Simson mojego dzieciaka... czyli jeszcze jeden pojazd do dłubania
-
Trochę dłubię w wolnej chwili...
Wymieniłem kolanko wydechu wraz z nakrętką. Miałem zmienić tylko nakrętkę (bo się sama odkręcała podczas jazdy), ale poprzedni właściciel tak powginał stare kolanko (chyba traktował je młotkiem, "dopasowując" do tłumika...), że nie dało rady zdjąć z kolanka starej nakrętki i nałożyć nową.
Podregulowałem sprzęgło, bo zaczynało się ślizgać. Dzisiejsze linki nie trzymają wymiarów...
Zrobiłem 55 km na nowym cylindrze. Dymi mocno, bo jest więcej oleju w mieszance na czas docierania... trudno, ten bak musi zostać wyjeżdżony. Docieranie ma się zakończyć po 500 km.
Naprawiłem prędkościomierz i sprawdziłem wskazania GPSem. O dziwo, licznik zaniża prędkość o 3-5 km/h... A wsadziłem nowy, polski ślimak do napędu prędkościomierza.
Naprawdę, czego się nie dotknąć z dzisiejszych części, wszystko kupa... Kiedyś kupowało się oryginalną DDR-owską, wkładało i było z głowy...
No i po jeździe zauważyłem wyciek oleju spod wałka biegów i kopniaka. Nie pamiętam, czy jest tam o-ring, czy simmering - trzeba będzie naprawić. -
@leo te dzisiejsze części to sa takiej samej jakości jak dzisiejsze "Romety". Wszystko chińskie i nawet na półce w sklepie jakbyś pomierzył to ide o zakład, że by było z 5 jak nie więcej różnych wymiarów. Pamiętam jak kumpel miał Jawe 350TS i Komara i dłubaliśmy przy tym to czasem nawet niektóre części prosto ze sklepu nie pasowały wymiarem, a to było z 5 lat temu...
-
Leo, każdy licznik w motocyklu czy samochodzie zaniża prędkość o kilka km/h, nie jest to wina ślimaka który założyłeś. To celowe działanie producentów aby zapobiec skargom czy pozwom że strony użytkowników tych pojazdów w różnych sytuacjach. Zauwaz ze zwykla zmiana opon na zamiennik spowoduje roznice we wskazaniach licznika, nawet samo zuzycie opon generuje zmiane wskazań licznika. Dlatego producenci stosują ten margines blędu, zawsze zaniżający predkasc wskazywaną.
W Simsonie napęd licznika jest z silnika i tu np zmiana zębatki zdawczej też będzie skutkowała zmianą wskazań vs rzeczywista prędkość, w tym przypadku jednak zależnie od zmiany, można uzyskać wskazania licznika zaniżone jak i zawyżone. -
-
@pacior
Masz rację, pokazują więcej, niż w rzeczywistości jedziemy. Trochę się źle wyraziłem w poście - miałem na myśli fakt, że właśnie jedziemy wolniej niż widzimy na liczniku, dlatego napisałem że zaniżają prędkość a to rzeczywiście mniej wtajemniczonych może wprowadzić w błąd. Dzięki za poprawkę. -
Tak, ja doskonale wiem, że fabryczne liczniki nie są dokładne i najczęściej zawyżają nieco wskazania.
W tico zmieniłem opony z fabrycznych 135/80 na trochę szersze i wyższe - 145/80. Przy okazji wskazania licznika bardzo zbliżyły się do rzeczywistości.
W dusterze specjalnie wykonałem kilka prób i przestawiałem wskazówkę licznika, aż utrafiłem w dokładne wskazania (tak do 80 km/h, po powyżej znowu licznik nieco zawyża - ale nic się z tym już nie zrobi, skoro fabrycznie do tych 80 km/h zawyżał o ok. 4-5, a przy 120 km/h już o 8).
W etezecie mam fabryczny rozmiar ogumienia i licznik też zawyża, dokładnie o 5 km/h.
Ale w simku jest na odwrót...Wyszperałem w necie skan starej, oryginalnej, enerdowskiej instrukcji napraw Simsona. Okazuje się, że oprócz różnych wersji wyposażenia produkowano też kilka wersji z ograniczeniem prędkości - 40, 50 i 60 km/h. Wersje te miały różne zębatki zdawcze łańcucha, a ponieważ napęd licznika podpięty jest właśnie do wałka zębatki zdawczej, montowano różne "ślimaki" tego napędu. I tak:
zębatka o 14 zębach powinna współpracować ze "ślimakiem" z 15 zębami,
zębatka 15 zębów ze ślimakiem 14 zębów,
a zębatka 16 zębów ze "ślimakiem" 13 zębów.
Czyli sprawa jasna: im większa zębatka zdawcza łańcucha, tym większa prędkość motoroweru i mniejszy "ślimak" linki licznika.
