Jaka grubosc przewodow
-
Poradzcie mi prosze jakie powinny byc przewody elektryczne w mieszkaniu. Wlasnie jestem na
etapie instalacji elektrycznej. (robi mi firma)
W kuchni gdzie obciazenie jest najwieksze polozyli kable 3x2,5mm i na koncu maja byc
bezpieczniki 16A. Pozostala reszta gniazdek polaczona jest w wiekszosci kablami 3x1,5 mm i
bezpiecznik 16 A.
Czy to jest zgodne z normami bo slyszalem ze kable gniazdkowe powinny byc wszedzie 3x2,5mm a nie
1,5mm
a jak juz 1,5 mm to bezpiecznik 10 A.
jeden elektryk twierdzi ze jest wszystko OK drugi elektryk twierdzi ze poszli na latwizne.jezeli nie zamierzasz ogrzewac mieszkania elektrycznie to gniazdka wytrzymaja , chociaz osobiscie jesli zmieniam jakas instalacje stosuje kable 2.5 do gniazdek i 1.5 do oswietlenia
ale ja jestem elektrykiem amatorem i tworze instalacje na "wyrost" choc wiem ze to niedokonca potrzebne jest -
Moja opinia jest taka:
Kuchnia, łazienka przewód 3x2,5m2, zabezpieczenia 16A + różnicówka 25mA, osobno na każdy obwód. Do łazienki dałbym nawet 6mA, ale nie zawsze się to sprawdza.
Pokoje 3x1,5mm2, zabezpieczone 10A na pomieszczenie + różnicówka zbiorczo na kondygnację (w domkach) 25mA.
Oświetlenie 1mm2, piony 1,5mm2 (naprawdę nie ma potrzeby więcej), zabezpieczone 6A (1A odpowiada 240W mocy, więc zwykle wystarcza jeden na piętro).
Piwnica/garaż 3x2,5mm2 16A.
Zabezpieczenie główne 25A w blokach, 3x32A domki.
Odbiory typu płyta grzewcza+piekarnik w kuchenkach 5x2,5mm2 osobne zabezpieczenie.
Ogrzewanie elektryczne, podgrzewacze przepływowe, bojlery wg specyfikacji odbiorników.
Wydzielenie różnicówek z obwodów oświetlenia i zabezpieczenia głównego zostawia nam światło i wyłącza gniazdka w przypadku awarii. Trochę to droższe ale się sprawdza i nie zostawia w ciemnościach w sytuacji gdy suszarka wpadnie do wanny. Nie wyłącza nam też np PCtów gdy coś się wydarzy w kuchni czy łazience. -
Moja opinia jest taka:
Kuchnia, łazienka przewód 3x2,5m2, zabezpieczenia 16A + różnicówka 25mA, osobno na każdy obwód.
Do łazienki dałbym nawet 6mA, ale nie zawsze się to sprawdza.
Pokoje 3x1,5mm2, zabezpieczone 10A na pomieszczenie + różnicówka zbiorczo na kondygnację (w
domkach) 25mA.
Oświetlenie 1mm2, piony 1,5mm2 (naprawdę nie ma potrzeby więcej), zabezpieczone 6A (1A odpowiada
240W mocy, więc zwykle wystarcza jeden na piętro).
Piwnica/garaż 3x2,5mm2 16A.
Zabezpieczenie główne 25A w blokach, 3x32A domki.
Odbiory typu płyta grzewcza+piekarnik w kuchenkach 5x2,5mm2 osobne zabezpieczenie.
Ogrzewanie elektryczne, podgrzewacze przepływowe, bojlery wg specyfikacji odbiorników.
Wydzielenie różnicówek z obwodów oświetlenia i zabezpieczenia głównego zostawia nam światło i
wyłącza gniazdka w przypadku awarii. Trochę to droższe ale się sprawdza i nie zostawia w
ciemnościach w sytuacji gdy suszarka wpadnie do wanny. Nie wyłącza nam też np PCtów gdy coś
się wydarzy w kuchni czy łazience.Powiem tylko tyle ze najlepsze są kable "twarde" minimalizują one ryzyko zwarcia i spalenia instalacji, zawsze lepszy gruby bo nie wiadomo nigdy co tam podłączysz
-
Sloonce, tyle cytatu, a taka krótka Twoja wypowiedź <img src="/images/graemlins/bzik.gif" alt="" />...
W przyszłości skracaj słowa poprzednika, a najlepiej odnoś się do poszczególnych punktów. <img src="/images/graemlins/OK.GIF" alt="" /> -
Powiem tylko tyle ze najlepsze są kable "twarde" minimalizują one ryzyko zwarcia i spalenia
instalacji, zawsze lepszy gruby bo nie wiadomo nigdy co tam podłączyszNajpierw spróbuj do jednej puszki wepchnąć gniazdo i trzy przewody 3*2,5, to nie będziesz taki szybki do polecania grubszych przewodów.
