Cewka zapłonowa - do czego dodatkowe wyprowadzenie(w tle problem: zapala i co chwilę gaśnie)



  • Chciałem zakupić cewkę zapłonową. Mam zamontowaną z wyglądu taką:

    image.jpg

    Sprzedawca na moje pytanie o cewkę zapłonową do Tico przedstawił mi w budowie taką jak ta (bez naniesionego opisu):

    image.jpg

    Co to za zamiennik? Jak to montować (poza jak widzę innym mocowaniem), co to za dodatkowe wyprowadzenie?

    Po co mi nowa cewka? Tło jest takie, że mam znany problem - po uruchomieniu przejadę kilkadziesiąt metrów, potem gaśnie, po dłuższym lub krótszym czasie znów mogę uruchomić i znów tylko kawałek podjechać.

    Posiłkując się poradami na forum wymieniłem moduł zapłonowy w aparacie. Ale nadal to samo (skąd mogę mieć
    pewność, że ten nowy dobry?). Postanowiłem więc wymienić cewkę bo też na takie porady trafiłem.
    Kwestie gaźnikowo-paliwowe odpuszczam na razie ze względu na ograniczoną wiedzę i możliwości techniczne zajęcia
    się tym zakresem. Z racji prostoty i licznych wypowiedzi nt. podobnych problemów próbuję na razie kwestie opisane.



  • Najlepiej było by podmienić cewkę na kilka dni. Ja tak kiedyś zrobiłem z @leo . Nie wiem czy jeszcze ma ?



  • Witaj -czy w sposób właściwy sprawdzasz iskrę na świecach , bo zapewnie wiesz ze inaczej jak w maluchu .Ja używam takiej diody led owinietej paroma zwojami drutu na przewód w/n , miałem podobny problem w skodzie favorit gdzie było przebicie pod kopułką miedzy stykami w/n , a cewkę zmierz omomierzem ,lub podmień jak pisze Jaco


  • Admin

    Witaj.
    Cewka to jakiś zamiennik (sprzedają takie na Alle, niby do Tico) - możliwe, że się nadaje. Koszt niewielki, można kupić i próbować.
    Na próbę można przykręcić cewkę jedną śrubą, a na stałe użytkowanie kombinowałbym tak (bo pewnie rozstaw otworów jest inny niż w oryginale): jedną śrubą bezpośrednio do karoserii (przez podkładkę, o której za chwilę), drugie mocowanie zrobiłbym przez jakąś dorobioną blaszkę / cienki płaskownik z dwoma otworami: jeden otwór śrubką do blachy cewki, drugi otwór do karoserii. Ponieważ dorobiony płaskownik / blaszka ma swoją grubość, pod drugi otwór cewki dałbym podkładkę o takiej samej grubości (jako dystans).
    Albo jeszcze lepiej: dłuższa dorobiona blaszka z trzema otworami. Jeden zewnętrzny oraz środkowy powinny pasować rozstawem do otworów w karoserii, oba zewnętrzne powinny pasować do cewki. W ten sposób przykręcisz jedną śrubą cewkę i blaszkę do karoserii, drugą śrubą (przez otwór środkowy w blaszce) przykręcasz samą blaszkę do karoserii, a ostatni otwór posłuży do przymocowania cewki do blaszki (trzeba dobrać swoją śrubkę).
    To dodatkowe wyprowadzenie... nie spotkałem się z czymś takim. Ale na zdjęciach widać, że jest dołączony do masy; ciekawe, co jest w tej czarnej, zalanej kostce... może jakiś kondensator przeciwzakłóceniowy? Nie wiem. Ale nie przejmowałbym się tym i niczego tu nie podłączał. A jeśli cewka nie chciałaby pracować, próbowałbym tam dołączyć masę (minus).

    Z doświadczenia wynika, że moduł zapłonowy często psuje się po ok. 200 tys. km przebiegu. Też miałem ten problem - auto gasło podczas jazdy, po kręceniu rozrusznikiem (czasem krócej, czasem dłużej) dawało się uruchomić, a kiedyś w końcu - już nie. Miałem dwa używane aparaty zapłonowe; wymieniłem moduły - jeden też był zepsuty, drugi działał: TU o tym wspominałem
    Kiedyś też szukałem sposobu sprawdzenia samego modułu i znalazłem taki filmik: KLIK. Wynika z tego, że moduł o nazwie Mitsubishi J170 był stosowany w kilku innych autach, np. w Maździe. Nie wiem, na ile ten filmik jest wiarygodny, bo sam nie zdążyłem skontrolować swoich modułów (szybciej mi było włożyć je do aparatu i sprawdzić od razu na silniku, czy działają). Ale warto obejrzeć i spróbować - mam nadzieję, że potem podzielisz się z nami tym doświadczeniem. :-)


  • Admin

    @jaco napisał w Cewka zapłonowa - do czego dodatkowe wyprowadzenie(w tle problem: zapala i co chwilę gaśnie):

    Najlepiej było by podmienić cewkę na kilka dni. Ja tak kiedyś zrobiłem z @leo . Nie wiem czy jeszcze ma ?

