Osłony przegubów zewnętrznych i ich trwałość


  • Admin

    @leo napisał w Osłony przegubów zewnętrznych i ich trwałość:

    Kiedyś kupiłem osłonę firmy Maxis. Śpieszyło mi się, chciałem mieć zapas w garażu. Ciekawy jestem jej trwałości - czy montował ktoś z Was gumę z tej firmy?

    Pytanie wisiało ponad 3 lata, odpowiedzi brak - pewnie nikt nie używał osłony Maxis. :-)

    W związku z innym wątkiem ( KLIK ) - aktualizacja mojego egzemplarza:

    LUTY 2019 r. - auto kończy 21 lat :-) (198 kkm nalotu)

    • osłony oryginalne, fabryczne - lewa 131 kkm (9 lat) i prawa 141 kkm (10 lat)...
    • osłony z oznaczeniem BT 1334 - sprostuję wcześniejszy wpis, bo znalazłem dokładne notatki: jedna dawała radę po lewej stronie przez 26 kkm (2 lata); druga wytrzymała też po lewej stronie 28 kkm (tym razem 6 lat - tico znacznie mniej jeździ, odkąd mam drugie auto);
    • OBECNIE: osłona po prawej stronie GKN Lobro jeździ 57 kkm (11 lat), widać głębokie spękania, ale jeszcze nie pękła - będę musiał często kontrolować ; osłona po lewej stronie DAC jeździ 13 kkm (ponad 3 lata), stan wizualny - bez zarzutu, żadnych spękań.


  • @leo Dzięki za bardzo konkretne (precyzyjne) informacje na temat trwałości stosowanych przez ciebie osłon. Są cennym materiałem do zakupu.


  • Admin

    W tym celu wątek ten kiedyś założyłem, żebyśmy wiedzieli, co kupować i montować - tak, żeby nie musieć co pół roku powtarzać tej brudnej operacji ani narażać się na wymianę całego przegubu, zniszczonego z powodu pękniętej osłony.
    I zachęcam wszystkich, którzy to przechodzili - piszcie tutaj, co założyliście i ile wytrzymało. :-)



  • Teraz większość osłon przegubów robią z jakiegoś tworzywa ( guma /plastic) . Poprzednia osłona (za ok 20zł) nie wytrzymała 1000 km przebiegu . Polecam zapodać do zamrażarki na 10 min. i będziecie wiedzieć jak owa guma /osłona zachowa się przy temperaturach ujemnych . Aktualnie założyłem osłonę zewnętrzna firmy Lobro ( 30 zł) i faktycznie jest to guma , nie tworzywo .



  • Nie polecam osłony z oznaczeniem BT-1022 (niestety nie znam nazwy producenta). Miałem ją w pierwszym Tico, które 12 lat temu sprzedałem. Osłonę (zamiennik) zamontował poprzedni właściciel także nie mogę dokładnie określi przebiegu mogę tylko podać, że pękniętą osłonę wymieniałem wraz z zniszczonym przegubem przy przebiegu auta ok 80 tyś km. Oprócz fatalnej jakości gumy osłona (na zdjęciu z lewej strony) różni się bardzo średnicą fałd od oryginału Daewoo Motor (na zdjęciu z prawej strony).

    DSCN8404.JPG

    DSCN8403.JPG

    DSCN8402.JPG


  • Admin

    @Kris napisał w Osłony przegubów zewnętrznych i ich trwałość:

    Teraz większość osłon przegubów robią z jakiegoś tworzywa ( guma /plastic) .
    (...)
    Aktualnie założyłem osłonę zewnętrzna firmy Lobro ( 30 zł) i faktycznie jest to guma , nie tworzywo .