-
Najpierw spróbuj do jednej puszki wepchnąć gniazdo i trzy przewody 3*2,5, to nie będziesz taki
szybki do polecania grubszych przewodów.W takim przypadku dobiera sie grubość przewodów do ilości kabli i rodzaju gniazdka. proste <img src="/images/graemlins/gris.gif" alt="" />
-
W takim przypadku dobiera sie grubość przewodów do ilości kabli i rodzaju gniazdka. proste
Pełna bzdura. To co, jak Ci przyjdzie wsadzić do puszki 10 przewodów to położysz 0,75 żeby się zmieściło? Przewody dobiera się do obciążeń, jeśli w puszce spotyka się zbyt dużo grubych przewodów, to pewnie ktoś skaszanił projekt i trzeba rozdzielić układ na dwie puszeczki. Puszki pod gniazdka nie służą do dystrybucji zasilań, a zaciski w gniazdkach to nie kostki rozgałęźne. Podejście szybko i tanio kończy się wypalaniem połączeń i przeciążeniami, a jak jest wszystko dobrze wymyślone, to zawsze się znajdzie możliwość drobnych modyfikacji czy rozwoju.
-
W takim przypadku dobiera sie grubość przewodów do ilości kabli i rodzaju gniazdka. proste
Co do tego pomysłu, marakus już Ci odpowiedział. Ja chciałbym tylko dodać, że pchanie bez potrzeby grubszych niż potrzeba przewodów mija się z celem i to miała ilustrować moja poprzednia wypowiedź.
-
To jeszcze dwa słowa o samym doborze przekrojów. Przewody dobiera się do wartości planowanych obciążeń. Np gniazdko w łazience jest przewidziane na pralkę, której moc to około 2,5kW. Odpowiada to około 11A. Bierzemy więc najbliższy wyższy bezpiecznik 16A. Przy przewodach podtynkowych przyjmuje się mnożniki prądu od 8 do 10 dla przekroju do 4mm2, im cieńsze tym lepiej oddają ciepło i bardziej można je obciążyć. Potrzebujemy więc dla 11A przewodu 1,375mm2. Ponieważ jednak zabezpieczyliśmy obwód na 16A, to musimy dać grubsze przewody czyli 2mm2. Najbliższy przekrój dostępny to 2,5mm2 i tego musimy użyć. Mnożnik dla prądu jest niższy dla grubszych przewodów, również kable o złożonej izolacji/ekranach/pancerzach mają niższe przeliczniki. Przykładowo przewód oponowy (taki jak do spawarek i betoniarek) 6mm2 można obciążyć do 32A, ale już 16mm2 'tylko' 63A. Operuję tu wartościami z szeregu nominalnego.
-
Rzuć może okiem do mojego profilu. <img src="/images/graemlins/waytogo.gif" alt="" /> <img src="/images/graemlins/rotfl.gif" alt="" />
-
Pirx, IMHO Marakus nie (tylko) do Ciebie napisał te słowa, ale do wszystkich... A to, że się podpiął pod Twojego posta, to po prostu dla kontynuacji wątku (tak myślę <img src="/images/graemlins/hmm.gif" alt="" />)... <img src="/images/graemlins/gris.gif" alt="" /> <img src="/images/graemlins/20.gif" alt="" />
Nie sprzeczajmy się <img src="/images/graemlins/OK.GIF" alt="" />. Każda rzeczowa informacja jest dużo warta, a jeszcze od fachowców... <img src="/images/graemlins/waytogo.gif" alt="" /> Ja np. nawet nie pomyślałem o paru rzeczach, o których Marakus napisał. Całkiem fajny post <img src="/images/graemlins/uklon.gif" alt="" />.
Pirxie, Marakusie - piszcie na Klinice jak najwięcej, nie ma to jak poczytać fachmanów. <img src="/images/graemlins/OK.GIF" alt="" /> <img src="/images/graemlins/20.gif" alt="" /> -
Rzuć może okiem do mojego profilu.
Dokładnie to co napisał Leo. Nie podważam tego co piszesz, ale rozwijam myśl i zostawiam dla potomnych łaknących wiedzy. Ja co prawda jestem obecnie realizatorem dźwięku po studiach w tym kierunku, ale po technikum jestem elektrykiem (w Opolu) i może nie mam takiego doświadczenia (mam 31 lat więc trudno o 30 letni staż) ale jestem po profilu trakcyjnym, więc witam i pozdrawiam kolegę po fachu. <img src="/images/graemlins/pub2.gif" alt="" />
-
Pirx, IMHO Marakus nie (tylko) do Ciebie napisał te słowa, ale do wszystkich... A to, że się
podpiął pod Twojego posta, to po prostu dla kontynuacji wątku (tak myślę )...Chyba, że tak <img src="/images/graemlins/waytogo.gif" alt="" /> Myślałem, że to mnie chce doszkolić, ale
Nie sprzeczajmy się .
o sprzeczce nie ma mowy, tylko rodzaj wyjaśnienia <img src="/images/graemlins/biglaugh_.gif" alt="" />. Marakus podszedł do sprawy teoretycznie, a ja praktycznie, co stanowi jakąś całość <img src="/images/graemlins/OK.GIF" alt="" />
Każda rzeczowa informacja jest dużo warta,
Co prawda, to prawda <img src="/images/graemlins/waytogo.gif" alt="" />
a jeszcze od fachowców...