    Mam... jednak obawiam się, że koszty przesyłki do miejsca zamieszkania kolegi i z powrotem mogą przekroczyć cenę nowej cewki... ;-) Z Tobą było łatwiej, mieszkamy bliżej.



  • @mandrzej napisał w Cewka zapłonowa - do czego dodatkowe wyprowadzenie(w tle problem: zapala i co chwilę gaśnie):

    Chciałem zakupić cewkę zapłonową. Mam zamontowaną z wyglądu taką:

    image.jpg

    Sprzedawca na moje pytanie o cewkę zapłonową do Tico przedstawił mi w budowie taką jak ta (bez naniesionego opisu):

    image.jpg

    Co to za zamiennik? Jak to montować (poza jak widzę innym mocowaniem), co to za dodatkowe wyprowadzenie?

    Jest to cewka z mocowaniem do Matiza. Sama cewka nadaje się do Tico. Odkręcasz zbędne elementy (wspornik, filtr) i mocujesz cewkę do fabrycznego wspornika Tico.



  • @leo napisał w Cewka zapłonowa - do czego dodatkowe wyprowadzenie(w tle problem: zapala i co chwilę gaśnie):

    Z Tobą było łatwiej, mieszkamy bliżej.

    I mieliśmy kuriera :)


  • Admin

    @jaco Tak jest... :-)

    No, to z pomocą Ryszarda sprawa mocowania wyjaśniła się. Okazuje się, że prosta sprawa. :-)



  • No i teraz już wiem, że ta cewka to do Tico też i jak ją przysposobić. :-) Szkoda, że jak to bywa coraz częściej, sprzedawca nie wiedział nic ponad to, że "panie kupują to chyba to". Niestety tak jest coraz częściej, że jedyne co wiedzą to jak wklepać numer do bazy danych

    Dzięki za informację o ew. możliwościach wypożyczenia cewki. Ale z uwagi i na odległość i na strach mój, żebym cennego okazu przypadkiem ja nie zepsuł, albo w transporcie, nie skorzystam faktycznie. Niemniej jednak to bardzo miłe :-)

    Sprawdzenie modułu - fajny filmik, dzięki! Tylko czy takie sprawdzenie nie może być "fałszywie pozytywne" dla przypadku kiedy auto odpala i jedzie normalnie przez jakiś czas i dopiero pada? Ja rozumiem, poprawcie mnie jeśli się mylę, że w takich objawach moduł przestaje poprawnie pracować po nagrzaniu?



  • @tadeusz-malinka napisał w Cewka zapłonowa - do czego dodatkowe wyprowadzenie(w tle problem: zapala i co chwilę gaśnie):

    Witaj -czy w sposób właściwy sprawdzasz iskrę na świecach , bo zapewnie wiesz ze inaczej jak w maluchu

    To znaczy, jak inaczej niż w maluchu? Jak prawidłowo, a jak nie?



  • kiedyś przez zły styk masy na silniku sprawdzając świecę uszkodziłem moduł zapłonu , teraz tak nie robię -tylko testerem który kupiłem 10 lat temu na allegro ,sprawdź sobie w opisach , maluch ma przerywacz stykowy i na przepięcia jest odporny a w współczesnych autach jest elektronika i możesz coś uszkodzić, teraz staram sie uruchomić forda focusa disel MK1


  • Admin

    @mandrzej napisał w Cewka zapłonowa - do czego dodatkowe wyprowadzenie(w tle problem: zapala i co chwilę gaśnie):

    Sprawdzenie modułu - fajny filmik, dzięki! Tylko czy takie sprawdzenie nie może być "fałszywie pozytywne" dla przypadku kiedy auto odpala i jedzie normalnie przez jakiś czas i dopiero pada?

    Nie masz innego sposobu sprawdzenia - chyba, że oddać do warsztatu specjalistów. Czyli jest to sposób mocno "umowny" i nie do końca pewny.

    Ja rozumiem, poprawcie mnie jeśli się mylę, że w takich objawach moduł przestaje poprawnie pracować po nagrzaniu?

    Tak. Z tym, że może "podziękować za współpracę" w dowolnej chwili po rozgrzaniu, aż w końcu całkiem padnie. Nie ma rady.

    Co do przedmówcy i sprawdzania świec starym sposobem: racja, można przez nieuwagę uszkodzić moduł. Trzeba więc 3 razy pomyśleć, zanim coś się zrobi, i przy sprawdzaniu zadbać o dobry styk świecy (zarówno z masą, jak też z przewodem). Potrzebna jest tu druga osoba - jedna kręci rozrusznikiem, druga dociska świecę przez grubą rękawicę).



  • Z własnego doswiadczenia, miałem podobny przypadek. Wymień kopułkę aparatu zapłonowego. U mnie od tego momentu jest wszystko O.K.


Log in to reply