Zdjąłem dekiel i dokładnie sprawdziłem, co siedzi w moim sprzęcie. Okazało się, że jest zębatka "najszybsza" -16 zębów i "ślimak" 15 zębów - znaczy niekompatybilnie, oba elementy największe. Czyli powinienem zmienić zębatkę na 14 zębów, żeby wszystko pasowało (co oczywiście też zmniejszy prędkość i zwiększy siłę na kole).
Właśnie podejrzewałem, że poprzedni właściciel włożył dużą zębatkę, bo Simson nie ma większego problemu z rozpędzeniem się do ponad 55 km/h (wg GPS)... Taki "tuningowiec" z chłopaczka. :-)
Już kupiłem nową zębatkę o 14 zębach, muszę ją zamontować. -
@leo
Zakładam, że masz simsona s51, więc w wersji 3 lub 4 biegowej zębatka powinna mieć 15 zębów. Przełożenie 2,66 15/34 zębów. Zębatki z 14 zębami były stosowane tylko przy wersji 3 biegowej 2,45KM osiągającej tylko 40km/h. Była to wersja ze zdławionym silnikiem na rynki jakie pozwalaly jedynie motorowerom na taki v-max. Oczywiście jeśli Twój silnik ma standardową moc 3,7 lub 3,3 KM, na zębatce 14 z będzie jeździł szybciej niż 40km/H i będzie się szybciej rozpędzał ale silnik będzie chodził na wyższych obrotach niż na 15z. Więc będzie nieco więcej palił, v-max teoretycznie też nieco spadnie.Jeśli to skuter sr 50, zębatki do standardowych silników 4 biegowych miały 16 zębów ( przelozenie 1,94 16/31 zębów. Wolniejsze wersje miały 15 lub 14 zębów.
-
To jest S51 w wersji Enduro.
Jeśli "siedzisz" w temacie: czy wiesz może, na czym polegało to zdławienie silnika - 2,45 KM kontra 3,3 KM, 3,7 KM? Czy chodzi tu tylko o odpowiednio dobrany podtyp gaźnika BVF z odpowiednimi dyszami, czy o coś innego? -
@leo z tego co wiem dlawienie osiągów następowało tylko poprzez zmianę dysz i zębatek zdawczych. Jak znajomy kiedyś kupił nowego simsona z rynku niemieckiego, musiał zmieniać dysze i zebatke aby udowodnić że motorek nie jedzie szybciej niż 45km/h. Gaźnik 16N3 -× różnią się od siebie tylko dyszami. Natomiast 16N1 xx są starsze konstrukcyjnie.
-
Dodam jeszcze że istnieją różnice w gaznikach pomiędzy SR 50 a S51 - różne są króćce wężyka paliwa z racji na inne umiejscowienie zbiornika paliwa względem silnika.
-
Tak właśnie myślałem, że różnice są zawarte w zębatkach i podtypach gaźników linii 16N3 (lub 16N1, ale te były chyba tylko w Schwalbe). Zaś podtypy charakteryzują się właśnie zróżnicowanym zestawem dysz.
Ktoś kiedyś mówił mi, że w PL, celem zdławienia osiągów silnika (ograniczenie prędkości do 50 km/h - taki był limit w motorowerach na początku lat 90-tych) zakładano także kryzę między cylinder a gaźnik. Ja w 1991 r. kupiłem dwuletniego simsona sprowadzonego z Niemiec, w którym właściciel wymienił tylko zębatkę na mniejszą, żeby wyrobić papiery motorowerowe.
Ciekawy jestem, jak się sprawowały gaźniki BINGa. Ponoć montowano je do ostatnich pojazdów. W etezecie mam gaźnik właśnie tej firmy, bardzo go sobie chwalę. -
@leo podobno bing jest lepszy, niestety ja mam doświadczenie jedynie z 16N3. I w zasadzie złego słowa nie mogę powiedzieć o tych gaznikach. Może bierze się to stąd że mam również duże doświadczenie z polskimi wynalazkami typu Romet i w porównaniu do tych gaznikow, 16N3 to cudeńko. Z resztą simson ogólnie to cudeńko na przeciw jakiegokolwiek Rometa. Nie jestem też zwolennikiem tuningu w simsonach, dlatego nie kombinuje z niczym innym niż w serii. Obecnie odnawiam Sr50 ale idę jedynie w kierunku poprawy fabryki co do wyglądu, mechanicznie pozostaje w specyfikacji fabrycznej.
-
@mario-wp i jeszcze dodam, że Bing i 16N1 były montowane seryjnie w niektórych odmianach, przynajmniej w sr50.
-
@mario-wp Ja również byłem zadowolony z gaźnika BVF, gdy miałem simka te 27 lat temu... ale wtedy silnik nie był wyeksploatowany, gaźnik też... Teraz zaś gaźnik przedstawiał sobą kupkę złomu, reanimowałem go, jak mogłem - na dostępnych dziś dyszach, przepustnicy... diabli wiedzą, jakiego pochodzenia i średniej jakości.
Ale to nie to samo, co kiedyś, gdy miałem dwulatka... Wszystko fabryczne, niemieckie, nie było problemów.