Eee tam <img src="/images/graemlins/blush.gif" alt="" />, zaraz fachowiec
Pirxie, Marakusie - piszcie na Klinice jak najwięcej, nie ma to jak poczytać fachmanów.
No i po co mi było się wdawać w dyskurs, od razu pisz więcej <img src="/images/graemlins/rotfl.gif" alt="" />, Ty Leo potrafisz wykorzystać sytuację <img src="/images/graemlins/rotfl.gif" alt="" />
-
Trzeba zrobić audyt energetyczny domu.
Na jego podstawie będziesz wiedział jakie moce zasilające i oświetleniowe są potrzebne do poszczególnych pomieszczeń. Następnym krokiem jest wyliczenia przekrojów instalacji z uwzględnieniem współczynnika przeciążalności. Wiadomo że wszystkiego nie przewidzisz ale i nie rób wiele nadmiarów.
Choć w praktyce robi się to bardziej szczegółowo.
W dzisiejszych czasach musisz szczególnie zwrócić uwagę na zabezpieczenia.
Oczywiście obok musi powstać sieć na RJ i koncentryk dla internet i TV w przyszłości. <img src="/images/graemlins/smirk.gif" alt="" /> -
Trzeba zrobić audyt energetyczny domu.
Na jego podstawie będziesz wiedział jakie moce
zasilające i oświetleniowe są potrzebne do
poszczególnych pomieszczeń. Następnym krokiem jest
wyliczenia przekrojów instalacji z uwzględnieniem
współczynnika przeciążalności. Wiadomo że
wszystkiego nie przewidzisz ale i nie rób wiele
nadmiarów.panowie panowie... tynki juz mi schna... wiec co bedzie to bedzie <img src="/images/graemlins/hehe_.gif" alt="" />
Oczywiście obok musi powstać sieć na RJ i koncentryk dla
internet i TV w przyszłości.a to jest zrobione .. koncentryk + 15 km skretki
<img src="/images/graemlins/hehe_.gif" alt="" /> -
[color:"blue"]
U mnie w domu zrobiłem sobie takgniazdka 3x 2.5mm
gniazdka komputerowe 3x 2.5mm osobno zabezpieczane
oświetlenie 3x 1.5mm
kuchnia gniazdko do piekarnika 3x 4mm
Główne puszki 12x15cm - schowane pod tynkiem - swojej roboty jestem pewien - na mieszkaniu 47m3 mam 3 szt. Puszki 55mm na całym mieszkaniu 4 szt.
Taka instalacja może jest nad przerost ale śpię spokojnie że jak się spije <img src="/images/graemlins/wino.gif" alt="" /> i podłącze spawarkę nic mi się nie sfajczy.
Zabezpieczenia obwodów mam osobno na każde pomieszczenie (kuchnia, łazienka (kuchenka osobno), mały pokój, duży pokój, komputery osobno). Wartości dobrane tak jak już jeden z przedmówców opisał. -
Zawodowo. Dałeś spore nadmiary na pokoje, ale jak napisałeś, możesz spać spokojnie. Prędzej padnie prąd w całym bloku niż u Ciebie <img src="/images/graemlins/smile.gif" alt="" />
-
Moim zdaniem jest OK.
Ja montuje tak samo (a nawet zamiast 2,5mm używam do głównych i obciązonych połączeń 2mm)
i wszystko działa wszędzie wiele wiele lat. -
... obciązonych połączeń 2mm)
Nie ma takich przekrojów. Pewnie chodziło Ci o 4 mm2
-
Krótko i na temat:
Gniazda - jeżeli moc nie przekracza 2kW stosujemy 2,5mm2 x 3
do lodówki, pralki, kuchenki, elektrycznej robimy osobne obwody i stosujemy 2,5mm2 x 3 lub x 5 dla kuchenki.Oświetlenie - tu standardem jest 1,5mm2 x 3 ; chyba że stosujemy halogeny to 2,5 x 3 bez względu czy potrzebny jest transformator czy nie (w zależności od typu halogenu).
Zabezpieczenia to standard:
Oświetlenie - 10A typ b
Gniazda - 16A typ b
Garaż gniazda - 16, 20 lub 25 typu c (do kosiarki, silników elektrycznych z ciężkim rozruchem itp)
Oczywiście do kuchni na zlew, boiler, pralkę trzeba wypuścić przewód ochronny (żółto-zielony) jest to pojedyncza żyła 4mm2.P.S. Jestem z zawodu elektrykiem. Zasad poprawnego budowania instalacji jest mnóstwo łącznie z wymiarami gniazdek, włączników, jak odpowiednio prowadzić przewody itp. Jeżeli jest potrzebna rada piszczie na priv. POZDRAWIAM <img src="/images/graemlins/myjzeby.gif" alt="" /> <img src="/images/graemlins/palacz.gif" alt="" />