazuje normalny poziom. Mało tego nawet mi sie wentylator zaczął włączać podczas
    tych mrozów:P i właśnie sie zastanawiam czy ma sens wymieniać termostat.

    Ja chwilowo jeżdżę Puntem I i ojciec właśnie całkowicie zasłonił tekturą całą chłodnicę - efekt taki jak w Twoim aucie - jeżdżę maksymalnie do 25 km w jedną stronę, więc za często wentylator nie chodzi. Przynajmniej ogrzewanie mam jakieś, bo to nie jest mocna strona Punciaka


  • Użytkownik archiwalny

    U mnie tak miałem z nowo założonym termostatem dziadoskiej firmy JC. Nawet po 10km jazdy na dużym mrozie silnik nadal działał na ssaniu.Dopiero zasłoniłem gazetą całą chłodnicę to pomogło.
    Polecam złożenie termostatu vernet 88stopni. Sam go założyłem, kosztował ok 32zł a sprawia się rewelacyjnie. Jedynie latem częściej włącza się wentylator niż na zwykłym termostacie fabrycznym.
    Jednak gdy mróż jest wielki to warto zasłonić chłodnice na dole tak 1/3 bo wtedy mniej wychładza się silnik mimo sprawnego termostatu. A że chłodnica jest mało zasłonięta nie grozi przegrzanie.



  • jest wielki to warto zasłonić chłodnice na dole tak 1/3 bo wtedy mniej wychładza się
    silnik mimo sprawnego termostatu. A że chłodnica jest mało zasłonięta nie grozi
    przegrzanie.

    Bo zawsze włączy się wentylator.

    1/3 to chyba tyle ile właśnie zasłania osłona zimowa: http://allegro.pl/listing.php/search?sg=0&string=osłona+zimowa+tico


  • Użytkownik archiwalny

    Jak wcześniej wspomniałem mam zasłoniętą całą chłodnicę. Silnik nagrzewa mi się do normalnej temperatury. Mam do pracy około 10 km. Nie przegrzewa się bo w razie co włącza się przecież wentylator. Wiec uważam że nie ma co kombinować z wymianami termostatu. Mróz zelżeje i bedzie ok:)


  • Użytkownik archiwalny

    Mróz zelżeje ale nadal będziesz miał otwarty termostat i wciąż niedogrzany silnik. Zastawienie całkowite chłodnicy załatwia sprawę ale w części. Bowiem i tak silnik musi dłużej chodzić na ssaniu bo musi nagrzać oba obiegi wody. A na sprawnym termostacie najpierw mały obieg a potem powoli otwiera się duży. Tak więc pewnie i tak zapłacisz to w paliwie co zaoszczędzisz nie wymieniając termostatu za 30zł.


  • Użytkownik archiwalny

    No a ten vernet, który Ty posiadasz na 88 stopni to mówisz że warto kupować? Bo ja już szukałem lecz u mnie w sklepach raczej takich nie mają tylko te na 82. Więc niewiem a Ty kupowałeś przez internet??



  • No a ten vernet,
    który Ty posiadasz na 88 stopni to mówisz że warto kupować? Bo ja już szukałem lecz
    u mnie w sklepach raczej takich nie mają tylko te na 82. Więc niewiem a Ty kupowałeś
    przez internet??

    Ja kupiłem w sklepie w Rykach.


  • Użytkownik archiwalny

    Ja kupiłem w sklepie internetowym motoplatforma.pl


Log in to reply