Co dziś dłubałem w tico? (2018 i 2019)
-
@ryszard Ja użyłem (tylko trochę za późno) stary pasek rozrządu i zablokowałem silnik za koło zamachowe. Taki chyba jest "książkowy" sposób. Jednak szkoda, że nie ma jakiejś oddzielnej blokady. Tak jak np. w 2.0ditd w Maździe. Rozrząd ustawia się na znaki i wkręca śruby w koła pasowe. I nic się nie przestawi.
-
@szarik powiedział w Co dziś dłubałem w tico? (2018):
@ryszard Ja użyłem (tylko trochę za późno) stary pasek rozrządu i zablokowałem silnik za koło zamachowe.
Metoda ta jest trochę ryzykowna. Gdyby śruba mocująca koło na wałku rozrządu była bardzo mocna wkręcona to przy odkręcaniu śruby tym sposobem istnieje ryzyko przeskoczenia paska na kole zablokowanego wału korbowego (koło to ma mniej zębów i groźba przeskoczenia paska na tym kole jest większa) ze skutkiem który miałeś okazje doświadczyć (skrzywienie trzonka zaworów).
Taki chyba jest "książkowy" sposób.
Wg fabrycznej książki serwisowej (oraz książki Trzeciaka, która powstała na jej podstawie) powinno stosować się do zablokowania wałka rozrządu (koła) specjalny klucz. Ja wykonałem sobie jego bardzo uproszczoną wersję.
Jednak szkoda, że nie ma jakiejś oddzielnej blokady. Tak jak np. w 2.0ditd w Maździe. Rozrząd ustawia się na znaki i wkręca śruby w koła pasowe. I nic się nie przestawi.
Dokładnie np tak. Nie podniosłoby to specjalnie kosztu wytwarzania części a ułatwiłoby niesamowicie czynności serwisowe.
-
Ja w simeringi wkręcam blachowkręta i wyciągam.
Kiedyś szukałem po internecie oryginalnego narzędzia do blokowania wału, niestety nie ma.
-
@pacior
Ten klucz, który sobie wykonałem jest bardzo prosty - wystarczy do wykonania jego odcinek długości ok 50 cm prostokątnej rury, 2 śruby i 4 nakrętki i kwadrans na jego wykonanie. Jak będę w domu gdzie mam ten klucz to zrobię i wrzucę jego zdjęcie. -
-
Silnik poskładany i działa bardzo ładnie, nawet ciszej, niż przed naprawą. Nie wiem, czy zawory są lepiej ustawione (wstępnie wyregulowałem je na stole, a potem poprawiłem już na aucie), czy to coś innego.
W sumie wymienione zostały uszczelki kolektorów, uszczelka pod głowicą, pod obudową aparatu zapłonowego, oring na wałku aparatu, simering wałka rozrządu i uszczelka pod pokrywą zaworów.
Do tego nowy zawór ssący i wszystkie uszczelniacze zaworowe. Każdy zawór został dotarty. Zawory wydechowe miały już wżery, więc dotarcie dobrze im zrobiło (zostały tylko naprawdę bardzo drobne wżery, widziane dopiero pod lupą). Głowica została oczywiście splanowana. Zeszlifowane zostało 0,12mm.
Do tego wpadły nowe świece i odma.
Skasowałem błędy w komputerze i póki co, żadne się nie wyświetliły.
Jeszcze jakoś nie długo postaram się wrzucić zdjęcie narzędzia do rozpinania zamków zawórów, które wykonaliśmy. Może komuś się przyda. Z nim powinno się raczej nawet udać wymienić uszczelniacze zaworowe, bez demontażu głowicy. -
@szarik W jakim komputerze? Tico nie ma komputera ;).
-
@marcintju Ale ja mam Matiza
-
Myślałem przez chwilę że masz Tico z elektroniką.
-
@marcintju Nie nie, całość tyczyła się Matiza.
