Ustawienie kąta wyprzedzania zapłonu



  • Cześć,
    Większość napraw staram się robić sam ale jeszcze nigdy nie miałem okazji zaznajomić się i przetestować w praktyce ustawiania kąta wyprzedzania zapłonu.
    Nie ukrywam, że chciałbym sprawdzić choćby z czystej ciekawości kąt wyprzedzania zapłonu w Tico. Wiem, że trzeba mieć jakiś specjalny przyrząd.
    W tym roku czeka mnie kolejna wymiana rozrządu, więc pomyślałem że przy okazji mógłbym sprawdzić kąt wyprzedzania zapłonu.
    Czy komuś chciało by się w wolnej chwili napisać "łopatologicznie" co kupić, gdzie podłączyć, jak sprawdzić i ewentualnie wyregulować w Tico? :-)


  • Moderator

    Potrzebujesz lampę stroboskopową, ja kiedyś nabyłem w kwocie około 30zl i daje radę.
    Lampę podłączasz do akumulatora, a przewód sygnałowy przykładasz w okolice przewodu zapłonowego pierwszego cylindra.
    Lampka zaczyna mrugać z częstotliwością zapłonu w tym cylindrze.
    Na kole pasowym masz nacięcie, na obudowie rozrządu skalę, po podświetleniu tego miejsca odczytujesz wartość kąta na skali.
    Regulacja odbywa się poprzez obrucenie aparatu zaplonowego.

    Pomiar robisz na ciepłym silniku gdy ssanie wyłączone a obroty w okolicy 1 tysiąca (kąt zmienia się wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika).


  • Admin

    Dodam tylko, że są różne lampy stroboskopowe. Różnie się je podpina. Najwygodniejsze są te w kształcie pistoletu, z krokodylkiem zaciskanym na przewodzie wysokiego napięcia.
    Ja mam starą, radziecką, prymitywną lampę, która ma specjalny wtyk przejściowy wkładany do aparatu zapłonowego i na niego zakłada się wyjętą uprzednio końcówkę przewodu WN. Poza tym musiałem dorobić kabelki z usuniętym fragmentem izolacji, bo trzeba tę lampę wpiąć też do wtyczki cewki. Ale ważne, że działa, chociaż chętnie przytuliłbym pistoletówkę. :-) Niestety, takie już troszkę kosztują.
    Jeszcze droższe są lampy z dodatkową wskazówką, którymi można sprawdzić także przyśpieszenie zapłonu. Ale na nasze warunki "garażowe" to już wysoka półka.
    Najtańsze są samoróbki na diodzie LED. Takich nie używałem, ale często ludzie piszą, że dają bardzo słabe światło i nieraz trudno jest na nich ustawić zapłon.
    Lepiej więc poszukać czegoś na lampie, nie na LEDzie.



  • @leo napisał w Ustawienie kąta wyprzedzania zapłonu:

    Ja mam starą, radziecką, prymitywną lampę, która ma specjalny wtyk przejściowy wkładany do aparatu zapłonowego i na niego zakłada się wyjętą uprzednio końcówkę przewodu WN.

    Również mam taką. Ale ma krokodylki do podpięcia pod aku i jest właśnie w kształcie pistoletu. Też stara, radziecka i z wtykiem przejściowym. Do garażowych robót, w sam raz.



  • Dziękuję Panowie za wyjaśnienie. Pozostaje rozejrzeć się za lampą - może coś upoluję :)


Log in to reply