    Nie do końca się z Tobą zgodzę. Mam drugie auto - dustera - w którym są fabryczne osłony właśnie z jakiegoś tworzywa. Nie jest to na pewno guma, co widać na pierwszy rzut oka i czuć przy dotykaniu - jakiś elastyczny plastik. Osłony mają przekrój ostry, trójkątny - a nie jak przy ticowych, taki bardziej sinusoidalny.
    Mimo tego dusterowe osłony jeżdżą od nowości, 8 lat i 86 kkm. Nie widać na nich żadnych śladów zużycia.
    Z tego wniosek, że osłony z tworzywa sztucznego mogą być naprawdę trwałe. Być może trwalsze od gumowych. Szkopuł w tym, JAKIE jest to tworzywo lub JAKA jest to mieszanka gumy. Czyli wszystko zależy od producenta i jego materiałów...
    Ale nie można jednoznacznie stwierdzić, że wszystkie gumowe osłony są OK, a plastikowe to szajs. Bo tak nie musi wcale być.



  • @leo
    Interesujące jest to co piszesz o plastikowej osłonie. Możesz dodać zdjęcie tej osłony?


  • Admin

    @ryszard Oczywiście, lecz nie teraz. Robię w garażu porządki gruntowne (w wolnych chwilach, których jest mało), mam kupę rzeczy poustawianych pod ścianami tak, że ledwo da się tikiem wjechać i wysiąść. A żeby strzelić fotkę, musiałbym wjechać dusterem i wejść do kanału... tak więc nie w najbliższym czasie.



  • @leo
    Jasne. Nie pali się i nikt nikogo nie goni :)



  • Jeżeli będzie kupować osłonę przegubu w sklepie to warto sprawdzić czy nie nie jest zestarzała. Wystarczy ścisnąć osłonę a ujawnią się wszelkie nadpęknięcia jeśli guma jest kiepskiej jakości (zestarzała z powodu bardzo długiego przechowywania lub braku dodatków do gumy zapobiegających jej szybkiemu starzeniu).

    Osłona w stanie swobodnym - ukryte nadpęknięcia.
    DSCN8412.JPG

    Ta sama osłona ściśnięta - ujawnione nadpęknięcia.
    DSCN8413.JPG


  • Admin

    @ryszard Słuszna uwaga. Warto ścisnąć przed zakupem.
    Przy okazji: to ta BT-1022?



  • Tak to ta.



  • @leo napisał w Osłony przegubów zewnętrznych i ich trwałość:

    Nie do końca się z Tobą zgodzę. Mam drugie auto - dustera - w którym są fabryczne osłony właśnie z jakiegoś tworzywa. Nie jest to na pewno guma, co widać na pierwszy rzut oka i czuć przy dotykaniu - jakiś elastyczny plastik.

    W dniu dzisiejszym byłem zmuszony zmienić osłonę przegubu zewnętrznego w cudownym Renault Clio żony. Zakupiłem osłonę firmy Pascal w Intercarsie, która jest z jakiegoś tworzywa, podobnie jak u leo w Dusterze.
    Co ciekawe przeguby w tym aucie rozłącza się siłą. Pierscień segera jest umiejscowiony na wale napędowym w specjalnym rowku i przechodzi przez cały przegub do środka by tam się zablokować. By rozłączyć przegub trzeba wyciągać całą półoś i posiłkować się imadłem, albo można zastosować przyrząd do ściągania przegubów.


  • Admin

    Ech... czyli może być jeszcze trudniej, niż w Tico...? :-)



  • @leo napisał w Osłony przegubów zewnętrznych i ich trwałość:

    Ech... czyli może być jeszcze trudniej, niż w Tico...? :-)

    Też mi się tak z początku wydawało. Bez odpowiedniego ściągacza rozdzielenie przegubu jest problematyczne. Trzeba wyciągnąć półoś zapiąć ją do imadła i jakoś młotkiem "wybić"przegub.

    Na szczęście kupiłem ściągacz i za jego pomocą przegub zszedł z wałka po paru sekundach, więc w praktyce znacznie szybciej niż w Tico :)sciagacz przegubow.jpg