Układ Chłodzenia (Długa Praca Wentylatora)
-
-
@Kamilss napisał w Układ Chłodzenia (Długa Praca Wentylatora):
U mnie tez po skonczonej jezdzie potrafi sie właczyc wentylator i pracuje ok12-15min i wtedy sie wyłacza dziwne to jest bo po takim czasie dotykam chłodnicy jest juz całkowicie zimna .
W nie gorące dni (tak do ok 25 C) po skończonej normalnej jeździe wentylator nie powinien się załączać chyba, że zakończymy podróż bezpośrednio po jeździe w korku to co innego.
Samochod mi sie nie grzeje( w korku podczas jazdy)wszystko jest oki płyn w zbiorniczku wyrównawczym nie bulgocze jest oki tylko
Dziwne to co piszesz. Jeżeli nie jest zimno to normalnie silnik podczas jazdy w korku się grzeje i załącza się wentylator.
Mam Problem w tym iz jak mi sie właczy ten wentylator w czasie jazdy gdy samochodem jade cały czas nie stoje on nadal pracuje ostatnio przejechałem ok 20 km cały czas jadac predkosci 50-60km/h wczesniej troche postałem na swiatłach sie włączył wychłodzil bo temeperatura na wskazniku spadła wyjechałęm z ruchu gdzie sa swiatła korki itd jechałem cały czas dojechałęm do celu a on nadal pracował ten wentylator dotknałem chłodnicy była zimna
poprostu nie wiem co jest przyczyna tak długiej jego pracy rozumiem korki miasto oki ale w czasie jazdy ciagłej zeby sie nie wyłaczał mimio iz go schodziłObjawy jakie opisujesz mogą być spowodowane uszkodzeniem czujnika temperatury (przy termostacie) odpowiedzialnego za załączanie wentylatora a w przypadku sprawnego czujnika oznaczają że temperatura płynu chłodniczego w miejscu osadzenia czujnika nie spada poniżej 93 C. To że temperatura płynu nie spada poniżej tej wartości lub spada w długim okresie czasu może oznaczać słaby przepływ płynu przez chłodnicę. W takim przypadku wentylator bardzo szybko schłodzi chłodnicę (to co pisałeś że jest zimna) a wentylator dalej pracuje bo nie wyłącza go sprawny czujnik temperatury płynu przy termostacie.
Słaby przepływ przez chłodnicę może być spowodowany między innymi:- częściowo zamkniętym termostatem
- zanieczyszczoną chłodnicą
- zapowietrzonym układem chłodzenia
-
Mając dwa egzemplarze Tico w swoim życiu kiedyś nigdy takich rzeczy nie miałem. Owszem w gorące dni to normalne aby wentylator się załączał ale nie na 15 minut . Gdy wjeżdżałem do garażu z trasy i o ile było bardzo ciepło , chodził a gdy zamykałem garaż to już się wyłączał. Pracował może z 2-3 minuty ale nie 15.
W obecnym aucie Maeiva bardzo ciężko ją zagrzać aby wentylator zaczął działać. Tak dobrze jest wydajny układ chłodzenia. -
Dziękuję wszystkim za rady i pomoc zacznę od wyciągnięcia termostatu i zobaczę co będzie się działo Na dużym obiegu .Jeszcze myślę nad zmianą pompy wody i wiadomo rozrządu bo to nie są jakieś duże koszta kupię też jak wspomniałem wcześniej nowy termostat czujnik i przekaźnik Może Coś to pomoże najgorzej że nie mam tu nikogo kto posiada Tico żeby posprawdzac te części które mam
-
-
Mieszkam w Warszawie niedaleko Fabryki FSO😄(Warszawa Białołęka)
-
-
@Kamilss napisał w Układ Chłodzenia (Długa Praca Wentylatora):
Dziękuję wszystkim za rady i pomoc zacznę od wyciągnięcia termostatu i zobaczę co będzie się działo.
Jeżeli po wyjęciu termostatu opisywane przez ciebie objawy by ustąpiły to oznaczałoby, że uszkodzony jest termostat, który nie otwiera się dostatecznie w nagrzanym silniku. Z tym, że jak wyjmiesz termostat to pewnie będzie ciekło ze złącza obudowy termostatu - będziesz musiał czymś to złącze uszczelnić (płaska uszczelka, duży oring itp).
Na forum opisywano przypadki wadliwie działających nawet nowych termostatów (głównie dotyczyło to zamienników) dlatego aby mieć 100 % pewność co do sprawności termostatu można zmierzyć temperaturę jego otwarcia w naczyniu z gorącą wodą.
Tu masz szczegółowy opis sprawdzenia.