-
Zamieszczam obiecane zdjęcia bardzo prostego przyrządu do rozpinania zamków zaworów:
Jak to działa? Wyciągamy osie dźwigienek zaworowych i zamiast nich wkładami rurkę o średnicy 15mm. Narzędzie wkładamy pod rurkę, naciskamy na sprężynę i wyciągamy zamki. Bardzo proste i skuteczne. Przy montażu zamków trzeba było czasem sprężynę przesunąć, zapierając śrubokrętem, żeby była centrycznie, ale poza tym, nie miałem żadnych problemów.
Aha, otwór w płaskowniku specjalnie jest przesunięty do jednej krawędzi. -
@szarik powiedział w Co dziś dłubałem w tico? (2018):
Zamieszczam obiecane zdjęcia bardzo prostego przyrządu do rozpinania zamków zaworów:
Bardzo dobry pomysł na prosty klucz.
Jak to działa? Wyciągamy osie dźwigienek zaworowych i zamiast nich wkładami rurkę o średnicy 15mm.
Rozumiem, że wymiana osi dźwigienek na rurkę o średnicy zewnętrznej 15 mm ma uchronić oś przed uszkodzeniem przy zapieraniu klucza.
Narzędzie wkładamy pod rurkę, naciskamy na sprężynę i wyciągamy zamki. Bardzo proste i skuteczne.
Czy zamki (półstożki) schodzą łatwo z trzonka zaworu po naciśnięciu kluczem sprężyny (górnej miseczki)?
Aha, otwór w płaskowniku specjalnie jest przesunięty do jednej krawędzi.
Z czego wynika asymetryczne położenie otworu w płaskowniku klucza?
Z jakiego płaskownika zrobiłeś przyrząd (wymiary przekroju) i jakiej średnicy nawierciłeś otwór? Pytam o te szczegóły bo jak napisałeś klucz się sprawdził a więc m. innymi nie wyginał się przy ściskaniu sprężyn a nie chciałbym eksperymentować.
-
@ryszard Cały czas pamiętam o temacie. W najbliższym czasie dam rysunek techniczny w wymiarami przyrządu i odpowiem na pytania. Ostatnio nie miałem na to czasu, ale nie długo coś wstawię.
-
Po prawie 3 miesiącach znalazłem przyczynę pisków w moim Tico,
przyczyna mocno mnie zaskoczyła ale najważniejsza wiadomość to taka że nie auto jest winne :) Postaram się dokładniej opisać ten przypadek w najbliższym czasie. -
@pacior powiedział w Co dziś dłubałem w tico? (2018):
@ryszard Pewnie tak, możesz coś podesłać to w wolnym czasie wykonam :)
Zazwyczaj jak zabieram się za taką pracę przy silniku to podobnie jak @Szarik robię to w pośpiechu i czasu na szykowanie narzędzi brak :/Jak widać na dodanych zdjęciach klucz do blokowania dużego koła rozrządu jest łatwy do wykonania.
-
Mam takie szybkie pytanko: jak nazywa się element przedstawiony na zdjęciu? Wyczytałem na forum że jest to "dashpot release pot" lub "slow release valve" ale jakoś wyszukiwanie w google nic nie pokazuje. Element ten znajduje się przy gaźniku. Dzięki z góry.
-
W książce opisany jest jako "dławik". Nie wiem, po co tam siedzi.
-
Też szukałem tego w książce P. Trzeciaka i jak kolega napisał jest to "dławik", ale nie mogę tego na internecie nigdzie znaleźć. Chyba jedyną opcją jest pojechanie na złom, pokazanie zdjęcia i poproszenie o "takie coś" :)
-
@mroziu Jeżeli jest to element nr 61 z planszy 10A katalogu części zamiennych:
http://battico.wixsite.com/tico-katalog/010-c1aoq
to w anglojęzycznym katalogu jest on opisany jako "orifice assy", a w polskim jako "kryza". W sklepach występował też jako "dysza". Szukaj po numerze katalogowym 18565-78B00-000. Google znajduje kilka wystąpień w polskich sklepach, choć z zerowymi stanami magazynowymi. Mimo to można przedzwonić i zapytać o dostępność, nie zawsze stany magazynowe na internecie są aktualne.
Dlaczego potrzebujesz nowego? Jakie są objawy uszkodzenia? -
Dzięki za odpowiedź, potrzebuję go ponieważ kupiłem gaźnik bez niego.