Jeżeli będziesz montować termostat to zwróć uwagę aby włożyć go właściwą stroną i z zaworkiem odpowietrzającym w pozycji u góry
Na dużym obiegu .Jeszcze myślę nad zmianą pompy wody i wiadomo rozrządu bo to nie są jakieś duże koszta kupię też jak wspomniałem wcześniej nowy termostat czujnik i przekaźnik
Jeżeli chodzi o pompę wody to jej wymiana raczej nie rozwiąże problemu. Tak jak już pisał Leo musiałby się np. ukręcić wałek pompy co praktycznie nie jest realne. Bardziej już można sobie wyobrazić poluzowanie wirnika (łopatek) na wałku pompy wskutek wady fabrycznej.
Mogłoby się też zatrzeć łożysko pompy choć nie słyszałem o takim przypadku ale wówczas miałbyś już awarię rozrządu.
Z innych bardziej prawdopodobnych rzeczy mogłyby się przytkać kanały w bloku silnika dochodzące do pompy. Ale żeby do tego doszło to nie wiem ile i jak długo ktoś musiałby lać środki uszczelniające czy zamiast płynu chłodniczego lać wodę z kranu itd.
Wymiana termostatu lub jego sprawdzenie działania jak najbardziej.
Wymiana (lub sprawdzenie) czujnika temperatury przy termostacie też może być kluczowa.
Działanie czujnika temperatury przy termostacie możesz sprawdzić podobnie jak termostat z tym, że mierzysz temperaturę przy której zwierane są styki czujnika (właściwie jest to wyłącznik termiczny). Zwieranie styków możesz sprawdzić np. omomierzem, które powinno następować w temperaturze 93 C.Jeżeli chodzi o przekaźnik chłodnicy to w zasadzie działa prawidłowo chyba, że rzeczywiście styki przekaźnika się sklejają ale aby stwierdzić, że tak jest wystarczy stuknąć w przekaźnik - jeżeli styki się rozłączą i przestanie pracować wentylator to faktycznie styki się sklejają i trzeba przekaźnik wymienić.
Jeszcze wypłukałbym chłodnicę bo jeśli jest zanieczyszczona (środkami uszczelniającymi, kamieniem kotłowym) to schładzanie wentylatorem silnika trwa długo lub nawet się nie kończy w zależności od temperatury zewnętrznej, prędkość jazdy itp. Skuteczność chłodzenia zależy też od konstrukcji chłodnicy. Dostępne obecnie w sprzedaży zamienne chłodnice aluminiowe gorzej odprowadzają ciepło od fabrycznych Daewoo Motor / GM. Po wymianie kiedyś cieknącej oryginalnej chłodnicy na aluminiową zauważyłem że wentylator znacznie częściej się załączał i dłużej pracował. Obecnie od wielu już lat eksploatuję bardzo dobrą chłodnicę GM z lamelami (żeberkami) chyba cynowanymi. Dawniejsze chłodnice Daewoo Motor miały miedziane lamele malowane na czarno i były bardziej podatne na korozję.
-
Powiem tak, dopóki nie wstawiłem chłodnicy o parametrach oryginału to wiecznie były problemy. Wentylator działał tak długo, że aż na aku robiło się 12V po wyłączeniu. Zakładałem wątek o tych chłodnicach. Ma być (z klimą) co najmniej 3,5cm głębokości. Chłodnice o głębokości 2cm i mniej nie są do tego auta. Miedziane oryginały są niedostępne. Zamienniki są jakości fatalnej/tragicznej. Najlepiej zrobić na zamówienie. Dodam, że mam klimę i tak naprawdę dopiero wtedy zaczynają się wzrosty temperatury.
U Ciebie może być oczywiście jeszcze inny problem, ale weź to pod uwagę.
Wentylator powinien pracować pojedyncze minuty po wyłączeniu, nawet jak się sam włączy inaczej wydrenuje Ci akumulator w ciepłe dni.- najwyżej pojedyncze minuty
- nie, absolutnie nie
- kamień, pseudo chłodnica-zamiennik, silnik wiatraka - zużyte szczotki, przekaźnik, czujnik temperatury wiatraka (ten z deski rozdzielczej to co innego), termostat, zawory (działa Ci katalizator?) i zapłon (to raczej byś widział na desce jako wysoka temperatura) , za małe napięcie na silniku wiatraka (mała wydajność) lub w instalacji, wlany koncentrat chłodniczy nierozcieńczony zamiast płynu. Obstawiam jednak, że u Ciebie kamień + wyrób chłodnicopodobny, to właśnie daje takie objawy jakie opisałeś.